Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: "Dra inte ström och lågnivå bredvid varandra" = myt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    "Dra inte ström och lågnivå bredvid varandra" = myt?

    Jag har ofta hört folk säga att det kan uppstå störningar om man drar strömkabel och lågnivåkabel i samma tröskel, vad är eran erfarenhet?
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: "Dra inte ström och lågnivå bredvid varandra" = myt?

    Hej!

    Det är nog absolut ingen myt, har själv råkat ut för generatortjut när de båda låg på samma sida. Men sen beror det ju helt på vad för typ av lågnivå kabel man har.
    Min var en billig variant kosta väl en 300:- för 5m

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: "Dra inte ström och lågnivå bredvid varandra" = myt?

    Allt handlar om och hur signalkabeln är skärmat, tvistat och om saken de ansluts till har balanserade in/utgångar samt dess impedans - högimpediva ingångar är känsligare för påtryckta störning utifrån än lågimpediva dito. balanserad in/utgångar tål mycket mer störningar än dito obalanserad etc.

    en stor störkälla (från generatorn) är att man använder bilens chassi som återledare istället för parledare med till och returströmmen som matar förbrukaren.

    det är vart fall inte prislappen på kabeln som ger skillnaden om man får störningar eller inte - utan hur den geometriska uppbyggnaden med skärmar etc.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: "Dra inte ström och lågnivå bredvid varandra" = myt?

    min erfarenhet är att det är bättre att lägga ner en timme extra för att göra det rätt från början än att behöva göra om alltihop när man sen upptäckt att det är störningar i ljudet, har man då dragit kablarna efter konstens alla regler så har man ju en felorsak mindre iaf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5

    Re: "Dra inte ström och lågnivå bredvid varandra" = myt?

    Helt klart så är det bättre att separera kablarna,då slipper man göra om det OM det blir störningar.
    Men jag har dragit signalkabel, strömkabel och högtalarkabel på samma sida och buntat ihop dessa utan de minsta störning. Detta va en billig signalkabel utan direkt skärmning.
    Det jag anser vara den viktigaste biten är helt klart jordanslutningen. Har man en 110% jord i hela bilen så skall detta gå att göra.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: "Dra inte ström och lågnivå bredvid varandra" = myt?

    jag tror jag har fått störningar varenda gång lågnivå och strömkabel varit nära varandra, brukar räcka om de ligger ihop 50cm för att det ska bli oljud ibland, varierar lite mellan olika bilar verkar det som. då har jag ganska bra kablar också. en grej jag hört om att det kan variera beroende på styrkan i lågnivåsignalen, en starkare lågnivåsignal störs inte lika lätt?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    739

    Re: "Dra inte ström och lågnivå bredvid varandra" = myt?

    har man fått problem finns det en liten störningsbox man kan köpa som ofta fixar till problemet. jag betalade 250kr för en sådan. Men om jag ska dra ljud fler gånger så drar jag kablarna i olika trösklar.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  8. #8

    Re: "Dra inte ström och lågnivå bredvid varandra" = myt?

    Citat Ursprungligen postat av sukke
    har man fått problem finns det en liten störningsbox man kan köpa som ofta fixar till problemet. jag betalade 250kr för en sådan. Men om jag ska dra ljud fler gånger så drar jag kablarna i olika trösklar.
    Ja, men sätter man plåster på såret..
    Du har ju fortfarande kvar dina störningar, men du hör dem inte lika tydligt.
    Sedan blir ljudkvalitén alltid sämre när du använder dessa "mirakel" boxar.
    Istället så kan man leta reda på vad felet är. Ofta så är det jorden.
    Ja jag tjatar om jord hela tiden, men detta är ett väldigt vanligt fel.
    Vet inte hur många jag har hjälpt genom att bara bytt jordpunkt eller bytt jordkabel.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: "Dra inte ström och lågnivå bredvid varandra" = myt?

    Oj, många som svarat, verkar ju luta åt att man drar dem på varsin sida då så man slipper göra om det...

    Tack för svaren
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

Liknande ämnen

  1. Visst sitter F och P pottarna bredvid varandra?!
    Av Macke J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 00:03
  2. "Skydd" bredvid dimljusen
    Av xaphoz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •