Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Högtalare i höger framdörr skorrar (AS2)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555

    Högtalare i höger framdörr skorrar (AS2)

    Min högra framdörr skorrar lite när jag spelar tung bas.
    Kan man ha kört sönder högtalaren med original AS2?

    Eller är det något infästningsproblem? Hur dyrt kan det tänkas bli att byta högtalaren? Är rätt irriterande på en i övrigt underbar bilupplevelse.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Beror på.

    Du kan ju ha kört sönder den. Dock inte så troligt.

    Ett annat, troligare alterntiv är att högtalaren och/eller stereon inte riktigt klarar den tunga basen på lite högre volym, så det distar och låter skorrigt.

    Ett tredje, väldigt troligt alternativ, är att det är själva dörrsidan som skramlar och skorrar. Dörrsidorna är rätt så skramliga som standard. Märks inte föränn du spelar hög bas, som du säger. Har ingen universallösning på det problemet men det är väl att stadga upp hela dörrsidan så gott det går antar jag. Finns nog flera på forumet som har fixat detta. EDIT: (Hmmm.. Tänkte främst på ng900/9-3 nu, men det är kanske samma skrammel på 9-5?.)

    Kolla också att det inte sitter en pappskiva framför högtalaren. (Testa att lysa med en ficklampa in mot högtalaren). Du ska kunna se högtalaren och inte bara en pappskiva. (Den ska sitta där när man inte har högtalare i dörren). Om den sitter kvar så kan det göra att det låter kasst.

    Om du skulle köpa nya på exempelvis BRL, MDS eller liknande så kostar nya (de kommer nästan alltid i tvåpack, så du kan byta i vänsterdörren också då) från ca 300-400:- upp till flera tusen, beroende på modell.


    På Saab kostar en ny ca 500 eller 800:- /st beroende på vilken modell det är. (Vet inte vilken som är vad på AS2. "Prestige" är Harman/Kardon och är dyrast. "Premium" är Pioneer och är den billigare varianten.

    På skroten så borde det inte kosta särskillt mycket.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Tackar för tipset.
    Är lite rädd att dörren kanske är instabil, nu när du nämner det så kan det nog vara så att den känns lite rasslig utan musik med.

    På min og så lät det i och för sig lite skorrigt när batteriet höll på och blev dåligt. Men 9-5:an borde väl varna på SID:en om spänningen är dålig.

    Jag skall leta lite till, kanske spela högt med batteriladdaren på för att utesluta dåligt med kräm. Stereon skall ju ha 150W så jag tycker den borde palla dunket.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

Liknande ämnen

  1. Vibrationer i höger framdörr och högtalare (9-3 SS -03)
    Av Millow i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 10:34
  2. Plåtskada höger framdörr
    Av Skyblue i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 17:28
  3. [LÖST] Låsfel höger framdörr NG9-3
    Av Kalles i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •