Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Hässelby
    Inlägg
    20

    Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Tjenare

    Har åmat mig över det här i flera år nu, dessa fotgängare.

    Har inte haft körkort så pass länge att så många lagändringar har tillträtt, men iallafall att de har "företräde" ut på gatan...

    Har lite delade meningar, visst har jag all respekt för fotgängare, gör allt för att underlätta för dem. Men vissa är ju helt otroliga, bara för att de har företräde ska de kunna kasta sig ut i gatan mitt i rusningstrafik - utan reflexer? Vissa har kanske t.om luva runt skallen och ser inte ett jävla skit - men de har ju företräde.

    Vissa är ju så jäkla nonchalanta att man ibland vill ge dom en kyss med bilen för att de kanske ska förstå hur hård en bil ÄR?
    Och vet folk som hektiskt kommer ut bakom en skymd buske och KASTAR sig, ja KASTAR sig ut på övergångsstället i mörkret, att det kanske tar en stund att bromsa bilen när det är halt och man inte ser personen ifråga?

    Jag skippar gärna
    "- Det är ju du som ska ha kontroll över bilen".
    "- Oproffsig du är som inte kan se dig för i trafiken".

    För jag är nog inte ensam om det här...

    Mvh
    Johannes
    Saab 9-3 Aero M1

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    En fotgängare har precis lika stor skylldighet som en billist. Men dom tror att det är en fri son på sebran.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Tja, jag räknar alltid med att folk ska gå ut i gatan om det finns ett övergångsställe, så har man liksom det avklarat.
    Vad som däremot kan få mig att frusta som en brunstig tjur är folk som uppehåller sig i närheten av ett övergångsställe och ser ut som de tänker gå över och när man sen stannar så går de vidare på gatan!
    Minns särskilt en dam som stod _precis_ vid övergångsstället, ända ute i gatan och tittade på mig när jag kom. Jag stannade pliktskyldigt men när jag väl stannat så tittar hon åt ett annat håll och försvinner åt andra hållet!
    Det var bra nära jag kastade mig ur bilen, men hade trafik bakom.

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Jag väljer att se det så här:
    Så fort de går utanför övergångsställets markeringar är de lovligt byte!

    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Noll självbevarelsebedrift....
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Det finns en grupp människor som är ännu värre och som faktiskt inte alls har samma "rättighet" till företräde som en gående har. Men som i ännu högre fart passerar korsningar utan att tänka lite.
    Cykelhororna.

    Likt ett svart spöke i natten susar dem fram som om dem ägde hela jävla vägen och korsningar. Jag blir helt galen på asen när dem cyklar på min bilväg när den FINNS en riktig cykelbana! Finns det ingen cykelbana, så OK! Men när det finns används den inte ändå.
    Fy fan säger jag! Här i Karlstad är dem helt otroliga. Cykelbana?? Jag cyklar var jag vill.
    I helvete du gör...vänta du bara till en vacker dag.
    (Jag kör färddtjänst i denna stad och jag ser riktigt sjuka människor alltså, och då menar jag ändå inte passagerarna i bilen...)
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Det intressanta är att fastän jag när jag kör bil retar mig på såväl gådrullar utan reflex som cykeltalibaner utan trafikvett känner jag att jag själv likt varulven i fullmåne förvandlas och ibland promenerar reflexlös och även cyklar över övergångsställen för gående ibland.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    jag kom och skulle svänga höger en gång, då kom det en cyklist och skulle köra om mig på höger sida, riktigt smart, tjejen i fråga var bra mycket mer intresserad av sin Ipod, höll även på att köra av vägen när jag hängde mig på tutan.

    Nått som är viktigt som fotgängare är ju reflex, iaf om man ska vara ute och gå i trafiken, många verkar tro att helsvarta kläder med svart mössa är det optimala att traska runt bland bilar med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Fick en cyklist i sidan i somras, blir rättegång i vår...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    40

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Jag har fått en helt annan uppfattning om fotgängare sedan jag tog kökort i sommras, har insett hur jävla svårt rent ut sagt det är att se någon som är på väg ut på övergångställen, inga reflexer och man blir bländad av andra bilars strålkastare.

    Höll på att köra på en fotgängare förra veckan, han var helt svartklädd och hade luva på sig också blev som sagt bländad av andra bilar och han var mitt på övergångstället vilket inte jag såg, så missade honom med typ 1-1.5 meter när jag körde förbi Blev lite skraj efter det så nu tar jag det extra lugnt vid övergångställen på kvällen
    Saab 93 Aero -01 Såld
    Mitsubishi Evo 9 -07 Såld
    Saab 93 Aero Biopower -09 Såld
    Saab 93 Aero V6 XWD -08 Nuvarande

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Fick en cyklist i sidan i somras, blir rättegång i vår...

    En på mitt jobb blev av med körkortet i 3 månader för att hon korsade en cyckelväg på väg ut från bensinmacken, cyklisten rammade bakdörren.
    man blir ju faktiskt förvånad, om man cyklist är ute och cyklar och det helt plötsligt står en stor bil framför, kör man verkligen rakt in i den då?

    Cykelvägen går längs med den stora vägen och bensinmacken ligger innaför cykelbanan så man är tvungen att köra över cyckelbanan för att kunna tanka.

    Använd tutan mer är mitt tips med, folk som går och sover med Ipods och andra mp3 spelar behöver dessvärre väckas till ibland då de verkar befinna sig någon helt annan stans.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det intressanta är att fastän jag när jag kör bil retar mig på såväl gådrullar utan reflex som cykeltalibaner utan trafikvett känner jag att jag själv likt varulven i fullmåne förvandlas och ibland promenerar reflexlös och även cyklar över övergångsställen för gående ibland.





    Har väldigt svårt att förklara varför det blir så, men jag kan komma på mig själv i samma situationer och det gör mig lite förbryllad.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Jag stör mig på dem som tror att de kan springa ut på ett övergångsställe när jag är 0.5m ifrån det.
    Ibland tror man att fotgängarna tycker det är roligt att vänta tills sista sekunden innan de börjar gå över.

    Sen har vår "fina" kommun lagt kullerstenar överallt innan övergångsställen, de är så nerkörda att det är en liten grop som alltid fryser på vintern. Brukar jämt glida om jag bromsar fullt på dem.

    Än så länge har det inte skett någon olycka, men må djävulen ta alla ipods !!
    Saablös dåre

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Den sk. zebralagen är nog det största skämtet i trafikhistorien.


    Det är egentligen ingen väsentlig skillnad mot de gamla lagarna, för redan de sa att man skulle underlätta för fotgängare som stod i direkt begrepp att beträda övergångsstället på obevakade, och om så krävdes stanna.

    Det är i princip samma sak idag, ser man klart och tydligt att en person nära övergångsstället ska gå över gatan på övergånsstället, så ska man underlätta för den, och stanna om så krävs.

    Samtidigt så gäller fortfarande, och har alltid gällt, att ingen trafikant av något slag får uppföra sig eller göra manövrar som kan överraska, skapa fara eller hinder för andra trafikanter. Vilket betyder att de inte bara får komma från ingenstans och kliva rätt ut på ett övergångsställe utan att ge bilisterna en rimlig chans att hinna upptäcka dem och förstå vad de ämnar göra. Alla trafikanter har skyldighet att vara tydliga med sina signaler till andra vad de vill/tänker göra.

    Vad jag förstår så har inte bilisterna någon skyldighet att stanna för och släppa över fotgängare som går över gatan där det inte är övergångsställe, utan där får fotgängaren snällt se sig för och vänta tills han kan korsa vägen när det inte kommer några bilar.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Något jag irriterar mig på så här på vintern är att fotgängare tror dom syns utan reflex. Får man möte precis vid övergångsstället så kan det stå en person där utan att man ser denne innan man kör förbi hur mycket man än tittar. Fotgängaren tror han syns eftersom han ser bilen...eller nått...
    Reflexer på sina barn har man men inte på sig själv.
    Fredrik J

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Jo visst har fotgängare företräde (Har för mig att det är 2500kr böter om man inte släpper förbi fotgängare på övergångställe, men hur många har fått den bötern) och man blir ju inlärd att sakta takten och hålla högra uppmärksamhet till varje övergångsställe.
    Men det jag stör mig på är att när man väl är snäll och släpper förbi folk även fast de har företräde så kan man åtminstonde tacka efter sig, det är ivarjefall något jag gör varje gång.
    Många gånger som man istället får sura blickar för att de antagligen tycker att man stannade för sent eller liknande.
    Cyklister ska man inte gå in på, de har inte i närheten av samma rättigheter som fotgängare men då många inte är utbildade i trafikvett så tror dem det.
    Däremot så blir jag bra irriterad på folk som inte släpper förbi en när man kommer med cykel vid ett cykel övergångställe vid en rondell där bilister alltid har väjningsplikt när de ska ur rondellen (samma regler som för korsning), de som stannar och släpper förbi cyklister då är lätträknade, eller andra cykelövergångar där det sitter väjningsplikt innan.
    Många bilister tar för givet att cyklister inte har några rättigheter alls.
    Fick mitt släp på lastbilen påkört av en cyklist i våras, blev dock inget av det då han nog bara kände sig bra dum över att missa en lastbil som var mitt i vägen.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Något jag irriterar mig på så här på vintern är att fotgängare tror dom syns utan reflex. Får man möte precis vid övergångsstället så kan det stå en person där utan att man ser denne innan man kör förbi hur mycket man än tittar. Fotgängaren tror han syns eftersom han ser bilen...eller nått...
    Reflexer på sina barn har man men inte på sig själv.
    Nå, det är ju alltid ett framsteg att förse sina barn med reflexer i alla fall. I övrigt så ställer jag mig i gruppen ovan som spyr galla över idioterna och sedan utan större problem gör likadant själv, tyvärr...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    122

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    När jag och sambon är ute och promenerar ibland så brukar vi stanna 3-5 METER från övergångsställena och ibland t.o.m titta åt ett annat håll för att visa att vi inte ska gå över. Men ändå stannar folk!! De tror säkert att det är en fälla och att det ligger poliser och spanar i närmsta buske.......
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Råkade ut för en lustig grej i våras med fotgängare som tror dom äger gatan.

    Åkte hem från jobbet längs Linnégatan på Östermalm i stockholm. Det var relativt mörkt ute, det regnade och det stod bilar parkerade längs sidan av vägen. Strax framför mig så ser jag plötsligt en dam i ~50-års åldern plötsligt stolpa ut MELLAN två bilar dvs inte där det var något övergångsställe utan att se sig för vilket ledde till att jag fick pallnita. Tanten vart så rädd att hon tog ett skutt tillbaks och jag fick då för mig att hon insåg att hon hade knatat ut där hon inte skulle gå ut och lämnade därför "företräde" åt mig så jag fick köra förbi. Men så var det ju inte riktigt. När jag rullade förbi så tackade hon för att jag han få stopp på bilen INNAN jag körde över henne med att hon dängde sitt paraply i min bil. Jag stannade till, klev ur bilen och försökte i mörkret se om det blivit några synliga skador på bilen vilket det inte verkat bli samtidigt som jag skällde ut tanten.

    Jag hade haft mer överseende med hennes beteende om det faktiskt var ett övergångsställe hon skulle gå över men detta var inte ens i närheten av ett sådant utan mellan två parkerade bilar hon stack ut sitt tryne :-/
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Det må vara hur som helst med väjningsplikten men ta det lugnt för h-e i närheten av övergångsställen! Hade det mycket tveksamma nöjet att i somras bevittna hur en 7 årig tjej blev påkörd i 70 km/h på ett övergångsställe 3m från mig. Det var inte bilistens fel (tjejen sprang ut mot rött) men ljudet när rutan krossas, synen när tjejen flyger 9 meter och landar på andra sidan den dubbelfiliga vägen, det kommer att följa med mig för evigt.
    Föraren (som hade hela bilen full med barnstolar) mådde inte direkt strålande efteråt.

    Hon överlevde förresten...knappt.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

Liknande ämnen

  1. få rutorna riktigt rena
    Av aeroamilon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 08:38
  2. Hur håller ni era cabbar rena
    Av Allan K i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 11:02
  3. Svar: 136
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 00:02
  4. Rena motorn från oil sludge???
    Av pontuz999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 01:25
  5. Rena Kaos i min Saab -87 9000 t 16
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-23, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •