Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Motor lampan tänd

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Glommen
    Inlägg
    71

    Motor lampan tänd

    Motorlampan tändes när jag var ute och körde,bilen går riktigt inga missljud eller något.Vad kan det vara?

    Uffe

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 110
    Medlem#
    2555

    Re: Motor lampan tänd

    På min va det DI:n.

    Tvungen att utläsa felkoder.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Glommen
    Inlägg
    71

    Re: Motor lampan tänd

    Skall kolla med saab imorgon.Vad är DI som du bytade?

    Uffe

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    594

    Re: Motor lampan tänd

    di= direct ignition, alltså tändkassetten

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Glommen
    Inlägg
    71

    Re: Motor lampan tänd

    Ok är det vanligt att dom går sönder?Bilen går ju riktigt misständer ej.
    Vad kostar en ny tändkassett?

    Uffe

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Motor lampan tänd

    Att anta att det är DI'n låter som en dyr gissning, en ny går på över 2,000:-, är det inte den som är felet så är det väl onödiga pengar? Finns det ingen i din närhet som kan koppla in datorn i bilen och kolla vad det ligger för felkod?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    169

    Re: Motor lampan tänd

    o Uffe åker juh Fordson Major..och dem har inga DI.. varför spekulera?? och till verkstan o läs ut felkoder..kanske e dynga i dieselpumpen!!!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 457

    Re: Motor lampan tänd

    Citat Ursprungligen postat av Intesist
    o Uffe åker juh Fordson Major..och dem har inga DI.. varför spekulera?? och till verkstan o läs ut felkoder..kanske e dynga i dieselpumpen!!!
    Nej, jag tror du har fel beträffande Fordson. Jag tror absolut att Uffe åker i en Datun Y120 med dieselkonverterad wankelmotor från en gammal NSU Ro80. - För en Saab är det väl inte? (Jag kunde inte hålla mig bara )

    Att det ska vara så svårt att skriva i trådarna VILKEN BIL, MOTOR & ÅRSMODELL man söker hjälp om! Tacka för att svaren blir typ "goddag yxskaft".
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 425
    Medlem#
    9481

    Re: Motor lampan tänd

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av Intesist
    o Uffe åker juh Fordson Major..och dem har inga DI.. varför spekulera?? och till verkstan o läs ut felkoder..kanske e dynga i dieselpumpen!!!
    Nej, jag tror du har fel beträffande Fordson. Jag tror absolut att Uffe åker i en Datun Y120 med dieselkonverterad wankelmotor från en gammal NSU Ro80. - För en Saab är det väl inte? (Jag kunde inte hålla mig bara )

    Att det ska vara så svårt att skriva i trådarna VILKEN BIL, MOTOR & ÅRSMODELL man söker hjälp om! Tacka för att svaren blir typ "goddag yxskaft".
    Med tanke på infon vi har "motorlampan lyser" så är det ju tämlige ointressant vilken saabmodell, motor eller årsmodell det är på denna, då det i slutändan egentligen bara kommer till ett svar.
    Åk till Saab och få felkoden utläst, dette är ju tämligen lättast oavsett vilken Saab det är.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724

    Re: Motor lampan tänd

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen

    Nej, jag tror du har fel beträffande Fordson. Jag tror absolut att Uffe åker i en Datun Y120 med dieselkonverterad wankelmotor från en gammal NSU Ro80. - För en Saab är det väl inte? (Jag kunde inte hålla mig bara )

    Att det ska vara så svårt att skriva i trådarna VILKEN BIL, MOTOR & ÅRSMODELL man söker hjälp om! Tacka för att svaren blir typ "goddag yxskaft".
    Med tanke på infon vi har "motorlampan lyser" så är det ju tämlige ointressant vilken saabmodell, motor eller årsmodell det är på denna, då det i slutändan egentligen bara kommer till ett svar.
    Åk till Saab och få felkoden utläst, dette är ju tämligen lättast oavsett vilken Saab det är.
    Nja, om det vore en T5 skulle ju utläsning mha blinkmetoden beskriven i FAQ:n kunna leda vidare men nu verkar trådskaparen uppenbart ovillig att ens läsa den tråd jag länkade till i mitt inlägg ovan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 425
    Medlem#
    9481

    Re: Motor lampan tänd

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Med tanke på infon vi har "motorlampan lyser" så är det ju tämlige ointressant vilken saabmodell, motor eller årsmodell det är på denna, då det i slutändan egentligen bara kommer till ett svar.
    Åk till Saab och få felkoden utläst, dette är ju tämligen lättast oavsett vilken Saab det är.
    Nja, om det vore en T5 skulle ju utläsning mha blinkmetoden beskriven i FAQ:n kunna leda vidare men nu verkar trådskaparen uppenbart ovillig att ens läsa den tråd jag länkade till i mitt inlägg ovan.
    Ah, det tänkte jag inte på, dock, läste "motorlampan tändes" så det gick lite snabbt i tänket.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Glommen
    Inlägg
    71

    Re: Motor lampan tänd

    Glömde skriva det igår,bilen det gäller är en saab 9-5 aero-03.Jag tog väck minuskablen från batteriet och den låg av i några minuter,satte på minuskablen och startade bilen.Lampan är nu släkt har kört 5mil eftrer det och den har inte tänds.

    Uffe

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 476
    Medlem#
    6973

    Re: Motor lampan tänd

    Du har inte lagat felet, utan bara sabbat dina chanser att få reda på vad det var som inte stod rätt till. Nu tar det ett tag innan tillräckligt mycket felaktigheter ackumuleras ihop så den tänds igen.

    CE brukar inte sättas för skojs skull.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 425
    Medlem#
    9481

    Re: Motor lampan tänd

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Du har inte lagat felet, utan bara sabbat dina chanser att få reda på vad det var som inte stod rätt till. Nu tar det ett tag innan tillräckligt mycket felaktigheter ackumuleras ihop så den tänds igen.

    CE brukar inte sättas för skojs skull.

    Mvh

    Ibland kan CE tändas utan att det egentligen är nått fel, på min förra ng900 tändes CE i samband med att jag försökte starta med kass batteri, när jag sedan tog startkablar och drog igång så lyste CE, köpte nytt batteri och satte dit och bilen gick i 2 år utan ny CE.

    Felkoden försvinner väl för övrigt inte av att ta bort batteripolen, den måste ju raderas det enda du gör är ju att CE lampan slocknar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Glommen
    Inlägg
    71

    Re: Motor lampan tänd

    OK jag får kolla med saab verkstaden på måndag.Dom får kolla med teck2.

    Tackar för infon.

    Uffe

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 476
    Medlem#
    6973

    Re: Motor lampan tänd

    Pumba>>

    Felkoder och adaption försvinner ur motorstyrs minne vid norsk reset.

    Du måste tänka på Airbag/SRS. Den går inte att nolla genom att bryta spänningen till boxen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 425
    Medlem#
    9481

    Re: Motor lampan tänd

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Pumba>>

    Felkoder och adaption försvinner ur motorstyrs minne vid norsk reset.

    Du måste tänka på Airbag/SRS. Den går inte att nolla genom att bryta spänningen till boxen.

    Mvh

    Hmm börjar bli fundersam, jag var inne och läste felkod när lambdan var sönder på min bil, men då hade jag släckt med att dra batteriet men de kunde likväl få fram felkoden.

    Jag har ju för mig att det är enbart lampan som slocknar när du ta av batteriet, felkoden lagras i boxen tills den raderas, så sa dem iaf på Saab, men samma verkstad hävdade ju att de aldrig bytt en kamkedja på någon 9-5a, så man vet ju aldrig.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    246

    Re: Motor lampan tänd

    Lyft av tändkassetten och sniffa på tändhattarna, de ska inte lukta något.
    Är den sönder så luktar det bränt om någon hatt.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 425
    Medlem#
    9481

    Re: Motor lampan tänd

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Lyft av tändkassetten och sniffa på tändhattarna, de ska inte lukta något.
    Är den sönder så luktar det bränt om någon hatt.
    Behöver dessvärre inte lukta illa för att vara sönder.

    Men hur som haver är det ju ingen som kan säga att det är DIn som står bakom CE lampan, finns ju säkert 100 saker ytterligare som kan paja och tända CE, därav att det är lättast att läsa ut felkoden, gav 120kr sist för utläsning och radering, klart bra pris för att VETA vad felet är.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Helljud lampan tänd på instrumentpanelen 9000
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •