Sidan 3 av 156 FörstaFörsta 123451353103 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 3102

Ämne: GM lägger ner SAAB (GM säljer SAAB till Spyker?)

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Hon hade t.ex. på ett enkelt sätt kunnat bidra med delar av de 28 miljarder regeringen avsatt som stöd till svensk bilindustri.
    Du menar alltså på fullt allvar att det var realistiskt att tro att Saab skulle leva vidare som en statsstödd biltillverkare?

    Om volymerna är för små finns inte en chans i världen att leva vidare. Vad ska man göra när de 28 mrd är slut? 9-3 behöver också en ersättare.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    113

    Re: GM lägger ner SAAB

    Sålde min 9-3 SS Aero igår... undra om jag fått lika mycket för den idag.. ^^
    Stolt ägare till en 9-3 SS Aero -04

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Nu kommer hon istället få fullt jobb med att dela ut arbetslöshetsbidrag, utbildningsbidrag, etableringsstöd och socialbidrag...
    Det hade blivit samma sak om man hade hållt Saab igång och låtit dem "jobba" med att montera bilar som sedan ställdes ut på gården utan att bli sålda, eller hur? Då hade dock bidragen kallats "industribidrag" eller något i stället. Är det inte bättre att personalen börjar att arbeta med något som potentiellt kan ge pengar i stället för att bara kosta pengar?


    Varför har vissa så svårt att se att om ett företag tillhandahåller produkter som ingen vill ha så slutar det inte bra i längden? Inga bidrag i världen kan ju ändra på det?

  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av hållundan
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Sådär då ja, då har regeringen fått som dom velat, grattis sverige
    Givetvis är det den nuvarande regeringens fel. Allting!
    Har ja sagt att det är deras fel.

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Enligt telefonen så har det sagt så här:

    * Att det är möjligt att en köpare kommer in i bild och köper Saab under nedläggningsprocessen.

    * GM äger varumärket Saab, men det kan köpas upp av nån annan som vill tillverka bilar med namnet Saab.
    Alltså inte helt nattsvart. - Man får leva på hoppet.

    Kan inte alla de skickliga bilbyggarna och teknikerna i Trollhättan få starta eget bidrag och lån för att köpa hela klabbet.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: GM lägger ner SAAB

    Ja vad ska man säga hemskt tråkigt det här, hade det på känn redan när affären med Koenigsegg sprack. Är uppväxt med Saabar och har haft flera själv så märket har alltid legat nära hjärtat. Hoppas det trotts allt kan lösa sig på något vis även om det ser mörkt ut.

    Det är ju naturligtvis värst för alla anställda nu när det snart är jul också

  7. #47
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: GM lägger ner SAAB

    Fruktansvärt sorgligt... Vet inte vad man skall säga... Snart kommer hela Sverige att vara helt utan industrier om det fortsätter såhär och då kommer det antagligen att gå helt åt skogen för det här landet. (det är vad jag tror, trots att jag jobbar i andra änden, långt bort från industrin)

    Ska man köpa en Turbo-X nu då? Bunkra upp så man klarar sig resten av livet? Finns det någon annan lika charmig biltillverkare?

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: GM lägger ner SAAB

    Ännu mer politiska-ekonomiska utspel!!

    Gm i ett nötskal med sina kortsiktiga mål lösningar osv.

    Jag ger inte 50 öre ens för Gms koncern i någon kategori
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  9. #49
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: GM lägger ner SAAB

    [quote=Andreas_Lofgren]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":fdyaoaz1
    Hon hade t.ex. på ett enkelt sätt kunnat bidra med delar av de 28 miljarder regeringen avsatt som stöd till svensk bilindustri.
    Du menar alltså på fullt allvar att det var realistiskt att tro att Saab skulle leva vidare som en statsstödd biltillverkare?[/quote:fdyaoaz1]
    Vet inte vad du menar med "statsstödd" men givetvis måste alla våra inhemska industrier ha stöd av staten. Att bli motarbetad som Saab till viss del blivit under det här året kan ta kål på vilket företag som helst.

    Om du menar att staten skulle vara ägare så har jag heller inte påstått det. men avsätter man 28 miljarder som möjligt lånestöd så bör man inte sätta såna regler att de inte går att nyttja. Lånereglerna var så strama att Saab inte en gjorde ett försök till att fylla i en låneansökan.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Om volymerna är för små finns inte en chans i världen att leva vidare. Vad ska man göra när de 28 mrd är slut? 9-3 behöver också en ersättare.
    Att säljvolymerna varit låga i år beror ju inte på att Saab har dåliga produkter utan på dålig press, åtstramningar från GM osv. Hade man haft en ägare som låtit Saab satsa på det man velat satsa på hade vi haft nya 9-5:an, 9-3x och 9-4x på vägarna för länge sen.

    Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker det är rätt av GM att lägga ner Saab.

  10. #50
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: GM lägger ner SAAB

    [quote=John F]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":k6qv4ka3
    Nu kommer hon istället få fullt jobb med att dela ut arbetslöshetsbidrag, utbildningsbidrag, etableringsstöd och socialbidrag...
    Det hade blivit samma sak om man hade hållt Saab igång och låtit dem "jobba" med att montera bilar som sedan ställdes ut på gården utan att bli sålda, eller hur? Då hade dock bidragen kallats "industribidrag" eller något i stället. Är det inte bättre att personalen börjar att arbeta med något som potentiellt kan ge pengar i stället för att bara kosta pengar?


    Varför har vissa så svårt att se att om ett företag tillhandahåller produkter som ingen vill ha så slutar det inte bra i längden? Inga bidrag i världen kan ju ändra på det?[/quote:k6qv4ka3]

    personligen tycker jag nog att man kunde gett det hela en chans, i många andra länder har man ju gjort tillfälliga åtgärder för att stödja sin industri.
    Nu är det ju dock inte bara Saab som skulle vara i behov av hjälp.

    De 28 miljarderna de avsatte för att stödja svensk industri har ju varit rena fiaskot, man kunde ju ha gjort lite vettiga vilkor så företag faktiskt kunde få hjälp med dessa lån.
    Hade säkerligen kunnat hjälpa ett antal företag att komma på rätt köl.

    Om man skulle gå in i just Saab vet jag inte, men rent generellt så kunde man gjort nått för att hjälpa.

    Det finns faktiskt många företag som man har lyckats vända till bra och lyckade företag, hade man tillhandahållet verktygen så finns det dem som vill jobba med det.

    Sålde min ena saab förra helgen, vet int eom jag ska vara glad för det eller inte, hade nog fått ännu sämre betalt nu.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488

    Re: GM lägger ner SAAB

    R.I.P SAAB
    Riktigt tråkigt detta, troligtvis hade det dock behövt ett mirakel för att få Saab på fötter igen, märket har fått ta emot alldeles för mycket stryk, inte minst den senaste tiden

    Lider inte minst med er alla som är saabanställda

    Får hoppas Saabingenjörerna i Trollhättan hittar på något nytt i Bilbranschen

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Sålde min ena saab förra helgen, vet int eom jag ska vara glad för det eller inte, hade nog fått ännu sämre betalt nu.
    Lite perspektiv på konsekvenserna av en nedläggning: Du talar om några tusenlappar mindre betalt för din gamla bil medan en familj där båda jobbar på Saab förlorar hundratusentals kronor om man inte lyckas hitta ett nytt jobb inom kort.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Re: GM lägger ner SAAB

    av tradition är vänstern mer benägna att ge en hjälpande hand och sveriges tunga industri bygger väl rätt mycket på statligt stöd det vill säga vi. En vänsteregering tror jag har gett väldigt mycket mer stöd till Saab på ett eller annat sätt...För några år sedan kunde man åka svensktillverkade tåg flyga med Saabs 340 o 2000 serie o köra svenskt i bilväg ringa med ericssons mobiler allt detta börjar tyna bort sakta men säkert...

    Här i Gävle som ni kanske redan visste skall över tusen jobb bort hos ericssons fabrik som läggs ned ett hårt slag för oss....

    Ja jag vet tågen flygplanen rullar ännu

  14. #54
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Sålde min ena saab förra helgen, vet int eom jag ska vara glad för det eller inte, hade nog fått ännu sämre betalt nu.
    Lite perspektiv på konsekvenserna av en nedläggning: Du talar om några tusenlappar mindre betalt för din gamla bil medan en familj där båda jobbar på Saab förlorar hundratusentals kronor om man inte lyckas hitta ett nytt jobb inom kort.
    Vilket kommer i princip vara helt omöjligt med den arbetslösheten i den regionen.

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Att säljvolymerna varit låga i år beror ju inte på att Saab har dåliga produkter utan på dålig press, åtstramningar från GM osv.

    Jag tolkar ditt inlägg som att du tycker det är rätt av GM att lägga ner Saab.
    Det här är en del av problematiken. Det har hela tiden varit "någon annans" fel att Saab sålt dåligt men i verkligheten har det inte varit så.

    Din sista tolkning är helt åt skogen för övrigt. Däremot har jag inte samma rosenröda syn där Saab har gjort allt rätt men det hela tiden varit någon annans fel. Produkterna har inte sålt tillräckligt bra. Punkt.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    279
    Medlem#
    8666

    Re: GM lägger ner SAAB

    Fyfan, stackars alla arbetare!

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488

    Re: GM lägger ner SAAB

    Det stora problemet är ju att man aldrig satsat riktigt på modellprogram eller nya nischer, utan det har puttrat på med årsvolym på 100-150 000 bilar med två modeller i tio år utan större förändringar. I dagens bilindustri går det inte.
    Fasen, Volvo överlever knappt på sina 400-500 000 bilar (i år bara 320 000 dock) på nio modeller i fyra nischer.

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av janke1
    av tradition är vänstern mer benägna att ge en hjälpande hand och sveriges tunga industri bygger väl rätt mycket på statligt stöd det vill säga vi. En vänsteregering tror jag har gett väldigt mycket mer stöd till Saab på ett eller annat sätt...
    Av tradition har vänsterregeringen varit urusla på näringslivspolitik, hållt liv i icke livskraftiga verksamheter, byggt upp ett skattetryck som gjort arbetskraften i Sverige långt dyrare än övriga Europa.

    Och det skulle rädda Saab?

    Alla som tror att statens inblandning räddar industrier bör läsa igenom http://www.jornmark.se
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Din sista tolkning är helt åt skogen för övrigt. Däremot har jag inte samma rosenröda syn där Saab har gjort allt rätt men det hela tiden varit någon annans fel. Produkterna har inte sålt tillräckligt bra. Punkt.
    Här tycker jag dock att våra folkvalda oavsett politisk hemvist föregått med extremt dåligt exempel genom att inte företrädesvis använda sig av svensktillverkade produkter vare sig det gäller bilar, mobiltelefoner eller annat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    54

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    personligen tycker jag nog att man kunde gett det hela en chans,
    Åkej... Antta att staten pummpar in miljarder i Saab. Va ska Saab göra med alla dessa pengar som de inte redan borde/kunde ha gjort för flära år sedan? E det så att Saab iom att de får statligt stöd helt plötsligt vet hur de ska kunna vännda på sin långtgående nägativa tränd?

    Är det rimligt att annta att Saab "idag" har ett framgångsrecept som dä inte hade får 6 månader sädan... eller 3 år sädan? Om det nu är en "säker investering" för statliga medäl, hur kommer det sig att Saab har blivit så kloka just idag, något som de bevisligen inte har varit på sistone? Jag e tveksam...


    En kollega i branchen.. Volvo... har följande modeller för att täcka kundefterfrågan:

    1 st mellanklassbil i sedanutförande med 5 motoralternativ
    1 st mellanklassbil i kombiförande med 5 motoralternativ
    1 st familjeklassbil i sedanutförande med 5 olika motoralternativ
    1 st familjeklassbil i kombiutförande med 5 olika motoralternativ
    1 st sportcoupé med 5 olika motoraltiv
    1 st "highway cruiser" sedan med flera motoralternativ
    1 st mindre SUV (XC60) med flera motoralternativ
    1 st större SUV (XC90) med flera motoralternativ


    Hur tror Saab att man kan täcka hela den potentiella marknad med två bilmodeller (9-5 och 9-3) samt en SUV som knappt går att köpa?
    Lider av dyslexi, så ni behöver inte hetsa upp er i onödan. Bokstäverna liksom hoppar omkring av sig själva.

Liknande ämnen

  1. SAAB-Spyker 9+ tripute?
    Av ka_linkan i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 19:26
  2. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 20:09
  3. Spyker lägger nytt bud på SAAB ;)
    Av sfeer i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •