Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: En svår nöt: ACC/fläkt/spjällproblem, OG 9-3, snälla hjälp!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59

    En svår nöt: ACC/fläkt/spjällproblem, OG 9-3, snälla hjälp!

    Hej alla,

    Ursäkta romanen men det känns viktigt att allt tas med.
    Har sedan en tid haft ett riktigt lurigt problem med min 9-3 Sport från -99 och jag behöver all hjälp ni kan tänkas komma på då detta verkligen börjar gå mig nerverna...

    Problemet består enkelt beskrivet i att det då och då inte kommer någon luft ur utblåsen i kupén. Jag upplever det som att det antingen sitter ngt löst i vägen eller som att luftspjällen fastnar i ngt konstigt mellanläge. Ibland fungerar systemet utmärkt första 10-15 minuterna efter start för att sedan bara sluta fungera, ibland är det totalstopp vid uppstart men kan sedan komma igång efter en stunds körning.

    När det fungerar fungerar det perfekt, dvs jag kan styra kall och varm luft och få det precis i vilken styrka och ur vilka utblås jag vill. När det inte fungerar är det totalstopp, hur jag än gör kommer inte luften fram. I båda fallen kan jag höja och sänka hastigheten på fläkten och även om jag upplever det som att det inte är ngn skillnad i varvtal låter det verkligen som att det är ngt "i vägen" vid de tillfällen som luften inte kommer fram; det liksom fräser under instrumentbrädan då.

    Jag har kalibrerat ACC:n i alla tänkbara situationer utan felkoder. Jag har haft bilen inne på AH:s Bilservice (har fått uppfattningen att Kaj är riktigt bra) inte bara en utan två ggr. Första gången kunde inga egentliga fel hittas (allt fungerade perfekt inne på verkstaden), dock byttes en spjällmotor då den "gick lite varm". Jag fick tillbaka bilen och hoppades att allt var frid och fröjd, detta var i november.

    Dagen efter (ja, egentligen redan på kvällen samma dag) trilskades det igen och jag ringde till AH:s och fick en ny tid 8:e december. Han testade och undersökte hela dagen (åkte även en sväng) men allt verkade fungera perfekt, så jag fick tillbaka bilen utan att behöva betala ngt. Notera att trots två besök hade Kaj ännu inte upplevt felet eller kunnat provocera fram det: motor och spjäll, värme och kyla fungerade prickfritt. Då jag passerar verkstaden på vägen till och från jobbet kom vi överens om att jag skulle svänga in när problemet behagade visa sig och redan morgonen efter var jag såklart där igen och denna gång kunde jag äntligen få det bevisat att jag inte yrar...han kunde inte ta in bilen då så jag fick en ny tid i början av januari då han ska ta nya tag.

    Under tiden tänkte jag dock be om hjälp här.
    Idag har jag varit ute och tagit bort kupéfiltret och spanat ner i fläkten för att se om jag kunde hitta ngt som låg ivägen eller ngt annat märkligt. Jag drog igång bilen och körde systemet ett tag men självklart fungerade allt perfekt.

    (Noterade dock var att till höger om fläkten under filtret sitter det ett tvåbladigt spjäll (?) som hela tiden var halvöppet, ska det vara så? Det verkade sitta fast, gick inte att röra med händerna heller.)

    Det enda jag kan tänka mig just nu är att det av ngn anledning är ngt fel på ACC-enheten, att den vid ngt givet tillfälle, även utan att man ändrar ngt, skickar fel signaler till ngn spjällmotor som sedan hänger sig i ngt ytterst irriterande mellanläge. Alternativt ändå ngt fel i kopplingen mellan motor och spjäll som av ngn anledning bara fastnar/går snett då och då. Det verkar som att detta bara händer under färd, vilket skulle tyda på ngt mekaniskt då ju bilen hoppar och skakar lite då och då...

    Så...hjälp, någon?

    (och om det är ngn som har en ACC-enhet jag kan låna och testa runt Göteborg får ni väldigt gärna höra av er)
    Har en svart 9-3 Sport -99

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59

    Re: En svår nöt: ACC/fläkt/spjällproblem, OG 9-3, snälla hjälp!

    *bump*

    Ingen som har ngt tips alls?
    Månne blev det för långt att läsa...
    Har en svart 9-3 Sport -99

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    235

    Re: En svår nöt: ACC/fläkt/spjällproblem, OG 9-3, snälla hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Hansi
    Hej alla,

    Ursäkta romanen men det känns viktigt att allt tas med.
    Har sedan en tid haft ett riktigt lurigt problem med min 9-3 Sport från -99 och jag behöver all hjälp ni kan tänkas komma på då detta verkligen börjar gå mig nerverna...

    Problemet består enkelt beskrivet i att det då och då inte kommer någon luft ur utblåsen i kupén. Jag upplever det som att det antingen sitter ngt löst i vägen eller som att luftspjällen fastnar i ngt konstigt mellanläge. Ibland fungerar systemet utmärkt första 10-15 minuterna efter start för att sedan bara sluta fungera, ibland är det totalstopp vid uppstart men kan sedan komma igång efter en stunds körning.

    När det fungerar fungerar det perfekt, dvs jag kan styra kall och varm luft och få det precis i vilken styrka och ur vilka utblås jag vill. När det inte fungerar är det totalstopp, hur jag än gör kommer inte luften fram. I båda fallen kan jag höja och sänka hastigheten på fläkten och även om jag upplever det som att det inte är ngn skillnad i varvtal låter det verkligen som att det är ngt "i vägen" vid de tillfällen som luften inte kommer fram; det liksom fräser under instrumentbrädan då.

    Jag har kalibrerat ACC:n i alla tänkbara situationer utan felkoder. Jag har haft bilen inne på AH:s Bilservice (har fått uppfattningen att Kaj är riktigt bra) inte bara en utan två ggr. Första gången kunde inga egentliga fel hittas (allt fungerade perfekt inne på verkstaden), dock byttes en spjällmotor då den "gick lite varm". Jag fick tillbaka bilen och hoppades att allt var frid och fröjd, detta var i november.

    Dagen efter (ja, egentligen redan på kvällen samma dag) trilskades det igen och jag ringde till AH:s och fick en ny tid 8:e december. Han testade och undersökte hela dagen (åkte även en sväng) men allt verkade fungera perfekt, så jag fick tillbaka bilen utan att behöva betala ngt. Notera att trots två besök hade Kaj ännu inte upplevt felet eller kunnat provocera fram det: motor och spjäll, värme och kyla fungerade prickfritt. Då jag passerar verkstaden på vägen till och från jobbet kom vi överens om att jag skulle svänga in när problemet behagade visa sig och redan morgonen efter var jag såklart där igen och denna gång kunde jag äntligen få det bevisat att jag inte yrar...han kunde inte ta in bilen då så jag fick en ny tid i början av januari då han ska ta nya tag.

    Under tiden tänkte jag dock be om hjälp här.
    Idag har jag varit ute och tagit bort kupéfiltret och spanat ner i fläkten för att se om jag kunde hitta ngt som låg ivägen eller ngt annat märkligt. Jag drog igång bilen och körde systemet ett tag men självklart fungerade allt perfekt.

    (Noterade dock var att till höger om fläkten under filtret sitter det ett tvåbladigt spjäll (?) som hela tiden var halvöppet, ska det vara så? Det verkade sitta fast, gick inte att röra med händerna heller.)

    Det enda jag kan tänka mig just nu är att det av ngn anledning är ngt fel på ACC-enheten, att den vid ngt givet tillfälle, även utan att man ändrar ngt, skickar fel signaler till ngn spjällmotor som sedan hänger sig i ngt ytterst irriterande mellanläge. Alternativt ändå ngt fel i kopplingen mellan motor och spjäll som av ngn anledning bara fastnar/går snett då och då. Det verkar som att detta bara händer under färd, vilket skulle tyda på ngt mekaniskt då ju bilen hoppar och skakar lite då och då...

    Så...hjälp, någon?

    (och om det är ngn som har en ACC-enhet jag kan låna och testa runt Göteborg får ni väldigt gärna höra av er)
    Vill påstå att jag har samma eller iaf mycket liknande ditt fel i min NG900 -97 och verkstaden hittar inget fel heller... VI behöver hjälp Hansi!
    Kvinnor med uppdragna kjolar springer fortare än män med nerdragna byxor!

    http://www.garaget.org/?car=44807

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59

    Re: En svår nöt: ACC/fläkt/spjällproblem, OG 9-3, snälla hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av plaggis
    Vill påstå att jag har samma eller iaf mycket liknande ditt fel i min NG900 -97 och verkstaden hittar inget fel heller... VI behöver hjälp Hansi!
    Tjena plaggis,

    Såg din tråd och det låter misstänkt likt...att vi behöver hjälp kan man lugnt säga!

    Har läst ganska mkt trådar om liknande problem men inget som är "exakt" som detta, de flesta andra har ju haft andra lösningar.

    Är det alltid så i ditt fall att det funkar först men sedan lägger av eller har du haft som i mitt fall att det kan vara stopp i början men fungera efter ett tag?

    Eller upplevt att det funkar fint så länge man står stilla men slutar fungera efter en stunds körning?
    Har en svart 9-3 Sport -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    235

    Re: En svår nöt: ACC/fläkt/spjällproblem, OG 9-3, snälla hjälp!

    Jag upplever det som om att det fungerar en stund, kanske 10 minuter sedan är det som om något spjäll stänger och fläkten flåsar men inte blåser ut i kupén. Trycker jag på recirkulation så blåser det lite iaf.

    Har inte testat att låta bilen stå för att simulera felet utan bara kört den.
    Kvinnor med uppdragna kjolar springer fortare än män med nerdragna byxor!

    http://www.garaget.org/?car=44807

  6. #6

    Re: En svår nöt: ACC/fläkt/spjällproblem, OG 9-3, snälla hjälp!

    Jeg synes at disse problemene høres ut som de vanlige problemene med spjell/motor/aksel. Veldig mye stoff å finne med forklarende bilder om man søker litt på forumet her og på nettet.
    Så lenge spjell-motorene kjører så kommer det oftest ingen feilmelding, men det er mulig å se om spjellene går slik de skal.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    235

    Re: En svår nöt: ACC/fläkt/spjällproblem, OG 9-3, snälla hjälp!

    När jag hade bilen på verkstad så provkörde de spjällen och de fungerade.
    Kvinnor med uppdragna kjolar springer fortare än män med nerdragna byxor!

    http://www.garaget.org/?car=44807

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59

    Re: En svår nöt: ACC/fläkt/spjällproblem, OG 9-3, snälla hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Jeg synes at disse problemene høres ut som de vanlige problemene med spjell/motor/aksel. Veldig mye stoff å finne med forklarende bilder om man søker litt på forumet her og på nettet.
    Så lenge spjell-motorene kjører så kommer det oftest ingen feilmelding, men det er mulig å se om spjellene går slik de skal.
    Citat Ursprungligen postat av plaggis
    När jag hade bilen på verkstad så provkörde de spjällen och de fungerade.
    Samma här, har testats om och om igen och varje gång man synat närmare har allt fungerat perfekt. Men jag håller med, det är sannolikt ngt kugg/spjäll/axel som hoppar över i ngn situation så spjällen fastnar i fel läge...jag har dock inte kunskapen/möjligheten att riva mig igenom allt och på verkstaden har felet inte visat sig.

    Men som sagt; efter nyår ska den in igen och då j****r...
    Sen säljer jag.
    Har en svart 9-3 Sport -99

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59

    Re: En svår nöt: ACC/fläkt/spjällproblem, OG 9-3, snälla hjälp!

    Nu har det varit kallt ett tag och som tur är har värmen fungerat hela tiden, konstigt?

    Ska åka 30 mil "hem" över jul, bara att hoppas att turen håller i sig, annars blir det en lång resa...

    Det råkar inte vara samma sak för dig Plaggis, att värmen fungerat under den kalla tiden som varit/är?
    Har en svart 9-3 Sport -99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    235

    Re: En svår nöt: ACC/fläkt/spjällproblem, OG 9-3, snälla hjälp!

    Jo, faktiskt är det så... Får dock inte något jätteflås i fläkten, men det värmer iaf
    Kvinnor med uppdragna kjolar springer fortare än män med nerdragna byxor!

    http://www.garaget.org/?car=44807

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    59

    Re: ACC/fläkt/spjällproblem, OG 9-3, snälla hjälp! - nu löst?

    Seden kräver att man redovisar lösningen, här är den förhoppningsvis:

    Nu har jag haft bilen på verkstaden igen. I väntan på den tiden tog jag efter tips från verkstadskillen bort kupéfiltret för att se om jag kunde hitta ngt skumt vid intaget. Lade märke till att spjället till höger om fläkten (sett framifrån) verkade sitta fast i halvöppet läge, dvs det rörde sig inte oavsett hur men tryckte på knapparna; pekade nu mer och mer åt att det rörde sig om ngt mystiskt med återcirkulationen även om luften kom ut i kupén som den skulle just då.

    Har ju varit kallt under jul och nyår och jag har kört ganska många mil och endast en gång har felet uppträtt så när jag lämnade in bilen igår kändes det nästan lite fånigt - det funkade ju nu.

    Hursomhelst, under tiden bilen var inne fungerade tydligen allt till synes bra (som vanligt) men verkstadskillen hade ju på känn vad som var fel denna gång. Det upptäcktes att spjällmotorn till "(åter?)cirkulationsspjället" inte riktigt verkade fungera, det gick ström som det skulle dit men den den var trasig, helt eller delvis vet jag ej. Nu är den bytt.

    Visserligen märker jag ingen skillnad (har ju mestadels fungerat i vinter) men det känns bättre och denna gång tror jag faktiskt att problemet är borta.

    plaggis: be ngn som kan att kontrollera motorn till cirkulationsspjället (eller vad det heter), det kan vara där problemet sitter!
    Har en svart 9-3 Sport -99

Liknande ämnen

  1. Spjällproblem kupeluft 9-5 2002
    Av Unique87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 19:26
  2. Ang byte av handbromsbackar NG900
    Av sunki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-24, 14:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •