Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vad trött jag blir...däck

  1. #1

    Vad trött jag blir...däck

    Bytte till sommardäck idag och bilen går som en lådbil med tre hjul. Bilen drar extremt mycket åt höger och allmänt seg styrning och vibrationer som inte är utav denna värld. Detta trots balanserade däck och hjulinställning.
    Kan lägga till att med vinterdäcken på gick den nästan helt perfekt, drog endast lite åt höger.

    Inbillar mig att hela vägljudet låter anorlunda och det blev absolut inte lägre ljudnivå med sommardäcken.

    Är däcken eller fälgarna åt skogen då eller? Tycker nämligen båda ser helt okej ut.
    Det är 16" fälgar och 205 bredd på däcken.
    Finns en liten skymt av fälgarna på garaget.
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    55 profil?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    känn på däckens yta genom att stryka med handen över dem..
    På mina däck har mönstret "rest" sig och man kan till och med se hur ojämna de är i mönstret.. Detta gör att det låter färdj... när man kör..
    Kontrollera också så att du har rätt ringtryck...
    Mina däck har väl gått lite hårt på bana... Kan också bli så pga att man haft för lågt tryck i dem, eller om man har taskig hjulinställning..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Kan bara tipsa om lufttrycket i däcken.

    I grova drag ska det vara såhär:

    15" = 2,5 bar
    16" = 2,7 bar
    17" = 2,9 - 3,0 bar
    18" = över 3,0 bar (helst 3,2)

    Be någon däckfirma kolla upp däcken så att de är okay.

    Vilket däckmärke och modell har du?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 405
    e däcken gamla kanske gummit släppt och nåt hjul blivit konstigt, blev så med mina yokohama vinterdäck, ett däck såg ut som en banan typ, krokigt... o ett av däcken va inte helt runt heller = det skakade som bara f*n.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    229
    tänkte höra lite när ni skriver hur mkt luft de ska vara i däcken spela de nån roll vad man ha för profil?? typ som 40 lr 45?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Citat Ursprungligen postat av andersu
    tänkte höra lite när ni skriver hur mkt luft de ska vara i däcken spela de nån roll vad man ha för profil?? typ som 40 lr 45?
    Om vi säger såhär att med 17" så har Saab rekomenderat 215/45-17 eller 225/45-17, det går även att ha 205/50-17 till tex. vinterdäcken. Alla dessa ska ha ca 2,9 - 3,0 bar för maximal prestanda. Vill man ha bättre komfort så kan man ju sänka till 2,7 - 2,8 bar.

    När det gäller 16" så är det oftast 205/55-16 som gäller. 215/50-16 är väl också okay. Dessa ska ha ca 2,7 bar.

    Man kan ändra lite fram och tillbaka bara rullomkretsen inte skiljer mer än 5% mot original.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  8. #8
    Mina däck är Uniroyal rallye rtt-2
    205/50 R16 87W

    Dessa satt alltså på när bilen importerades från Italien.

    Kan det vara så att min 94a har den kassa framvagnen som byttes på många bilar?

    Kör med 3 bar i alla däck nu, fick det rekomenderat av lokala däckfirman.
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Lindfors
    Mina däck är Uniroyal rallye rtt-2
    205/50 R16 87W

    Dessa satt alltså på när bilen importerades från Italien.

    Kan det vara så att min 94a har den kassa framvagnen som byttes på många bilar?

    Kör med 3 bar i alla däck nu, fick det rekomenderat av lokala däckfirman.
    2.6bar rekommenderar jag, åkt med det ett antal år nu på den dimensionen.

    /R
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 721
    Kör med 2.8, men har andra däck.


    Mvh

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sundbyberg - Stockholm
    Inlägg
    75
    Om man har 235*45*17 vad rekomenderar ni för ringtryck?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Citat Ursprungligen postat av NeVaR
    Om man har 235*45*17 vad rekomenderar ni för ringtryck?
    Ca 3,0 bar skulle jag köra på.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 175
    hmm ganska intressant då på baksidan av instruktionsboken till min 9-3a så rekommenderas 2.2f/2.0b som tryck på 215/45/17, +0,2 för 190kmh+

    Vad stämmer egentligen?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    hmm ganska intressant då på baksidan av instruktionsboken till min 9-3a så rekommenderas 2.2f/2.0b som tryck på 215/45/17, +0,2 för 190kmh+

    Vad stämmer egentligen?
    Kan ej svara för og9-3 men för 9-5 och nya 9-3 SS så ska det vara betydligt mer alltså helst mellan 2,7 - 3,0 bar beroende på hur känslig man är när det gäller komforten. Saabs däcktryck ska ses som lägsta luftryck, den lokala däckfirman har säkert bra koll på vad som ska gälla.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 175
    Citat Ursprungligen postat av Johan M
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    hmm ganska intressant då på baksidan av instruktionsboken till min 9-3a så rekommenderas 2.2f/2.0b som tryck på 215/45/17, +0,2 för 190kmh+

    Vad stämmer egentligen?
    Kan ej svara för og9-3 men för 9-5 och nya 9-3 SS så ska det vara betydligt mer alltså helst mellan 2,7 - 3,0 bar beroende på hur känslig man är när det gäller komforten. Saabs däcktryck ska ses som lägsta luftryck, den lokala däckfirman har säkert bra koll på vad som ska gälla.
    Jo 9-5an är lite tyngre så det kan nog stämma..
    tänkte bara eftersom enligt avataren så verkar han köra 9-3og lr ng900 så ser vissa förslag väldigt konstiga ut jämfört med instruktionsboken. Mina däck levererades med 2.4 i tryck från däckhandlaren. Mer än så stoppar inte jag i de iaf om inte ngn här väldigt bra anledning varför man ska fullständigt skita i tillverkarens rekommendationer och i vissa fall överskrida de med 0,6 bar.

  16. #16
    Däckfirman sa till mig att 16" lågprofildäck med den bredd jag har går dåligt om man har lägre än 2.6 bar och han rekomenderade 3 bar.

    Åter till problemet, är nyss hemkommen från saab, han kollade hjulinställning som var bra, justerade då så att den skulle dra lite åt vänster för att kompensera. Vi drog ut och provkörde och det blev fortfarande inte bra, möjligtvis aningen bättre.

    Behövde som tur var inte betala något alls.

    Han rekomenderade att jag skulle dra till en däckfirma och göra en 4-hjulsinställning för det fanns tydligen inte utrustning hos saab.

    Tror ni det kan hjälpa?
    Vad kan det annars vara för problem?
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  17. #17
    Eftersom ingen svarade på mitt tidigare inlägg så frågar jag om 840 kr för en 4-hjulsinställning är normalt pris? Eller finns det någon billigare pålitlig firma i Västerås/Örebro traken som gör det bra?
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 622
    840:- är ett bra pris, konstigt att inte din saab verkstad kunde göra 4-hjuls inställnig, har du någon större handlare i närheten?? isf kanske dom kan.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 025
    Ang ditt problem, har du gjort hjulinställning och balanserat däcken, så är det jag kan tänka mig anliggningen av fälgen mot navet/skivan. Var ytan helt plan och ren när du satte på fälgarna (ingen rost/skit). Om du har en ojämn yta där kan mycket väl problemet du har uppstå. Ta av fälgarna och borsta med en stålborste.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Ang ditt problem, har du gjort hjulinställning och balanserat däcken, så är det jag kan tänka mig anliggningen av fälgen mot navet/skivan. Var ytan helt plan och ren när du satte på fälgarna (ingen rost/skit). Om du har en ojämn yta där kan mycket väl problemet du har uppstå. Ta av fälgarna och borsta med en stålborste.
    Fast problemet fanns även med vinterdäcken som en däckfirma satte dit, borde inte de lagt märke till skit då?
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

Liknande ämnen

  1. Blir så trött.. (förbannad)
    Av SirMacke i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 19:00
  2. Trött på att din bil blir stulen? (kul ide)
    Av occe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 21:57
  3. Fan så trött ja blir..
    Av 900T16! i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 05:15
  4. Jag blir så trött!
    Av Conny2857 i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 12:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •