Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

  1. #1

    9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    Saab 9-5 -02

    Stod ute i 2 timmar kanske i ca -15C. Efter 5 meter körning plingar det till i bilen och tre lampor tänds. !-, break- och ABS-lampor. Fastfrysna bromsar?? Bromsvätska finns gott om, luktar dock skumt om bilen....

    tips?

    kan nada om bilar

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 959
    Medlem#
    6220

    Re: Vad är fel?

    Hej!

    Var handbromsen i när bilen stod stilla.. isåfall är det nog handbromsvajern som frusit fast.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654

    Re: Vad är fel?

    Rubriken på denna tråden är vad som är fel!!!

    I övrigt så är det något hjul som inte snurrar, förmodligen pga det som _oxygene_ skrev.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685

    Re: Vad är fel?

    Välkommen hit!

    Som tidigare nämnts i tråden lämnade trådrubriken en hel del att önska så jag justerade denna.

    Dessutom känns det som att problemet som du själv är inne på är bromsrelaterat varför jag flyttar tråden till just "Chassi, bromsar och transmisssion".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    442

    Re: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    min handbroms fryser alltid när det är några minus men har aldrig fått nån fel varning:P men kan ju vara anorlunda på din bil och sen hadde du 15 minus med kan hända mycket konstiga saker vid dom graderna :P jobbigt när handbromsen fryser hela tiden med nån annan som har det problemet?
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    Tror min handbroms frös på bilen idag, 9-5 01.

    Det jag är mest orolig över är att spaken klickar inte förrens den nästan är halvvägs uppe. Den är så att säga slapp och tar inte förrens högst upp.

    Är det byte på g eller "tinar" det upp och blir bättre?

    Mvh

  7. #7

    Re: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    Min handbroms verkar också ha frusit idag på en 9-3 ´03. Det känns som att det är frigörningsknappen som inte släpper. Alltså den man trycker in med fingret samtidigt som man lyfter lite på spaken. Den verkar helt död och nu står handbromsen allra högst upp.
    Det har hänt förut att det inte gått att få loss handbromsen men då har jag alltid kunnat trampa ned fotbromsen och då har den släppt. Hjälper inte alls nu.

    Vad i h-e ska jag göra? Kan ju inte ens ta mig till en verkstad även om det var öppet. Kan jag demontera spaken nånstans? så jag kommer åt att lossa vajern. Fö är bilen nybesiktad så allting annat torde vara ok.
    Äntligen en gubbracer igen.
    Saab 9-3 SS 2.0T, 2003

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    Mitt problem löste sig En natt i garaget så tinade allt upp. Undviker dock att använda den nu

  9. #9

    Re: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    Citat Ursprungligen postat av Peje
    Vad i h-e ska jag göra? Kan ju inte ens ta mig till en verkstad även om det var öppet. Kan jag demontera spaken nånstans? så jag kommer åt att lossa vajern. Fö är bilen nybesiktad så allting annat torde vara ok.
    Jag löste mitt problem med några timmars kupévärmare. Det tyder på att problemet faktiskt sitter i handbromsspaken och troligen i själva frigörningsmekanismen.
    Äntligen en gubbracer igen.
    Saab 9-3 SS 2.0T, 2003

  10. #10
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Re: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    Jelle, samma sak hände mig igår vid -18 grader. Först signal om bromsfel, sen antispinnfel och sen abs-fel. Kände att jag hade bromsar och åkte vidare hem omkring 3 km. Slog av och startade igen, inga fel. Gissar kylan påverkade nån sensor. Bra när det självläker.

  11. #11
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 959
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    Hej!

    På 9-5an så sitter felet bak vid hjulet, vajerns hölje slutar en bit från hjulet och där så sitter det en liten gummi grej som ska förhindra att vatten och skit kommer in i höljet och denna går sönder efter ett par år då kommer det in vatten där som fryser. Åtgärd är att byta antingen gummi grejen lr hela vajern ja byte hela vajern vilket vart billigare en att byta gummit på SAAB

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 169

    Re: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    har även sett att vajern ofta har en tendens till att hänga ner vänster bak på 9-5 vilket får vatten att stanna kvar i höljet om det väl kommit in.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    442

    Re: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    jag kan inte äns dra upp min :P fastnat fast hellre de än att den fryser i broms läge men ska byta min varjer för nått är ändå fel för den låser inte på ena hjulet.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326

    Re: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    Tittade på en 9-5'a med lika symtom så sent som igår (så när som på lukten). i mitt fall hade felet på bilen försvunnit när bilen anlände. bilen hade dock en felkod på höger ABS-bakgivare lagrat.

    Antar att bilen kommer tillbaka förr eller senare men för stunden så tycker jag att om felet "inte finns" där så byts inga delar. Det har ju trots allt varit rätt kallt ett tag. kanske var det bara en tillfällig följd av kylan.

    //F

    Citat Ursprungligen postat av jelle
    Saab 9-5 -02

    Stod ute i 2 timmar kanske i ca -15C. Efter 5 meter körning plingar det till i bilen och tre lampor tänds. !-, break- och ABS-lampor. Fastfrysna bromsar?? Bromsvätska finns gott om, luktar dock skumt om bilen....

    tips?

    kan nada om bilar

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 276

    Re: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    Citat Ursprungligen postat av Peje
    Min handbroms verkar också ha frusit idag på en 9-3 ´03. Det känns som att det är frigörningsknappen som inte släpper. Alltså den man trycker in med fingret samtidigt som man lyfter lite på spaken. Den verkar helt död och nu står handbromsen allra högst upp.
    Det har hänt förut att det inte gått att få loss handbromsen men då har jag alltid kunnat trampa ned fotbromsen och då har den släppt. Hjälper inte alls nu.

    Vad i h-e ska jag göra? Kan ju inte ens ta mig till en verkstad även om det var öppet. Kan jag demontera spaken nånstans? så jag kommer åt att lossa vajern. Fö är bilen nybesiktad så allting annat torde vara ok.
    I ditt fall verkar det nästan som att det är spaken som felet sitter i. Det är ett vanligt fel på äldre 9-3SS att handbromsen inte går att lossa. Vad jag har sett i WIS finns det ett nyare kitt att köpa till dessa. I övrigt så borde det gå att lossa om du lossar lite kåpor runt handbromsen.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  16. #16

    Re: 9-5 02, indikering av bromsfel i kallt väder (Vad är fel?)

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Citat Ursprungligen postat av Peje
    Min handbroms verkar också ha frusit idag på en 9-3 ´03. Det känns som att det är frigörningsknappen som inte släpper. Alltså den man trycker in med fingret samtidigt som man lyfter lite på spaken. Den verkar helt död och nu står handbromsen allra högst upp.
    Det har hänt förut att det inte gått att få loss handbromsen men då har jag alltid kunnat trampa ned fotbromsen och då har den släppt. Hjälper inte alls nu.

    Vad i h-e ska jag göra? Kan ju inte ens ta mig till en verkstad även om det var öppet. Kan jag demontera spaken nånstans? så jag kommer åt att lossa vajern. Fö är bilen nybesiktad så allting annat torde vara ok.
    I ditt fall verkar det nästan som att det är spaken som felet sitter i. Det är ett vanligt fel på äldre 9-3SS att handbromsen inte går att lossa. Vad jag har sett i WIS finns det ett nyare kitt att köpa till dessa. I övrigt så borde det gå att lossa om du lossar lite kåpor runt handbromsen.
    Som jag också skriver så har det hänt förut, men då har det alltid fungerat med att trampa ned fotbromsen. Då verkar trycket på själva spaken släppa. Denna gång hjälpte inte det, men när jag körde kupévärmare ett par timmar så släppte det. Kändes absolut som att det var själva frigörningsmekanismen som hänger sig.
    Äntligen en gubbracer igen.
    Saab 9-3 SS 2.0T, 2003

Liknande ämnen

  1. missljud under bilen i kallt väder?
    Av SAAB örnie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •