Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 156

Ämne: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    [
    Risken är nog att FIA trots allt gör den korrekta bedömningen (och så även Ferrari o McLaren). Mercedes verkade göra bedömningen att omstarten faktiskt sker vid SC-linjen, så är dock inte fallet, omstarten sker vid startlinjen även om det enligt nya reglerna är ok att köra om efter SC-linjen.
    Men eftersom ingen omstart gjordes, det var SC-situation hela varvet ut, så får man heller inte köra om vid SC-linjen.
    Risken är att reglerna kan tolkas på två sätt. Ponera alternativet du beskriver så gick ju "omstarten" när Webber passerade start/mål. I samma sekund var racet över för hans del men racet pågick för övriga ända fram till mållinjen.
    Hade man fortsatt vinka gult hade omkörning varit förbjuden helt oavsett och det var där FIA rörde till det. Man kan ju undra varför alla hade så bråttom fram till mållinjen om loppet var över?
    Regeln säger att du inte får köra om ifall loppet avslutas under SC. I dethär fallet vinkades gröna flaggor för att det var fullt tillåtet att gasa hur mycket du ville och för att det inte fanns någon fara kvar på banan, men §40.13 säger ändå att du inte får köra om. Alltså är det inte en gulflaggssituation men omkörning är ändå förbjuden i enlighet med 40.13.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  2. #62
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Regeln säger att du inte får köra om ifall loppet avslutas under SC.
    Det är ju det som är kärnfrågan.
    Hur har FIA kommunicerat att loppet avslutades under SC?

    Det är inte första gången ett lopp avslutas bakom säkerhetsbil. Men det är första gången som man gör det under viftade gröna flaggor...
    Fredrik J

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Regeln säger att du inte får köra om ifall loppet avslutas under SC.
    Det är ju det som är kärnfrågan.
    Hur har FIA kommunicerat att loppet avslutades under SC?

    Det är inte första gången ett lopp avslutas bakom säkerhetsbil. Men det är första gången som man gör det under viftade gröna flaggor...
    Jag förstår inte varför inte SC kunde kört några hundra meter till och passerat mållinjen på sista varvet?
    Blir det något knas med några andra regler i så fall?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #64
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 663

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Regeln säger att om loppet avlutas bakom säkerhetsbil så skall den på sista varvet svänga in i depån, men då borde man ju inte få meddelandes "saftycar in this lap" samt det skall inte viftas med gröna flaggor.

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Regeln säger att du inte får köra om ifall loppet avslutas under SC.
    Det är ju det som är kärnfrågan.
    Hur har FIA kommunicerat att loppet avslutades under SC?

    Det är inte första gången ett lopp avslutas bakom säkerhetsbil. Men det är första gången som man gör det under viftade gröna flaggor...
    Jag håller med om att det inte är speciellt tydligt, men jag tror ändå att man kan ana ett uns av logik i beslutet, även om man får vrida o vända på det en del...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  6. #66
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Jag håller med om att det inte är speciellt tydligt, men jag tror ändå att man kan ana ett uns av logik i beslutet, även om man får vrida o vända på det en del...
    Grejen är ju att förarna inte har tid att vända och vrida mellan Rascasse and sista kurvan före start/mål. Kan man inte lita på flaggorna så är man på tunn is.

    Tycker FIA skulle erkänna sitt misstag och placera Schumacher bakom Alonso i resultatlistan.
    Fredrik J

  7. #67
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Kul för Ferrari med 1 & 3 "hemma" på Monza.

    1. Alonso
    2. Button
    3. Massa
    4. Vettel
    5. Rosberg
    6. Webber

    Intressant att det tätnar i toppen i förar-VM också då ledande Hamilton blev helt utan poäng och även Vettel och Webber inte lyckades så bra som de hoppats. Webber dock upp i sammanlagda ledningen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #68
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 403

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Denna säsongen med F1 har nog varit den bästa på flera år o med så många VM ledare med. Hoppas de fortsätter så nästa år med.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Ser fram emot nästa säsong med förhoppning om att Pirelli kan leverera däck som kan leverera mer spänning i loppen. Att ha ett mjukt däck som håller ett helt lopp är helt meningslöst och gör ju att dom rådande däcksreglerna bara förstör. Det mjuka håller lika bra som det hårda, och det hårda är lika snabbt som det mjuka - inte konstigt att vi aldrig får se några udda strategier...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  10. #70
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Ser fram emot nästa säsong med förhoppning om att Pirelli kan leverera däck som kan leverera mer spänning i loppen. Att ha ett mjukt däck som håller ett helt lopp är helt meningslöst och gör ju att dom rådande däcksreglerna bara förstör. Det mjuka håller lika bra som det hårda, och det hårda är lika snabbt som det mjuka - inte konstigt att vi aldrig får se några udda strategier...
    Å andra sidan tycker jag att regeln om att man måste använda båda de två olika gummiblandningarna under ett lopp är mer negativ än positiv.
    Om man nu likt Vettel senast har en bil som är snäll mot däcken så skall man ändå tvingas till ett däckstopp och då sätta på ett set långsammare däck "bara för att".
    I så fall är det lika bra att ha endast en typ av torrdäck.

    På tal om däck lästa jag boken "Ronnie! - Boken om segrarna, krascherna, konkurrenterna, vännerna" från 1971 förra veckan och där berättades att vid ett extremt blött race testade man att använda de smalare framdäcken även bak för att på så sätt undvika vattenplaning.
    Problemet blev dock att eftersom de hade mindre rullomkrets tappade man rejält med toppfart eftersom man inte hade tid att även ändra utväxling.

    Känns som att det hänt en hel del inom F1 på de 40 år som gått sedan dess.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #71
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    103

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Har släppts ett nytt F1-spel i fredags(25/9) om ni inte redan uppmärksammat detta.

    Var och inhandlade det nyss och hittills är jag rätt kluven. Blandning mellan arkad och simulator. Självklart föredrar jag sim och det blir mer simulator-likt om man har allting på det svåraste.

    http://formula1-game.com/


    500 pix hos GameStop tog dom. Helt klart värt spel att testa.

    PS. Om intresset blir tillräckligt stort kanske vi kan dra igång med en F1-säsong alá " F1 STCS 2010" i Multiplayerläget?

    Mvh Emil

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Citat Ursprungligen postat av NoIQ
    Har släppts ett nytt F1-spel i fredags(25/9) om ni inte redan uppmärksammat detta.

    Var och inhandlade det nyss och hittills är jag rätt kluven. Blandning mellan arkad och simulator. Självklart föredrar jag sim och det blir mer simulator-likt om man har allting på det svåraste.

    http://formula1-game.com/


    500 pix hos GameStop tog dom. Helt klart värt spel att testa.

    PS. Om intresset blir tillräckligt stort kanske vi kan dra igång med en F1-säsong alá " F1 STCS 2010" i Multiplayerläget?

    Mvh Emil
    Köpte det i fredags & gillar det skarpt, dock är det små buggar i det som tex. man får penalty om man glider ut & kör utanför banan på yttersidan om kurvan vilket man inte tjänar på ens :S samt att det inte gör stor skillnad med regndäck gentemot option lr prime däck när det regnar.Annars är det mkt bra gjort & man kan ställa in bilen hur mkt som helst. Har kört en del multiplayer med polarna & det blir roligast om man kör med "ghost cars" så man inte kvaddar bilen det första man gör

    Jag & några till är gärna med i F1 STCS 2010
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  13. #73
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Från leksakerna tillbaka till motorsporten Formula 1:

    Intressant ställning i förar-VM efter dagens lopp på klassiska Suzuka där Vettel segrade och knappade in på ledande Webber och tvåan Alonso.

    Webber 220
    Alonso 206
    Vettel 206

    Dock räknar jag ännu inte helt bort

    Hamilton 192
    Button 189

    även om dessa två nog får det svårt att komma ikapp med endast tre lopp kvar.

    Unnar försvisso Mark Webber en VM-titel men kan ändå inte låta bli att hålla lite extra på den som kör en röd bil med häst på oavsett vem det är för tillfället.

    Minns också att Mark Webber var stallkompis med Björn Wirdheim vilken var testförare åt Jaguar under säsongen 2004. En säsong där ofta Wirdheim var den snabbare av de två under testerna.
    "Olika falla ödets lotter."
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #74
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Nästa race i Korea skall, på pappret, passa RedBull sämre p.g.a. färre kurvor och längre rakor. Alonso? Webber bryter och Hamilton vinner med alonso och vettel tvåa och trea? Då blir det jävligt jämt...
    Fredrik J

  15. #75
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nästa race i Korea skall, på pappret, passa RedBull sämre p.g.a. färre kurvor och längre rakor. Alonso? Webber bryter och Hamilton vinner med alonso och vettel tvåa och trea? Då blir det jävligt jämt...
    Drömscenario helt enkelt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #76
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 955

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nästa race i Korea skall, på pappret, passa RedBull sämre p.g.a. färre kurvor och längre rakor. Alonso? Webber bryter och Hamilton vinner med alonso och vettel tvåa och trea? Då blir det jävligt jämt...

    Tror inte Hamilton kan vinna. Han har sådan otur hela tiden. Förra racet körde han ju snabbast på banan där ett tag. Men sen pajja lådan och racet är kört.

    Button hänger inte med längre. Lewis kör mycket bättre än honom. Men hans bil håller och har inte samma otur hela tiden.

    Jag tror de är Webber, Vettel och Alonso som gör upp om VM titteln. Ferrari har sett bra ut på senaste. Så jag tror Alonso.

  17. #77
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 663

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Tror inte Hamilton kan vinna. Han har sådan otur hela tiden. Förra racet körde han ju snabbast på banan där ett tag. Men sen pajja lådan och racet är kört.

    Button hänger inte med längre. Lewis kör mycket bättre än honom. Men hans bil håller och har inte samma otur hela tiden.
    Otur? Om man kör som en klant och förstör bilen så är väl inte det otur?

    Sedan är vi inne på det där om en förare har otur eller om han sliter mer på materialet än sin stallkompis. Att Hamilton har en hårdare körstil än Button är allmänt känt, sedan om det påverkar eller inte skall inte jag uttala mig om.

  18. #78
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Tror inte Hamilton kan vinna. Han har sådan otur hela tiden. Förra racet körde han ju snabbast på banan där ett tag. Men sen pajja lådan och racet är kört.

    Button hänger inte med längre. Lewis kör mycket bättre än honom. Men hans bil håller och har inte samma otur hela tiden.
    Otur? Om man kör som en klant och förstör bilen så är väl inte det otur?

    Sedan är vi inne på det där om en förare har otur eller om han sliter mer på materialet än sin stallkompis. Att Hamilton har en hårdare körstil än Button är allmänt känt, sedan om det påverkar eller inte skall inte jag uttala mig om.
    Samma resonemang har förts runt Kimi. Att han slet på materialet. Jag är av den åsikten att föraren ska kunna köra fullt när det behövs och grejorna ska hålla. Går det sönder är det teamet som får skärpa sig. En förare som spar på materialet kommer bli omkörd den dagen gubben som kör fullt får en bil som håller.
    Hamilton har fortfarande chansen...
    Fredrik J

  19. #79
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 955

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Tror inte Hamilton kan vinna. Han har sådan otur hela tiden. Förra racet körde han ju snabbast på banan där ett tag. Men sen pajja lådan och racet är kört.

    Button hänger inte med längre. Lewis kör mycket bättre än honom. Men hans bil håller och har inte samma otur hela tiden.
    Otur? Om man kör som en klant och förstör bilen så är väl inte det otur?

    Sedan är vi inne på det där om en förare har otur eller om han sliter mer på materialet än sin stallkompis. Att Hamilton har en hårdare körstil än Button är allmänt känt, sedan om det påverkar eller inte skall inte jag uttala mig om.
    Tycker jag inte.

    Mclaren och Lewis gör väl allt för att teamet ska vinna, vilket ja antar de stallen gör med. På Suzuka innan lådan gav upp var han ju snabbast på banan, och körde 0,5 snabbare än Vettel i Sektor 1 och 3? Jag har för mig de, men jag kan inte säga de 100%. Men om så var fallet så ska bilen hålla när han kör allt vad tygen håller för. Och är man så pass mycket snabbare måste man ha bilen och tur på sin sida.

  20. #80
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Formula 1 (F1) - säsongen 2010

    Psycho Dave har naturligtvis rätt i teorin men denna teori har vunnit mycket få förar- och konstruktörs-VM genom åren.

    Vare sig man gillar det eller ej, särskilt något för förarna att betänka, är motorsport mer än många andra sporter ett lagarbete dessutom med material som måste fungera.

    Och så kan man ju uttrycka det som Teddy Mayer, stallchef i i McLaren uttryckte det på sin tid:
    Citat Ursprungligen postat av Teddy Mayer
    "Drivers are just interchangeable light bulbs - you plug them in and they do the job"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Vilken MC glider ni på den här säsongen?
    Av andreas2251 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 11:19
  2. Formula 1 (F1) - säsongen 2009
    Av P-O i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 09:38
  3. Formula 1 2009
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 13:33
  4. Chalmers Formula Student '05
    Av Ragnar i forum Projekt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 10:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •