Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Har bilen larm eller inte OG9-5

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Du får testa att lösa ut larmet om du tror att det finns ett, eller leta efter huvkontakten eller likn, 2 blinkningar indikerar att startspärr är aktiverad.
    Låter ju nästan som den inte har larm. Att den tutar till indikerar väl att bilen är TSL-låst.

  2. #42
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Citat Ursprungligen postat av mf1981
    Samt jag har tittat lite på andra saabar som står parkerade och deras röda lysdiod blinkar bara 1gång med 5sek mellanrum medans min diod blinkar 2ggr med 5sek mellanrum, varför är det så?? Är det en felkod och går det att nollställa?

    Mvh Micke
    Tyvärr så har din bil inte larm, att det blinkar två gånger betyder att startspärren är aktiverad som redan nämnts! Bilar som blinkar med enkelblink har larm! Tutet är som också redan nämnts en bekräftelse på att du har TSL låst, innebär att om någon krossar en ruta kan man inte låsa upp med låsknappen även om man drar i dom!

    Allt finns beskrivet i instruktionsboken om du har den kvar!

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Finns larm att köpa på bilskrotar och Tradera...
    enkelt att montera men måste sedan aktiveras med SAAB TECHII (dator)
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    28

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Jag förstår bara inte det här med att trycka 2gånger på låsknappen. Lyckas jag time:a det här med 2tryck, så andra gången jag trycker på låsknappen så kommer 2 små tut efter det första tutet precis som säljaren sa skulle innebära att larmet var på. Gör man så även på andra bilar? Eller där larmar den direkt när man trycker en gång på låsknappen?
    Saab 9-5 AERO SC 2003

  5. #45
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Citat Ursprungligen postat av mf1981
    Gör man så även på andra bilar? Eller där larmar den direkt när man trycker en gång på låsknappen?
    När man låst med fjärren så tar det c:a 30 sek sen larmas bilen, endast ett tryck behövs! Som sagt... läs instruktionsboken! Antal pip osv går att ställa med saab's dator Tech 2 så det kan du i princip bortse ifrån!

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Första gången du låser med knappen så låses alla dörrar för att inte kunna öppnas utifrån.

    Andra gången du trycker på lås knappen aktiveras "dead-lock" d.v.s dörrarna går ej öppna innifrån. (EJ lämpligt om du har barn/folk kvar i bilen)

    Din saabverkstad kan programmera att "tutet" ska komma vid TSL låsning (d.v.s deadlock) går även ställa in typ av ljud och "volym". (detta görs med signalhornet och EJ med sirenen)

    Smidigaste sättet och kontrollera om du har larm är att hålla in antingen lås/lås upp knappen på fjärrkontrollen i ca 3sek. Detta aktiverar "panik/överfallslarmet" bilen börjar blinka och tjuta tills du trycker på knappen igen.
    Funkar även på knappen mellan stolarna för att låsa/låsa upp bilen.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Om du har larm så

    Har du en brytare för motorhuven sitter i närheten av säkringslådan,
    och en siren vid spolarhållaren
    och glaskrossensor i taket (innebelysningen)

    sätt dig i bilen lås med fjärren en gång öppna dörren så hör du larmet
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Kan tilläggas att signalen är "bra att ha" när en säkring hade gått för mig så låste sig inte bagageluckan. Då fick jag heller inget "tut" eftersom alla lås inte fungerade.

    Sen finns det egentligen ingen tid mellan knapptryckningarna

    Har du larm aktiveras det redan på första trycket.
    Ska du stänga av Kupésensorn håller du inne Night Panel knappen när du precis tagit ut nyckeln för att aktivera "endast dörrar". (bra om du har hund kvar i bilen eller rutan nere)

    Men testa om du har larm. Var väl standard på Aero i.a.f.

    Det tjuter på rätt bra så gör det inte på morgonen eller sent på kvällen.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Ej standard på AERO !
    har eftermonterat på min
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    28

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Smidigaste sättet och kontrollera om du har larm är att hålla in antingen lås/lås upp knappen på fjärrkontrollen i ca 3sek. Detta aktiverar "panik/överfallslarmet" bilen börjar blinka och tjuta tills du trycker på knappen igen.
    Funkar även på knappen mellan stolarna för att låsa/låsa upp bilen.
    Jag har gjort det faktiskt jag stod o testa lite när jag kommit hem, och bilen börjar blinka bara men inget tjut.

    Ska testa låsa med fjärren när jag sitter i bilen och öppna sen.

    Tack för all info
    Saab 9-5 AERO SC 2003

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Jag glömde skriva från -02 var det väl standard på Aero tror jag. Samtidigt som ESP kom.


    Sirenen kan ju vara bortplockad också. Fick plocka bort min då den började spontantjuta lite nu och då (utan att själva larmet gick-konstigt nog speciellt nattetid med glad grannar som följd) för att backup-batterierna var slut.

    Men som sagt... Sätt dig i bilen. Lås med fjärren EN gång. Då ska dioden lysa konstant i 10sek. sen efter det börjar den blinka.

    Öppna dörren då dioden blinkar med handtaget. Börjar alla blinkers blinka då så är sirenen bortplockad.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  12. #52
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Nej det är det ej. Min 02 Aerokombi hade endast fjärrstyrning av låsen. Kan väl inte bara bero på att den var tillverkad December-01 väl, för 02-orna levererades väl redan från hösten 01.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Köping
    Inlägg
    15

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Nej det är det ej. Min 02 Aerokombi hade endast fjärrstyrning av låsen. Kan väl inte bara bero på att den var tillverkad December-01 väl, för 02-orna levererades väl redan från hösten 01.
    Nej, det beror inte bara på att din är tillverkad i december -01. Min -02 Aero är tillverkad i juni 2002 och saknar larm.
    9-5 AERO SC -02

  14. #54
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Hur har det gått... har du tex kollat om du har en huvkontakt till larmet än? Som redan nämnts ett väldigt enkelt sätt att se om det finns original larm!

    Kolla vid den röda pilen!


  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    28

    Re: Dioden som blinkar rött.

    Tackar för en mycket bra bild men jag verkar inte ha något larm. Testade låsa bilen innifrån och sen öppna dörren men inget hände när jag öppna. Har dock varit trist väder med snö o regn konstant så har inte velat öppna huven och kika efter den utlösaren på bilden men det känns onödigt nu. Tack alla för er hjälp!
    Saab 9-5 AERO SC 2003

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Har bilen larm eller inte OG9-3
    Av Mr_Lööf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 01:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •