Sidan 4 av 156 FörstaFörsta ... 234561454104 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 3101

Ämne: GM lägger ner SAAB (GM säljer SAAB till Spyker?)

  1. #61
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    32

    Re: GM lägger ner SAAB

    Har jobbat sex år på Saab. Det är tragiskt. Tankarna går naturligtvis till de anställda som skall gå igenom en ordnad nedläggning.

    Regeringen? Dom har gjort vad de kunnat.

    Var är min hjälte? Har ända sedan Koenigseggs avhopp trott att dom skulle komma tillbaka. Det är läge att kliva fram nu. Har fortfarande en gnutta hopp kvar.
    Turbo X, 480 nm /300 hk.

  2. #62
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 667
    Medlem#
    2378

    Re: GM lägger ner SAAB

    [quote=Andreas_Lofgren]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":2pqsoq79
    Att säljvolymerna varit låga i år beror ju inte på att Saab har dåliga produkter utan på dålig press, åtstramningar från GM osv.

    Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker det är rätt av GM att lägga ner Saab.
    Det här är en del av problematiken. Det har hela tiden varit "någon annans" fel att Saab sålt dåligt men i verkligheten har det inte varit så.

    Din sista tolkning är helt åt skogen för övrigt. Däremot har jag inte samma rosenröda syn där Saab har gjort allt rätt men det hela tiden varit någon annans fel. Produkterna har inte sålt tillräckligt bra. Punkt.[/quote:2pqsoq79]
    Du förenklar verkligheten nåt extremt om du menar att Saab tagit de beslut som varit felaktiga. Man har ju trots allt varit stenhårt styrda från Detroit och bara gjort det man fått tilldelat sig att göra. Det är givetvis GM som styrt skutan rätt ner i diket.

  3. #63
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Citat Ursprungligen postat av janke1
    av tradition är vänstern mer benägna att ge en hjälpande hand och sveriges tunga industri bygger väl rätt mycket på statligt stöd det vill säga vi. En vänsteregering tror jag har gett väldigt mycket mer stöd till Saab på ett eller annat sätt...
    Av tradition har vänsterregeringen varit urusla på näringslivspolitik, hållt liv i icke livskraftiga verksamheter, byggt upp ett skattetryck som gjort arbetskraften i Sverige långt dyrare än övriga Europa.

    Och det skulle rädda Saab?

    Alla som tror att statens inblandning räddar industrier bör läsa igenom http://www.jornmark.se
    Av tradition hur menar du det är ju vänstern som byggt upp den svenska industrin =välfärden nu är du väl ute o cyklar rejält........................


    Med vänstern menar jag vänsterpartiet och sossarna som alltid regerat tillsammans

  4. #64
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Citat Ursprungligen postat av janke1
    av tradition är vänstern mer benägna att ge en hjälpande hand och sveriges tunga industri bygger väl rätt mycket på statligt stöd det vill säga vi. En vänsteregering tror jag har gett väldigt mycket mer stöd till Saab på ett eller annat sätt...
    Av tradition har vänsterregeringen varit urusla på näringslivspolitik, hållt liv i icke livskraftiga verksamheter, byggt upp ett skattetryck som gjort arbetskraften i Sverige långt dyrare än övriga Europa.

    Och det skulle rädda Saab?

    Alla som tror att statens inblandning räddar industrier bör läsa igenom http://www.jornmark.se
    Att diskutera vad den ena eller andra regeringen skulle ha gjort känns tämligen utsiktslöst vare sig man befinner sig revolutionärt till vänster eller reaktionärt till höger.
    Möjligen kan det finnas anledning att diskutera VAD sonm verkligen gjorts eller inte gjorts i det här fallet även om vi utomstående förmodligen aldrig kommer att få insyn i vad som skett bakom ridån.

    Därmed inte sagt att man behöver göra partipolitik av frågan heller utan borde kunna se på det någorlunda objektivt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    54

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Därmed inte sagt att man behöver göra partipolitik av frågan heller utan borde kunna se på det någorlunda objektivt.

    Varförr jöra de så avanserat? Saab har sållt dåligt, har för höga kåstnader i förhållande till de intäkter de faktikst drar in ock uppenbarligen har de inte pråpdukter som kunderna vill betala för... Hur kann regeringen hålas ansvariga för de?
    Lider av dyslexi, så ni behöver inte hetsa upp er i onödan. Bokstäverna liksom hoppar omkring av sig själva.

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    292

    Re: GM lägger ner SAAB

    Vad tror ni händer med andrahandsvärdet nu då?
    9-3 Aero SC 2.8T

  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av bananmanen
    Vad tror ni händer med andrahandsvärdet nu då?
    Sjunker först och stiger sen tror jag

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    54

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av bananmanen
    Vad tror ni händer med andrahandsvärdet nu då?

    Med tankä på at nybilarna troligen inte kåmmer at bli mer lättsålda efter denna nyhet så måste man nog selja dessa till för kunden förmånliga priser. Det lär ju intä driva upp andrashandsverdet på beggade bilar diräkt...
    Lider av dyslexi, så ni behöver inte hetsa upp er i onödan. Bokstäverna liksom hoppar omkring av sig själva.

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    440

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av janke1
    Av tradition hur menar du det är ju vänstern som byggt upp den svenska industrin =välfärden nu är du väl ute o cyklar rejält........................

    Med vänstern menar jag vänsterpartiet och sossarna som alltid regerat tillsammans
    I stort sett hela den svenska industrin skapades i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet av ett antal svenska uppfinnare. Du vet att sossarna inte ens existerade då va?

    Sedan dess har inga större företag skapats, framförallt inte under 60-80 talet när sossarna härjade som värst.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    487

    Re: GM lägger ner SAAB

    kommer väl "kina Saabar" på 9-5 och 9-3 om ett tag under annat namn.
    nya 9-5 blir väl under opelflagg eller GM tippar jag

    Får hoppas volvo blir kvar i landet iallafall, annars får man väl flytta nån annnanstans snart.

  11. #71
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 132

    Re: GM lägger ner SAAB

    En otroligt tråkig dag.

    Det ljusa i det hela är väl att gamla SAAB 9-5 kommer rulla vidare i kina med riktig saabmotor istället för nån opelspis. Och nu förhoppningsvis även 9-3... Kanske en billig kinesisk 9-3 cab?

    Jag håller tummarna för att kineserna köper hela nya 9-5 linen och varumärket också. Det är nog enda sättet för SAAB att på nåt sätt leva vidare - och kan nog ge trollhättan lite arbetstillfällen med att föra över teknik och kompetens till kina under nåt/några år... Annars kanske som sagt nya 9-5 blir en opel eller caddilac...

    Att trollhättan inte kommer tillverka SAABar speciellt länge ÄVEN om någon köper fabriken är nog tyvärr ett faktum...

    Själv tycker jag att det känns som om regeringen och EIB borde kunnat agera på ett snabbare och bättre sätt. Att DE inte ska köpa SAAB håller jag med om, men däremot göra som i princip alla andra västländer med biltillverkning - underlätta istället för att sätta käppar i hjulen. Att de sedan tänker bränna pengar på att göra elbilar är ju riktigt anmärkningsvärt. Inte ens Toyota lyckas göra elbilar trots att man tillverkat Prius i många år. Snacka om förlustaffär.

    Mina tankar går till de ingenjörer och arbetare som får gå hem med denna sorg i jul. Själv ska jag fortsätta köra SAAB så länge det går. Kör gärna en 5-10 år gammal bil till vardags så framtiden är säkrad ett tag till...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #72
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 294

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Här tycker jag dock att våra folkvalda oavsett politisk hemvist föregått med extremt dåligt exempel genom att inte företrädesvis använda sig av svensktillverkade produkter vare sig det gäller bilar, mobiltelefoner eller annat.
    Det har farsan spytt galla över i åratal! Svenska regeringen åker utländska bilar... Tyska politiker skulle aldrig sätta sina germanska fötter i en peugeot när det kommer till officiella uppdrag!

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    440

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Det har farsan spytt galla över i åratal! Svenska regeringen åker utländska bilar... Tyska politiker skulle aldrig sätta sina germanska fötter i en peugeot när det kommer till officiella uppdrag!
    Tyvärr tillverkas inga Volvo eller Saab i de skyddsklasser som regeringsföreträdarna använder. Men vad gäller antal bilar så är dock Saab + Volvo störst hos exempelvis regeringskansliet, dvs de politiker som inte har en hotbild skjutsas i svenska bilar.

    Göran Persson ville dock inte åka Volvo "för att han fick ont i benen" av den. Solidariskt var ordet.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  14. #74
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 389

    Re: GM lägger ner SAAB

    Jag tänker inte ge upp hoppet än!! Det fanns andra intressenter än Spyker som sa att vid en konkurs så tänker de slå till. Ger inte upp än! Alla anställda här: Beklagar detta men tror att Saab finns snart kvar igen, hoppas mest på jobben!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  15. #75
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 389

    Re: GM lägger ner SAAB

    Kanske dags att påminna detta igen:

    http://www.rescue-saab.com/se/
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    442

    Re: GM lägger ner SAAB

    kan man behålla sin 9-5 ett tag till blir väll svårt att sälja den nu på ett tag. vårat älskade svenska saab tråkig dag idag och för alla som jobbar på saab
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  17. #77
    Sugmotor tompa i 16vs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Mälardalen Torshälla
    Inlägg
    66

    Re: GM lägger ner SAAB

    Den svenska tigern står orubbad!!

    Min nyaste saab av 4st är 18år gammal och jag åker flera tusen mil med den/dom varje år och jag stortrivs, och kommer med stolthet ratta dom tills jag dör, att bilen håller det vet jag Angående reservdelar behöver man nog inte oroa sig då det fortfarande finns företag som tillverkar nya delar till saab 96. Angående nerläggningen så säger jag bara............Var är den solidaritet och en gång fanns för våra svenska varumärken?
    Saab 900 GL -84 Bruksbil, Saab 900i 16v -90 Finbil,
    Saab 900 T16 -90 Finbil, Saab 900 T16 -91 Bruksbil
    Saab 99 GL -83 Finbil 100% rostfri

  18. #78
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    435

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Det har farsan spytt galla över i åratal! Svenska regeringen åker utländska bilar... Tyska politiker skulle aldrig sätta sina germanska fötter i en peugeot när det kommer till officiella uppdrag!
    Tyvärr tillverkas inga Volvo eller Saab i de skyddsklasser som regeringsföreträdarna använder. Men vad gäller antal bilar så är dock Saab + Volvo störst hos exempelvis regeringskansliet, dvs de politiker som inte har en hotbild skjutsas i svenska bilar.

    Göran Persson ville dock inte åka Volvo "för att han fick ont i benen" av den. Solidariskt var ordet.
    Men hans (dåvarande) fru körde SAAB 9000 iaf..
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  19. #79
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    282

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av lol
    Kanske dags att påminna detta igen:

    http://www.rescue-saab.com/se/
    Kanske dags att landa på jorden och inse det som håller på att hända i nuet...
    Trist men sant.

  20. #80
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 389

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Citat Ursprungligen postat av lol
    Kanske dags att påminna detta igen:

    http://www.rescue-saab.com/se/
    Kanske dags att landa på jorden och inse det som håller på att hända i nuet...
    Trist men sant.
    Vi hoppas det löser sig på nåt sätt. Den jävla apan Whitacre borde få straffas för detta, det var ju för fan 2 veckor kvar innan nyår
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

Liknande ämnen

  1. SAAB-Spyker 9+ tripute?
    Av ka_linkan i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 19:26
  2. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 20:09
  3. Spyker lägger nytt bud på SAAB ;)
    Av sfeer i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •