Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fel på ABS?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    70

    Fel på ABS?

    Hej!

    Har ett litet problem. Har märkt att när jag bromsar från vilken hastighet som hellst, både hårt och mjukt (normalt alltså) så känns det som om pedalen tar emot och något elektriskt låter från bilen. Duktig som jag är kan jag väl klura ut att det kanske är ABS:en som strular. en kompis sa att det kunde vara abs-sensorn.
    Att tillägga är att det endast är ibland detta händer.

    För någon dag sedan började även abs lampan lysa och det pep lite i bilen, tills den slocknade av sig självt.

    Vad kan vara fel? och vad kostar det att laga?

    Tack på förhand!

    edit: la visst till denna i fel tråd. kanske kan flyttas till chassi och bromsar avdelningen.
    Saab 9-3 Aero -01

  2. #2

    Re: Fel på ABS?

    Behöver nödvändigtvis ej va givaren kan va typ "kuggkransen" som givaren läser av, brukar gå o se om det är typ spräckta eller så, enklast kolla felkoder om det finns några, annars mätvärden hastigheten på alla hjul o se när man saktar in vilken givare som spökar.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    70

    Re: Fel på ABS?

    Tack för svaret.

    Får väl äka på närmsta saab-verkstad och se vad dem kan göra
    Saab 9-3 Aero -01

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Fel på ABS?

    Citat Ursprungligen postat av Jolmar
    Får väl äka på närmsta saab-verkstad och se vad dem kan göra
    Felsökte mitt abs system i tisdags & det kostade bara 230kr... billigt enligt mig, för då vet man ju direkt vad som felar, man slipper sitta & undra vad det kan va, för som vanligt med hyfsat moderna bilar kan det ju va nästan vad som helst som orsakar felkoder. Det är en ren gissningslek om man inte läser av felkoder! I mitt fall är det styrenheten som strular, får skicka den till http://www.Innosund.se för reparation!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •