Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: motor går inte upp i temp!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    motor går inte upp i temp!

    Nu när det har blivit kallare ute, 0-10 minus i mina trakter, så vill inte bilen bli varm. nålen lägger sig mittimellan "lagom" och kall. med lagom menar jag där den ska vara, alltså peka rätt ut. jag har bytt termostat idag men den blev ändå inte varm efter att jag kört ca 5-10 km på relativt höga varv, ca 3000 rpm. däremot när bilen står stilla på tomgång blir den varm!
    på termostaten stod det 82C, det borde ju betyda att den ska öppna vid 82 grader då... systemet är luftat och kylarvattnet är lite över minimumstrecket, kan det vara det, kan det vara så enkelt? det blir ju då heller inte varmt i kupen när jag kör. staget under instrumentbrädan är i Wink

    bör kanske säga att det är en SAAB 900S -90 som jag talar om...

    HELP!

    kopierad från 900klubben

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: motor går inte upp i temp!

    80graders termostat är lite väl kallt att köra med på vintern. Köp en 89graders på Saab.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Re: motor går inte upp i temp!

    det stod fel, ska vara 82. men jag vet inte, det kanske är lågt ändå?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: motor går inte upp i temp!

    Det kan ju vara din tempmätare som visar fel också.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Re: motor går inte upp i temp!

    fast den risken känns minimal va? eftersom den visar rätt när den står still... menar du att den skulle ha för hög temp då? hörde med pappa och han har för sig att dom ligger på 89 eller 92 original. så jag ska höra med några imorgon om dom vet vad det är för gradantal original sen försöka lämna tillbaka den jag har nu! vill ju int betala massa för något jag inte har användning för

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Re: motor går inte upp i temp!

    om ingen här vet vad den ligger på original?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: motor går inte upp i temp!

    låter som ett underligt fel faktiskt. tycker inte att termostaten borde ha med det hela att göra om du har bytt den, vet att jag körde med nån 80graders termostat förut och det funkade helt perfekt. Men, har du inge värme alls i bilen? Det som jag hade gissat på är ju luft i systemet, har nämligen haft samma problem en gång dock på en bmw och det var luft i systemet, tempen sa att bilen var på väg att koka när jag stog stilla men de gjorde den aldrig, dock så fort man började köra, så fungerade allt som det skulle.. Är värmepaketet schysst i sig ?

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: motor går inte upp i temp!

    Citat Ursprungligen postat av markus21
    om ingen här vet vad den ligger på original?
    Knappt 90 grader, till 9-5 är den på 88 grader.
    /Johan

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Re: motor går inte upp i temp!

    Citat Ursprungligen postat av ArrW
    låter som ett underligt fel faktiskt. tycker inte att termostaten borde ha med det hela att göra om du har bytt den, vet att jag körde med nån 80graders termostat förut och det funkade helt perfekt. Men, har du inge värme alls i bilen? Det som jag hade gissat på är ju luft i systemet, har nämligen haft samma problem en gång dock på en bmw och det var luft i systemet, tempen sa att bilen var på väg att koka när jag stog stilla men de gjorde den aldrig, dock så fort man började köra, så fungerade allt som det skulle.. Är värmepaketet schysst i sig ?
    ja men den gamla fungerade inte heller nu när det börjar bli kallt. men om det är 88 på en 9-5 borde det inte vara ungefär samma till min? jo det kommer ju lite värme men inte mycket det gjorde det innan när det inte var lika kallt. det är inte luft, jag var ute innan och luftade ch det började rinna ut vatten direkt ur nippeln. jag tror pesonligen att det är termostaten som är för lågt graderad...

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240

    Re: motor går inte upp i temp!

    min gick med bara upp till precis efter blått på mätaren bytte till en NY 83 graders nu går den upp till normal som den ska

    mvh/joel

  11. #11

    Re: motor går inte upp i temp!

    Jag har samma problem på min 9-5:a och jag har bytt 2 termostater utan resultat. jag har kollat andra tänkbara fel och inte hittat något så det fick bli en gammal beprövad metod, pappskiva framför kylaren. funkar riktigt bra.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Re: motor går inte upp i temp!

    idag var jag och tog emot temostaten från saab i borås av en känning. ska byta den imorgon om allt går som det ska!

    jag har med funderat på pappskiva men inte riktigt gått igång på det. roligare om det verkligen funkar

    lite O.T nu då....

    R.I.P SAAB Automobile

    Markus

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: motor går inte upp i temp!

    Citat Ursprungligen postat av saabsport83
    Jag har samma problem på min 9-5:a och jag har bytt 2 termostater utan resultat. jag har kollat andra tänkbara fel och inte hittat något så det fick bli en gammal beprövad metod, pappskiva framför kylaren. funkar riktigt bra.
    Testa byta vatten tempgivaren.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Re: motor går inte upp i temp!

    bytte termosten än en gång idag till en på 89 grader. i varm garage, något jag inte är bortskämd med! nu går bilen upp riktigt i temp. ibland till och med lite över normal...
    värmen i kupén däremot lyser med sin frånvaro... något som inte är lika kul! ska prova o spola i värmepaketet. men båda slangarna är varma så det borde väl inte vara det då eller?

    Markus

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: motor går inte upp i temp!

    Luft i systemet?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Re: motor går inte upp i temp!

    nej det är luftat

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: motor går inte upp i temp!

    Citat Ursprungligen postat av markus21
    bytte termosten än en gång idag till en på 89 grader. i varm garage, något jag inte är bortskämd med! nu går bilen upp riktigt i temp. ibland till och med lite över normal...
    värmen i kupén däremot lyser med sin frånvaro... något som inte är lika kul! ska prova o spola i värmepaketet. men båda slangarna är varma så det borde väl inte vara det då eller?

    Markus


    Bra att bilen går upp i temp som vanligt iaf. Jo det kan mycket väl vara lite igensatt i värmepaketet, så bara bort med slangarna och spruta in varmvatten å se hur trycket är i dem. Gjorde nämligen precis samma sak idag på en utav mina bilar, blev jäkligt bra efter lite spolning . Var nämligen lite kallt att åka runt i -26grader som vi har här utan någon värme överhuvudtaget

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Re: motor går inte upp i temp!

    Detta känns väldigt dumt och pinsamt. men felet var det som jag har hört hela tiden, något som jag var 100 på att det inte var! pinnen mellan vredet och värmepaketet. tänkte att det är väl lika bra att kolla och där hängde den så fint blev så arg men ändå glad när jag såg det hehe... jaja, båda problemen lösta

    tack för den hjälpen jag fått.

    Markus

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: motor går inte upp i temp!

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    80graders termostat är lite väl kallt att köra med på vintern. Köp en 89graders på Saab.

    Mvh
    Tänkte bara checka, är en 80 graders t-stat orginalmonterad?

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    144

    Re: motor går inte upp i temp!

    nej det är inte 80grader. på 9-5 är det 89 tror jag.
    sorry att jag inte har skrivit vad det var men det var det vanligaste felet likt förbannat! kan knappt med att skriva det... men okej, "pinnen" från reglaget till värmepaketet.

    /Markus

Liknande ämnen

  1. 9-3SC 1.9TiDS -09 motor temp
    Av Ekchris i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 09:31
  2. Motor temp konstig
    Av SledStar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-12-05, 15:58
  3. konstigt motor temp och kylfläkt som inte går (LÖST)
    Av RK 9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-18, 10:32
  4. Låg motor temp ! 9-3 SC 2.0 T
    Av markos67 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 19:47
  5. Motor temp slår i taket
    Av pegebo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •