Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Hej!

    Sitter o googlar lite och försöker hitta lite fina byggbilder fram i en saab 9-5 men har inte hittat så mycket, köpte nämligen ett dls kit i sommras som jag har mont. lite provisoriskt några ggr. för att få en hyfsat bra ljudbild men har väl inte löst detta ännu, satte 6.5:orna i dörrarnas originalplacering och har försökt hitta en hyfsat bra placering för diskant och mid och har väl framförallt varit och grävt under gallret där originalhögtalarna sitter monterade.

    Har skurit upp så mycket som möjligt för att försöka få upp vinkeln lite på mid för att slippa all reflection i framrutan och det blir helt ok på passagerarsidan men på förarsidan är det värre då det är så trångt mot rutan, vill ju inte skära sönder hela instrumentet eller ventilationen heller för den delen och har börjat fundera på att bygga om a-stolparna istället.

    Därför sitter jag och funderar på hur man ska bygga för att få det att låta fint utan att tulla för mycket på sikten, a-stolpar skymmer ju väldigt mycket även när dom är orörda..

    Någon som har lite tips eller gärna lite inspirationsbilder att tipsa om så blir jag glad.

    Kan väl säga så att jag har ju inte skenat när det gäller bygget men nån gång så ska jag väl få till det hoppas jag

    MVH Jimmy
    Kör 9-5aero sc aut -00

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Offra ett par högtalargaller från brädan då som du sätter fast en baffel i och sen klär med valfritt material? Då kan du ju få till den vinkel som du vill på elementen och slipper karva mer i brädan.

  3. #3

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Att använda rutan att reflextera ljudet är annars ingen dålig idé till just dessa högtalare.
    Vinkel av diskant är nästan viktigare än mellanregistret på detta kitt.
    Den ända nackdela med dettakittär attplacera midbaen så långt ifrån mellanregistret, då domearna inte spelar så djupt (runt 450hz) och midbasen möter ganska högt upp. Detta medför då ttmn lätt kn f en liten regnbågsljudbild.

    Men vinkla upp dome högtalaren lite i bakkant så den följer rutans linje. Detta kan du testa iaf. båda dome högtalarna skal vinklas off axis enligt mej, då dessa har en väldigt bra spridning i sig. Diskanten kan du vinkla snett ut mot backspeglarna eller rikta dem rakt on axsis.

    Har du tidskomp och EQ i din CD spelare, eller kör du med org?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    för närvarande så har jag ingen tidskomp i men ska väl bli det framöver om jag får som jag vill, kör en alpine 9886r men har inte köpt till den roliga boxen än, har prioriterat hojjen lite under sommar/höst då jag tog mc-kort i sommras

    Har som sagt var laborerat lite med vinkeln och vridit mid:en lite mot mig på bägge sidor och får så mycket mer detaljrikt ljud än när dom spelade rakt upp mot rutan, det låter absolut inte illa nu (allt är relativt, hade 6.5:orna suttit i instrumentet med så hade det varit bättre ) men det ser ut att bli riktigt svårt att göra en snygg installation på förarsidan då jag precis får ner högtalaren i hålet jag har kapat upp, och då har jag endast sparat en ram på ca 1cm runt om för att kunna bygga något snyggt alt. kunna återställa till original.

    Är ju absolut ingen expert i detta området men har haft ett ganska gediget intresse i ca 10 år så lite småbyggen har det väl blivit, men det blir ju inga snygga utfrästa distansringar i något fint material då både verktyg och kunnande på den biten saknas, eller... inom trä reder jag väl ut det men har inga vettiga verktyg, har bara tillgång till sticksåg och fil så det får gärna vara så enkelt som möjligt men ändå ge ett hyfsat sobert intryck.


    det bästa hade nog varit att lägga högtalaren i originalplaceringen då det hade varit absolut smidigast men jag tycker ljudet tog lite väl mycket stryk då, samtidigt så har jag inga möjligheter att påverka ljudets inställningar direkt då alpinen idag är ganska basic så man ska kanske lugna sig och avvakta och sen bygga när man har all hårdvara?

    som sagt var, bygga ett bra ljud gör man inte på en förmiddag, och det är samtidigt ganska omöjligt att bli helt nöjd utan att kapa ur det som igentligen skulle behövas känns det som....
    Kör 9-5aero sc aut -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Men vinkla upp dome högtalaren lite i bakkant så den följer rutans linje. Detta kan du testa iaf. båda dome högtalarna skal vinklas off axis enligt mej, då dessa har en väldigt bra spridning i sig. Diskanten kan du vinkla snett ut mot backspeglarna eller rikta dem rakt on axsis.

    Har du tidskomp och EQ i din CD spelare, eller kör du med org?
    Det är ungefär denna placering jag har idag, passagerar sidan mid är lite framför on axsis medans förarsidans ligger mer mot mitten/taklampan

    Diskant ligger hö sida ganska on axis medans förarsida mot passagerarsida solskydd, upplever då att ljudbilden på detta kitt är ganska ok, dock hörs vä bas lite för mycket o jag känner ett visst behov att köra detta i separat 3 vägsdelning för att kunna sänka den något.. får se hur man gör och orkar med, tack för era svar och funderingar, dessa är alltid bra att få
    Kör 9-5aero sc aut -00

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Apropå ingenting så satt jag och laborerade lite i min SS nyss och kom då fram till ungefär samma vinkling på diskanterna, höger i princip on-axis och vänster on-axis för passageraren, eller nästan lite mot höger diskant. Vänster midd sänkte jag en hel del för att få lagom balans mellan dom, den blev väldigt dominant annars.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    nu använder jag bara tvåvägskit men så här gjorde jag:

    http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... CD0020.JPG
    http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... CD0019.JPG

    Ljudbilden ligger ovan panelen för mig och centralt placerad, använder dock tidskomp.
    Fokus har endast lagts på föraren så hur det låter på andra sidan har jag ingen aning om... andra prioriteringen har varit att allt ska vara hyffsat dolt installerat och så lite kapande i bilen som möjligt med smidig kabeldragning.
    Diskanterna är fortfarande vinklingsbara.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Apropå ingenting så satt jag och laborerade lite i min SS nyss och kom då fram till ungefär samma vinkling på diskanterna, höger i princip on-axis och vänster on-axis för passageraren, eller nästan lite mot höger diskant. Vänster midd sänkte jag en hel del för att få lagom balans mellan dom, den blev väldigt dominant annars.
    Vet nu inte om du har tidskomp? Men om du ha detta, har du då även justerat nivån md gain/balance för att nå samma högtalarnivå på båda sidor? alltså inte ha balance i mitten?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Ja jag har tidskomp och har aven använt nivåjustering för att få rätt nivå på ljudet, verkar som att original är det högre nivå på vänster sida än på höger så redan där var man tvungen att ändra lite för att få det bra, ska man sen få balans mellan höger/vänster när man sitter i förarstolen så lär man justera ännu lite till.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Apropå ingenting så satt jag och laborerade lite i min SS nyss och kom då fram till ungefär samma vinkling på diskanterna, höger i princip on-axis och vänster on-axis för passageraren, eller nästan lite mot höger diskant. Vänster midd sänkte jag en hel del för att få lagom balans mellan dom, den blev väldigt dominant annars.
    det är därför jag lagt vänster mid vinklad lite mer åt höger och lägre ner i instrumentet så jag ser ungefär endast 2/3 delar av högtalaren, fick ändra balans 1 åt höger och det låter faktiskt ganska centrerat även på passagerarsidan med denna inställning
    Kör 9-5aero sc aut -00

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    nu använder jag bara tvåvägskit men så här gjorde jag:

    http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... CD0020.JPG
    http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... CD0019.JPG

    Ljudbilden ligger ovan panelen för mig och centralt placerad, använder dock tidskomp.
    Fokus har endast lagts på föraren så hur det låter på andra sidan har jag ingen aning om... andra prioriteringen har varit att allt ska vara hyffsat dolt installerat och så lite kapande i bilen som möjligt med smidig kabeldragning.
    Diskanterna är fortfarande vinklingsbara.
    Ser riktigt snyggt och diskret ut, precis i min smak
    Kör 9-5aero sc aut -00

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    O så här mycket plats har det tagit i bagaget... lådan är på 30-33 liter slutet ( och reservhjulet är kvar) och ska få ett galler med tyg i samma färg och nivå som golvet så det inte syns

    http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... CD0012.JPG
    http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... CD0009.JPG
    http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... CD0011.JPG
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  13. #13

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    O så här mycket plats har det tagit i bagaget... lådan är på 30-33 liter slutet ( och reservhjulet är kvar) och ska få ett galler med tyg i samma färg och nivå som golvet så det inte syns

    http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... CD0012.JPG
    http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... CD0009.JPG
    http://geting.se/viewimage.php?image=21 ... CD0011.JPG
    Ser ut som det ligger Soundstream Ref. steg i bilen, är de e gamla eller de nya?
    Men hur som, diskantmoninen snygmen det jag funderar på är då, hurblir detta med 6½" i org. uttag? Lika så om man montera högtalare på brädan, så känns det lite långt avstånd mellan högtalarna=enligt mej konstig ljudbild.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Har nu rivit bort min gamla installation och suttit och lekt med lite placeringar med min polare, bästa montering vi kommit fram till för tillfället är att lägga höger mid rakt upp mot rutan fast förskjuten så långt bakåt som möjligt och diskanterna spelar rakt upp på bägge sidor oxå flyttade bakåt och lite upp vid a-stolpe, medans vänster mid sitter placerad långt fram i originalhål vinklad mot tak i höjd med ratten, detta ger väl bäst släpp från högtalarna vad vi har kommit fram till änsålänge

    Finns inga genvägar till det perfekta ljudet, lr vad ska man säga
    Kör 9-5aero sc aut -00

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    [/quote]
    Ser ut som det ligger Soundstream Ref. steg i bilen, är de e gamla eller de nya?
    Men hur som, diskantmoninen snygmen det jag funderar på är då, hurblir detta med 6½" i org. uttag? Lika så om man montera högtalare på brädan, så känns det lite långt avstånd mellan högtalarna=enligt mej konstig ljudbild.[/quote]

    Japp ett ref 620.2 och ett 480.4, helt nya men dock inte senaste modellen.

    Ställer ju till lite bök om man vill ha ett trevägskit i bilen. om jag skulle stoppa i ett nu så hade jag kanske köpt två dörrsidor och byggt om, fast formen på dörrsidorna gör det lite svårt att göra det snyggt... man vill ju inte få mellanregistret nere vid golvet och det är där det är mest plats på dörrsidan :-(.

    Fast du kanske ska vänta med placering tills du köpt en stereo med tidskomp som går o trolla lite med?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  16. #16

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Ser ut som det ligger Soundstream Ref. steg i bilen, är de e gamla eller de nya?
    Men hur som, diskantmoninen snygmen det jag funderar på är då, hurblir detta med 6½" i org. uttag? Lika så om man montera högtalare på brädan, så känns det lite långt avstånd mellan högtalarna=enligt mej konstig ljudbild.[/quote]

    Japp ett ref 620.2 och ett 480.4, helt nya men dock inte senaste modellen.

    Ställer ju till lite bök om man vill ha ett trevägskit i bilen. om jag skulle stoppa i ett nu så hade jag kanske köpt två dörrsidor och byggt om, fast formen på dörrsidorna gör det lite svårt att göra det snyggt... man vill ju inte få mellanregistret nere vid golvet och det är där det är mest plats på dörrsidan :-(.

    Fast du kanske ska vänta med placering tills du köpt en stereo med tidskomp som går o trolla lite med?[/quote]
    Ja Ref stegen va underbara, det jag hörde av dem av den gamla modellen. Den nya har jag ej hört ännu, men ska vist vara samma.

    Jimpas riktning av mellanregister hänger jag nog inte med på riktigt tror jag..?
    Låter lite konstigt..men kanske kan funka?
    Diskanterna kan du även testa att vinkla snett utåt. Jag har mina placerade i framrutan i org. galler och sedan vinklat ut dem mot sidorna (typ yttre sidoblinkers). Detta gör enligt mej att man tro det eller ej, får en väldigt centrerad ljudbild UTAN tidskomp

    Vill man rikta in högtalare skall man göra detta utan tidskomp. Man skall alltid försöka få ljudet så bra man kan utan tidskomp och EQ. Kan man få det bra då så kan man få det, om man rattar rätt, väldigt bra med EQ och tidskomp.
    Vist kan man trolla lite med detta, men man kan inte göra något dåligt bra genom att fuska

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    tror han menar att på vänstersidan kommer det bli placerat ovanför huvudinstrumentet!? låter otroligt svårt att bygga in det utan att kapa upp hela panelen eller har jag missuppfattat.

    Nope fuska ska man aldrig göra men ibland kan vissa genvägar vara lättare än att lägga hundra timmar i garaget.
    Att låta ljudet reflekteras i sidorutan innan det når örat låter som en väg att jämna ut avståndet från ljudkälla till öra.

    Att hitta några inspirerande byggbilder i 9-5 är jättesvårt då det inte verkar vara nån jättepoppis bil att bygga i tyvärr... har med letat x antal timmar.

    ps.Åhhhh vad jag saknar bilstereotidningen med bra byggen och tester. Stoffe r.i.p
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    ja min nuvarande placering kan man knappt förstå även om man tittar på den mid på högersidan har jag lagt i original högtalargall och denna högtalare pekar ju nästan rakt upp för att reflecteras i rutan, dock så har jag satt den så långt bak som möjligt för att uppnå mer distans till rutan, diskanten har jag lagt bakom, alltså i vinkel spelande uppåt.... detta borde vara helt åt helv... men blev riktigt bra! lustigt i vilket fall..

    På förarsidan så har jag ju sågat upp så mycket som möjligt under gallret och flyttat ner högtalaren i själva hålet, sitter jag i stolen så ser jag endast ca 1/3 av membranet men vinkeln är längs med vindrutan och träffpunkten ungefär mitten på mitt solskydd. om sdetta nu blir den slutliga monteringen vågar jag inte säga, vill ju ha en snygg montering med och inte en massa kackaskit/elefantbajs lr vad man nu kallar det + en massa småpinnar och bröte för att få in rätt riktning... ser ju inget bra ut och det är inte direkt stabilt


    Testade faktiskt vrida diskanterna ut mot sidorutan men hade diskanten mont rätt långt bak, körde en låt och stereobilden blev helt underbar, var lite gitarrplink osv. men sen kom symbalen och då blev reflectionen mot sidorutan för stark och överröstade och förvrängde ljudbilden ska ta och testa att flytta fram dom också och se om det fungerar bättre.


    Han tyvärr inte med mer ikväll för väktaren kom o körde ut mig för han skulle larma på verkstan... och i mon blir det att se till hojen och sen så får jag se om jag hinner kika lite på det på onsdag. på torsdag får jag knappast ledigt för tanten och lillgrabben
    Kör 9-5aero sc aut -00

  19. #19

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    Citat Ursprungligen postat av Jimpa
    ja min nuvarande placering kan man knappt förstå även om man tittar på den mid på högersidan har jag lagt i original högtalargall och denna högtalare pekar ju nästan rakt upp för att reflecteras i rutan, dock så har jag satt den så långt bak som möjligt för att uppnå mer distans till rutan, diskanten har jag lagt bakom, alltså i vinkel spelande uppåt.... detta borde vara helt åt helv... men blev riktigt bra! lustigt i vilket fall..

    På förarsidan så har jag ju sågat upp så mycket som möjligt under gallret och flyttat ner högtalaren i själva hålet, sitter jag i stolen så ser jag endast ca 1/3 av membranet men vinkeln är längs med vindrutan och träffpunkten ungefär mitten på mitt solskydd. om sdetta nu blir den slutliga monteringen vågar jag inte säga, vill ju ha en snygg montering med och inte en massa kackaskit/elefantbajs lr vad man nu kallar det + en massa småpinnar och bröte för att få in rätt riktning... ser ju inget bra ut och det är inte direkt stabilt


    Testade faktiskt vrida diskanterna ut mot sidorutan men hade diskanten mont rätt långt bak, körde en låt och stereobilden blev helt underbar, var lite gitarrplink osv. men sen kom symbalen och då blev reflectionen mot sidorutan för stark och överröstade och förvrängde ljudbilden ska ta och testa att flytta fram dom också och se om det fungerar bättre.


    Han tyvärr inte med mer ikväll för väktaren kom o körde ut mig för han skulle larma på verkstan... och i mon blir det att se till hojen och sen så får jag se om jag hinner kika lite på det på onsdag. på torsdag får jag knappast ledigt för tanten och lillgrabben
    Jimpa: Jag ser att du håller till i Jönköpings trakten?
    Även jag bor där så jag skulle kunna ta en titt någon dag. Nu menar jag självklart inte att jag kan mer än dej, men man kan utbyta ideér åt båda håll

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)

    jaså kommer du oxå från denna kyliga håla ja jag bor i Huskvarna så visst skulle vi kunna träffas nån dag och utbyta idéer, är absolut inget proffs så du kan säkert mycket mer än mig, det enda jag vet är att varje ljudbygge är helt individuellt då alla öron är olikt utvecklade och diverse skador på örat gör att ingen kan bygga/ställa in ljudet bättre än man personligen kan själv..
    det är därför jag tycker det är lite fel med tävlingar då det beror på vilken domare man kan få, min polare som är med och hjälper till har själv varit domare ett par ggr. och hans syn på ljudbilden stämmer inte riktigt in för mig men sen vet jag att jag är lite bullerskadad med, fast det är klart, bra tips får man ju men kan väl tillägga att han inte är något proffs heller, han är dock bara superpsykointresserad av sånt här.

    Men det vore väl trevligt att träffas nånstans o kika lite på sakerna innan man börjar montera, dina råd och idéer kan vara guld värda, måste bara hitta något varmt ställe att vara på.

    MVH Jimmy S
    Kör 9-5aero sc aut -00

Liknande ämnen

  1. Montera original mittarmstöd fram 9000
    Av Andersson__ i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 15:12
  2. Bygge av billjud og9-3, hjälp med komponentval!
    Av Seaweed i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 12:53
  3. Montera og9-3 stolar i ng900, hur lösa fästet fram?
    Av bart112 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 22:40
  4. Montera bilbarnstol fram i en 9-5 fästen??
    Av Cervantes i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 09:05
  5. Montera slutsteg fram i en OG9-5
    Av HeRmAN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •