Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Ändrat till: Hemsida, Forum - Diskussion pågår

  1. #1
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Ändrat till: Hemsida, Forum - Diskussion pågår

    Hej!

    Vi ställs inför ett faktum att vi måste välja lämpligt Webhotell att placera klubbens Hemsida och Forum från och med 1/1-10.

    Därför går jag ut till er och frågar vad för tips på lämpligt Webhotell ni kan ge oss?

    Risken är stor att vårt Forum kommer att ligga nere från och med årsskiftet och fram tills vi hittar ett passande Webhotell om inte vi kan lösa detta före årsskiftet.

    Stort tack på förhand för alla tips och råd!

    EDIT:
    Vi har tack vare styrelsemötet med Hans Lördagen den 9/1-10 kommit fram till en plan för att hitta den bästa lösningen för Hemsida och Forum.
    Vi arbetar vidare och återkommer senare när vi vet mer exakt.


    Med Vänliga Hälsningar
    Michael Törnros
    Saab Turbo Club of Sweden
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Vilka krav ni har är ju bra att veta

    MVH
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Jobbar ju i hosting-branchen så jag kan nog skrapa fram ett redigt bra pris åt stcs för detta... Hur mkt data handlar det om och hur mkt trafik / månad ungefär?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Vi ställs inför ett faktum att vi måste välja lämpligt Webhotell att placera klubbens Hemsida och Forum från och med 1/1-10.

    Därför går jag ut till er och frågar vad för tips på lämpligt Webhotell ni kan ge oss?

    Risken är stor att vårt Forum kommer att ligga nere från och med årsskiftet och fram tills vi hittar ett passande Webhotell om inte vi kan lösa detta före årsskiftet.
    Vad föranleder detta?
    Och framför allt: Varför med så väldigt kort varsel?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Citat Ursprungligen postat av m0set
    Vilka krav ni har är ju bra att veta

    MVH
    Först och främst måste vi få Hemsidan att fungera från och med årsskiftet.

    Vilka krav vi ställer vet jag inte riktigt då jag inte är helt insatt hur krävande vi är i dagsläget.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  6. #6
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jobbar ju i hosting-branchen så jag kan nog skrapa fram ett redigt bra pris åt stcs för detta... Hur mkt data handlar det om och hur mkt trafik / månad ungefär?
    Jag får undersöka dessa uppgifter med vår Admin Hans/Root och återkomma.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  7. #7
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Vi ställs inför ett faktum att vi måste välja lämpligt Webhotell att placera klubbens Hemsida och Forum från och med 1/1-10.

    Därför går jag ut till er och frågar vad för tips på lämpligt Webhotell ni kan ge oss?

    Risken är stor att vårt Forum kommer att ligga nere från och med årsskiftet och fram tills vi hittar ett passande Webhotell om inte vi kan lösa detta före årsskiftet.
    Vad föranleder detta?
    Och framför allt: Varför med så väldigt kort varsel?
    Det som har föranlett detta är att den plats som vi idag har via Hans/Root tyvärr inte längre är möjlig och att brytgränsen är årsskiftet.

    Vi i styrelsen har haft ett antal veckor på oss att undersöka alternativen för vår klubb att hantera detta problem.
    Det vi har kommit fram till är att vi väljer Webhotellsalternativet.

    Prio 1 är att ha en fungerande Klubbhemsida om vi inte kan ha både Hemsida och Forum igång efter årsskiftet.

    Vi arbetar mot att ha både Hemsida och Forum igång efter årsskiftet.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Prio 1 är att ha en fungerande Klubbhemsida om vi inte kan ha både Hemsida och Forum igång efter årsskiftet.
    Sett ur klubbens perspektiv förstår jag detta, sett ur forumdeltagarnas perspektiv blir bedömningen den motsatta.
    Forumet torde ha tusentals gånger fler besökare än vad klubbens hemsida har även om jag själv inte alltid sätter kvantitet före kvalitet.

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Vi arbetar mot att ha både Hemsida och Forum igång efter årsskiftet.
    Det låter bra.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Något som är enormt viktigt är ju ungefärlig trafikmängd vi har idag och hur stor DB+Front vi har.

    Kraven i övrigt torde väl vara hyfsat ny PHP och MYSQL version.

    Att inte ställa forumet och hemsidan som samma prio ger ännu en gång känslan av att styrelsen till väldigt liten grad inser betydelsen forumet har för klubben.

    Att man sedan är ute och söker hjälp 22/12 utan att ha kravbilden kvar gör mig förvånad.

    Vad är budget? Är man från styrelsens sida beredd att lägga ner forumet ifall man tycker kostnaden blir för stor?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Varför är man så sent ute med det här
    Vad ni än väljer så ta för guds skull inte one.com

    Utan forum så lär det försvinna många medlemmar så forum+hemsida borde ha samma prio.


    När ni ändå flyttar sidan så se till att ni har forum och hemsida i samma databas för att i framtiden integrera dom båda, samma inloggning på hemsidan som forumet

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Håller med Plupp.. väldigt förvånad och smått orolig.
    Men, hoppas självklart det löser sig.
    Håller även med, få fram en kravbild så blir det betydligt lättare att komma med konkreta förslag.

    Mvh

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Att inte ställa forumet och hemsidan som samma prio ger ännu en gång känslan av att styrelsen till väldigt liten grad inser betydelsen forumet har för klubben.

    Att man sedan är ute och söker hjälp 22/12 utan att ha kravbilden kvar gör mig förvånad.

    Vad är budget? Är man från styrelsens sida beredd att lägga ner forumet ifall man tycker kostnaden blir för stor?
    Kan bara hålla med, kunde inte skrivit det bättre själv.
    Tror jag avvaktar med att betala medlemsavgiften tills jag ser hur detta artar sig...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Något som är enormt viktigt är ju ungefärlig trafikmängd vi har idag och hur stor DB+Front vi har.

    Kraven i övrigt torde väl vara hyfsat ny PHP och MYSQL version.

    Att inte ställa forumet och hemsidan som samma prio ger ännu en gång känslan av att styrelsen till väldigt liten grad inser betydelsen forumet har för klubben.

    Att man sedan är ute och söker hjälp 22/12 utan att ha kravbilden kvar gör mig förvånad.

    Vad är budget? Är man från styrelsens sida beredd att lägga ner forumet ifall man tycker kostnaden blir för stor?
    Det som Törnros gav uttryck för var att vi måste ha någon väg att hålla oss synliga på webben och kunna hålla kontakten med medlemmarna, och om vi då "tvingas välja" så måste vi låta hemsidan gå före forumet men självklart är vår avsikt att lösa båda samtidigt.
    Vi har nog ganska klart för oss vilken funktion/betydelse forumet har så där ser jag absolut inget problem.
    Men det är ju trots allt många fler "icke medlemmar i klubben" på forumet än det är medlemmar i klubben.

    När det gäller frågan om kravbild så kan jag inte tillföra något då jag inte alls är hemma på dessa frågor men om någon med kunskap på området tar fram de viktigaste frågorna så får vi söka svar på dessa via Root.

    När det gäller kostnaden så kan jag naturligtvis inte ge en max siffra så här rätt upp och ner.
    Det får naturligtvis inte kosta hur mycket som helst men som sagt det får vi ta ställning till när vi fått något pris att gå på.

    Självklart är det också vår önskan att ha forum och hemsida hos samma leverantör.

    /Claes

  14. #14
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Så snälla rada upp alla tänkbara Webhotell som kan vara utav intresse att undersöka med, så hoppas vi alla att vi snabbt hittar en bra lösning för både Hemsida och Forum.

    Stort tack på förhand!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    http://www.levonline.com/sv/ Har jag bra erfarenheter utav dock en hemsida i betydligt mindre skala (om forumet räknas med).

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Förslag.

    Kontakta http://www.riktad.se/ fråga efter arthur (VD) och hälsa från mig (Rickard) o säg att ni vill ha bra pris

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Så snälla rada upp alla tänkbara Webhotell som kan vara utav intresse att undersöka med, så hoppas vi alla att vi snabbt hittar en bra lösning för både Hemsida och Forum.

    Stort tack på förhand!

    Mvh Michael
    Det är otroligt viktigt att veta trafikmängd och databasstorlek för att kunna ge förslag. Utan det är det att gissa i mörkret vad som passar klubben och alla förslag kommer i stort sett vara onödiga.

    Jag gissar att Hans tidigare har lämnat över denna information och den är A-O ifall ni inte vill sätta er i en riktigt tråkig situation genom att välja ett hotell som inte är anpassat efter er. (Tex så kan månadsbetalningen dra iväg mångdubbelt)

    Är man även medveten om den prestanda forumet(databasservern) behöver för att det ens ska vara möjligt att använda det? Och redan i god tid när man kontaktar eventuell leverantör förklarar det och får ett OK på att de har möjlighet att drifta det.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Om ni vill ha mer "betänketid" ställer jag gärna upp med plats och utrymme på min arbetsplats (snabbt sören och gott om plats) men det är ingen långsiktig lösning då vi egentligen inte får hosta, men under låt säga en månad är inga problem, går troligen längre än så också.

  19. #19
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Citat Ursprungligen postat av henknu
    http://www.levonline.com/sv/ Har jag bra erfarenheter utav dock en hemsida i betydligt mindre skala (om forumet räknas med).
    Tack för tipset!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  20. #20
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Tips och råd kring lämpligt Webhotell för STCS

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Förslag.

    Kontakta http://www.riktad.se/ fråga efter arthur (VD) och hälsa från mig (Rickard) o säg att ni vill ha bra pris
    Tack Rickard!



    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

Liknande ämnen

  1. Nytt utseende på STCS forum och hemsida
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 21:28
  2. Hemsida med trim till og 9-3 aero?
    Av Aerocoffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 23:59
  3. Micro i konkurs utförsäljning pågår
    Av jompao i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 21:01
  4. Ombyggnad av front till 9-5:a, pågår
    Av Victor W i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 21:51
  5. Hemsida till SPEC-koplingen
    Av Nolis_cc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 10:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •