Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motorfäste 9-5

  1. #1

    Motorfäste 9-5

    Jag har en 9-5 MY98. Jag undrar om det finns motorfästen som ä kraftigare än orginal, typ pu eller liknande. Eller om någon har gjort själv och har måtten på fästet.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 957

    Re: Motorfäste 9-5

    Dom motorfästena som satt på 98 års modell var ganska klena. Skaffa bakre samt det högre motorfästet från en 00-. Momentstaget V.fram tror jag Abbot har den bakre lösa bussningen i någon form av PU.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Motorfäste 9-5

    Tog mig tid idag att göra en egen förstärkning av det främre undre motorfästet på bilen. Kommer inte ha möjlighet att prova det och få något resultat förens i vår men.

    Bussingen som sitter mot motorn är gjord så att den har mellanrum med luft, vilket gör den väldigt mjuk och den håller inte emot speciellt mycket framåt och bakåt.

    Först tog jag ur bussningen ur själva fästet som jag skruvat bort från bilen. Jag använde mig av ett spännband med precis samma bredd som hålen i bussningen.



    Bandet vek jag sedan dubbelt för att få rätt tjocklek. Var lite pill att få i dem men tar man det bara lugnt så gick det bra med en skruvmejsel.



    När de var på plats klippte jag av dem och tog en tändare och smälte ihop ändarna. Nu kan det inte fransa sig eller glida isär så lätt. Med lite fett så var det inte några problem att få tillbaka bussningen i fästet trots att den nu sitter betydligt tightare. Bara av att bända lite fram och tillbaka fick jag känslan av att det blivit betydligt styvare!



    Bara skruva tillbaka fästet på bilen och hoppas på förbättring

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 798
    Medlem#
    10069

    Re: Motorfäste 9-5

    Kanske värt och prova och lägga lim istället för banden?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Motorfäste 9-5

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Kanske värt och prova och lägga lim istället för banden?
    Om man har något likt silikon så. Fast fördelen med banden var att bussningen spändes ut lite tillomed.

  6. #6

    Re: Motorfäste 9-5

    Jag prova den varianten fast med alu.bitar och det blev bra, något mer vibrationer men bra. Gick att montera med fästet på plats.

Liknande ämnen

  1. Trasigt Motorfäste 9-5??
    Av rallyjohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 11:47
  2. Motorfäste?
    Av Tooobee i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 01:56
  3. Motorfäste på F28:an?
    Av lillen 761 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 10:34
  4. motorfäste
    Av tact i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •