Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Hemlig svensk köpare till Saab?

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Hemlig svensk köpare till Saab?

    Hej, i dagens Expressen står att det finns en hemlig svensk grupp som står beredda att köpa Saab. Gruppen har varit i kontakt med deutche bank som sköter fösäljningen.

    Vice VD på GM, Steven Wade säger också att det fortfarande är möjligt att köpa delar av eller hela Saab.

    Anledningen för det fortsatta intresset för Saab ska tydligen vara förra veckans verktygsköp som BAIC gjorde.

    Vidare skriver Expressen att svenskarna ska ta över saab genom att vänta ut andra budgivare och GM tills beslut om nedläggning tagits, köpa hela eller delar av saab billigt efter nedläggningen utan komplicerade förhandlingar med GM. Gruppen sägs ha mycket goda kontakter med regeringen samt vara regeringens favorit till ny ägare. Enda hindret ska vara att GM är rädda att förlora tekninska rättigheter.

    Så, vad tror ni om detta? Bara snack, sant, eller rent av troligt att det blir av?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Jag tror på det. Det är de enda vi har nu.

    Men de borde träda fram och bekräfta uppgifterna så vi får veta. Och alla anställda och drabbade.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Gruppen sägs ha mycket goda kontakter med regeringen samt vara regeringens favorit till ny ägare.
    Wallenberg?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Jag tror verkligen på det! Och att Saab inte avvecklas helt och hållet snart!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    75

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Hoppas verkligen på att de stämmer... och att de går igenom den här gången....

  6. #6

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Bara att hoppas då.. vi får alla hålla tummarna
    9-3 ss -05

  7. #7

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Jag hoppas verkligen på det! Vill inte förlora mitt Älskade SAAB. Trodde aldrig man skulle älska ett bilmärke så mycket, låt det leva och vissa sin Styrka!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Denna gången kommer det väl gå igenom garanterat!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Ja, Lol, du har ju svamlat om detta i den andra tråden om nedläggningen redan... Jag hoppas verkligen det stämmer, men samtidigt blir jag lite luttrad. Vi trodde det var klart med Königsegg, det skrevs artiklar och framtiden var ljus. Sen var det Spyker och alla trodde var klart, "mkt lättare och snabbare affär denna gång" eller vad det hette. Tjena. Nu kommer nya rykten om en svensk grupp... Säger bara att jag hoppas jättemkt det stämmer, men jag vågar inte tro på det just nu.
    MEDLEM 7032.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Ja, Lol, du har ju svamlat om detta i den andra tråden om nedläggningen redan... Jag hoppas verkligen det stämmer, men samtidigt blir jag lite luttrad. Vi trodde det var klart med Königsegg, det skrevs artiklar och framtiden var ljus. Sen var det Spyker och alla trodde var klart, "mkt lättare och snabbare affär denna gång" eller vad det hette. Tjena. Nu kommer nya rykten om en svensk grupp... Säger bara att jag hoppas jättemkt det stämmer, men jag vågar inte tro på det just nu.
    Det är la bara att vänta och se för tillfället...
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Ja jag hoppas också otroligt mycket. Saab har alltid varit bilmärket i mitt hjärta, även om jag varit på väg att köpa BMW både en och två gånger. Men helt ärligt, efter beskedet igår var jag helt knäckt. Saab får bara inte läggas ner. Se till att få en ägare som satsar på märket och inte låter det stå i skuggan av "kassa-korna" i försäljningshallarna.

    /Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Ja jag hoppas också otroligt mycket. Saab har alltid varit bilmärket i mitt hjärta, även om jag varit på väg att köpa BMW både en och två gånger. Men helt ärligt, efter beskedet igår var jag helt knäckt. Saab får bara inte läggas ner. Se till att få en ägare som satsar på märket och inte låter det stå i skuggan av "kassa-korna" i försäljningshallarna.

    /Fredrik
    Om det skulle läggas ner så ser jag gärna att någon startar upp det på nytt om inte "hemliga köparen" köper Saab!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Eftersom nyheten kommer från Expressen är jag av naturen skeptisk. Tidningen har väl knappast gjort sig känd för att skriva ren fakta i sina artiklar

    Men visst vore det bra på alla sätt om uppgifterna trots allt stämmer.
    Jag lider verkligen med alla som drabbas av en nedläggning.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Eftersom nyheten kommer från Expressen är jag av naturen skeptisk. Tidningen har väl knappast gjort sig känd för att skriva ren fakta i sina artiklar

    Men visst vore det bra på alla sätt om uppgifterna trots allt stämmer.
    Jag lider verkligen med alla som drabbas av en nedläggning.
    Inte alltid som det måste vara felaktiga uppgifter från Expressen. Kanske detta med "hemliga gruppen" stämmer som sagt!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  15. #15

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Enlig Steve wade på saabunited.com så har denna hemliga grupp gjort sig till känna för honom och han har sedan fått det bekräftat på annat håll att dom faktiskt finns, expressen kan man ju vara lite skeptiska mot men steve Wade har mycket bra kontakter och visat om och om igen att han sitter på rätt information så jag betvivlar inte detta, frågan är bara om feg idiot GM ändå släpper saab.

    JAG HOPPAS INNERLIGEN ATT DESSA FINNS OCH ATT DOM KÖPER FABRIKEN I TROLLHÄTTAN OCH VARUMÄRKET SAAB ÄVEN OM DOM INTE TAR MED NÅGON AV MODELLERNA SOM KOMMA SKALL EFTERSOM GM INTE VILL SLÄPPA SIN TEKNIK, JA JUST DET DERAS TEKNIK ÄR DET NÅGON SOM LÄRT DOM ALLT SÅ ÄR DET SAAB NÄR KAN NI NÅNSIN KOMMA IHÅG ATT CHEVROLET HAR VARIT I TOPP NÄR DET GÄLLER KROCKSÄKERHET, MEN NU I SENASTE EURO NCAP SÅ FICK DOM 5 STJÄRNOR, DET TROR VI JU ALLA ATT DET HAR MED GM´S KUNSKAP ATT GÖRA :rolleyes:
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  16. #16

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    Enlig Steve wade på saabunited.com så har denna hemliga grupp gjort sig till känna för honom och han har sedan fått det bekräftat på annat håll att dom faktiskt finns, expressen kan man ju vara lite skeptiska mot men steve Wade har mycket bra kontakter och visat om och om igen att han sitter på rätt information så jag betvivlar inte detta, frågan är bara om feg idiot GM ändå släpper saab.
    Tror att du missuppfatat det hela om att GM släpper SAAB. Vid en avveckling så avyttras ju allt och har inget med om GM vill eller inte vill, dom måste.

  17. #17

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    Enlig Steve wade på saabunited.com så har denna hemliga grupp gjort sig till känna för honom och han har sedan fått det bekräftat på annat håll att dom faktiskt finns, expressen kan man ju vara lite skeptiska mot men steve Wade har mycket bra kontakter och visat om och om igen att han sitter på rätt information så jag betvivlar inte detta, frågan är bara om feg idiot GM ändå släpper saab.
    Tror att du missuppfatat det hela om att GM släpper SAAB. Vid en avveckling så avyttras ju allt och har inget med om GM vill eller inte vill, dom måste.
    NEJ DÅ ÄR DET NOG NÅT JAG MISSAT UPPLYS MIG GÄRNA GM ÄGER VÄL FORTFARANDE ÄVEN OM MAN LÄGGER NER
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  18. #18
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Tror att du missuppfatat det hela om att GM släpper SAAB. Vid en avveckling så avyttras ju allt och har inget med om GM vill eller inte vill, dom måste.
    Måste?! GM måste inte lägga ner Saab. De kan förutom att avveckla välja att driva det vidare, försätta Saab i konkurs eller sälja.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Hoppas det finns en gnutta sanning i detta. Nu är det fan dags för näringslivet att kliva fram när landet fullkomligt håller på att fara åt helvete. Oavsett om man gillar eller ogillar SAAB så är det en fruktansvärd prestigeförlust för Sverige om SAAB går under. Vi kommer att ha en kollektiv loserstämpel i pannan och Sverige kommer att vara nidbilden av ett föredetta industriland på väg mot sin undergång.

    En efter en har våra klenoder köpts upp eller försvunnit, snart återstår ingenting. Och jag köper inte den gulliga bilden av att vi ska producera vindkraftverk och annat trams. Förmodligen en miljötalibans våta dröm.

    Nej nu är det dags Wallenberg & Co tar fram kollekthåven och förmår landets knösusar att deponera några hundra miljoner var så vi får behålla en del av industrins ryggrad. Detsamma borde gälla Volvo istället för att låta det hamna i Kina. När verksamheten sedan är tryggad kan man satsa på att hitta en bra långsiktig köpare. Vad vore en bättre affär än att köpa SAAB till en skitpeng i värsta lågkonjunktur för att sedan sälja ett blomstrande företag med top of the line modellprogram om 4-5 år när vi står på toppen av nästa högkonjunktur?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  20. #20

    Re: Hemlig svensk köpare till Saab?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Tror att du missuppfatat det hela om att GM släpper SAAB. Vid en avveckling så avyttras ju allt och har inget med om GM vill eller inte vill, dom måste.
    Måste?! GM måste inte lägga ner Saab. De kan förutom att avveckla välja att driva det vidare, försätta Saab i konkurs eller sälja.
    Eftersom ett beslut är fattat om nedläggning så är ju konkurs eller driva det vidare inget allternativ längre. Utan allt från Gem,häftapparater,maskiner kommer att säljas...
    och det är här den "hemliga" gruppen ser sin chans.
    om gruppen nu finns så är dom rätt smarta som väntat ut alla spekulanter, själv så tror jag att Koenigsegg och Spyker bara var ett spel för galleriet från GM´s sidan.


    Ett av kraven för att GM skulle få statliga lån var ju att avyttra bla SAAB och Opel

Liknande ämnen

  1. 9-3 Navigation - Hemlig meny
    Av Johan S i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 18:35
  2. Hemlig meny, servicemeny i stereon?
    Av Bowman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 23:39
  3. MTF0063 utbytt till hemlig grå flaska P/N:9120541
    Av Dave79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •