Sidan 16 av 156 FörstaFörsta ... 614151617182666116 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 3102

Ämne: GM lägger ner SAAB (GM säljer SAAB till Spyker?)

  1. #301
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    Hur menar du att saab kan skita i vad sin ägare vill och producera bilar som dom själv vill, nja det funkar inte så.
    Här slår Du huvudet på spiken... Man kan inte producera bilar "som man själv vill", man måste producera bilar som kunderna vill ha, så enkelt är det. Som Du sedan verkar ha missat (i mitt inlägg) så är det Saab's ledning i kombination med dess ägare som har ansvaret för detta, inte regeringen på 70-talet, regeringen på 80-talet, regeringen på 90-talet och inte hellre regeringen nu som bär ansvaret för det.

    Du kan beskylla GM, Wallenberg och Saab ledning, men att beskylla regeringen för att Saab och dess ledning inte lyssnar på vad kunderna efterfrågar... Är inte det lite väl långsökt?

  2. #302
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Citat Ursprungligen postat av lol

    Riktig jävla häxa den Maud Olofsson. Men nu när det är val 2010 så kommer Moderaterna åka ut garanterat. Sossarna ligger bäst till numera. Men Saab kan komma att livas upp igen snart om den "hemliga" gruppen investerar!

    Om investerarna håller vad de säger, och köper Saab, och sen håller det igång till regeringsbytet 2010 så borde fan i mig allting lösa sig. Finns det ingen mera info ang. detta?
    Det här är senaste om Saab just nu:

    http://www.gt.se/nyheter/1.1819702/heml ... radda-saab
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  3. #303
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: GM lägger ner SAAB

    Var kommer den träffen att ske imorgon i Trollhättan förresten?? Jag kommer inte dit eftersom jag har massa att göra hemma men frugan och min son kanske kommer dit för Saab!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  4. #304
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    50

    Re: GM lägger ner SAAB

    Riktigt rikitigt tråkigt, men de har väl bara gått bra för dem under några få år under sin levnadstid! Förr kunde man driva ett företag på entusiasm o kämpaglöd, men med den typ av marknad vi har idag, så är inte det intressant....vinsten måste ÖKA ÖKA ÖKA, för att ägarna ska vara nöjda!
    Sedan har GM haft väldigt tålamod, egentligen, samtidigt som de ju inte varit speciellt snabba i vändningarna, hur många andra europeiska o japanska biltillverkare har ett såpass litet, o genomgående gammalt modellprogram?!
    Skulle de överlevt, så tror jag de skulle nischat sig på en låg tillverkning, av tekniskt intressanta bilar - med kanske lite högre pris, istället för att försöka konkurrera med BMW o liknande. Undra för övrigt hur det hade blivit om SAAB o Volvo gått samman?! (JAg vet, det är att häda)
    Sedan undrar jag lite varifrån de som hävdar att SAAB varit en bra investering för GM, fått sina uppgifter ifrån, de är ju inga andra experter eller journalister som har den uppfattningen (Känns mer som en konspirationsteori, som alltid dyker upp i sådan här sammanhang) - dessutom förstår jag inte varför de då skulle sälja, om SAAB genererar så mycket pengar till GM?!
    Ang. statens inblandning - jag ger gärna skattepengar till fordonsindustrin OM det finns en bra, hållbar framtidsplan! Jag vill inte ge några pengar till att fylla ut gapande, oändliga hål, för att förlänga lidandet!
    www.jesperhammarstrand.se Om du vill se några av mina bilar jag haft genom åren o min nostalgisamling med 70 o 80-talsleksaker. :-)

  5. #305
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: GM lägger ner SAAB

    Man blir nästan tårögd av att få se denna pärla. Men veta i bakhuvudet att den kommer aldrig få rulla.

    http://www.youtube.com/watch?v=2iu__4oi ... re=related

    Känner en enorm vrede inom mig, och att Saab måste räddas till varje pris så den bilen få kröna våra vägar!

  6. #306
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Man blir nästan tårögd av att få se denna pärla. Men veta i bakhuvudet att den kommer aldrig få rulla.

    http://www.youtube.com/watch?v=2iu__4oi ... re=related

    Känner en enorm vrede inom mig, och att Saab måste räddas till varje pris så den bilen få kröna våra vägar!
    Instämmer verkligen! På något sätt så ska Saab leva igen snart!!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  7. #307

    Re: GM lägger ner SAAB

    Tror innerst inne inte GM velat sälja SAAB. Beslutet är nog den största aktieägarens och utlånarens, dvs am staten. GM är misskött och gick som vi alla vet in i omkonstruering. Den svenska regeringen har säkert fått en chans, men de vill till varje pris inte stödja en konkurrensutsatt producent /till GMs villkor.

    Så visst kunde de gjort mkt mera.

    I Italien har det funnits premier på €5000 vid köpa av mindre miljöbelastande forden. Man skulle även kunna tänka sig lägre arbetsgivaravgifter för tekniktung industri i glesbygd.

    Som ngn annan skrev: politikerna tror att vi kan leva på "modern" tjänsteindustrin (servera varandra kaffe, sälja abonnemang, frisörer, videobutiker, homestyling). Haha. De skulle vi kanske, om vi var rika. Men vi är fortfarande i en utveckling av vår industri. Den behöver stöd.

    Jag är i tårar.

    Detta inträffar exakt 20 år efter det att Investor sålde SAAB Automobile. Kanske har det funnits ett återköpsavtal i just 20 år?

    Det finns nog mkt mera bakom detta än vad som journalisterna skriver/gemene man vet.

  8. #308
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Man blir nästan tårögd av att få se denna pärla. Men veta i bakhuvudet att den kommer aldrig få rulla.

    http://www.youtube.com/watch?v=2iu__4oi ... re=related

    Känner en enorm vrede inom mig, och att Saab måste räddas till varje pris så den bilen få kröna våra vägar!
    Dem kommer leverera dem antal beställda bilar av den nya 9-5an. Så klart att det kommer rulla i sverige, men antalet låter jag vara osagt !

  9. #309

  10. #310
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    190

    Re: GM lägger ner SAAB

    Jag är så ledsen och nere idag. Jag är uppväxt med Saab, pappa körde Saab hela livet, jag och mina bröder kör Saab.
    Vi som gillar Saab och kör dessa underbara bilar, det enda vi kan göra nu är att stötta varandra och hålla ihop, vi kan ju faktiskt köra dessa bilar flera år till. Vi tillhör ju den skara människor som fattat vad dessa bilar handlar om.

    Jag älskar Saab.
    "Only one aircraft manufacturer makes cars.
    Sierra, Alpha, Alpha, Bravo."

  11. #311
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    195

    Re: GM lägger ner SAAB

    är fan i lipen bara man tänker tanken, kör just nu vw själv, mycket pga ja får bra priser på service osv då jag jobbar som testförare vintertid åt audi/vw koncern, men har haft massvis med saab från ng900 till 9-3, och tycker det är riktigt fina bilar, hoppas innerligt att märket kommer få en ny start,
    900aero

  12. #312
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Bollman, När man säljer ett företag så diskonterar man de framtida vinsterna för att få fram köpeskillingen. Pengar nu är bättre än pengar sen. Naturligtvis har köpeskillingen satts för att ta hänsyn till framtida vinster. Läs: http://en.wikipedia.org/wiki/Discounted_cash_flow Det är absolut ingen förlust på något sätt att sälja en vinstgivande verksamhet!

    Är du en sådan som tyckte att det var bra när Telia tog 15 kr/min för att ringa mobilt? För det var vad de gjorde innan avregleringen och Comviq kom in i bilden. Bara som exempel. Och Bilprovningen ska finnas kvar - men konkurrensutsättas. Vad gäller Apoteket så kan du väl knappast påstå att de har bättre öppettider än en ICA butik. Varför ska Sverige vara det enda folk i Europa som anses så korkade att de inte ens kan få köpa Alvedon utan övervakning?
    Visst, en viss del av framtida vinster får man ju med i en försäljningen men det är ju svårt att få med arbetstillfällen etc, oftast kan ju inte personalen följa med i alla lägen.

    Apoteket kommer ju bara delvis ut i butikerna, det är ju bara vissa receptfria läkemedel som får säljas i vanliga butiker, det övriga kommer att finnas i apoteken som det är i dag, bara det att vissa apotek kommer att vara privatägda, i och med det så kommer det att finnas vinstkrav och om något apotek går dåligt läggs det ned och den orten kan bli utan apotek, men det kanske du tycker är bra?

    Comviq har ju funnits med länge, de hade ju ett eget nät samtidigt som Televerket drev sitt NMT-nät på 80-talet, sedan kom ju GSM-näten och då fanns det 3 operatörer, Telia, Tele2(Comviq) och Europolitan, vad jag kan minnas så kostade det 6kr/minut att ringa i stort sätt oavsett operatör på den tiden när privatabonnemangen kom, innan dess var det ju i princip bara företag som hade råd att använda mobiltelefoni då både telefonen och abonnemanget kostade enorma pengar.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  13. #313

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av John F
    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    Hur menar du att saab kan skita i vad sin ägare vill och producera bilar som dom själv vill, nja det funkar inte så.
    Här slår Du huvudet på spiken... Man kan inte producera bilar "som man själv vill", man måste producera bilar som kunderna vill ha, så enkelt är det. Som Du sedan verkar ha missat (i mitt inlägg) så är det Saab's ledning i kombination med dess ägare som har ansvaret för detta, inte regeringen på 70-talet, regeringen på 80-talet, regeringen på 90-talet och inte hellre regeringen nu som bär ansvaret för det.

    Du kan beskylla GM, Wallenberg och Saab ledning, men att beskylla regeringen för att Saab och dess ledning inte lyssnar på vad kunderna efterfrågar... Är inte det lite väl långsökt?
    Nja nu är det ju så att saab genom alla år försökt att bygga bilar som kunderna vill ha och bara fått gammalt opelskit att jobba med, och det saab lyckats göra med denna tyska skit har inte varit något annat än helt fantastiskt, många ideér som saab velat genomföra är ju t ex en skogsmulle variant av 9-3 redan 99-00 då den första generationen XC70 kom ut som har sålt ofantligt bra, hade dom fått det av GM så hade dom lyckats mycket bra tror jag, detta är ju bara en i raden av fadäser som GM gjort, för att inte tala om GM´s Bob Lutz det måste vara den största planta som någonsin producerats han skall ha jobbat i fordons branschen i 40år och förstår ingenting detta är precis vad hela GM handlar om en bunke dönickar som inte förstår något om bilar allt handlar om att bygga själ lösa bilar och badge engineering. FY FAN FÖR GM.

    Du svarade inte på min fråga som jag ställde i mitt inlägg om varför svenska regeringen skiter i sin bilindustri när alla andra bilproducerande länder har stöttat sin. Så ja jag tycker defenitivt att man kan skylla väldigt mycket på regeringen, därmed inte sagt att Gm går fria.
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  14. #314
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    Du svarade inte på min fråga som jag ställde i mitt inlägg om varför svenska regeringen skiter i sin bilindustri när alla andra bilproducerande länder har stöttat sin.
    Enkelt. Saab har inget tillrackligt bra businesscase att driva Saab vidare. Regeringen vill inte aventyra skattepengar som egentligen ska ga till skolor och vard pa ett foretag med sapass daliga forutsattningar att lyckas helt enkelt.

  15. #315
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  16. #316
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: GM lägger ner SAAB


  17. #317
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av lol
    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3320675
    Mycket möjligt att man köper tillbaka varumärket,men lär inte bli något tal om forsatt biltillverkning.

    Situationen blir ungefär som Rover,där man styckade allt. Varumärket Rover ägs om jag inte mins fel utav TATA ?

  18. #318
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Citat Ursprungligen postat av lol
    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3320675
    Mycket möjligt att man köper tillbaka varumärket,men lär inte bli något tal om forsatt biltillverkning.

    Situationen blir ungefär som Rover,där man styckade allt. Varumärket Rover ägs om jag inte mins fel utav TATA ?
    Vi får se hur det blir, kanske blir det fortsatt biltillverkning. Förhoppningsvis!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  19. #319
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    95

    Re: GM lägger ner SAAB

    Dom Saab-anställda e hjältar. Tack. Håppas det finns en möjlighet, och entrepenörskap som åter kan starta med bilproduksjon. Många dugliga människor med bilkunnande i Sverige. Om alla sätter inn ressurser, så e det inte en omöjlig uppgift. âven i Norge lyckades man på kort tid starta upp produksjon av Think. Där fanns långt mindre ressurser än vad dom Saab anstälda råder över. Jag håppas...

  20. #320
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Jag ska träffa ordförande Claes idag.
    Kan ta upp en diskussion kring om det skulle vara intressant/lämpligt/meningsfullt att träffas imorgon i Thn.

    All heder åt Jan-Åke.
    Om det är någon som jag unnar en riktigt bra utgång så är det honom.
    Fy fasen va han har kämpat och slitit hårt för Saab.
    Man önskar att han kunde få en bättre julklapp än denna......


    Mvh Michael
    Kanske klubben kan ta ur egen kassa och sända Jan-Åke en stor bukett blommor som tack för hårt arbete och kämpaglöd?
    För det är han värd mer än någon annan., han har bara gjort jättebra intryck på mig det lilla jag sett och hört.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. SAAB-Spyker 9+ tripute?
    Av ka_linkan i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 19:26
  2. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 20:09
  3. Spyker lägger nytt bud på SAAB ;)
    Av sfeer i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •