Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Inställning av multimeter?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Inställning av multimeter?

    Tjupp!

    Är lite novis på att mäta resistans.
    Rev loss kablaget från blockvärmare (slutat fungera någonstans) och mätte från instickskontakten i fronten till kontakten på värmaren. Ställde in den på resistansmätning och 200 ohm tror jag det var. Fick 0 på + till + osv, och 1 när jag inte mätte.

    Gjorde samma på värmarkontakten och fick 1 hur jag än mätte, har jag ställt in mätaren rätt eller är det så enkelt att värmaren är paj? Min fundering var att man kanske är tvungen att mäta annorlunda iom att resistansen borde vara mycket högre i värmare?

    Ellära är inte mitt starkaste ämne
    9-3 Aero -01

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Inställning av multimeter?

    det låter som att din värmare är paj, kablarna har ju 0 i motstånd och det är bra, under 200ohm borde ju värmaren ligga på tycker jag (är lite osäker på vad det ska vara), antagligen är kretsen bruten.

    Får du inte upp tempen på kylvattnet något? min passerar nästan det blåa fältet efter 2 timmar användning vid -10.
    Kör 9-5aero sc aut -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Re: Inställning av multimeter?

    Svalt som i grönsakskylen.
    El har jag inne i bilen iaf... Nä det är nog värmaren som är åt helsike, men man vill ju bara försäkra sig att man inte mätt som en fyllerist
    Är ju så jäkla meckigt att komma åt (antar att grenröret ska bort med mera) den så man ville helst att det skulle vara något annat, får nog bli till åka in med den.
    9-3 Aero -01

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Inställning av multimeter?

    Jag har ca 70ohm mellan nolla och fas i motovärmaruttaget. Då är kupefläkten också inkopplad.

    MVH
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Inställning av multimeter?

    Citat Ursprungligen postat av Pette
    Jag har ca 70ohm mellan nolla och fas i motovärmaruttaget. Då är kupefläkten också inkopplad.

    MVH
    fast samtidigt, om du har avbrott i din motorvärmare oxå så syns inte detta på din mätning så tyvärr så kan man ej gå på dessa värden, försök att hitta delningen i motorutrymmet som går ner till blockvärmaren och mät direkt på den istället så finns det ett vettigare riktmärke att gå efter
    Kör 9-5aero sc aut -00

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Inställning av multimeter?

    Om man inte är så hemma i el lära så är det ingen större idé att mäta resistans och få fram mätvärden som ändå inte säger en någonting.
    Ställ istället om multimetern till kontinuitetsmätning "summer" och mät anslutningarna på blockvärmaren, piper det så är troligen värmeslingan hel.
    Du säger att du får ström i kupévärmar uttaget, alltså är det spänning genom kablarna, från intaget i bilen till kupévärmaruttaget.
    Någonstans mellan grenkontakten och blockvärmaren har du felet.
    Byt blockvärmare med tillhörande anslutningskabel så borde det bli värme i motorn igen.

Liknande ämnen

  1. Inställningar på multimeter vid mätning av tjuvström
    Av Frusciante i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 22:55
  2. kam inställning
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-18, 11:02
  3. Inställning av GLT, hur?
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •