Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388

    tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

    Har kört med min saab ca 1500mil, när jag köpte bilen så sa tidigare ägare att den blandade olja i vattnet. Jag har sett att det varit en gulaktig sörja i exp. kärlet som jag vid flera tillfällen tagit bort. Bilen går dock kanonbra, blir ej varm, inget onormalt tryck i kylsystemet eller så och därför har jag bara kört och hållt lite koll på vätskorna.

    För ca 1 vecka sedan så tog jag bort exp. kärlet och spolade ur oljan som fanns där i och fick även ur lite olja ur kylaren.. Jag bytte även olja i bilen.

    Kollar nu idag så är det precis svart med olja i exp. kärlet, typ gammal spillolja , olja i motorn är fortfarande som ny dvs ej svart. Bilen har på dessa 1500 körda mil inte dragit någon nämnvärd mängd olja, (knappt en liter) o då fuktar den lite vid oljetråget.

    Vad är det som orsakar detta??
    Blockpackning?
    spricka i toppen?
    varför är oljan som kommit in i exp kärlet kolsvart när motoroljan inte är det?
    kan oljan komma in i kylsystemet på annat sätt än via toppen?? tex turbo?


    Bilen går fortfarande kanonbra, men detta går ju inte att köra med längre.. Hade själv hoppats på att det var gammal olja som fanns i kylsystemet el liknande, men nu syns det ju tydligt att det är ny olja som kommer in i systemet.

    Jag har inga tecken på vatten i oljan utan bara att det finns olja i kylsystemet och bilen går som om den vore felfri.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223

    Re: tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

    Tjena!
    Svart olja eller inte ska du å det snaraste lyfta toppen och syna den efter fel. har du tur så är det bara topp-packningen som behöver bytas, men du ska nog plana till toppen när du nu har tagit bort den...
    Mvh/Bengan
    9-5 aero salomon sedan -03

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388

    Re: tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

    Ja, fast jag vill ju inte lyfta toppen innan det är relativt säkert att det är toppen som är felet... Om det nu är ny motorolja som kommer in i kylvattnet så borde ju den ha samma färg som den nya oljan, alt vara grå om den blandats med vattnet.

    Är det topp packningen så borde den ju trycka in vatten i oljan när bilen är varm för det är väl högre tryck i kylsystemet än på oljesidan?

    Mer logiskt vore ju att det är en spricka i toppen som öppnar sig när motorn kallnat och stänger när den är varm, eller tänker jag fel? Fast det förklarar ju inte varför det är svart olja i kylsystemet..

    Är ju inte direkt kul att lyfta topp i detta väder utan mjölighet till varmgarge och framförallt inte om felet ligger någon annan stans..

    Finns det någon bra tillsats till oljan som kan täta ev sprickor i toppen?
    Är det vanligt att topparna spricker?

    Någon som har fler tips eller synpunkter på mitt tankesätt?
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Tvååker, Halland
    Inlägg
    223

    Re: tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

    Att det är olja i vattnet eller tvärtom ÄR ett väldigt säkert tecken på att det nått vajsing med topp och/eller packning.
    Om det finns något medel som tätar eventuella sprickor överlåter jag till någon annan att svara på, jag har aldrig hört talas om det iaf...
    //B
    9-5 aero salomon sedan -03

  5. #5

    Re: tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

    råkade köra en bil i kok (Minusgrader o dåligt med glykol) resultatet blev 4 l olja som paserade ut i kyl systemet varje vecka.... tills jag bytte motor.

    men kylsystemet skall hålla (Gissningsvis) ca 1,5 bars tryck och oljetrycket är ju högre än det på tryck sidan. sen om det hade läckt på retur sidan så hade du fått in massa vatten i oljan. men vist får du säkerligen in lite nu med. men mängderna är små och avdunstar ganska fort

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388

    Re: tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

    har pratat med ett par erfarna bilmek som också säger packning så det är väl bara att lyfta på locket o kolla läget.. Tack för hjälpen!!
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

    va ju synd att vi oerfarna "forumsmekaniker" inte va och lita på....

    ibland så känns det som om folk VILL ha ett visst svar.... kanske för att skylla på någon iefterhand eller att det är för dyrt etc etc....


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388

    Re: tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

    "termos"

    Detta var väl ändå ganska så onödigt svar, självklart letar man info från så många som möjligt.. Är inte helt ovanligt att folk på forum påstår trasig topp, packning mm.. Har varit med om det med en bil som tog kylarvatten.. Efter en bra tids felsökning så visade det sig att det var ett pytte litet hål i en slang.. Hade inte varit rolig att lyssnat på alla de som sa att felet var toppen, eller packningen där.

    Sedan finns det ju extrem kompetens på ett forum med och just därför man ställer frågan på ett ställe som detta, men det kan vara svårt att avgöra som den som svarar har kompetens eller bara tror...
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

    Vad jag tror är att du har avgaser i vatten och då känns som svart olja.
    Resonemang är : trasig toppackning eller sprucken topp. Om detta är faktum då tappar man också vatten genom kärlet. Tyvärr finns inte mycket annat att välja


    Mvh George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10

    Re: tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

    Citat Ursprungligen postat av George
    Vad jag tror är att du har avgaser i vatten och då känns som svart olja.
    Resonemang är : trasig toppackning eller sprucken topp. Om detta är faktum då tappar man också vatten genom kärlet. Tyvärr finns inte mycket annat att välja


    Mvh George
    Bra påpekande. inte riktigt tänkt i de banorna. men kan helt klart vara ett möjligt alternativ

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388

    Re: tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

    Nu är toppen lyft, planad och packningen bytt.. Det bör vara motorolja som letat sig in i kylsystemet då det till och med läckt ut motorolja genom packningen och ut på blocket på 2ställen.

    Bilen sitter ihop och är provkörd och jag kan säga att den går bättre på låga varv - starkare än innan och mycket mer lättkörd + att motorn går tystare, kamkedjan slamrar inte som innan.. Kan detta vara tecken på att det nu är tätt och på så sätt högre oljetryck så kedjespännaren spänner kedjan lite mer nu?

    Bara hoppas att man slipper oljan i kylvattnet nu, men det lär ju märkas med tiden. Det finns ju fortfarande oljerester kvar i kylsystemet så man lär få underhålla och byta vatten några gånger innan man kan säga säkert om det är fixat.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: tar in olja i kylsystemet, 9000cde 2.3t -93

    Inte helt ovanligt på 2,3-långmotorn. Sen beror ju allt på VAR packningen fått skadan. Behöver inte läcka från cylinder om det gått hål mellan olje/vattenkanal.
    Tror inte du behöver oroa dig längre. Och det tappas ju lite oljetryck när det läcker ut.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Hur vet jag om det är TCS på bilen? (9000CDE LTT)
    Av ToomBStoonE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 16:34
  2. 9000CDE går konstigt
    Av jayzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 18:48
  3. backljus problem (9000cde -93)
    Av galanz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 22:14
  4. Slö Saab 9000cde -91
    Av Deluxe- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 20:17
  5. Olja i Kylsystemet!!!!!
    Av Snurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-03, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •