Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 68

Ämne: Biltema batteri?

  1. #41

    Re: Biltema batteri?

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    Jo fast optima gul lämnar nog lite mer kräm än mitt tudor technica 55ah :P även om det funkar bra till att starta bilen med.

    Jo visst är det jag som hade ss stegen (endast dom två), dom verkar iofs rätt strömkrävande men jag matar dom med en 50kvadratskabel-> delningsblock-> 10kvadrat till framsteg och 25kvadrat till bassteg och 25 till konding.
    Iofs är 50kvadrataren en sunkig cca kabel men det ska ju inte spela roll för den saken skull.

    När jag kör vet jag inte om det blinkar faktiskt,,, skruvar jag upp för mycket så verkar det vara synen som blinkar haha.. men jag har sett att om man trampar till på gasen så sjunker belysningen på strålkastarna precis i början drar verkligen tänd och insprut så mycket effekt?

    Därför satsar jag på ett bättre batteri innan jag ev ger mig på generatorn, batteriet får jag billigt ändå.
    Tittar jag på kondingen bak i bilen har jag stabil matning på strömmen bak iaf men powerlampan på det ena steget skiftar i grön nyans när basen slår vilket stör mig o får mig att fundera på om det verkligen får tillräckligt med kräm iaf.

    Glömde säga det men har gjort gemensamt jordblock för allt bak i bagaget så det jordar genom karossen, hade kanske varit bättre med jordning i batteriet men det är lite väl tight att få plats med en till 50 kabel i tröskeln.

    Edit; var nere o hämtade mitt batteri i malmö igår, 700kr för en running bull som var anv två ggr , var dock sjuk hela dagen igår så har inte orkat testa hur det blir i bilen men har iaf stoppat i det idag.
    Hade stått i hans sovrum i ett år och höll fortfarande 12 volt
    Jo Optima lämnar mera ström än ditt Tudor, det ända jag ville få fram va att du har samma antal Ah på dessa batterier. Skillnaden är ju i uppbyggnaden av dessa två, std.syrabatteri mot ett AGM.



    Sedan så som någon skrev, biltema batterier ÄR bättre idag än va de va för några år sedan.
    Nu vet jag inte om detta stämmer som jag hört. Men det jag hört är att det är "samma" batteri som Varta har. Om detta stämmer vet jag inte som sagt.
    Vilket som så kan man säga att dagens biltema batteri är till priset helt ok.

  2. #42

    Re: Biltema batteri?

    tja när det gäller tillverkning av blybatterier så finns det inte så många tillverkare i världen övh. - och dom flesta (typ 2) är i kina...

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Biltema batteri?

    saxat från globals sida: Tillverkningen sker av högklassiga batteriproducenter i Europa, USA och
    Asien. Global Batterier startades 1978 och är ett stabilt familjeföretag med
    huvudsäte i Skogås, i södra Stockholm.

    från batterigubbens sida:VARTA -"batteriexperten", med fabriker mestadels i Tyskland, håller vad som lovas. Tyskarnas kvalitetstänkande finner vi inom många områden. Bilar, batterier etcetera.

    från fiamms sida: FIAMM has ten production plants (in Italy, USA, Czech Republic, Brazil, India and China) and more than twenty commercial and technical branches (Germany, United Kingdom, Czech Republic, Poland, Slovakia, Austra, France, USA, Spain, Brazil, Japan, Singapore, Korea, Malaysia, China, India and so on) and a wide network of importers and distributors.

    Sen orkade jag inte smurfa runt längre men är övertygad om att usa har en del fabriker med precis som många europeiska länder.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973

    Re: Biltema batteri?

    Jag trodde att FIAMM var bra grejer tills en cell gick på mitt batteri. Batteriet var runt 2år gammalt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Biltema batteri?

    Kan ju hända alla batterier, finns säkert olika klasser hos dom oxå.
    En sak man kan vara säker på är att det kommer hända vid ett olämpligt tillfälle

    Btw alla problem med ljusdippande vid gaspådrag verkar försvunnit vid batteribytet, har haft grabben i bilen så jag har inte kunnat spela nåt vidare än.

    Satt o läste lite på det där batteritestet längre upp i tråden o skulle det stå mellan ett biltemabatteri för 1098kr eller vartat som vann testet skulle jag ta vartat eller modellen mindre från varta som oxå var skitbra men det skulle vara intressant att testa biltemabatteriet eftersom dom har så lång garanti.
    Är nog ingen fara att lova så lång garanti vare sig dom är bra eller dåliga för många är nog lika slarviga som mig med att spara kvitton
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528

    Batteri från biltema

    Hej jag tänkte köpa mig ett litr mera ampersladdat batteri och tänkte höra ifall de är någon som kör med batteri från biltema? Det jag tänkte på var ifall de är värt att lägga lite mera och köra något lite dyrare? Min bil är en Ng9-3 2.0t biopower års08
    Ng 9-3ss 2.0t

  7. #47
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Som alltid lite beroende på vad man vill betala. Biltemas batteri fungerar bra och de har 4 års garanti på vissa modeller. Har själv biltema i min 9-5:a ett med CCA på över 620 A kommer inte ihåg exakt. Ju mer ett batteri väger desto mera påkostat kan man enkelt säga.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Okej men tror jag ger mig på att köpa ett därifrån tycker de är prisvärt plus 4års garanti

  9. #49
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Fick byta ett silvrigt Biltema-batteri efter 2 veckor, total kortslutning. Inga problem och lämna tillbaka och köpa ett på annat håll och stoppa i. Detta var flera år sen och det var inget fel på bilen utan det var batteriet som var problemet.

    Har 3st andra Biltema-batterier som har funkat helt ok däremot, så det var väl måndagsexemplar.

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Vilken osis :/ ja men tror nog att de finns måndagsexemplar på "bra" batterier med så kommer nog trycka i ett från biltema men tack iaf för de svar jag fått

  11. #51
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921
    sen är frågan vad du är ute efter med mer ampere? Är det mer amperetimmar eller är det mer kraft du vill ha? Ett batteri som har mer Ah har oftast lite mer CCA av given anledning men det kräver å andra sidan mer laddning för att återställas.
    Har man korta småkörningar är det alltså bättre med ett litet bra batteri med mycket CCA än ett större billigare

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Okej men tror inte att de ska vara nått problem för jag åker drygt 3mil om dagen och de är bara fram och tillbaka till jobbet men vad är CCA?

  13. #53
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Okej men tror inte att de ska vara nått problem för jag åker drygt 3mil om dagen och de är bara fram och tillbaka till jobbet men vad är CCA?
    CCA cold crank amps = ett mått på hur många amper batteriet orkar ge ifrån sig vid minus -20 grader. Det är ett standard test eg. Ju högre siffra desto bättre spec vid kall väderlek.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #54
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Får rätta mig själv har biltema-batteri med art. nr. 802752 på 75Ah som har 720 CCA.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Biltemas batterier tål inte kyla speciellt bra enligt min erfarenhet. Om man kör med bilen ett par gånger per vecka är det nog inga problem, men om den, som min, får stå en del på vintern så tenderar biltemas batterier att stendö. De är dock så pass billiga att jag tycker de är bästa köpet. Har för egen del löst det genom att ha bilen på underhållsladdning när den inte används.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  16. #56
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Viktigt att koppla in batteriladdare då och då om bilen inte används över t.ex. vintern. Det gäller att alltid hålla spänningen över 1,2V per cell annars sulfaterar batteriet. Det gäller Biltema såväl som övriga leverantörer.
    Samtidigt tycker jag inte man ska ha det på konstant underhållsladdning. Vissa batteriladdare kan vara lite väl aggressiva och då kokar man bort vätska från batteriet. I moderna batterier kan det vara omöjligt att fylla på vätska så det är isåfall permanent skada. Ha istället som rutin att ladda en gång i månaden eller något sånt, och koppla bort laddaren när den indikerar att den gått över till underhållsladdning.

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Jag åker med bilen 6 utav 7 dagar i veckan så känns inte som om de skulle bli så illa att de går sönder utav för lite åkning men annars då finns det något batteri ni kan tipsa om till en Saab ng9-3?

  18. #58
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Jag har använt Biltema, OKs egna och Tudor från OK. Har aldrig haft något problem mer än när jag misskött MC-batteriet och inte laddat på hela vintern. Det dödar både dyra och billiga batterier.

  19. #59
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Samtidigt tycker jag inte man ska ha det på konstant underhållsladdning. Vissa batteriladdare kan vara lite väl aggressiva och då kokar man bort vätska från batteriet. I moderna batterier kan det vara omöjligt att fylla på vätska så det är isåfall permanent skada. Ha istället som rutin att ladda en gång i månaden eller något sånt, och koppla bort laddaren när den indikerar att den gått över till underhållsladdning.
    Skaffar man en bra laddare, typ Ctek eller liknande kvalitetsprodukter, så kan man ha på den mest hela tiden.

  20. #60
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, om jag förstått ctek's marknadsföring rätt så fungerar den så att den underhållsladdar bara när det finns behov, och att den stänger av helt när den anser att den är klar. Det tycker jag låter som en ganska bra lösning, om det nu fungerar i praktiken. Hade man inte redan haft en massa gamla laddare så kanske man skulle investerat i en sån

Liknande ämnen

  1. Biltema intercooler
    Av gbg i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 08:25
  2. biltema d1s
    Av kolven28 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 23:14
  3. Biltema turbo.
    Av mawo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-10, 18:18
  4. vingar på biltema !
    Av marko s i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 14:14
  5. Biltema bromsok 9k för 499:-?
    Av PHermansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •