Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 126

Ämne: Vinterförvaring utomhus

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097

    Vinterförvaring utomhus

    Hej vad skall man tänka på om man har en sommar bil som enbart skall användas på sommaren på landet. Och inte har en plats att ställa den inomhus.

    Torrbollar i bilen och ren tvättad. ny olja + 4 kg i däcken blir det.
    Men skall man dra ett sådant där helkapell över bilen med resår längst ner?
    eller möglar bilen bort helt då?.

    Hur göra man om man inte kan bygga en carport snabbt och lätt.
    Bilen är en mycket välskött og900 från 89 som är servad på ana hela livet och aldrig stått ute eller körts i dåligt väder!
    /per


    ingen som har en inomhus plats över?
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    300
    Jag är personligen inte förtjust i bilkapellen då det är ökad risk för skav om det kommer damm/smuts under.
    Visst är bilen och kappelet rent så blir det bättre. Se dock till att det sitter så still som möjligt.

    Har du möjlighet kan du palla upp bilen på bockar för att avlasta hjul och upphägning
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Re: Uppställning av bil över vintern tyvärr utomhus vad göra

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Hej vad skall man tänka på om man har en sommar bil som enbart skall användas på sommaren på landet. Och inte har en plats att ställa den inomhus.

    Torrbollar i bilen och ren tvättad. ny olja + 4 kg i däcken blir det.
    Men skall man dra ett sådant där helkapell över bilen med resår längst ner?
    eller möglar bilen bort helt då?.

    Hur göra man om man inte kan bygga en carport snabbt och lätt.
    Bilen är en mycket välskött og900 från 89 som är servad på ana hela livet och aldrig stått ute eller körts i dåligt väder!
    /per



    ingen som har en inomhus plats över?
    Hej! känner du inte någon bonde som en plats över i maskingården? annars är ju en vinterförvaring för båtar ett ställe också
    Jag har alla mina fem bilar stående i en gammal ladgård som inte är i bruk längre...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Johannelund (Linköping)
    Inlägg
    1 735

    Re: Uppställning av bil över vintern tyvärr utomhus vad göra

    Samma här.. när min 99 är klar så kommer den få ståååå över vintern.. i en loge med asfalterat golv. nog för att det inte är vind tätt men det är väl det minsta besväret.. kommer nog bli kapell över den då..

    Annars köper du ett partytält

    Lycka till
    Patrick Svensson
    Volvo S70 -98

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Har du inget ställe alls inomhus till bilen så rekommenderar jag inte heller silvergarage eller kapell, det ligger och skaver rejält på lacken och fukt kan lätt bildas under det även att materialet skall andas. Då är det bättre att ha bilen ordentligt vaxad och låta den stå otäckt. Annars är ju en variant att ha ett tältgarage, finns fina och ganska dyra, men också lite billigare partytältsmodeller, som 900T16 var inne på. Såg att Jula hade billigare såna på sin hemsida.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6

    Ställa av bilen utomhus?

    Är tvungen att ställa av bilen nu under hösten/vintern pga studier och har hittills enbart fått tag i en plats utomhus(givetvis under tak).

    Tänkte höra vad ni anser om att låta bilen stå utomhus hela vintern, slitsamt? Vad ska man tänka på att fixa i sånt fall?

    Stor skillnad mellan inomhus/utomhus för bilens bästa?
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Utomhus är inget problem så länge vi får en kall vinter. Gärna blåsig också. Ska den stå inne så skall det vara torrt och välventilerat. Utomhus i snön är bättre än inomhus i tät, småfuktig lokal.
    Man ska komma ihåg att vintern är den torraste årstiden medans sommaren är den klart fuktigaste och då bilarna rostar mest om man bara ser till fuktpåverkan. Saltet omkullkastar alltihop naturligtvis men sommarklimat är inte så oskyldigt som man kan tro...
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Det bästa för en bil är en loge. Inomhus och välventilerat.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091
    Det som brukar ta mest stryk under utomhusavställning är bromsarna.

    Har själv fixat till en bil som hade stått ute ett år!

    De som fick fixas på denna var...

    1. Nytt batteri
    2. Ny soppa
    3. nya bromsok fram
    4. nya skivor runt om

    Så batteriet ska du ställa undan i något varmt utrymme. Du ska sedan fylla tanken i bilen till nästan max. Sedan ska du lägga över något plast runt hjulen så där inte lägger sig en massa snö o annan skit inne i hjulen så de blir rostigt...

    Oljan i motorn ska du byta innan du ställer av den också, så inte oljan ligger o fräter på viktiga detaljer...

    Det bästa hade varit om du då o då tog ut den o motionerade skivor o belägg. Du kan ju även utan att starta den pumpa då o då med bromsen för att motionera kolvarna i oken...

    Lycka till

  10. #10
    Tack för alla svar!

    Hur gör man med låsning av bilen om man tar ur batteriet?

    Har ju fungerande AC, har hört att den behöver användas emellanåt för att fungera. stämmer det?

    Är det bättre att starta bilen emellanåt eller ska den stå ostartad hela tiden?
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Ta dig råd och kör med bilen... det är det den är till för det är det den mår bäst av... ACC:n har jag alltid igång och kör jämt ställer aldrig av...
    Avställning är för mesar
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-06 klockan 20:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Acc ska sättas på kyla med jämna mällanrum sägs det ju, för att inte få nå problem.. Kan ju upplysa om att det inte går att få kyla ur den om det är kallare än +5c om jag inte missminner mig..
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  13. #13
    Kan man alltså inte tvinga igång AC att användas?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-06 klockan 20:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Det är det man har varmgarage till...
    Skämt åsido finns det ju faktiskt dagar mitt i vår så kallade vinter då temeraturen segar sig upp över +5. Om man inte bor för långt norrut då...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-06 klockan 20:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Fredrik J

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Lindfors
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    Acc ska sättas på kyla med jämna mällanrum sägs det ju, för att inte få nå problem.. Kan ju upplysa om att det inte går att få kyla ur den om det är kallare än +5c om jag inte missminner mig..
    Kan man alltså inte tvinga igång AC att användas?
    Har det inte redan avhandlats att kompressorn går några varv vid varje motorstart?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Hurvida kompresorn går vid motorstart vet jag ej... Kan ju låta logiskt, men du kan ju inte tvångsköra den innefrån... Va förra vintern som jag hade bilen stod i garage. Tog ut den några torra dagar å tog en sväng för att låta den gå.. Drog på acc för att blåsa rent allt dam i vent å se så allt funka, men jag fick ingen kyla.. Då fick jag förklarat för mig på saab att det berode på det kalla vädret.
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  17. #17
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Det är bara att värma tempgivaren med handen eller liknande...

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Det är som Nilsson säger, kompressorn snurrar några varv vid motorstart. Något som saab är ganska ensamma om, detta är hur som helst nyttigt för kompressorns tätningar.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Vinterförvaring av 9000CS utan riktigt garage

    Som topic lyder. Jag står i begrepp att införskaffa en 9-5 kombi nu men att byta in min pärla så där känns som att kasta bort den. Har dock inte råd att hålla igång två bilar själv samtidigt därför dök tanken om hobbybil upp i mitt sinne. Jag får helt enkelt göra mig av med GTIn som står under renovering.

    Platsen är ett dragigt vagnslider men hur skulle man ta sig till? En hink "torrbollen" är självklart men annars? Kan man använda någon form kondom till bilen för att hindra fågelbajs?

    Men framför allt: Klarar sig AC-kompressorn av att stå still en hel vinter i minusgrader?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    139
    Kanske detta kan funka? http://www.carcapsule.com/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •