Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Rökproblemen Akt 3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    235

    Rökproblemen Akt 3

    Hej!
    För er som inte sett min tråd tidigare:
    Bilen är en 900 SET-96 som lämnar stora rökmoln efter sig vid gasuppsläpp efter hård belastning.
    Den är bsr steg2 trimmad.
    Och den är precis servad med olja, filter, stift, di kasett, mv.
    Har trott fram till nu att vv pressar olja ner till turbon.

    Nu har det konstaterats att det ryker oavsett vv är på eller ej, om man kopplar loss lilla och stora slangen från ventilkåpan så ryker det satan när man kört några sekunder på tomgång.

    Med stora och lilla slangen på och gasen i botten så lämnar bilen ett stort rökmoln efter sig vid växling dock minimalt på tomgång eller normalbelastning.

    Jag mekade isär tryckröret mellan ic och spjällhus och det är inte ovanligt mycket olja där, bara den sedvanliga oljefilmen.

    Skulle tippa på att turbon gjort sitt va? Kompet är som det bör.
    Nån som har något annat tips?
    Jag ska kolla idag om det är något glapp i turbon.
    99 Turbo CC - 78

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367
    Hur är det med kylvätskan?
    Försvinner det något eller är det samma nivå?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    235
    nä det är samma nivå på den..
    det är en sån konstig lukt på röken, det är lixom inte bränd olja utan som jag tidigare skrev mera krutaktigt.
    Ska jag för säkerhetskull göra kompprov?
    Kan det vara toppackningen, brukar det lukta så då?

    Mvh/ Daniel
    99 Turbo CC - 78

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 364
    Vad är det för färg på röken? Svart=bränsle=kan uppfattas som krutrök.

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 023
    Medlem#
    1540
    trimmad/påställd??

    om du ger fullt, så du har max laddtryck o släpper av så kan det bli en svert liten "puff" med rök. Helt ofarligt..

    Men om du ser det i backspegeln, då borde du nog åka in till saab o be dem kolla om det e några felkoder lagrade, så pass mycket skall inte org bil ryka.

    Och ja, den röken liknar "krutrök" i lukt...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    235
    Tack allesammans för snabba svar!

    Den är trimmad med bsr steg 2+ öppen dump om det nu kan ha något med saken att göra:

    Det ser mera ut som vägdamm efter bilen när jag släpper gasen (alltså inte riktigt kolsvart), och det syns duktigt mycket bakom mig..

    Jag har precis bytt en slang till vevhusventilationen som föregående ägare hade satt på väldigt löst utan slangklamrar (den slangen mellan ventilkåpan och röret till vv) efter jag satt dit en ny slang och dragit åt slangklamrorna så började detta problem..
    99 Turbo CC - 78

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 785
    Ska den ens vara åtdragen då? Det var den inte på min heller...
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 544
    hade samma problem med min bil, o det luktar svavel. men för mig så slutade den hålla på o smälla o spraka!
    9-3x TTID 20x9,5

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 289
    Krutlukt = svavelförening. Kan vara katalysatorn som börjar jobba rätt vid avdrag.

    Men det borde inte ryka då.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    235
    Drog iväg på en repa och bilen rykte lika mycket, stannade på hemvägen och tog bort slangen helt och hållet, nu ryker den ingenting.

    Så jag antar att det hade trycks ut olja i vv röret som går ner mot turbon..

    Hur fixar jag detta problem? Oljefälla?

    Kan ju inte köra utan den slangen!

    Tack för alla svar, denna sida är ju verkligen en bibel av kunskap..
    99 Turbo CC - 78

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Det kan ju vara så att du har dåliga komp (kolvring ras) på en cylinder och får för mycke gasrester via vevhuset som trycker upp extra mycke olja. Sen har jag för mej att det skall sitta en oljkondensering innanför ventilkåpan kan ju va nått knas där.
    Jag menar att problemet inte löses av oljefälla, för alla andra ng900 har ju inte stora rökpuffar bakom bilen.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    235
    kompet är det inget fel på, kollade idag..
    hur ser man om den där grejen i ventilkåpan är hel/funkar som den ska?
    ska slangen mellan ventilkåpan och vv röret sitta tätt eller inte?
    99 Turbo CC - 78

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 289
    Slangen skall sitta tätt annars blir det "halvöppen" vevhusventilation.

    Plocka av slangen och gör rent och kolla så den inte börjar sätta igen.

    Jag vet inte hur oljefälaln skall se ut men jag misstänker att den bara består av några plåtskivor. Hur som helst kan man alltid lyfta på kåpan och titta efter, är det fel är det oftast uppenbart.

    Dum fråga: hur har du det med oljenivån? För mycket?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 023
    Medlem#
    1540
    Vad säger BSR ??

    Jag tror ryket beror på din öppna dump....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Vad säger BSR ??

    Jag tror ryket beror på din öppna dump....
    Aha, kan det vara så?
    Jag har precis satt dit den nämnligen...
    99 Turbo CC - 78

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367
    Citat Ursprungligen postat av NORLUND
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Vad säger BSR ??

    Jag tror ryket beror på din öppna dump....
    Aha, kan det vara så?
    Jag har precis satt dit den nämnligen...
    Testa hur den är utan den öppna dumpen för funkar det då så är det den.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    varför skulle de göra de?
    oljan kommer ju från vehusventen. med en öppen dump blir de om något mindre olja som kommer in i motor än med en återcirkulerade. t5 motorerna har ju inga preblem med öppna "dumpar"
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  18. #18
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Får jag be att citera:

    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    varför skulle de göra de?
    oljan kommer ju från vehusventen. med en öppen dump blir de om något mindre olja som kommer in i motor än med en återcirkulerade. t5 motorerna har ju inga preblem med öppna "dumpar"
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Får jag be att citera:

    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    varför skulle de göra de?
    oljan kommer ju från vehusventen. med en öppen dump blir de om något mindre olja som kommer in i motor än med en återcirkulerade. t5 motorerna har ju inga preblem med öppna "dumpar"
    Om den inte funkar som den ska då?
    99 Turbo CC - 78

  20. #20
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Om dumpen inte funkar, eller vadå?
    Det som händer då är ju att när du släpper gasen vid t.ex växling finns trycket kvar i systemet mot gasspjället och kompressorhjulet i turbon bromsas kraftigt..... det är det enda som händer, visserligen inte bra, men i oljefrågan uppstår ju då samma sak som om du har en återcirkulerande, alltså, om den har sugit i sej olja via VV så finns den kvar i rör och/eller IC. Med öppen dump kan ju lite olja kastas ut när den öppnas......
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •