Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

  1. #1

    ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    SAAB 9000 2.3 LLT 1998

    Jag sökt runt i trådarna men inte hittat en liknande beskrivning.

    Problemet gäller alltså ABS. Intermittent fel, lampan för ABS tänds ibland under färd. Har ibland slocknat efter ett tag men oftast bevarats tänd.
    Verkstad har med hjälp av TECH2 instrument läst ut felkoder och agerat därefter.

    1. "strömförsörjning huvudenhet" eller dylikt

    Nya reläer. Det intermittenta felet kvarstår. Ny felkod finns att läsa med TECH2.

    2. Givare v-fram

    Givare bytt. Det intermittenta felet kvarstår. TECH2 ger samma felkod som 1.


    Tips?
    9-5 SC 2.0t aut -03
    V70 drivE -11
    Volvo C303 -75, Jeep J-20

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555

    Re: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    En till givare trasig, råkade ut för det för några år sedan.
    Vä fram och hö bak.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3

    Re: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    Men felkoden pekar inte ut en till givare utan strömproblem till burken.

    En annan iaktagelse är att nu verkar det som att det går att forcera fram lampan att tändas om jag accelererar kraftigt. Tar jag det lugnt och smyger iväg håller den, dvs ABS-lampan lyser inte. Trycker jag då till ordentligt tänds den direkt. Vad kan det vara som är glapp och därmed känsligt för acceleration?
    9-5 SC 2.0t aut -03
    V70 drivE -11
    Volvo C303 -75, Jeep J-20

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    585

    Re: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    har du kollat att tandhjulen är ok?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161

    Re: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    Jordfel ?
    Kontaktproblem i något kontaktstycke ?
    Skitiga/dåliga kuggkransar?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949

    Re: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    Huvudrelä kretsfel eller något sådant är det din felkod? Brukar vara V.givare bak, som är kortslutning i kabeln. Verkar vara någon skyddsfunktion i styrdonet, så att det stänger av sig när det känner kortslutning på utgången till hjulsensorerna. Har varit med om detta fel ett ANTAL gånger och det har alltid varit hjulsensor V.bak som varit trasig, eller snarare kabeln.
    Jobbigt att felsöka med Tech 2 också, då felet uppstår i hjulsensorn, så tappar Tech2 an kommunikationen med ABSen bara för att styrdonet startar om sig.
    Det bästa är att ohmmäta och det kan du göra enkelt bak.

  7. #7

    Re: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    Tack för goda förslag.

    Idag har jag kollat de bakre givarna och båda ligger trax över 1000 ohm så det verkar ok. Tog även isär lite kontakter jag hittade i närheten av ventilpaketet och smorde upp med 5-56. Lossade även styrboxen. Alla kontakter såg helt ok ut. Efter denna service fungerade systemet helt perfekt under testturen på ca 5 km och pågick en kvart. Fick t o m prova på riktig is på en sträcka av vägen.

    Ok tänkte jag, fixat. Men icke, när sambon åkte och handlade tändes lampan redan efter 500 meter. Jag gjorde en ny testrunda och det tog säkert 15 minuter provocerande körning på 0-gradig halka innan systemet ballade ur igen. Därefter stängde jag av bilen, startade om och provade igen ett par gånger. Varje gång kom felet tillbaka nästan omgående.

    Är det verkligen vanligt att själva styrboxen pajar? Den verkar så rejäl. Ser nästan ut att vara tillverkad för flyget. Finns några kända strömförsörjingsfel? Jag hittade nånstans en beskrivning av ett äldre system MKII där det nämndes att några dioder felade. Men det kanske skulle ge permanent fel förresten.
    9-5 SC 2.0t aut -03
    V70 drivE -11
    Volvo C303 -75, Jeep J-20

  8. #8

    Re: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    Hur kollar man förresten kuggkransarna?
    9-5 SC 2.0t aut -03
    V70 drivE -11
    Volvo C303 -75, Jeep J-20

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    585

    Re: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    Citat Ursprungligen postat av petewedi
    Hur kollar man förresten kuggkransarna?

    du ser om dom är traisga väldigt enkelt genom att kolla på dom bara tex lång t mellanrum ellan tönder på visstat ställe kan bero på att kuggkransen rostat av precis där...

  10. #10

    Re: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    Ja, då är det dags igen. Sista dagen på ombesiktningstiden i januari chansade jag och besiktigade godkänt. Sen dess har jag inte brytt mig tills nu. Nu har jag bytt styrboxen som inte heller är trasig. Dessa kuggkransar, var ser man den? Sitter den bakom bromsskivorna? Är det vanligt med det verkligen? Tog av hjulet nu ikväll och med endast den operationen såg jag inte nån kuggkrans.
    9-5 SC 2.0t aut -03
    V70 drivE -11
    Volvo C303 -75, Jeep J-20

  11. #11

    Re: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    Citat Ursprungligen postat av petewedi
    Ja, då är det dags igen. Sista dagen på ombesiktningstiden i januari chansade jag och besiktigade godkänt. Sen dess har jag inte brytt mig tills nu. Nu har jag bytt styrboxen som inte heller är trasig. Dessa kuggkransar, var ser man den? Sitter den bakom bromsskivorna? Är det vanligt med det verkligen? Tog av hjulet nu ikväll och med endast den operationen såg jag inte nån kuggkrans.
    Fram så sitter dom på drivaxeln, bakom skivan kan man säga. Bak så sitter dom innanför bromsskivan som jag har fattat det, har liknande problem på min, lampan lyser, gjorde rent kuggkransarna fram och har funkat rätt bra efter det, men man ska inte säga för mycket.
    Saab 9-5 Kombi -00 http://www.garaget.org/?car=214801
    Saab 9000 Aero-97 -såld. http://www.garaget.org/?car=49929

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161

    Re: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    På sambons bil måste kuggkransarna fram rengöras varje år medan min Aero som körs på samma vägar aldrig behöver rengöras
    Inbillar mig att den känsliga bilen inte har helt ok avstånd mellan givare och kuggkrans men det är bara en teori.

    Ett annat fel jag råkat ut för är att kontaktdonet till nivåvakten i burken krånglat vilket också gav en felkod på givaren vä fram.

    Omh-mätning av givaren ger bara svar på om givaren och kablage är ok. För att checka att den verkligen mäter måste man snurra hjulet och kontrollera att den genererar växelspänning.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: ABS spökar fortfarande efter åtgärder, relä & givare

    sen så får man ju komma ihåg att en satt felkod på given komponent inte alltid innebär att komponenten i sig felar. Man måste ändå felsöka och försäkra sig om att kablage och annat är okej. En styrenhet kan omöjligt avgöra om resistansen är fel i givaren eller kabeln så att bara planlöst byta de saker felkoden pekar på är lönlöst .

Liknande ämnen

  1. SID visar fortfarande 0% efter service
    Av eric_ab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 13:09
  2. Fortfarande fel efter felsökning
    Av iRONSQ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 23:11
  3. Rycker fortfarande med ny motor efter ras.
    Av VoidMain i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •