Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Motorbyte och E85-mjukvara

  1. #1

    Motorbyte och E85-mjukvara

    Jag har en 9-3:a som av en tidigare ägare fått Nordics E85-mjukvara. Nu har motorn rasat och ska bytas till en begagnad från skroten. Jag vill inte ha med mig E85-konverteringen till den "nya" motorn, utan vill köra på gammal hederlig bensin med originalprogramvaran i bilen.

    Det jag funderar över är om E85-mjukvaran följer med bilen och måste skrivas över med originalmjukvaran, eller om den "sitter kvar" enbart i den gamla motorn? Jag är inte insatt i motorelektronik för fem öre, så ha lite överseende om frågan verkar korkad
    9-3 Aero Coupé (2001)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Motorbyte och E85-mjukvara

    Citat Ursprungligen postat av Sarge
    Jag har en 9-3:a som av en tidigare ägare fått Nordics E85-mjukvara. Nu har motorn rasat och ska bytas till en begagnad från skroten. Jag vill inte ha med mig E85-konverteringen till den "nya" motorn, utan vill köra på gammal hederlig bensin med originalprogramvaran i bilen.

    Det jag funderar över är om E85-mjukvaran följer med bilen och måste skrivas över med originalmjukvaran, eller om den "sitter kvar" enbart i den gamla motorn? Jag är inte insatt i motorelektronik för fem öre, så ha lite överseende om frågan verkar korkad
    Mjukvaran ligger i styrboxen och har egentligen inget med motorn att göra i övrigt. Vill du köra med originalprogram så måste styrboxen programmeras om, inte bara byta motor
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: Motorbyte och E85-mjukvara

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Sarge
    Jag har en 9-3:a som av en tidigare ägare fått Nordics E85-mjukvara. Nu har motorn rasat och ska bytas till en begagnad från skroten. Jag vill inte ha med mig E85-konverteringen till den "nya" motorn, utan vill köra på gammal hederlig bensin med originalprogramvaran i bilen.

    Det jag funderar över är om E85-mjukvaran följer med bilen och måste skrivas över med originalmjukvaran, eller om den "sitter kvar" enbart i den gamla motorn? Jag är inte insatt i motorelektronik för fem öre, så ha lite överseende om frågan verkar korkad
    Mjukvaran ligger i styrboxen och har egentligen inget med motorn att göra i övrigt. Vill du köra med originalprogram så måste styrboxen programmeras om, inte bara byta motor
    Tackar för svaret!
    9-3 Aero Coupé (2001)

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 500
    Medlem#
    8163

    Re: Motorbyte och E85-mjukvara

    Men om du får med styrboxen till den motor du skruvar dit, så beror det enbart på vad det är för progrmavara i den boxen.

  5. #5
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    583
    Medlem#
    5788

    Re: Motorbyte och E85-mjukvara

    Sen är väl frågan om det är ett biopower-prog, är det ett sånt så är väl bara tanka bensin och strunta i E85 så behövs ingen åtgärd alls.
    Projekt Secret ..

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: Motorbyte och E85-mjukvara

    Om det är en T7 (edit: biopower) är det som sagt bara att tanka bensin.

    Om det å andra sidan är en T5 som är mappad till E85 är det tvunget att byta program.

    God Jul på er alla.

    Edit: Tog för givet att när det gällde T7 att det var givet att det handlar om biopower.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433

    Re: Motorbyte och E85-mjukvara

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Om det är en T7 är der som sagt bara att tanka bensin.

    Om det å andra sidan är en T5 som är mappad till E85 är det tvunget att byta program.

    God Jul på er alla
    Förutsatt att det faktiskt är ett BIOPOWER program som sitter i så kan han tanka hur som helst ja.. Men är det ett rent E85 program så är det ju knappast rekommenderat.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    583
    Medlem#
    5788

    Re: Motorbyte och E85-mjukvara

    Eftersom trådskaparen inte tillhandahållit tillräcklig information så blir ju svaren därefter..
    Projekt Secret ..

  9. #9

    Re: Motorbyte och E85-mjukvara

    Det är en T7-motor och ett Biopowerprogram, så visst finns ju möjligheten att tanka bensin och se glad ut. Men jag blev nojig efter att motorn rasade så jag vill bort från allt vad E85 heter (även om det inte kommer att göra någon skillnad så hjälper det mig att sova på nätterna ). Så det var därför jag behövde veta var mjukvaran sitter.

    God jul på er, förresten!
    9-3 Aero Coupé (2001)

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    681

    Re: Motorbyte och E85-mjukvara

    Det är nog inte biopowermjukvaran i sig som är boven. Kanske är det en mindre lyckad mappning helt enkelt.

    God Jul!

    Citat Ursprungligen postat av Sarge
    Det är en T7-motor och ett Biopowerprogram, så visst finns ju möjligheten att tanka bensin och se glad ut. Men jag blev nojig efter att motorn rasade så jag vill bort från allt vad E85 heter (även om det inte kommer att göra någon skillnad så hjälper det mig att sova på nätterna ). Så det var därför jag behövde veta var mjukvaran sitter.

    God jul på er, förresten!
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  11. #11

    Re: Motorbyte och E85-mjukvara

    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Det är nog inte biopowermjukvaran i sig som är boven. Kanske är det en mindre lyckad mappning helt enkelt.

    God Jul!

    Citat Ursprungligen postat av Sarge
    Det är en T7-motor och ett Biopowerprogram, så visst finns ju möjligheten att tanka bensin och se glad ut. Men jag blev nojig efter att motorn rasade så jag vill bort från allt vad E85 heter (även om det inte kommer att göra någon skillnad så hjälper det mig att sova på nätterna ). Så det var därför jag behövde veta var mjukvaran sitter.

    God jul på er, förresten!
    Halvtaskig servicehistorik, framförallt för långa bytesintervall för oljan tror jag är boven den här gången. Men som sagt, jag är sjukt nojig
    9-3 Aero Coupé (2001)

Liknande ämnen

  1. Ladda ner mjukvara
    Av Isse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 19:37
  2. Vad har jag för mjukvara?
    Av XGranis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 10:09
  3. mjukvara
    Av cubix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 10:04
  4. 9-3 SS, Mjukvara i SID ...?
    Av jokke holmkvist i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 13:35
  5. Ang mjukvara ng 9-3 1,8t
    Av Hornetfighter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •