Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vid vilken utetemp går AC-kompressor igång? OG9-5

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Vid vilken utetemp går AC-kompressor igång? OG9-5

    Hej, vid vilken temp ska AC-kompressorn gå igång på en 9-5 aero 00?

    Idag är det strålande sol här och utetempgivaren visar 13 grader, men jag får ingen kalluft ur fläkten, den bara ökar fläktstyrkan om jag sänker ner önskad innetemp i bilen?

    Det sista dom gjorde innan jag köpte bilen hos handlare för några månader sedan var att renovera AC'n. Jag har testat AC'n i garaget på jobbet där det är 20 grader, precis när jag hade köpt bilen. Då kom det kalluft.

    MVH

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Vid 6 + grader ska acn starta.

    Men det kommer inte direkt kalluft när man säker temperaturen på acc.
    Först ökas fläkthastigheten och sen kommer kall luften och fläkthastigheten minskar.
    Först då kan du känna på luften om den är kall.
    Är den inte de så är nått fel.
    Stå gärna i solen också när du testar.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Vid 6 + grader ska acn starta.

    Men det kommer inte direkt kalluft när man säker temperaturen på acc.
    Först ökas fläkthastigheten och sen kommer kall luften och fläkthastigheten minskar.
    Först då kan du känna på luften om den är kall.
    Är den inte de så är nått fel.
    Stå gärna i solen också när du testar.
    Är du säker på att det är vid så låg temp? I så fall är ju något knas med min AC. Dom slet som fan för att få AC:n att fungera innan jag köpte bilen. Den funkade som sagt när jag körde den i varmgaraget på jobbet för två månader sedan.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Om det är 5+ och mer ute och man inte har ECON intryckt så skall kompressorn aktiveras = Kall luft ...

    /P
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    236
    Kolla i instruktionsboken der kan man ställa in den på ekonomisk gång allså den startar efter att det blir 10-13 grader ute om jag mins rätt så är det på min 9-5 01 !!

    Jag kollade min instruktions bok och där står det att om man kör den på ekonomisk programering så startar den inte under 13 grader så kolla boken hur man nollställer så skall den fungera normalt DVS 5 grader.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-12-29 klockan 00:49.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av flash-71
    Jag kollade min instruktions bok och där står det att om man kör den på ekonomisk programering så startar den inte under 13 grader så kolla boken hur man nollställer så skall den fungera normalt DVS 5 grader.
    Tack!

    Jag kollade instruktionsboken och hittade kapitlet om att man kunde programmera om ACC'n mellan att starta vid 5 eller 14 grader genom att hålla in "ECON" knappen tills en ljudsignal hörts och en text visats i SID.

    Jag är dock osäker på vilket läge som är 5-gradersläget och vilket som är 14-gradersläget. Jag kanske är lite trött och seg i skallen, men helt solklart tycker jag inte det är. Är det när man få meddelandet "ACC-lågtemp" som kompressorn går igång vid 5 grader, eller är det då den går igång vid 14 grader?

    MVH

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    236
    Jag är oxså osäker men det ända säkra tippset jag har är att uppna huven och kolla om pumpen startarunder 14 grader .

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Jag har konstaterat idag att hur jag än "programerar" ACC:n så kommer det inte kyld luft förrän yttertempen är 14 grader Vad göra nu? Verkstad eller?

    Jag blir mer och mer osäker på att den går igång över huvud taget... får väl vänta tills det blir ordentligt varmt och se...
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-12-29 klockan 00:49.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Jag blir mer och mer osäker på att den går igång över huvud taget... får väl vänta tills det blir ordentligt varmt och se...
    Jag stängde av på min förra våren den programmering som var och det spelade ingen roll , AC'n skall gå igång ändå trots 10,12,15,17 grader och det gjorde den inte .. eftersom jag hade haft en läcka i mitt system ..

    Så mitt tips till dig är att åka förbi en verkstad NU innan det blir för varmt ute och låt dom kolla så att du har det "OK" i ditt system .

    /P
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Jag blir mer och mer osäker på att den går igång över huvud taget... får väl vänta tills det blir ordentligt varmt och se...
    Jag stängde av på min förra våren den programmering som var och det spelade ingen roll , AC'n skall gå igång ändå trots 10,12,15,17 grader och det gjorde den inte .. eftersom jag hade haft en läcka i mitt system ..

    Så mitt tips till dig är att åka förbi en verkstad NU innan det blir för varmt ute och låt dom kolla så att du har det "OK" i ditt system .

    /P
    Det skumma är att igår när det var varmt gick den verkligen igång med råge, fan vad kall luft det kom. Men man undrar ju varför den inte beter sig som era andras ACC. Min förra 9000 hade köldmediet läckt ut på, då blåste ju fläkten som sjutton utan att det kom kalluft. Min AC beter sig inte så utan det verkar som den funkar så att om den kan så behåller den tempen i bilen med uteluften om den klarar det.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Ok , då är det dax att du verkligen har avprogrammet rubbet ...

    Standard :

    1. Tryck AUTO och symbolen "fläkt ner" , då ska displaybelysningen släckas under 250ms , alltså den blinkar till ..

    Utökad :

    Håll in följande symboler , en i taget i 1.2sek :

    1. ECON
    2. Recirkulation
    3. El-uppvärmd bakruta/speglar

    Då ska samtliga program vara deaktiverade och "DU" väljer själv när
    saker o ting ska aktiveras ...

    /P
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-12-29 klockan 00:50. Anledning: Raderat trasigt citat (förgående inlägg)
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    En annan fundering: Blandas den kylda luften med uteluft/kupéluft för att bli "behagligare" under viisa omständigheter? Eller är det alltid maxkyla på luften som kommer in i kupén när kompressorn går? Vilken temp ska denna kylda luft ha?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    En annan fundering: Blandas den kylda luften med uteluft/kupéluft för att bli "behagligare" under viisa omständigheter? Eller är det alltid maxkyla på luften som kommer in i kupén när kompressorn går? Vilken temp ska denna kylda luft ha?
    Vad jag vet så ska den blandas för att bli behagligare under vissa omständigheter förutom när maximal kyla ska uppnås eller när den ska ner till inställd temperatur.
    Det är samma som med värmen på vintern har jag för mig.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    OM A/C-kompressorn skulle gå för fullt då det skall till kyla så skulle 50% av alla 9-5 ägare vara ihjälfrusna vid dags dato...
    Luften kyls ned, (och avfuktas) värms sedan vid behov.
    Kompressorn har variabelt deplacement, viket gör att dess kapacitet kan varieras från kring 5% upp till max.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Vilken säkring till acc - kompressor
    Av snippe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 13:05
  2. [LÖST] AC kompressor går inte igång OG9-5
    Av billi i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 03:52
  3. Vilken ac kompressor? Någon med Epc?
    Av T200 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 08:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •