Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med CE!

  1. #1

    Problem med CE!

    Hej har en 9-3 00:a med 2.0:ans motor och ingen turbo.
    Har nu under senare veckan haft problem med check engine lampan.
    Har varit riktigt kallt dom senaste dagarna ca -20 grader under natten .
    nær jag slår igång maskineriet på morgonen och låter bilen få stå på tomgång så tænds CE. Men den slocknar igen efter att jag har kørt ca 3-400 meter.
    Kylvætskan høll en frysetemp på ca -16 nær jag checka.
    Var ivæg igår och skulle kolla upp felkoderna, fann en felkod som stod som førklaring "Felkod okænd". Så dumt nog tog mekanikern och raderade felkoden och tyckte att jag skulle fortsætta køra och se om CE tændes igen. Isf skulle jag komma in igen. Nu idag kørdes bilen ca 4 mil och sen gick remmen åt helvete .. någon som kan ha på kænn va det kan røra sig om ? Førstørd vattenpump???

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    13

    Re: Problem med CE!

    Känn efter på hjulet till vattenpumpen om det går lätt och ledigt och inte "skorrar".

    Verkar ju som att du kanske fått en ispropp som satt sig i pumpen vilket hindrat den från att rotera, det borde fått remmen att hoppa eller slira något fruktansvärt.

    Om pumpen roterar lätt så är det väll bara att kolla remmen, är den OK så kräng på den igen.

    Så skulle jag gjort i alla fall.


    / Swuppo
    Nybörjare
    SAAB 9000 2.3T A50 -97. Utan balanskedja.
    SAAB 9-3 SC Vector -08 BioPower

  3. #3

    Re: Problem med CE!

    Japp det ska kollas upp. det som ær det konstiga med det hela ær att remmen slirar inte konstant utan det ær mer ett metaliskt oljud som kommer och går med en ca 10 sekunders mellanrum. nu ær iaf bilen inne på verkstan och jag hoppas att dom kan finna ut va den dær "okænda" felkoden kan vara...
    bara att hålla tummarna och hoppas att det inte blir allt før dyrt .. hade ju vart bra med en fet plånbok i mellandagarna .. men men GOD JUL på er alla !!!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Problem med CE!

    Hade samma problem med en 900 2.0i för ett gäng år sedan, visade sig vara generatorn samt ett löphjul som var skrot.
    9-3 2,0t -01

  5. #5

    Re: Problem med CE!

    Citat Ursprungligen postat av /J
    Hade samma problem med en 900 2.0i för ett gäng år sedan, visade sig vara generatorn samt ett löphjul som var skrot.
    Det var samma sak för meg visade det sig.
    Remen +löphjul o spännaren gick åt pipan nu dagen innan jul .
    Lämnade in den då , fick tillbaka den den 28:e ..
    Då skulle naturen vara jävlig ..
    nästan -30 på morgonkvisten , checkade kylarvätskan .. (var rädd att den hade fryst) stoppade ner fingret i expansionskärlet och mycke riktigt .. jävla "slush" i hela systemet... bra början på ett nytt år... ! checkade oljan o såg antydningar till vita prickar i oljan .. och nu har ventilerna börjat ticka...
    Fyfan säger jag bara

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •