Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hög bränsleförbrukning B204LA

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Hög bränsleförbrukning B204LA

    Som ni kanske sett köpte jag en ng900 med turbo och "tomatlåda" av henketic här på forumet.
    Något som jag märkt är att bilen tar, vad jag tycker, onormalt mycket soppa, även för en automatare.
    Nollar jag den när jag ligger konstanta 90km/h så påstår SID att den drar 0,9 vilket ju är tokmycket. Stadskörning så rasar det iväg upp över 1,5l/mil.
    Igår körde jag en sträcka på 12 mil och på grund av väglaget så gick det inte mer än 70 på större delen, mot slutet kunde jag öka farten till normal fart (sista 3 milen).
    När jag började resan stor SID på 1,54 och när jag kom fram på 1,14.
    Denna sträcka, med min gamla 9000 2,3i avklaras med en förbrukning på 0,7, max!

    Så, jag misstänker att något inte är som det skall.
    Jag har inte kollat stiften, men skall göra, så det inte sitter fel stift i. Borde kanske provbyta DI också för säkerhets skull.
    Det sägs ju också att det kan vara lambdan som spökar, men av vad jag kan utläsa från adaptionsvärdena så är de inte onormala.
    Jag funderade på att byta en massa filter, men de borde ju inte göra så mycket skillnad väl? Och vore det läckage i någon slang så borde den ju tända CE.

    Fler idéer?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    66

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Hejsan spånar lite: Anliggande broms? Rätt hjulvinklar? Som du sa stift av rätt typ. Att DI skulle vara en felkälla tror jag inte så jättemycket på men klart värd att testa om man har en liggande. Finns ju en massa saker som inverkar på bränsleförbrukningen. Även tomatlådan kan ju inverka rätt mycket jag bytte låda på en bmw för några år sedan och där sjönk soppaförbrukningen 2dl milen med en 15000mil yngre låda dock slirade den gamla rätt skapligt. Men börja med en grundlig service medräknat luftfilter och se om den lugnar sig med drickat..
    Kör:
    SAAB 9-5sc 2,0t-05 SAAB 9000cs 2,0t-96 SAAB 900T8 Konventerad till T16-88b

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Hm, ja, en riktig service med byte av lådoljan är planerad så snart som möjligt efter nyår, ska kolla att det är rätt stift också i helgen. Jag tror inte heller på DI-teorin, jag läste det i någon tråd här när jag sökte.
    Bilen har ju inte gått 17000 än så jag tycker det låter lite otroligt att den skulle vara utsliten redan.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 477
    Medlem#
    6973

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Är förbrukningen mätt vid pump?

    SIDen är inställt för l/km? inte imperial miles eller nåt annat skumt?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Än så länge bara med SID, inställd på km
    Vad jag dock erfar vid pumpen är att jag får tanka ofta

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    166

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Givetvis sitter det rätt stift i och helt nya.

    En sak som man borde kolla är avgasvärdena eftersom det aldrig är gjort i sverige.

    Jag körde den på 1,3 och tjejen på en liter.

    Mvh Henke
    Ng900 2,0i -94
    Ng900 2,0i -95

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Check
    Första besiktningspappret visar att de kollat alla värden och de ser bra ut, däremot är det ju 2,5 år sen nu.
    När jag ändå "har dig på tråden": hade du av downpipen när du bytte toppackningen? Jag misstänkte en ev. läcka.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    166

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Hade inte av downpipen. Lossade endast grenröret och lät turbon sitta kvar.

    Mvh Henke
    Ng900 2,0i -94
    Ng900 2,0i -95

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Hm, då skulle det kunna vara en liten läcka där. Behöver ju bara vara pyttelite luft som sugs in så påverkar det ju bränsleförbrukningen rätt drastiskt! Jag får kolla på det.

  10. #10

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Har du kontrollräknat (nollställt tripmätaren mellan tankningarna och räknat medelförbrukning)? Jag brukar göra det ibland på min och det är inte alltid som den medelförbrukningen som datorn räknar fram är rätt..
    9-3 ss -05

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Nja, jag har inte räknat på det exakt, men med tanke på hur ofta jag måste åka till macken så är det klart över litern den drar. Jag får ungefär samma värden med t5dash också. Det brukar inte diffa så mycket som en halvliter milen på färddatorn iaf.

  12. #12

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    0,9 l/mil vid 90 kmh är mycket men inte tokmycket. Körde Stockholm - Sälen i somras tur och retur med min 9K Classic på 0,82 l/mil och mest 90-väg. Motor B204EA NordicII. Antar tomatlådan är av samma modell som NG900. Tvivlar på att 2,3i klarar sig under 0,7 vid 90-väg om allt stämmer. Min 9K 2,3T kan jag få ned till ca 0,74 och då har den ju 45-lådan. Andra jag känner som haft 2,3i har sagt den inte är något vidare bränslesnål. Min gamla B202i var snålast av alla jag haft...
    --- Chips é gott gott ---

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Min 9000 med B234i från 91 drar 0,6 på samma sträcka. Och denna tar 0,9 så det känns lite högt, men det kan ju vara normalt för bilar med automat. Jag har ju aldrig haft en saab-automatare så var det ju lite av en koll om folk tycker det verkar mycket

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Hade en ng900 automatare för ett par år sedan, dock en 2,3a men den drog med ofantliga mängder soppa, jämfört med min andra 2,3 med mauell, var inga problem att få 2-3dl/milen i skillnad, framförallt stadskörning.

    Långkörning ville ju ytterst sällan gå under litern på motorväg.

    Detta var anledningen till att jag sålde den bilen, funkade inte att köra 250mil/månad med en förbrukning som en gammal V8a.

    Men upplevelse var iaf att automataren var bra mycket mer törstig än motsvarande manuell.

    Dock så tycker jag det var bra mycket trevligare att köra automataren än att sitta och rycka i den sladdriga växelspaken, nästa bil jag köper MÅSTE vara en automatare...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    ZF-4HP-18 är en slitstark automatlåda av den gamla modellen men den har mekanisk lock-up på högsta växeln samt ca 50/50 drivning på näst högsta. Hydrauldriften ger klart större energiförlust (10%?) jämfört med en manuell låda (5%?) vilket märks vid mycket statskörning med start/stop och snabba accelarationer. Plus att motorbromsverkan blir klart mindre och därmed viss ökad bränsleförbrukning. Men den arbetar ju väldigt tyst jämfört med en manuell låda som varvas ganska mycket mellan växlingarna och motorbroms.

    Beräkningen av bränsleförbrukning i EDU blir väldigt annorlunda jämfört med manuell och det tar mycket lång tid att få ner genomsnittssiffran om man kört mest stadstrafik innan har jag märkt. Viktigt att nolla mätningen ute på landsvägen och köra en ganska lång sträcka i jämn fart och ägg på gaspedalen. (Plus ha koll på att högsta växeln (4) verkligen ligger i). Däck- och fälgvalet upplever jag också får större betydelse med automat. 17/18-tummare kräver mer energi att få snurr på plus breda däck och mindre dynamisk rullningsomkrets än standarddim som påverkar SID beräkning etc.
    --- Chips é gott gott ---

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Visa ord.
    Just nu sitter det 16" vinterdäck på, inte optimalt.

    Jag har slängt in ett steg 1 från programmet man inte får prata om och igår körde jag Halmstad t.o.r. mycket lugnt och det slutade på 0,81 på en sträcka på 200 miles (32 mil) vilket jag tycker är helt i sin ordning.

    Jag försöker mitt bästa att snabbt komma upp i 80 där lock-uppen verkar greppa in och dessutom så växlar jag ner manuellt inför hastighetssänkningar så att varvet hålls upp och programmet kör med fuel-cut.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 289

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Citat Ursprungligen postat av sniclas
    ZF-4HP-18 är en slitstark automatlåda av den gamla modellen
    Men den sitter väll ändå på 9000?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Hög bränsleförbrukning B204LA

    Stämmer det. I ng900/og9-3 och 9-5 fram till 01 iaf (02?) heter den AW 50-42LE

Liknande ämnen

  1. Bränsleförbrukning 9-3 tid -07 aut???
    Av craile84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 16:17
  2. Låg bränsleförbrukning?
    Av Nocz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 15:27
  3. Bränsleförbrukning 2.0 vs. 2.3
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 14:51
  4. Bränsleforbrukning 900 2.0t?
    Av Tobbe900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •