Sidan 12 av 156 FörstaFörsta ... 210111213142262112 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 3101

Ämne: GM lägger ner SAAB (GM säljer SAAB till Spyker?)

  1. #221
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    60

    Re: GM lägger ner SAAB

    Som John F skriver har man bara haft 2 modeller men ändå fått en hel del entusiaster, det tyder väl på att man gjort något rätt trots alla "fel"?
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  2. #222
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av John F
    Citat Ursprungligen postat av Freddi

    Åkej... Antta att staten pummpar in miljarder i Saab. Va ska Saab göra med alla dessa pengar som de inte redan borde/kunde ha gjort för flära år sedan? E det så att Saab iom att de får statligt stöd helt plötsligt vet hur de ska kunna vännda på sin långtgående nägativa tränd?

    Är det rimligt att annta att Saab "idag" har ett framgångsrecept som dä inte hade får 6 månader sädan... eller 3 år sädan? Om det nu är en "säker investering" för statliga medäl, hur kommer det sig att Saab har blivit så kloka just idag, något som de bevisligen inte har varit på sistone? Jag e tveksam...


    En kollega i branchen.. Volvo... har följande modeller för att täcka kundefterfrågan:

    1 st mellanklassbil i sedanutförande med 5 motoralternativ
    1 st mellanklassbil i kombiförande med 5 motoralternativ
    1 st familjeklassbil i sedanutförande med 5 olika motoralternativ
    1 st familjeklassbil i kombiutförande med 5 olika motoralternativ
    1 st sportcoupé med 5 olika motoraltiv
    1 st "highway cruiser" sedan med flera motoralternativ
    1 st mindre SUV (XC60) med flera motoralternativ
    1 st större SUV (XC90) med flera motoralternativ


    Hur tror Saab att man kan täcka hela den potentiella marknad med två bilmodeller (9-5 och 9-3) samt en SUV som knappt går att köpa?

    En god iakttagelse. Volvo, likval som t.ex. BMW eller Audi har en biltyp for i stort sett varje kundtyp som ar spekulant oavsett om det ar smabil, familjebil, stor bil, sportig bil, SUV eller vad det nu kan vara kunden vill ha. Kunden kommer nastan garanterat hitta en modell som passar oavsett vem kunden ar. Hos Saab ar det mer Sovjet-feeling... Det finns tva olika modeller att valja pa och det ska kunden vackert ratta sig efter. Hur ser den affarsstrategin ut egentligen?
    och det är inte GM som står bakom detta breda sortiment?
    Låter ju inte direkt troligt att Saabs ledning tagit beslutet att inte ha ett större modelprogram.
    Många saker har ju varit på gång som stoppats av GM, hade man istället för att stoppa saker tryckt på för att få fram dem så är jag ganska övertygad om att man kunde ha vänt trenden.

    Man ser ju inte minst sagt på moderbolaget hur det står till, GM har ju inte direkt visat några + siffror dem heller, kanske inte rätt personer som jobbat i ledningen?
    Allt handlar ju inte om att bara sälja bilar, man måste ha en kompetent och duktig ledning som vet hur man ska arbeta och marknadsföra sig för att kunna sälja.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #223
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    128

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    och det är inte GM som står bakom detta breda sortiment?
    Hur manga modeller hade Saab nar GM tog over...? 7-8 st?


    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    kanske inte rätt personer som jobbat i ledningen?
    Enligt manga har sa ar det mest Maud Olofssons fel att Saab de senaste 50 aren bara har haft 2 bilar i sitt modelprogram vilket har tvingat kopare att valja andra bilmarken...

  4. #224
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    4097

    Re: GM lägger ner SAAB

    Kvaliten är inte dålig på Saabarna!
    Mina 19 Saabar har alla rullat långt och mina 3 kvarvarande lär rulla länge till.
    Med bara förståeliga fel (jämfört med mina kollegers audi bmw mercedes volvo så är Saab bättre)

    Jag hade väntat några dar och sen köpt en ny Saab om jag inte precis gjort det.
    Priserna kommer vara lite tokiga en stund innan dom går upp igen. Folk tror att allt är kört och inga reservdelar eller verkstäder kommer finnas... Men sen fattar dom att det inte är så, och hur bra bilen är. Och då kommer klenoderna att värderas högre igen. Saab är ett av få märken där man får mer än man betalar för.

    Under irriterade ögonblick önskar jag att 500 tekniker och bilarbetare åker med till Kina och bygger upp något som kommer konkurrerar ut GM totalt och låter dom hantera leasinglån istället. eller varför inte 4000...

    Morr
    Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  5. #225
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  6. #226
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    618

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Jag hade väntat några dar och sen köpt en ny Saab om jag inte precis gjort det.
    Priserna kommer vara lite tokiga en stund innan dom går upp igen. Folk tror att allt är kört och inga reservdelar eller verkstäder kommer finnas... Men sen fattar dom att det inte är så, och hur bra bilen är. Och då kommer klenoderna att värderas högre igen. Saab är ett av få märken där man får mer än man betalar för.

    Morr
    Per
    Så tror du att priserna kommer dala neråt? Kanske man kan fynda en ny bil nu då :o

  7. #227
    Sugmotor tompa i 16vs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Mälardalen Torshälla
    Inlägg
    66

    Re: GM lägger ner SAAB

    Nej det är egentligen igen ide att deppa. Har du en saab nu? är du nöjd med den? Är du duktig på att vårda den? Ja behåll den och njut av den då!

    Nu applåderade jag visst mig själv...........äsch

    Självklart så lider jag med trollhätteborna
    Saab 900 GL -84 Bruksbil, Saab 900i 16v -90 Finbil,
    Saab 900 T16 -90 Finbil, Saab 900 T16 -91 Bruksbil
    Saab 99 GL -83 Finbil 100% rostfri

  8. #228
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 948

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    http://www.gt.se/nyheter/1.1819362/delar-av-saab-kan-raddas

    Hoppas,Hoppas,Hoppas.


    http://www.garaget.org/video/orsxjykpy1au

  9. #229
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    84

    Re: GM lägger ner SAAB

    [quote=Andreas_Lofgren]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":633tggm6
    Hon hade t.ex. på ett enkelt sätt kunnat bidra med delar av de 28 miljarder regeringen avsatt som stöd till svensk bilindustri.
    Du menar alltså på fullt allvar att det var realistiskt att tro att Saab skulle leva vidare som en statsstödd biltillverkare?

    Om volymerna är för små finns inte en chans i världen att leva vidare. Vad ska man göra när de 28 mrd är slut? 9-3 behöver också en ersättare.[/quote:633tggm6]

    Men för hevete! Sluta tjata spela viktigpetter nu! Låt oss saab-älskare få sörja nu.
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99

  10. #230
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    685

    Re: GM lägger ner SAAB

    Känns verkligen skit det här. Mitt eget bilintresse kommer att dö med SAAB. Efter SAAB finns det bara färdmedel kvar, en bil är en del av ens identitet. Finns ingen identitet utom SAAB som tilltalar mig.

    Aldrig att jag tänker köra nån äcklig "folklig" bil som typ Volvo eller Folkvagn. Precis lika mycket som jag avskyr schlager avskyr jag sådant som är folkligt. Får nog satsa på en driftsäker och intetsägande japan som tar mig från A till B.

    Upplevelsen av att sätta sig i en nyvaxad 9-5 Aero på första varma vårdagen, hissa upp takluckan och dra ut på motorvägen och låta turbon sjunga är dock minnen jag kommer att bära med mig resen av livet.

    RIP SAAB
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  11. #231
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 044
    Medlem#
    4097

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Jag hade väntat några dar och sen köpt en ny Saab om jag inte precis gjort det.
    Priserna kommer vara lite tokiga en stund innan dom går upp igen. Folk tror att allt är kört och inga reservdelar eller verkstäder kommer finnas... Men sen fattar dom att det inte är så, och hur bra bilen är. Och då kommer klenoderna att värderas högre igen. Saab är ett av få märken där man får mer än man betalar för.

    Morr
    Per
    Så tror du att priserna kommer dala neråt? Kanske man kan fynda en ny bil nu då :o

    Japp men min poäng är ju inte den självklara ner gången utan att den kommer vara onödigt stor för att sedan räta upp sig något.
    det är som med börsen överreaktioner/panik sälj ger för stora svängningar.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  12. #232
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Om volymerna är för små finns inte en chans i världen att leva vidare. Vad ska man göra när de 28 mrd är slut? 9-3 behöver också en ersättare.
    Tja Tyska regeringen kunde låna ut 40 miljarder till Opel, pengar som GM nu har betalt tillbaka.

    Statsstöd behöver inte innebära att skattepengar ges bort.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #233
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    84

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Känns verkligen skit det här. Mitt eget bilintresse kommer att dö med SAAB. Efter SAAB finns det bara färdmedel kvar, en bil är en del av ens identitet. Finns ingen identitet utom SAAB som tilltalar mig.

    Aldrig att jag tänker köra nån äcklig "folklig" bil som typ Volvo eller Folkvagn. Precis lika mycket som jag avskyr schlager avskyr jag sådant som är folkligt. Får nog satsa på en driftsäker och intetsägande japan som tar mig från A till B.

    Upplevelsen av att sätta sig i en nyvaxad 9-5 Aero på första varma vårdagen, hissa upp takluckan och dra ut på motorvägen och låta turbon sjunga är dock minnen jag kommer att bära med mig resen av livet.

    RIP SAAB

    Du är en san poent, min vän.
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99

  14. #234
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    448

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Tja Tyska regeringen kunde låna ut 40 miljarder till Opel, pengar som GM nu har betalt tillbaka.

    Statsstöd behöver inte innebära att skattepengar ges bort.
    Opel är mer än 10 gånger så stora som Saab. Ett kortsiktig lån ger ingenting. Saab hade behövt en industriell partner att dela utvecklingskostnader med. Att Saab skulle överleva med K-egg eller Spyker som ägare är enbart önsketänkande.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  15. #235
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    685

    Re: GM lägger ner SAAB

    Nån som bör hedras i detta trots allt är Jan-Åke Jonsson. Vilken kämpe och företagsledare av rang, trots motgången. Jobbar själv på ett storföretag med ett stort arsle till VD, men när man ser och hör Jan-Åke så känner man respekt.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  16. #236
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    84

    Re: GM lägger ner SAAB

    nu är mörkret mörkare än någonsin, allt över nu, det finns ingen morgondag utan SAAB.

    Även om jag lever tills jag blir 100 år, så dog jag ändå idag, den 18 december 2009.

    nu finns det bara tomhet och mörker kvar.

    Jan-Åke Jonsson - Tack för ditt engagemang och kämparglöd. Du är en hjälte för mig.
    SAAB 9-5 SE 2,3t -99

  17. #237
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    552

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Känns verkligen skit det här. Mitt eget bilintresse kommer att dö med SAAB. Efter SAAB finns det bara färdmedel kvar, en bil är en del av ens identitet. Finns ingen identitet utom SAAB som tilltalar mig.

    Aldrig att jag tänker köra nån äcklig "folklig" bil som typ Volvo eller Folkvagn. Precis lika mycket som jag avskyr schlager avskyr jag sådant som är folkligt. Får nog satsa på en driftsäker och intetsägande japan som tar mig från A till B.

    Upplevelsen av att sätta sig i en nyvaxad 9-5 Aero på första varma vårdagen, hissa upp takluckan och dra ut på motorvägen och låta turbon sjunga är dock minnen jag kommer att bära med mig resen av livet.

    RIP SAAB
    Håller med,jag ska ha en saab cab i vilket fall..det får bli till våren det...och på söndag åker jag till Trollhättan.

    Man har blivit en del av Saab.

  18. #238
    Sugmotor tompa i 16vs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Mälardalen Torshälla
    Inlägg
    66

    Re: GM lägger ner SAAB

    Länge leve Jan-åke!!!! Ett fyrfaldigt leve. Han leve hipp hipp, hurra hurra hurra hurra!!
    Saab 900 GL -84 Bruksbil, Saab 900i 16v -90 Finbil,
    Saab 900 T16 -90 Finbil, Saab 900 T16 -91 Bruksbil
    Saab 99 GL -83 Finbil 100% rostfri

  19. #239
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Opel är mer än 10 gånger så stora som Saab. Ett kortsiktig lån ger ingenting. Saab hade behövt en industriell partner att dela utvecklingskostnader med. Att Saab skulle överleva med K-egg eller Spyker som ägare är enbart önsketänkande.
    Men varför var Opel ute till försäljning för att senare inte skulle säljas då?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #240
    Sugmotor tompa i 16vs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Mälardalen Torshälla
    Inlägg
    66

    Re: GM lägger ner SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Känns verkligen skit det här. Mitt eget bilintresse kommer att dö med SAAB. Efter SAAB finns det bara färdmedel kvar, en bil är en del av ens identitet. Finns ingen identitet utom SAAB som tilltalar mig.

    Aldrig att jag tänker köra nån äcklig "folklig" bil som typ Volvo eller Folkvagn. Precis lika mycket som jag avskyr schlager avskyr jag sådant som är folkligt. Får nog satsa på en driftsäker och intetsägande japan som tar mig från A till B.

    Upplevelsen av att sätta sig i en nyvaxad 9-5 Aero på första varma vårdagen, hissa upp takluckan och dra ut på motorvägen och låta turbon sjunga är dock minnen jag kommer att bära med mig resen av livet.

    RIP SAAB
    Håller med,jag ska ha en saab cab i vilket fall..det får bli till våren det...och på söndag åker jag till Trollhättan.

    Man har blivit en del av Saab.
    Jag tänkte också åka dit och sörja på söndag, vi kanske kan ta en fika och hedra saab.
    Saab 900 GL -84 Bruksbil, Saab 900i 16v -90 Finbil,
    Saab 900 T16 -90 Finbil, Saab 900 T16 -91 Bruksbil
    Saab 99 GL -83 Finbil 100% rostfri

Liknande ämnen

  1. SAAB-Spyker 9+ tripute?
    Av ka_linkan i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 19:26
  2. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 20:09
  3. Spyker lägger nytt bud på SAAB ;)
    Av sfeer i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •