Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Ger detta ngt någon som testat och vet?

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Tips kan vara att kolla på övriga leverantörer om de inte fixat till sina program på senare år...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Tips kan vara att kolla på övriga leverantörer de inte fixat till sina program på senare år...
    Det där var väldigt diplomatiskt sagt Läs gärna mer om olika firmors program på förbjudna forumet.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Vill du få upplevelsen av Steg1 utan chip så kan jag rekommendera bara lite hårdvara - ett komplett 3" system med rejskat och 2,5" bakre biten. Det satte jag på min och det kändes djäklar i mig som trim, mkt bättre respons och mera på toppen också. Kanske lite Placebo, men karaktären blev jätteskön i bilen. Upplevde lätt 30 hästar till....

    Bara och bara förresten, ett chip blir ju billigare, men i alla fall....
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Körde Nordic's steg 1 i dryga 10.000 mil på min M/04 9-5 Aero utan bekymmer.
    Vill du simulera hur en sån går, kan du växla ner ett snäpp och testa.
    Den blev lika snabb på fyran som den var på trean innan o.s.v...

    Har ingen erfarenhet av BSR's Aero-steg.
    Däremot av deras kundbemötade när jag körde Steg1 på min 2,0t som både rök och blev jäkligt törstig. Skulle va så enl BSR...

    Jag valde sedan en annan leverantör när jag bytte bil.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Körde Nordic's steg 1 i dryga 10.000 mil på min M/04 9-5 Aero utan bekymmer.
    Vill du simulera hur en sån går, kan du växla ner ett snäpp och testa.
    Den blev lika snabb på fyran som den var på trean innan o.s.v...

    Har ingen erfarenhet av BSR's Aero-steg.
    Däremot av deras kundbemötade när jag körde Steg1 på min 2,0t som både rök och blev jäkligt törstig. Skulle va så enl BSR...

    Jag valde sedan en annan leverantör när jag bytte bil.
    Hej bra beskrivning av effekt skillnaden. Det enda som är trist med tex nordic är att man måste skicka iväg styrenheten. Vet ej hur mkt extra kostnad blir att skaffa en beg. separat och gifta in den med min bil. Kanske 3000kr extra 1500kr för styrbox ovh lika mkt för att gifta ihop.

    Jag har också börja få förtroende för Maptune de verkar ha bra programvaror för Saab. Men det verkar vara svårt att höja en 9-5 areo ngt mkt mer än +30hk och ca 40Nm utan att byta kolvar mm.
    Ska kolla effekten på rullande landsväg hos Bilotrim innan jag bestämmer mig för hur stort trimmsteget får bli. Kanske lika bra att skaffa en 9-3 areo med V6 istället?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    När det gäller steg1 till 9-5 Aero så är mitt hetaste tips att helt enkelt låta bli.

    Hårdvaran är redan orginal rätt stressad, vid byte av lite mer hårdvara går det däremot att få en riktigt trevlig bil.

    Det finns nog en anledning till att Hirsch tex inte har enbart mjukvaruuppgradering till B235R maskinen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    När det gäller steg1 till 9-5 Aero så är mitt hetaste tips att helt enkelt låta bli.

    Hårdvaran är redan orginal rätt stressad, vid byte av lite mer hårdvara går det däremot att få en riktigt trevlig bil.

    Det finns nog en anledning till att Hirsch tex inte har enbart mjukvaruuppgradering till B235R maskinen.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    15

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Hallo!

    Jag har trimmat min 9-5 Aero med BSR Steg 1. Jag har kört kanske 600 mil med trimmet på. Jag har inte upplevt någon Större skillnad på accerlationen om man jämför med när den var original (kanske ytterst lite), det enda är väl att turbotrycksmätaren går in lite längre in i det röda fältet.

    Bensinförbrukningen har dock gått ner litegrann.

    Så om du ska trimma och vill ha effekt så kan jag råda dig att Inte trimma via BSR

    MVH

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Citat Ursprungligen postat av xinrro
    Hallo!

    Jag har trimmat min 9-5 Aero med BSR Steg 1. Jag har kört kanske 600 mil med trimmet på. Jag har inte upplevt någon Större skillnad på accerlationen om man jämför med när den var original (kanske ytterst lite), det enda är väl att turbotrycksmätaren går in lite längre in i det röda fältet.

    Bensinförbrukningen har dock gått ner litegrann.

    Så om du ska trimma och vill ha effekt så kan jag råda dig att Inte trimma via BSR

    MVH
    Många tack för ditt inlägg.

    /Mith

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Då återstår Maptun eller Nordic, min nordic-bil gick relativt lika en maptun-trimmad när vi jämförde för några år sen...

    Och att det skulle vara bortkastat??
    Nja, jag håller inte med. Stirra dig/er inte blinda på toppeffekten som kanske inte ökar "rejält". Men den blir rapppare i mitten av registret där man kör oftast.

    Att det inte skulle hålla??
    Finns orginalbilar som rasar oxo...
    Jag som är så otoroligt oteknisk sov gott om nätterna iallfall.
    En trimmad bil till lite pengar är alltid en risk. Visst, men som sagt, det finns ganska många otrimmade saab-åkare som fått laga sina motorer för ganska mycket pengar oxo. Och det är då inte maptuns, nordic's eller de andras fel. Det är bara Saab's eget fel!
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Då återstår Maptun eller Nordic, min nordic-bil gick relativt lika en maptun-trimmad när vi jämförde för några år sen...
    Hej Perr !

    Sjävklart ska det vara lika,skillnad mellan bilarna måste vara större effekt mässigt för att ena ska köra ifrån den andra med liten marginal,vilket du vet säkert oxå.

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Och att det skulle vara bortkastat??
    Nja, jag håller inte med. Stirra dig/er inte blinda på toppeffekten som kanske inte ökar "rejält". Men den blir rapppare i mitten av registret där man kör oftast.
    Frågan är vad killen vill ha,he en bil som räcker vid omkörningar,eller ha en snabb bil vid race,siktar han på race då är det bortkastade pengar,han kommer knappt märka något skillnad,utan bara stressa hårdvara ännu mer vilket kan leda till vissa konsekvenser.Och väl uppe i fart kommer den att gå sämre än orginal antar jag

    9-5 Aero steg 1 skulle jag tro att den funkar alldeles utmärkt vid omkörningar vilket du oxå påpekar,typ 3an 80-130 km/h..

    För att jag antar inte heller att du körde med din något annat än den sorts körning ?


    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #13

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Då återstår Maptun eller Nordic, min nordic-bil gick relativt lika en maptun-trimmad när vi jämförde för några år sen...

    Och att det skulle vara bortkastat??
    Nja, jag håller inte med. Stirra dig/er inte blinda på toppeffekten som kanske inte ökar "rejält". Men den blir rapppare i mitten av registret där man kör oftast.

    Att det inte skulle hålla??
    Finns orginalbilar som rasar oxo...
    Jag som är så otoroligt oteknisk sov gott om nätterna iallfall.
    En trimmad bil till lite pengar är alltid en risk. Visst, men som sagt, det finns ganska många otrimmade saab-åkare som fått laga sina motorer för ganska mycket pengar oxo. Och det är då inte maptuns, nordic's eller de andras fel. Det är bara Saab's eget fel!


    I vissa fall är det bilfabrikanternas fel med sina horribla serviceintervall.
    Och tjänstebils-svenne, hur ofta kollar han oljan?
    Perr, du som åker DKW, kollar du oljan? Har en leverantör till mig som åker fin-DKW. Drar olja så in i bänken. -08:a...
    Sett många bilar på Saab som är tomma på olja vid service!! Vafan, ingen kollar oljan längre. Tro fan att det går sönder.

    Trådskaparen: Trimma du steg 1 med valfri trimmare. Du kommer få en trevligare bil i mellanregistret, men det blir varmt vid full mutter länge. Jag hade satsat på läga till ett "steg 3 hårdvarupaket" samtidigt. ( kat. & rör ).

    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    100

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    När det gäller steg1 till 9-5 Aero så är mitt hetaste tips att helt enkelt låta bli.

    Hårdvaran är redan orginal rätt stressad, vid byte av lite mer hårdvara går det däremot att få en riktigt trevlig bil.

    Det finns nog en anledning till att Hirsch tex inte har enbart mjukvaruuppgradering till B235R maskinen.
    Stämmer till viss del men de olika firmornas trim-steg ökar ju som DE påstår dryg 10-20hk(glada hk) medans Hirschen ligger iaf på 55hk(305). Där skon klämmer är ju 300gränsen där det mesta orginal har sin gräns, dock skall hållas med om att börja med hårdvaran för denna bil, kan ju tycka att 250hk är heeeelt okej!
    Jag har min åsikt, bli inte arg bara för att den inte stämmer med din...
    http://www.garaget.org/?car=160511 Saab 9-5 Aero -02 | 184kw/250hk - org
    http://www.garaget.org/?car=215011 Toyota Supra NA -95 | 168kw/240hk -org

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Citat Ursprungligen postat av Brallan84
    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    När det gäller steg1 till 9-5 Aero så är mitt hetaste tips att helt enkelt låta bli.

    Hårdvaran är redan orginal rätt stressad, vid byte av lite mer hårdvara går det däremot att få en riktigt trevlig bil.

    Det finns nog en anledning till att Hirsch tex inte har enbart mjukvaruuppgradering till B235R maskinen.
    Stämmer till viss del men de olika firmornas trim-steg ökar ju som DE påstår dryg 10-20hk(glada hk) medans Hirschen ligger iaf på 55hk(305). Där skon klämmer är ju 300gränsen där det mesta orginal har sin gräns, dock skall hållas med om att börja med hårdvaran för denna bil, kan ju tycka att 250hk är heeeelt okej!
    280HK Hirsch har kungskobran,Halv sats avgas,Ic,detta ökar med 30 HK Extra..

    55 HK extra då sitter det annan turbo vad jag vet och helsats avgassystem förutom det jag skrev ovan..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Erfarenheter BSR steg 1 till 9-5 aero?

    Hej,

    Steg E85 är trevligt, både på manuella och automataerosar

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter Nordic Steg 1 - 9-3 SS 2.0t
    Av Alex9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 21:57
  2. Erfarenheter om PPC Steg 1-trim från BSR till 9-3 Aero -02
    Av ollesthlm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 18:51
  3. Steg 3 erfarenheter.
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 18:39
  4. Erfarenheter av steg 1 från BSR/"Speedparts" till
    Av MerlanR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 04:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •