Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Konvertera en 9-3 fwd till XWD, möjligt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Konvertera en 9-3 fwd till XWD, möjligt?

    Har länge väntat på att Saab ska släppa 9-3 cab i XWD utförande, men nu ser ju läget mörkare ut än någonsin tidigare, så då får man väl börja klura själv. Men en grej som spontant dök upp i mitt huvud när jag började fundera, är det någon skillnad på en kaross utan XWD respektive en med? Om man då jämför tex 9-3SS med och utan XWD. Små grejer kan man väl ändra på men bäst vore ju om man inte behöver göra allt för mycket med karossen.

    Kommer inte börja på det här projektet än på ett bra tag men det är alltid kul att planera och fundera, om jag verkligen ska göra som jag vill så kommer det sitta elmotor i den också, fast en vanlig överladdad 4a kan man väl också leva med.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Konvertera en 9-3 fwd till XWD, möjligt?

    Jadu, det lär ju bli ett jobb det. Jag misstänker att bottenplattan skiljer en hel del mellan cabben och takvarianterna med XWD. Finns nog ingen tunnel på cabben, eller jo, det finns det nog, men den lär ju vara helt annorlunda eftersom golvet bär upp bilen på ett helt annat sätt än bilar med vanligt tak.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Konvertera en 9-3 fwd till XWD, möjligt?

    Ja det är ju sant, men frågan är då hur mycket det är som skiljer där bak på en cab kontra SS/SC med XWD, är det inte alltför mycket så kan man ju modifiera, lär ju säkerligen få lov att registrera den som ombyggt fordon ändå så. Vore tråkigt dock om modifikationerna gör chassit vekare, en cab är ju väldigt beroende av just bottenplattan.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Konvertera en 9-3 fwd till XWD, möjligt?

    Tror inte det är nått som är samma. Kan ju se på min og9-3-cab att det skiljer en del i golvet mot en icke-cab.

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Konvertera en 9-3 fwd till XWD, möjligt?

    byggde inte speedparts en svart turboX cabbe???
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Konvertera en 9-3 fwd till XWD, möjligt?

    Funderade också på det här för något halvår sedan, men jag la ner den tanken.
    Ser helt annorlunda ut under. Blir nog svårt o få plats med xwd drivlinan

    Nedan lite lånade bilder från garaget.org

    XWD






    Vanlig (enda bilden jag hittat)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Konvertera en 9-3 fwd till XWD, möjligt?

    Svårt att se hur kardan/avgastunneln ser ut på sista bilden, men jag antar att den är smalare än den på XWD bilarna, kanske även lägre. Om det är så så får man nog lägga ner projektet, känns inte som att man vill börja modifiera den alltför mycket då den ju är en stor del av det bärande i en cab. Aja får väl klura vidare på det sen, har ju ingen bil att bygga på än ändå så.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Konvertera en 9-3 fwd till XWD, möjligt?

    Tja, du får väl göra en gammal klassiker: köp en XWD, svetsa igen dörrarna och KAPA TAKET! Sen skaffar du en sån där båtpressenning att ha över när det regnar

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Konvertera en 9-3 fwd till XWD, möjligt?

    Haha ja det är ju också en lösning, fast det blir ju inte riktigt rätt. Då behåller jag nog hellre XWDn som den är, eller om det kanske blir en cab som nästa bil då så får man väl nöja sig med fwd. Men det vore onekligen väldigt coolt med en XWD cab.

Liknande ämnen

  1. Konvertera till LTT
    Av Moyd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 20:54
  2. Konvertera 1.8t till 2.0t
    Av Mythic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 00:12
  3. Konvertera LTT till FTT??
    Av ZaKski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •