Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57

Ämne: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    En sak jag aldrig förstått! Personer med barnvagn. Vad tänker man med när man helt plötsligt vänder sig ut i gatan och skickar ut barnvagnen som "test" om bilen hinner stanna? Det någon nämnde om mognad när man skaffat barn gäller uppenbarligen inte personerna jag nämnt! Mer ego personer får man leta efter!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    En sak jag aldrig förstått! Personer med barnvagn. Vad tänker man med när man helt plötsligt vänder sig ut i gatan och skickar ut barnvagnen som "test" om bilen hinner stanna? Det någon nämnde om mognad när man skaffat barn gäller uppenbarligen inte personerna jag nämnt! Mer ego personer får man leta efter!
    Frågan är ju kanske varför så många personer med barnvagn måste testa om du hinner stanna, det mest normala vore väll att du redan står stilla vid övergångsstället i väntan på att barnvagnen tryggt ska komma över till andra sidan gatan?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    773

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det intressanta är att fastän jag när jag kör bil retar mig på såväl gådrullar utan reflex som cykeltalibaner utan trafikvett känner jag att jag själv likt varulven i fullmåne förvandlas och ibland promenerar reflexlös och även cyklar över övergångsställen för gående ibland.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av Owla
    En sak jag aldrig förstått! Personer med barnvagn. Vad tänker man med när man helt plötsligt vänder sig ut i gatan och skickar ut barnvagnen som "test" om bilen hinner stanna? Det någon nämnde om mognad när man skaffat barn gäller uppenbarligen inte personerna jag nämnt! Mer ego personer får man leta efter!
    Frågan är ju kanske varför så många personer med barnvagn måste testa om du hinner stanna, det mest normala vore väll att du redan står stilla vid övergångsstället i väntan på att barnvagnen tryggt ska komma över till andra sidan gatan?
    Så om någon går längs trottoaren utan att visa ett tecken på att vilja gå över så stannar du ändå? Själv rullar jag i lagom hastighet att dem sen vänder på klacken o skickar barnvagnen ut i gatan är inget du varit med om? Men jag kanske trampade på någons tår?
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    I Finland åtminstone så håller ALLA benhårt på företrädesregler, utan undantag. Har man förkörsrätt så kör man utan att kolla, samma med högerregeln och övergångsställen. Sen är ju alla medvetna om det så cyklister osv ser ju till att stanna och ingen går mot röd gubbe osv. Blir ju mindre missförstånd och så men känns farligt i städer med högre hus där dem susar runt hörnen utan o se sig för..

    Vad tror expertisen, bättre eller sämre?

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Fick en cyklist i sidan i somras, blir rättegång i vår...
    Cyklisten fälld på alla punkter och domen har vunnit laga kraft.

    Häromdagen ringde dom från Tingsrätten, då stod cyklisten där och ville göra sig skuldfri.
    Kvinnan hade blivit dömd att betala min självrisk och ville nu göra sig skuldfri innan jag skickade iväg brevet till kronofogden för indrivning.


  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Fick en cyklist i sidan i somras, blir rättegång i vår...
    Cyklisten fälld på alla punkter och domen har vunnit laga kraft.

    Häromdagen ringde dom från Tingsrätten, då stod cyklisten där och ville göra sig skuldfri.
    Kvinnan hade blivit dömd att betala min självrisk och ville nu göra sig skuldfri innan jag skickade iväg brevet till kronofogden för indrivning.
    Men varför ska ditt försäkringsbolag får stå för kostnaden när en annan dömts för skadan?
    Borde inte hon själv eller hennes hemförsäkring eller liknande betala hela kalaset?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Frågan är ju kanske varför så många personer med barnvagn måste testa om du hinner stanna, det mest normala vore väll att du redan står stilla vid övergångsstället i väntan på att barnvagnen tryggt ska komma över till andra sidan gatan?
    Så om någon går längs trottoaren utan att visa ett tecken på att vilja gå över så stannar du ändå? Själv rullar jag i lagom hastighet att dem sen vänder på klacken o skickar barnvagnen ut i gatan är inget du varit med om? Men jag kanske trampade på någons tår?
    Mnja, lite ömma tår kan jag nog tänkas ha.
    Som hyffsat nybliven barnvagnsförare har jag fått uppleva andra änden av övergångsproblematiken. Aldrig förr har så många bilister accelererat förbi mig, som när jag försöker gå över ett övergångsställe med barnvagn. Det händer nästan varje gång man är ute och går, att det vid ett övergångsställe kommer en bilist som bara "måste hinna förbi", då snackar vi inte om att jag inte är tydlig med intentionen att passera gatan, utan trots att jag står med barnvagnen vid övergångsstället och väntar, så ökar folk hastigheten för att hinna förbi.
    Min motreaktion blir ofta att (från stillastående) påbörja en rörelse som om jag skulle gå ut i gatan, med det självklara resultatet att bilen i fråga tvärnitar. Tanken är dock såklart aldrig att knuffa ut barnvagnen i gatan.
    Jag har ingen förståelse alls för de personer som faktiskt skjutsar ut barnvagnen i gatan när det kommer bilar, för att som du skriver "testa" om bilen hinner stanna - något som jag också faktiskt sett hända. Men som en "person med barnvagn" och som fått se den andra sidan, så reagerade jag dock - något provocerad - på ditt inlägg.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av RZ

    Cyklisten fälld på alla punkter och domen har vunnit laga kraft.

    Häromdagen ringde dom från Tingsrätten, då stod cyklisten där och ville göra sig skuldfri.
    Kvinnan hade blivit dömd att betala min självrisk och ville nu göra sig skuldfri innan jag skickade iväg brevet till kronofogden för indrivning.
    Men varför ska ditt försäkringsbolag får stå för kostnaden när en annan dömts för skadan?
    Borde inte hon själv eller hennes hemförsäkring eller liknande betala hela kalaset?

    M.V.H.
    Vagnskadeförsäkringen gäller oavsett skuldfrågan. Kvinnan har förmodligen dömts betala bilägarens kostnader d.v.s. självrisken. Försäkringsbolaget kan sedan försöka få ersättning från kvinnan men då är ju bilägaren ur bilden.
    Fredrik J

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av Owla

    Så om någon går längs trottoaren utan att visa ett tecken på att vilja gå över så stannar du ändå? Själv rullar jag i lagom hastighet att dem sen vänder på klacken o skickar barnvagnen ut i gatan är inget du varit med om? Men jag kanske trampade på någons tår?
    Mnja, lite ömma tår kan jag nog tänkas ha.
    Som hyffsat nybliven barnvagnsförare har jag fått uppleva andra änden av övergångsproblematiken. Aldrig förr har så många bilister accelererat förbi mig, som när jag försöker gå över ett övergångsställe med barnvagn. Det händer nästan varje gång man är ute och går, att det vid ett övergångsställe kommer en bilist som bara "måste hinna förbi", då snackar vi inte om att jag inte är tydlig med intentionen att passera gatan, utan trots att jag står med barnvagnen vid övergångsstället och väntar, så ökar folk hastigheten för att hinna förbi.
    Min motreaktion blir ofta att (från stillastående) påbörja en rörelse som om jag skulle gå ut i gatan, med det självklara resultatet att bilen i fråga tvärnitar. Tanken är dock såklart aldrig att knuffa ut barnvagnen i gatan.
    Jag har ingen förståelse alls för de personer som faktiskt skjutsar ut barnvagnen i gatan när det kommer bilar, för att som du skriver "testa" om bilen hinner stanna - något som jag också faktiskt sett hända. Men som en "person med barnvagn" och som fått se den andra sidan, så reagerade jag dock - något provocerad - på ditt inlägg.
    Hehe jag anade nästan Men jag håller med dig! Känner igen fenomenet du beskriver, men att just gå längs med trottoaren och sen bara vända på klacken och verkligen skicka ut barnvagnen i kollisions-kurs med bilen! Det gör mig irriterad! Inte en chans att föräldern hinner få undan barnvagnen i tid om bilisten missar!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  11. #51
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Mnja, lite ömma tår kan jag nog tänkas ha.
    Som hyffsat nybliven barnvagnsförare har jag fått uppleva andra änden av övergångsproblematiken. Aldrig förr har så många bilister accelererat förbi mig, som när jag försöker gå över ett övergångsställe med barnvagn. Det händer nästan varje gång man är ute och går, att det vid ett övergångsställe kommer en bilist som bara "måste hinna förbi", då snackar vi inte om att jag inte är tydlig med intentionen att passera gatan, utan trots att jag står med barnvagnen vid övergångsstället och väntar, så ökar folk hastigheten för att hinna förbi.
    Min motreaktion blir ofta att (från stillastående) påbörja en rörelse som om jag skulle gå ut i gatan, med det självklara resultatet att bilen i fråga tvärnitar. Tanken är dock såklart aldrig att knuffa ut barnvagnen i gatan.
    Jag har ingen förståelse alls för de personer som faktiskt skjutsar ut barnvagnen i gatan när det kommer bilar, för att som du skriver "testa" om bilen hinner stanna - något som jag också faktiskt sett hända. Men som en "person med barnvagn" och som fått se den andra sidan, så reagerade jag dock - något provocerad - på ditt inlägg.
    Hehe jag anade nästan Men jag håller med dig! Känner igen fenomenet du beskriver, men att just gå längs med trottoaren och sen bara vända på klacken och verkligen skicka ut barnvagnen i kollisions-kurs med bilen! Det gör mig irriterad! Inte en chans att föräldern hinner få undan barnvagnen i tid om bilisten missar!
    Dessutom är det olagligt att göra så. Fotgängare får INTE bete sig som de vill, och bara gå rätt ut utan att se sig för eller visa sina intentioner tydligt så att andra trafikanter har en chans att hinna uppfatta och anpassa sin egen körning efter detta.

    I min mening, och många andras med, så är den beryktade Zebralagen ett rent vansinne och har sett till att olycksstatistiken har ökat.
    Sierra 2,3 Aero

  12. #52
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Främst yngre tjejer verkar tro att de är i centrum. Alla bilar ska väja för dem.
    Jag är världen!!

    De går bara rätt ut ibland. Men jag stannar alltid vid övergångsställen.
    Idiot lag är det. Och jag stör på mig på dessa yngre tjejer som bara stiger rätt ut.

  13. #53
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Främst yngre tjejer verkar tro att de är i centrum. Alla bilar ska väja för dem.
    Jag är världen!!

    De går bara rätt ut ibland. Men jag stannar alltid vid övergångsställen.
    Idiot lag är det. Och jag stör på mig på dessa yngre tjejer som bara stiger rätt ut.
    Det är ju rätt kul att se deras reaktioner om man tutar på "blindstyrena" som bara går rätt ut utan att se sej för innan, efter att man har stannat sitt fordon själv naturligtvis.
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    6

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Det jag stör mig mest på är folk som står vid övergångsställen...

    Jag saktar av i god tid när jag närmar mig övergångsställen, (alla övergångsställen) men jag blir så less när man redan 200 m innan saktar ner till 10-20 och rullar på 2an och personerna bara står vid övergångsstället och glor på en, man sitter bakom ratten och tänker gå då förfan...

    Men dessa människor verkar inte ha en droppe förståelse utan väntar på att man ska åka ända fram till övergångsstället och stanna och titta medan de går över.....

    Ibland bara kör jag om de inte har börjat gå.

    Personligen är jag nog lite av den som kliver rätt ut i övergångsställen men det är för att jag vill "hämnas" lite på vissa bilister... det är väldigt lätt att släppa på gasen när man närmar sig övergångsställen men när jag ser folk som gasar på istället då brukar jag hoppa fram runt hörnet, lika beredd att slänga mig åt sidan om dom inte hittar bromspedalen.....

    Jag är ganska medveten om att det jag gör är "fel" men jag känner mig iaf lite nöjd när jag tror jag fått nån att inse att man ska ta det lugnt vid övergångsställen!

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    Re: Fotgängarens lag - rena vansinnet?

    Jag promenerar och cyklar till jobbet varje dag och får se en hel massa, speciellt dom dagar jag är lite sen och är ute samtidigt som alla gymnasie- och högstadieelever.

    En dag var det en tjej på cykel med hörlurar på sig som cyklade om mig när jag gick på trottoaren, hon cyklade förbi mig på höger sida utan att sänka farten på en lucka mellan mig och ett staket som var ungefär lika bred som hennes styre.

    Strax därefter kommer hon till en t-korsning med väjningsplikt och skymd sikt där hon utan att se sig för cyklar rakt ut framför en bil - som till henne räddning hann stanna. Dock upptäcker tjejen det mitt på vägen, bromsar allt vad hon kan, låser framhjulet och åker iväg över styret och landar på andra körbanan där det också kommer en bil, som också lyckas stanna.

    Lagom chockad tar hon sig över till andra sidan och ställer sig och börjar svära över bilförarna. Då brann det av hos mig och jag gav henne en ordentlig utskällning. Jag hoppas verkligen hon minns den och tänker lite mer hur hon cyklar i framtiden, annars lär hon orsaka en olycka snart om hon inte redan gjort det.

    Tyvärr är det en mentalitet som verkar vara rätt vanlig bland tonåringar. Jag ser inte direkt fram emot att som ska få ta körkort...

    //Ulrik (som känner sig som en gammal gubbe trots att jag inte ens passerat 30-årsstrecket)
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Jag kör dagens trådlyft.
    Hittade tråden under rubriken ”liknande ämnen” kan bara stillsamt konstatera att det inte har blivit ett dugg bättre de under de senaste tio åren.
    Göran i Björnarbo

  17. #57
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Måste ju bara skriva en grej, när zebralagen infördes så bodde jag i stan (Stockholm) och nån dag var jag inne i stadskärnan gåendes och stannar för röd gubbe vid ett övergångsställe,
    så kommer det en tant (ca 60?) och drar med sej sin väninna rätt ut i trafiken glatt sägandes "Det är bara att gå, dom ska ju stanna med nya zebralagen!" medans bilarna tvärnuitar för att slippa köra över tanterna.

    Jag med flera bara står och gapar, hon trodde alltså att det bara var att gå även om det var rött för henne och grönt för bilarna, dessutom är det ju vansinnigt att bara gå över utan att se sej för oavsett lagar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. få rutorna riktigt rena
    Av aeroamilon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 08:38
  2. Hur håller ni era cabbar rena
    Av Allan K i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 11:02
  3. Svar: 136
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 00:02
  4. Rena motorn från oil sludge???
    Av pontuz999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 01:25
  5. Rena Kaos i min Saab -87 9000 t 16
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-23, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •