Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lättaste sättet att byta handbromsvajer? OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    3

    Lättaste sättet att byta handbromsvajer? OG9-3

    skulle byta handbromsbackar på saaben förut idag och upptäckte att vajern som går till den vänstra sidan är på väg att gå av och har hängt sig på grund av detta. Så måste byta denna dock kollade jag under bilen och båda vajrarna går ihop strax innan handbromsen och i den "delningen" så ser jag iaf inget sätt att bara ta bort den vajern jag vill byta utan måste byta båda? och för att byta båda måste jag ta bort tanken m.m -.- lite jobbigt bara för att byta en sketen vajer... Någon som vet hur jag ska göra detta smidigast behöver jag verkligen ta bort tanken? (vajern till högersidan är dragen över tanken hmm )
    Om något ska göras ska det göras ordentligt!
    SAAB 9-3 2.0t Nordic Steg 3

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Lättaste sättet att byta handbromsvajer SAAB 9-3 -99?

    ja den går över tanken men på sidan om, det är inga problem att lirka ut. Den ena wiren sitter i ett plastfäste under ena tankbandet men det är lika där att det går bra att lirka ut . Bänd lite försiktigt med nåt trubbigt bara så går det bra.
    Wiren är i ett stycke så det är bägge sidor vare sig man vill eller ej. Ett tips är också att hälla igenom lite lättflyktig olja genom wiren, jag brukar köra med ATF olja för det är snällt mot plast och gummi. Hänger man wiren över en dörr eller nåt och pytsar på tills det rinner igenom så går den mycket lättare sen ,

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    3

    Re: Lättaste sättet att byta handbromsvajer SAAB 9-3 -99?

    Tackar, ska pröva detta
    Om något ska göras ska det göras ordentligt!
    SAAB 9-3 2.0t Nordic Steg 3

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Lättaste sättet att byta handbromsvajer SAAB 9-3 -99?

    Man tar inte bort tanken. Man bara släpper lite på tankbanden. Att föredra är att inte åka och tanka fullt precis innan utan tvärt om ha lite i...
    Det är lättare än på 9-5 där avgassystemet måste demonteras. Brukar ju gå sådär när det har suttit där ett tag. Sist fick jag lossa vid turbon...
    Fredrik J

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Lättaste sättet att byta handbromsvajer SAAB 9-3 -99?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Man tar inte bort tanken. Man bara släpper lite på tankbanden. Att föredra är att inte åka och tanka fullt precis innan utan tvärt om ha lite i...
    Det är lättare än på 9-5 där avgassystemet måste demonteras. Brukar ju gå sådär när det har suttit där ett tag. Sist fick jag lossa vid turbon...
    Ja behövde inte lossa något avgas när ja byte min handbroms vajer.. lr ja han som gjorde jobbet behövde inte det

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Lättaste sättet att byta handbromsvajer SAAB 9-3 -99?

    Man kan säkert våldföra sig på värmeskyddsplåten om man verkligen inte vill ta ner systemet. Men bort kommer inte plåten med röret på plats.
    Fredrik J

  7. #7

    Re: Lättaste sättet att byta handbromsvajer SAAB 9-3 -99?

    Är ett jävla aber med en sådan konstruktion på en handbroms. Totalt värdelöst med separata backar o trumma för handbroms, bra mycket bättre när det sitter i oken enligt mig. Har precis bytt allt på min og 9-3 Aero har väl justerat den sådär 5-6 ggr nu och den tar fortfarande skitdåligt.
    Saablös på okänd framtid

Liknande ämnen

  1. Lättaste sättet att få ur V-lådan??
    Av Mekarbruden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 14:35
  2. Lättaste sättet att skilja på Lucas och Bosch
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 18:17
  3. Montera på lättaste sättet AV:n..org på og900 t16.
    Av dresen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 20:31
  4. Hur får man ut styrhylsorna på lättaste sättet?
    Av Tomas9000cs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 14:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •