Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Är det värt att renovera en Saab 9-5 Aero 00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17

    Är det värt att renovera en Saab 9-5 Aero 00

    Tjenare,

    Jag sitter på en Saab 9-5 Aero Combi -00 som har gått 24k mil. Den har varit min sedan den var ny (först tjänstebil, sen privat). Den har fått alla uppgraderingar i form av VV, etc.

    Nu börjar den låta som en diesel när man startar den. Det tystnar iofs sedan när den har gått en stund. Misstänkter att Oil sludgen har kommit i kapp oss.

    Nu till frågan, är det värt att renovera en sån motor? Jag kan göra jobbet själv. (mekar och bygger motorer till Lotus sevenbilar), men ett litet överslag på delarna landade på 17k (inklusive ny koppling).

    Givetvis har bilen alla andra standardproblem dvs, sliter bakdäcken snett, skjuter bakdämparna i tid och otid, tvärpaj sid, äter bränslepumpar och DI-kasetter, lite rost, etc.

    Jag gillar bilen skarpt, den har varit en otroligt roligt och trevlig bil under sin "unga" år. men nu börjar den kännas mer som en äldre dam som högst motvilligt vill ut och köras.

    Ska man lägga ner 20k på motorn på en sån gammal bil? Eller ska man köra den till skroten när den tvärrasar?

    Vad säjer samlade kunskapen på detta forum?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    79

    Re: Är det värt att renovera en Saab 9-5 Aero 00

    Allt handlar väl egentligen om du ska behålla den i ett gäng år till eller sälja? SKa du ha den i ett gäng år till så är nog en investering värt. Ska du sälja inom ett år så är det nog inte värt det.

    /R

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    974

    Re: Är det värt att renovera en Saab 9-5 Aero 00

    Det är ju en bedömning som är väldigt individuell!

    Ja menar, om du inte har några skulder på bilen så handlar det ju om hur mycket pengar du vill tjäna på kalaset när den ska säljas, får du en 10000:- för den med rasad motor? Vad får du för den om du väljer att renovera den för 20000:- och säljer den då?

    Som sagt, den bedömningen är nog individuell, om jag var i din sits och var riktigt nöjd med bilen och beredd på att behålla den ett par år till så skulle jag kunna tänkta mig att renovera den, med fräsch motor så kan ju folk tänkas betala mer! Det som jag tycker verkar konstigt är att bilen äter DI-kasetter samt soppapumpar! Gör du soppan själv Fel tändstift ?

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17

    Re: Är det värt att renovera en Saab 9-5 Aero 00

    Jo så är det väl så.

    Jag behöver bra synpunkter på det hela. Olika infallsvinklar liksom.


    Att den äter DI-kasetter och pumpar är lite tillspetsat, men jag har nog bytt tre DI-kasetter och två pumpar under årens lopp.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 393

    Re: Är det värt att renovera en Saab 9-5 Aero 00

    Citat Ursprungligen postat av micael
    Tjenare,

    Jag sitter på en Saab 9-5 Aero Combi -00 som har gått 24k mil. Den har varit min sedan den var ny (först tjänstebil, sen privat). Den har fått alla uppgraderingar i form av VV, etc.

    Nu börjar den låta som en diesel när man startar den. Det tystnar iofs sedan när den har gått en stund. Misstänkter att Oil sludgen har kommit i kapp oss.

    Nu till frågan, är det värt att renovera en sån motor? Jag kan göra jobbet själv. (mekar och bygger motorer till Lotus sevenbilar), men ett litet överslag på delarna landade på 17k (inklusive ny koppling).

    Givetvis har bilen alla andra standardproblem dvs, sliter bakdäcken snett, skjuter bakdämparna i tid och otid, tvärpaj sid, äter bränslepumpar och DI-kasetter, lite rost, etc.

    Jag gillar bilen skarpt, den har varit en otroligt roligt och trevlig bil under sin "unga" år. men nu börjar den kännas mer som en äldre dam som högst motvilligt vill ut och köras.

    Ska man lägga ner 20k på motorn på en sån gammal bil? Eller ska man köra den till skroten när den tvärrasar?

    Vad säjer samlade kunskapen på detta forum?
    17k för nya lager och packningar?

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790

    Re: Är det värt att renovera en Saab 9-5 Aero 00

    Hej !

    Med lager o packningar renoverar man inte motorn.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    303
    Medlem#
    9999

    Re: Är det värt att renovera en Saab 9-5 Aero 00

    Renovera en motor har olika betydelser för olika personer, var och tittade på en og 900s en gång, åkte 20 mil enkel resa för att kolla på en "rostfri" bil.
    Den var billig så jag åkte för att titta på den/ köpa den och jodå rost syntes inget av men det kan ha varit för att hela bilen var nyrollad som rosten inte syntes.

    Att det var penslat någon ful jvla gubbe över hela huven glömde han också säga i telefon, tänkte inte ens pratat med han men tog en tur på 40meter lämna tbx nyckeln och åkte hem... Sann historia.
    Av det kan man dra paralellen av vad en renoverad motor är.

    Har läst annonser där motorn ska vara "nyrenoverad" och endast vevlager varit bytt för "den knackade så".

    Iallafall, det jag ville ha sagt är att jag tycker nog man kan få till en relativt bra motorrenovering för 17000kr i delar om man har kunskapen och gör merparten av jobbet själv, finns nog betydligt sämre "nyrenoverade motorer" till salu.

    Till trådskaparen vill jag säga att om jag hade ekonomin skulle jag nog sålt bilen billigt (till mig kanske ) och istället lagt pengar på en nyare modell av 9-5, dem kommer nog rasa i pris en kort tid framöver, men jag tror priserna återhämtar sig lite efter första stormen är över.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    17

    Re: Är det värt att renovera en Saab 9-5 Aero 00

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn

    17k för nya lager och packningar?
    här är överslaget på delarna.

    ramlager 686
    vevlager 388
    ringar 860
    packningar 1365 (över och under)
    kamkedja 1880 (kit)
    vv 325
    turbo 6350
    lyftare
    toppbultar 290

    koppling 2850
    slav 1290

    Sen kommer det ju till en massa som jag har glömt samt ev motorarbeten.

Liknande ämnen

  1. värt att renovera en 9000 a50 ?
    Av aero_blom i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-08, 18:23
  2. Vart renovera hydraulikkolvar till cabriolet?
    Av Rickard i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 12:37
  3. Renovera Spjällhus Aero Med TCS
    Av Saaaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 20:33
  4. Renovera motorn saab 900 aero -84, Tips på firma eller nått?
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 17:52
  5. Är det värt att renovera originallådan?
    Av Bumpe_88 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •