Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Effektgräns i Saab 9-5

  1. #1

    Effektgräns i Saab 9-5

    Hur mycket effekt ca klarar en Saab 9-5 2,3t motor ifrån 02-03 innan man har gått över gränsen för motorras??

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Saabland
    Hur mycket effekt ca klarar en Saab 9-5 2,3t motor ifrån 02-03 innan man har gått över gränsen för motorras??
    Hur långt är ett snöre?

    Det beror på vad du definierar med "motorras"? Tänker du bara på kolvar/vevstakar/vev?

    Orginal GT17 Turbon verkar ge med sig även med orginaleffekten, men om man
    läser lite på forumet får man intrycket att den inte håller mer än till 200+hp.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  3. #3

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Japp jag tänkte mer på kolvar, vev o vevstakar. Turbon vet jag att den inte klarar så mycket.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Saabland
    Japp jag tänkte mer på kolvar, vev o vevstakar. Turbon vet jag att den inte klarar så mycket.
    '

    Hej,

    Hur länge ska effekten finnas där, 1 sekund, 1 minut, 1 timme eller längre?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  5. #5

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Ja tanken är ju att den ska finnas där en längre tid Bilen går mest lungt men iband vill man ju kunna dra på en del. Körde min 9000 med 310hk i ett par år utan att öppna motorn någon gång. Har dock hört att 9-5 motorn är klenare, dock inget jag vet utan bara hört

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 564
    Medlem#
    8163

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Jag tror att första frågorna är hur mycket är du beredd att byta och hur mycket får det kosta. Om du tittar hos de stora trimfirmorna så har de mängder med steg, men där alla steg förutom det första innebär byte av vissa hårdvarukomponenter. I det extrema fallet kan du säkert byta allt utom själva blocket, och då komma upp i en mycket hög effektsiffra, men det lär kosta en del...
    /Johan

  7. #7

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Har tittat på Maptuns Biopower steg 6, 360Hk 520Nm och där behöver man byta kolvar o stakar enligt dom. Nöd vändigt eller bara ett sätt att känna pengar? Vet folk som kör med mer utan problem i 9000 utan att behövt göra detta ingrepp

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Saabland
    Har tittat på Maptuns Biopower steg 6, 360Hk 520Nm och där behöver man byta kolvar o stakar enligt dom. Nöd vändigt eller bara ett sätt att känna pengar? Vet folk som kör med mer utan problem i 9000 utan att behövt göra detta ingrepp

    Minns jag det rätt har du den nya typen av stakar och ska således inte behöva byta ut dessa. Däremot behöver kolvarna en uppgradering där smidda Wössner är att föredra framför JE i en vardagsbil.

    305HK plockar HIrsch ut med alla garantier kvarvarande vilket torde tyda på att där är en bra gräns.

    Jag har kört en säsong med 315HK och orginalkolvar i en 2.3l maskin utan problem.

    Mvh

    Plupp
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Steget under är på 310Hk, man kanske ska nöja sig med de för att vara mer på säkra sidan då. Bilen ska ju ändå framför allt användas som vardagsbil. Med 310Hk rör bilen på sig ganska friskt ändå

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Inte över 290Hk och framförallt inte över 440Nm med orginalkolvar om du kör inspirerat ofta, felmarginalen är minimal här vid på bensin.
    Orginal vevstakar klarar 400Hk och med tur lite till, dock kan dom gärna kröka sig med E85 mycket vrid och måttlig effekt, då pratar vid 500Nm och 300Hk. Alltså skyhöga förbränningstryck.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    174

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Inte över 290Hk och framförallt inte över 440Nm med orginalkolvar om du kör inspirerat ofta, felmarginalen är minimal här vid på bensin.
    Orginal vevstakar klarar 400Hk och med tur lite till, dock kan dom gärna kröka sig med E85 mycket vrid och måttlig effekt, då pratar vid 500Nm och 300Hk. Alltså skyhöga förbränningstryck.
    ops..o min i signatur har snurrat 21K mil utan bekymmer, kanske har ja dock lite mjuk sula i högerdojjan

  12. #12

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Saabland
    Har tittat på Maptuns Biopower steg 6, 360Hk 520Nm och där behöver man byta kolvar o stakar enligt dom. Nöd vändigt eller bara ett sätt att känna pengar? Vet folk som kör med mer utan problem i 9000 utan att behövt göra detta ingrepp
    Ja men 9-5 har T7 motor, och 9000 har T5. Går inte jämföra.

    T7 klarar ca 315 Hk
    T5 klarar ca 450 Hk (eller mer... 470 Hk)

    Två olika motorer.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Intesist
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Inte över 290Hk och framförallt inte över 440Nm med orginalkolvar om du kör inspirerat ofta, felmarginalen är minimal här vid på bensin.
    Orginal vevstakar klarar 400Hk och med tur lite till, dock kan dom gärna kröka sig med E85 mycket vrid och måttlig effekt, då pratar vid 500Nm och 300Hk. Alltså skyhöga förbränningstryck.
    ops..o min i signatur har snurrat 21K mil utan bekymmer, kanske har ja dock lite mjuk sula i högerdojjan
    Det kallar jag tur, eller har du den effekten verkligen. Har sett T7 motorer gå sönder på lägre effekter också, men det betecknar jag som avvikelse i produktion.

  14. #14

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Ja bra fråga hur högt man vågar gå utan ingrepp i motore

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    339

    Re: Effektgräns i Saab 9-5

    Min T7 pallade bara 270hk innan kolvara tackade och packade.
    Berodde dock på en usel chippare.

    Bytt till smidda kolvar, kan varmt rekommendera Wössner

    Mvh
    Christof

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •