Läste nyss detta i Aftonbladet: Piratproblem för polisen
Någon som vet mer om detta? Kan detta vara bromsklossar från Mekonomen eller liknande?
/thomas
Läste nyss detta i Aftonbladet: Piratproblem för polisen
Någon som vet mer om detta? Kan detta vara bromsklossar från Mekonomen eller liknande?
/thomas
Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
Volvo S70 GLT -98 -- Såld
Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt
Samma i jönköpings län
http://www.finnveden.nu/?option=com_con ... 5&Itemid=2
Frågan är ju vad det är som kommit dit för bromsklotsar, för inte ens biltema är ju så dåliga som de vill pålysa att de på polisbilarna var.
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06
Jag har i alla fall svårt att tänka mig att polisens inköpare står i något mörkt gatuhörn och dealar med en kille på vars t-shirt det står "Prtz are Uz". Hur ser deras inköpsrutiner ut? Åker en snubbe iväg till Biltema eller vart får de sina leveranser ifrån?
/thomas
Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
Volvo S70 GLT -98 -- Såld
Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt
Jag upplever att firmans 9-5 Griffin -09 är bromslös i vissa lägen och den har fortfarande originalbeläggen.
Mina problem är jag ganska säker på att de kommer av vatten på skivorna.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Vad är inte pirat då?
Saab kunde ju inte via sina leverantörer få fram belägg i orginalkartong under våren/sommaren utan ibland sålde man belägg från andra leverantörer. Gissar att även dessa skulle vara livsfarliga med den filosofin.
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Servar verkligen polisen sina egna bilar? Lämnas dom inte in på verkstad? Nu utrustar visserligen Saab Ana i trollhättan polisbilar men jag tycker mig ha sett även äldre bilar på serviceverkstadens parkering...
Fredrik J
Jag misstänker att journalisterna inte fattat att det inte blir "piratdelar" bara för att det inte står Saab på kartongen. Alla delar är "originaldelar" så länge de uppfyller originalspecifikationerna. Saab gör inga egna bromsklossar ändå, är det den magiska kartongen som avgör bromskraften?
Smarta journalister är det ont om.
I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02
Vet ej hur det är i övriga landet men i Stockholm har de egna mekaniker. De köper delar från lite olika ställen, beroende på vad det är för bitar de behöver. och ja även firmor typ Mekonomen finns som leverantör. Kan tänka mig att de skickar vidare vissa jobb till Saab.Ursprungligen postat av Fredrik J
Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5
Det skiljer nog mellan olika polisdistrikt och märken. Den Volvoverkstad jag åker förbi på väg till jobbet har hela parkeringen full med polisbilar. De har dock en egen ingång och hall så exakt vilka gubbar som står där inne vet jag inte. Lokalerna är dock Bilias.
I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02
i stockholm vet jag att dom har eget garage för det såg jag i serviceboken på förra bilen men i karlshamn servas dom iaf på saab.
Har inte upplevt att några klossar hur billiga dom än varit tappat bromsförmågan helt, kanske första tiondels sekunden bara när det varit blöt o saltigt ute.
Men det är som vanligt, vintern kommer som en överraskning för en del.... varje år!
Saab 9-3 tid -05
superduke 1290R -14
Mintex beläggen kan tappa bromsförmåga om dom används hårt och länge. Inget nytt direkt. Mintex sitter org på vissa Saabar. Majoriteten har dock ATE. Har helt slutat att montera Mintex då dom ofta skriker. ATE är det dock alldrig några problem med.
/Eric.
Och detta är då vad jag hört, att man monterat belägg från Meko, varav den billiga sorten.Ursprungligen postat av Dahlhjelm
Mvh
9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95
Pga att saab under en längre period inte kunnat leverera "original"-belägg så har även Saab ÅF tvingats köpa in belägg från annan leverantör.
och där finns det ju en del och välja på.
Så jag tror att i de fall beläggen monteras hos en ÅF har det inte funnits något alternativ.
Ursprungligen postat av Urban 1041
Jag hade det fenomenet en gång i tiden. Det var rejäl "kant" på skivorna fram. Bilen var riktigt otäck att bromsa på t.ex vid mycket regn/slask på motorväg. Det kändes som en evighet innan det tog, förmodligen var evigheten 1/10 s eller nåt sånt. Fenomenet försvann när skivorna byttes.
96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11
1/10 av en sekund kan vare en hel jefla evighet i fel lägeUrsprungligen postat av Wigglo
/thomas
Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
Volvo S70 GLT -98 -- Såld
Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt
I mitt fall är det knappast skivorna som är slut då bilen rullat 3000 landsvägsmil i Norrland. Beläggen brukar räcka 15000mil.
Förutom att bilen känns bromslös ett ögonblick så vill den gärna börja kasta med baken när det väl börjar bromsar Har fått för mig att det fenomenet beror på att det tar något ögonblick längre att värma bort vattnet på skivorna bak så att man har noll bromsverkan en längre stund bak.
Sen kan man alltid funder över varför just denna bil har detta problem?
Är det beläggen eller är beror det på att eftermarknadsfälgarna drar in mer vatten och skit än originalfälgar?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Måste vara någon form av rekord vanligast är de slut efter 5000-8000mil beroende på körsätt och bilmodell.Ursprungligen postat av Urban 1041
Betänk att Urbans bilar rullar i norrlands inland där man enbart bromsar för vuxen älg, för ren och mindre vilt slår man bara på torkarna.Ursprungligen postat av Rickard
Vad gäller problemet med bromslöshet i vått väglag var väl detta en stor kvällstidningshistoria för ett tiotal år sedan men då gällande någon/några av VAG:s bilmodeller? Minns inte om det var Audi eller om det var då den då nya Passat:en (B5?) kom -97.
Jag minns inte vad åtgärden blev men har för mig att det talades om nya bromssköldar
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Troligare är i så fall att bilen börjar bromsa först bak.Ursprungligen postat av Urban 1041
Bromseffekten till bakhjulen begränsas just för att inte få "kastande bakvagn".
Fredrik J
Precis så är det.Ursprungligen postat av LM
Ganska vanligt att man kan åka 10-15mil utan att använda bromsarna, framförallt på en TiD.
Kan nämnas i sammanhanget när jag för 2 veckor sedan åkte från ett jobb i obygden. Åkte vid 16-tiden, alltså mitt i värsta rusningen. Efter 5,5mil och 40min körning fick jag mitt andra möte. På 5,5mil mötte jag alltså två bilar och körde om en..
Så kan det vara men visst är det väl så att bakvagnen blir instabil även med för klen bromsverkan bak?Ursprungligen postat av Fredrik J
Har själv märkt av detta vid bankörning med 9000 att när bakbromsarna börjar fada blir bilen vinglig i inbromsningarna.
Går det att kolla fabrikatet på 9-5 beläggen utan att ta bort dom?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07