Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Havererad spännrulle till Kamrem på 9-3TiD -07

  1. #1

    Havererad spännrulle till Kamrem på 9-3TiD -07

    Hej,
    Min Saab 9-3 TiD -07 fick ett haveri på spännrullen till kamremen i helgen. Att laga kostar enligt verkstaden 15 000-20 000kr. Bilen har gått 13 500mil ungefär. Jag har en motorhaveri försäkring på bilen som täcker skadan men dock en själv självrisk på 25%. Jag har ägt bilen i 5 månader och 3 veckor. Jag har nu några frågor som ni med lite mer erfarenhet kanske kan svara på.

    *Jag har reklamerat till säljaren (auktoriserad bilhandlare) men de avböjer sitt ansvar. Ett haveri på spännrullen kan det räknas som att det fanns ett fel på den när jag köpte bilen för nästan 6 mån sedan? Dvs ska jag stå på mig?

    *Service intervallet för kamrem och spännrulle har förlängts från 12 000 till 15 000 mil. Ska inte spännrullen hålla i 15 000 mil då? Kan saab anses ansvariga?

    Problemet är egentligen att jag får ju stå för 25% av kostnaden. Jag vet att jag har en väldig tur som hade motorförsäkring till 15 000 mil som är ganska långt, men 25% känns ändå ganska surt. Jag har ju en hel del extra kostnader i form av hyrbil och bärgning i samband med haveriet också.

    Vad skulle ni göra? Några förslag?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Havererad spännrulle till Kamrem på 9-3TiD -07

    Vilka garantier fick du när du köpte bilen? Hur långt har du kört med bilen?
    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    686

    Re: Havererad spännrulle till Kamrem på 9-3TiD -07

    Är intervallen enligt tillverkaren 15000 mil och serviceplanen är följd i övrigt skall givetvis Saab står för kalaset. Felmarginalen på kamrem med kringutrustning bör rimligen vara ett par tusen mil över angivet intervall.

    Jag vågar lova att den biltillverkare som vars produkter jag säljer inte hade tvekat utan tagit hela reparationen på goodwill. Möjligen kan man anse att du ska betala själva remmen & spännrullen själv i och med att du snart fått byta dem i alla fall men det är ju det lilla i sammanhanget.
    Toyota Verso 1,8 -11

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Havererad spännrulle till Kamrem på 9-3TiD -07

    Man åberopar konsumentköplagen, den är tvingande och gäller i 6 månader från det man köpte varan, går någonting sönder inom dessa 6 månader så anses felet funnits där från början.

    Den gäller även begagnade varor typ bilar, och har en bättre täckning än handlarens MRF garanti el dyl.

    Slingrar sig handlaren så återkom till honom och ha gärna lagutskriften med dig så kan du visa vilka punkter du åberopar.

    Fortsätter fanskapet att slingra sig och sägar att den "garanti" bilen är såld med inte täcker ditt haveri så ber du vänligen att få återkomma ytterligare en gång men att du nu har din lokale konsumetvägledare med dig.

    Kontakta sen din lokala konsumentvägledare och förklara problemet, hon/hon kommer jubla över att få någonting saftigt att sätta tänderna i.

    Mvh Matte

    http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm titta på §16, 17, 20, 22
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  5. #5

    Re: Havererad spännrulle till Kamrem på 9-3TiD -07

    Försäljaren är en aktionsfirma. Firman påtalar i sitt brev till mig att på auktion gäller enl KKL befintligt skick från leveransdagen, varför de ej har sådant sexmånadersansvar som en vanlig bilhandlare. Mitt försäkringsbolag hävdar att de har det. Jag har ställt frågan till min lokala konsumentvägledare.

    Citat från säljarens hemsida:
    "Begagnade varor kan ha brister. Det är något som köparen måste räkna med. Enligt Konsumentköplagen anses en begagnad vara som sålts på auktion vara såld i "befintligt skick". Med detta menas att varan säljs i det skick den befinner sig vid köptillfället. Fel som upptäcks efter köptillfället ansvarar säljaren endast för om felet fanns vid köptillfället"..."Kom ihåg att normalt slitage inte är fel i juridisk bemärkelse. Säljaren är endast ansvarig om auktionsobjektet är väsentligt mer sliten än man kan förvänta sig med hänsyn till ålder, miltal, användningsområde, beskrivning med mera." Slut citat.

    De säger emot sig själv tycker jag. Detta är väl ett typiskt fel som måste funnits vid köptillfället och då är de ansvariga enligt citaten ovan och enligt punkterna i KKL som Matte_E påpekar.
    Men sen kan jag tycka att felet borde funnits redan vid tillverkningen.
    Om det är ett materialfel som gör att spännhjulet inte håller sina 15000mil utan går sönder av utmattning efter 13500mil kan försäljaren inte upptäcka det i sin undersökning. Frågan är vem som ska stå för det. Säljaren eller Saab?

    Jag tog också en extra försäkring som gäller tom 14 000mil som täcker motorns inre rörliga delar. När jag ringde dem hävdade de dock att spännrullen inte tillhör motorns INRE rörliga delar. Därav skulle inte den garantin gälla. Den försäkringen skulle annars kunna täcka självrisken på motorhaveri försäkringen, dvs de 25% som jag får betala av kalaset. Typiskt!

    Jag ska prata med mitt försäkringsbolag imorgon. De borde ju också vara intresserade av att säljaren eller Saab står för kostnaden eftersom de annars får betala 75%.

    För att kräva av Saab ska jag då prata med Saab verkstaden som har bilen nu? Eller med någon central organisation?

    Tack för alla svar och all hjälp.

  6. #6

    Re: Havererad spännrulle till Kamrem på 9-3TiD -07

    Jag glömde säga att bilen är servad enligt konstens alla regler hos autoriserad Saab verkstad.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Havererad spännrulle till Kamrem på 9-3TiD -07

    Hej igen, 17§ behandlar befintligt skick och auktions sålda varor

    här är ett direkt utdrag ut lagen 17§

    "Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
    När en begagnad vara har sålts på en auktion, där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen, anses den såld i "befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket skall hänsyn i så fall tas till utropspriset."

    Som jag tolkar det så skall dom stå för en reparation eller så skall bilen ha varit billigare iom bristerna.

    //Mvh Matte
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Havererad spännrulle till Kamrem på 9-3TiD -07

    Enda gången som inga garantier lämnas på auktioner är väl på kronofogdens exekutiva auktioner?

    Något som kan hjälpa dig är http://www.konsumentverket.se/Klaga/Klagoguiden/

    /Johan

  9. #9

    Re: Havererad spännrulle till Kamrem på 9-3TiD -07

    Jag är i kontakt med konsumentombudsmannen i min kommun för att se vad som kan göras. Jag kollade in mitt kvitto på bilen lite närmre idag och upptäckte att det inte är aktionsfirman som var säljare utan en mycket stor leasingbil firma. Auktionsfirman var bara ombud och ägde aldrig bilen. Jag vet inte vem som räknas som ansvarig då. Väntar på svar från konsumentombudsmannen.

    Jag pratade med verkstaden men de trodde inte att Saab skulle stå för det. Han hade inte mycket förståelse för att jag tyckte att om service intervallet var 15000mil så skulle det hålla minst det. Men han skulle höra med centralorganisationen i alla fall sa han.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Havererad spännrulle till Kamrem på 9-3TiD -07

    vänd på det då...
    varför ska den in vid just 15000mil kan den inte hålla längre?
    och det ska den ju göra men då gäller ju inga garantier från tillverkaren för då har man helt plötsligt inte följt serviceshemat....


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

Liknande ämnen

  1. Värde i stommen till havererad turbo?
    Av Raven001 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 19:06
  2. *Löst* Bultstorlek och längd på bult till spännrulle 2! *L
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 18:19
  3. Saab 9-3TiD SE 2,2 -98
    Av noesc i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 10:39
  4. Sprängd spännrulle till drivremmen
    Av Björne! i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 22:43
  5. Rem-spännrulle och spännarm till Saab 9000 2,3T
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •