Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Vart har 2.8T tagit vägen?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000

    Re: Vart har 2.8T tagit vägen?

    Numera kör jag konsekvent med lägre förbrukning med dubbdäcken på. Så var det ju aldrig förr...
    Fredrik J

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: Vart har 2.8T tagit vägen?

    En del klagomål på V6:ans påstådda bensinförbrukning igen läser jag.
    För mig är förbrukningen en ickefråga, bilen drar ungefär lika mycket mellan tankningarna som min tidigare 9000 aero st1.
    Jag har samma gasfot med skillnaden att jag ofta ligger på en högre växel med v6:an och utnyttjar den vibrationsfria gången på låga varvtal.

    Men visst hade konstruktörerna kunnat gjort motorn snålare. Utväxlingen på 6:e växeln hade kunnat gjorts högre. 2000rpm i 100km/h känns otidsenligt, borde kunnat ligga på 1600rpm istället, men vad jag förstått är det samma växellåda som till den 4cyl motorn med en utväxling avpassad för den motorn.
    Cutoffvarvtalet är 1300rpm, borde ligga på 1000rpm istället för mer effektiv motorbroms vid ecodriving i stadsmiljö.

    Man får hoppas att V6:an kommer tillbaka igen i 9-3, att byta tillbaka till en vibrerande 4:a känns inte alls lockande när man fått smak på hur välbalanserad en motorn kan vara.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 925

    Re: Vart har 2.8T tagit vägen?

    Citat Ursprungligen postat av Belker
    En del klagomål på V6:ans påstådda bensinförbrukning igen läser jag.
    För mig är förbrukningen en ickefråga, bilen drar ungefär lika mycket mellan tankningarna som min tidigare 9000 aero st1.
    Jag har samma gasfot med skillnaden att jag ofta ligger på en högre växel med v6:an och utnyttjar den vibrationsfria gången på låga varvtal.

    Men visst hade konstruktörerna kunnat gjort motorn snålare. Utväxlingen på 6:e växeln hade kunnat gjorts högre. 2000rpm i 100km/h känns otidsenligt, borde kunnat ligga på 1600rpm istället, men vad jag förstått är det samma växellåda som till den 4cyl motorn med en utväxling avpassad för den motorn.
    Cutoffvarvtalet är 1300rpm, borde ligga på 1000rpm istället för mer effektiv motorbroms vid ecodriving i stadsmiljö.

    Man får hoppas att V6:an kommer tillbaka igen i 9-3, att byta tillbaka till en vibrerande 4:a känns inte alls lockande när man fått smak på hur välbalanserad en motorn kan vara.

    Jag har för mig att den äldre 6-växlade lådan hade högre utv. på 6-ans växel, ca 110km/h och 1800varv. Rätt meninglöst att 6-växlad låda om varvtalet ligger på 2000v och 100km/h när man kör på 6-ans växel.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Vart har 2.8T tagit vägen?

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "rs_aero":348dd196
    Men varför är det hyckleri att titta på CO2 allting behöver inte vara binärt.
    Det är ju extremt binärt. Över eller under miljöbilsnormen är ju det enda som gäller.[/quote:348dd196]

    Nu är du en paragrafryttare vad har det med att göra en mer eller mindre bättre miljöval. Så om den lagmässigt inte klassas som miljöbil kan jag bara strunta i utsläpp, hur skitig en motor är osv? Men återigen för den total bil man tänker köpa i samma klass med effekt, prestanda, utseende, storlek som en person vet man skall köpa kan man välja antingen bil A, B eller C. För dessa A, B och C är C kanske mest miljövänlig och A sämst. Är det då fel att välja C??? Då anser jag man har gjort ett korrekt val ut ett miljöperspektiv för personen hade ändå aldrig valt en Toyota Prius t.ex....

    Menar ni på fullaste allvar att äsch den släpper ju ändå ut 100g/km eller 150g/km då kan jag lika bara skita i detta och ta en bil som släpper ut 250g/km tja rent av 300g/km. Usch hoppas inte någon av er arbetar på SAAB utvecklingsavdelning. Gör en liten räkneövning på hur många 9-5, v70 som rullar på våra vägar och multiplicera miltalet räkna lågt och se hur mycket CO2 det blir...Inte konstigt det går käpp rätt åt skogen med klimatet..lr jag vi kanske inte har så mycket skog kvar om några år...

    Sen är jag inget helgon, finns inget trevligare än att ha rutan nere trampa gasen i botten och höra ljudet av Turbo/insugsljudet och få arslet nedtryckt mot sättet . Varför hade jag annars valt att köpa en 9-3 Aero och småtrimmat den?

    Kanske lite mer OnTopic.

    Många av er berättar om hur lågt ni kommit ner vid en lång tur eller nåt. Men hur "lågt" ligger ni normalt när ni kör i stan, kör 2km en kall morgon för att köpa lite mjölk på statoil, eller kör en kort sträcka på motorväg kanske 110-120km/h?

    För det finns en stor skara människor som faktiskt kör bara så.

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000

    Re: Vart har 2.8T tagit vägen?

    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Men återigen för den total bil man tänker köpa i samma klass med effekt, prestanda, utseende, storlek som en person vet man skall köpa kan man välja antingen bil A, B eller C. För dessa A, B och C är C kanske mest miljövänlig och A sämst. Är det då fel att välja C???
    Ville man inte ha C var det fel. Det val du målar upp finns dessutom inte.
    Tre identiska men olika bilar. Alla etanolbilar som körs på bensin bara för att det blir billigare talar sitt tydliga språk. Många kan bara tänka sig att köra "miljövänligt" om man tjänar på det ekonomiskt.
    Bara att sluta hyckla om det. För att fortsätta om hyckleri, varför i hela friden dras Toypta Prius alltid upp som det bästa miljövalet? Vi pratar om en bensindriven bil med relativt många svagheter. Så särskilt snål är den inte heller. V50 DrivE är utnämnt till ett bättre alternativ i motorpressen på sakliga grunder.

    Sen måste man sätt saker i perspektiv. Flyger man till Thailand eller kör man V8? Sak samma egentligen...
    Fredrik J

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Vart har 2.8T tagit vägen?

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "rs_aero":m0n1hnww
    Men återigen för den total bil man tänker köpa i samma klass med effekt, prestanda, utseende, storlek som en person vet man skall köpa kan man välja antingen bil A, B eller C. För dessa A, B och C är C kanske mest miljövänlig och A sämst. Är det då fel att välja C???
    Ville man inte ha C var det fel. Det val du målar upp finns dessutom inte.
    Tre identiska men olika bilar. Alla etanolbilar som körs på bensin bara för att det blir billigare talar sitt tydliga språk. Många kan bara tänka sig att köra "miljövänligt" om man tjänar på det ekonomiskt.
    Bara att sluta hyckla om det. För att fortsätta om hyckleri, varför i hela friden dras Toypta Prius alltid upp som det bästa miljövalet? Vi pratar om en bensindriven bil med relativt många svagheter. Så särskilt snål är den inte heller. V50 DrivE är utnämnt till ett bättre alternativ i motorpressen på sakliga grunder.

    Sen måste man sätt saker i perspektiv. Flyger man till Thailand eller kör man V8? Sak samma egentligen...[/quote:m0n1hnww]

    Så du menar att när en person skall ut och välja bil finns bara en man kan köpa i varje klass, vakna upp eller vill du bara provocera...Bara för att provocera dig finns inte Volvo S40, Ford Focus och Mazda3 är ju samma bil lol VW koncernen lol... sedan är det så att det alltid finns flera val i varje klass om man inte delar komponenter/plattformar...

    Däremot så håller jag med att många kör miljövänlig om man bara tjänar på det själv, parkering, biltullar, billigare tjänstebil. Finns företag som håller koll på om de som har etanolbilar verkligen tankar etanol. Sedan är etanol en fråga i sig...

    Vem skrev att Prius är bäst? Du får nog lusläsa var jag skrev och se sammanhanget som jag skrev det i + att jag även skrev t.ex.

    Men bara för att du drog upp jämförelsen mellan Volvon och Toyota Prius, för ganska många som inte kör långa miltals sträckor varje dag och t.ex. kör nästan uteslutande i storstad eller bor i en förort utanför försök slå en elmotor? Den enda siffra volvo slår prius är landväg men då enbart med 0,3 medan Toyotan slår Volvon med 1,0 i stadskörning. Motorpressen vem Collin på Aftonbladet lol...

    Flyga? Tja också en historia för sig...
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Vart har 2.8T tagit vägen?

    Äh, miljö... pffffft.
    Min nya ng900 drar litern på landsväg och har inga avgaskrav så jag kan ta väck katten

    Fast... Viking Line släppte ut 93700000000g CO2 på Svenskt territorialvatten under 2000.
    Om min bil var värsta miljöboven och släppte ut 500g/km så skulle jag ändå kunna köra 18,7miljoner mil innan jag kom upp i samma utsläppsmängd som de lyckas med på ett år, bara på Svenskt territorialvatten... och Silja Line skulle jag vilja påstå är mest "nöjeskörning" det med så...
    Att fjanta runt med 100g CO2 hit eller dit på en bil spelar väldigt liten roll i sammahanget.

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Vart har 2.8T tagit vägen?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Äh, miljö... pffffft.
    Min nya ng900 drar litern på landsväg och har inga avgaskrav så jag kan ta väck katten

    Fast... Viking Line släppte ut 93700000000g CO2 på Svenskt territorialvatten under 2000.
    Om min bil var värsta miljöboven och släppte ut 500g/km så skulle jag ändå kunna köra 18,7miljoner mil innan jag kom upp i samma utsläppsmängd som de lyckas med på ett år, bara på Svenskt territorialvatten... och Silja Line skulle jag vilja påstå är mest "nöjeskörning" det med så...
    Att fjanta runt med 100g CO2 hit eller dit på en bil spelar väldigt liten roll i sammahanget.
    Huh? Tror inte det finns lika många Viking Line båtar som bilar. Om du räknar att bara SAAB tillverkade ca 150000bilar varje år och varje bil kör 1000mil om året och släpper ut ca 200g/km hur mycket blir det bara på ett år? Räkna sedan på hela bilparken i Sverige...Det går inte att undvika att bilen är en av kanske den största boven i dramat...

    Men visst en massa fartyg som går på våra vatten men även där är ändringar på gång med andra drivmedel. En massa flygplan också, en massa hus som bara eldar för kråkorna...osv osv

    aja för mycket offtopic på denna tråd från min sida signing off

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 000

    Re: Vart har 2.8T tagit vägen?

    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Så du menar att när en person skall ut och välja bil finns bara en man kan köpa i varje klass, vakna upp eller vill du bara provocera...Bara för att provocera dig finns inte Volvo S40, Ford Focus och Mazda3 är ju samma bil lol VW koncernen lol... sedan är det så att det alltid finns flera val i varje klass om man inte delar komponenter/plattformar...

    Vem skrev att Prius är bäst? Du får nog lusläsa var jag skrev och se sammanhanget som jag skrev det i + att jag även skrev t.ex.

    Men bara för att du drog upp jämförelsen mellan Volvon och Toyota Prius, för ganska många som inte kör långa miltals sträckor varje dag och t.ex. kör nästan uteslutande i storstad eller bor i en förort utanför försök slå en elmotor? Den enda siffra volvo slår prius är landväg men då enbart med 0,3 medan Toyotan slår Volvon med 1,0 i stadskörning. Motorpressen vem Collin på Aftonbladet lol...

    Flyga? Tja också en historia för sig...
    Nej jag försöker inte provocera dig. S40, Focus och Mazda 3 är väldigt olika bilar. Gillar man Focus men köper en V50 för miljöns skull tycker jag man väljer fel.

    Prius? Det var du som skulle dra till med typ det mest miljövänliga fordonet du kunde tänka dig. Andra änden på skalan. Ofta får Prius ta den rollen. Oförtjänt tycker jag. Vad Collin har skrivit vet jag inte. Jag läser Automotorsport. Det handlar om blandad körning. Det vi oftast sysslar med.
    Fredrik J

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Vart har 2.8T tagit vägen?

    Siffrorna var för 6 båtar som trafikerar Stockholms skärgård. Visserligen släpper hela Sveriges bilpark ut bra mycket mer än de 6 båtarna, men det är _väldigt_ många fler båtar som trafikerar Svenskt farvatten under ett år, men trots det rejält många färre än antalet bilar i Sverige.
    Silja Lines utsläpp är alltså 93700 ton CO2 vilket motsvarar sisådär 21000 bilar som kör 1500mil/år, och det är bara ett enda färjebolag, på ett par linjer, och bara den mängd de släpper ut medan de kör i Svenska farvatten.

    Samma sak gäller flyget som är oförskämt billigt med tanke på hur mycket CO2 som släpps ut, och flygbränslet är som du kanske vet skattebefriat enligt en överenskommelse från 40-talet.

    Jag menar med andra ord att det är en ofantlig dubbelmoral att jaga bilismen i förhållande till vissa andra transportmedel.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vart har alla smileys tagit vägen?
    Av Travis i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-09-08, 00:39
  2. var har Nordics hemsida tagit vägen?
    Av -big kahuna- i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:10
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 20:30
  4. Klubbshop? Vart har den tagit vägen?
    Av PG_9000 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 13:37
  5. Vart har alla viggenvingar tagit vägen??
    Av Weggen i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •