Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 4 tum högtalare i ng900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    4 tum högtalare i ng900

    Hej! jag är på väg att montera 4tums högtalare i instrumentpanelen på min ng900 så jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska gå tillväga, gärna bilder på monteringen från bilar där 4tummare är monterade.. Har sökt men hittar inget bra?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: 4 tum högtalare i ng900

    som i många liknande diskutioner så ställer jag ju mig frågan varför?
    Finns egentligen inte mycket som talar för att göra arbetet för att få plats med 4".

    Dels finns det många fina 3,5" till samma priser som 4".
    Sen så är det ju bud på att plocka ner brädan för att kunna såga det bra, det går säkert göra på plats med, men då är risken att det blir fult och det blir troligen massa spån lite här och var.

    Jag funderade själv över detta en gång och insåg väl rätt snabbt att det inte var värt arbetet.

    Kanske inte helt svar på din fråga, men troligen ett svar på varför det är svårt att hitta bilder, ytterst få som tycker det är värt allt arbete.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: 4 tum högtalare i ng900

    Jo fast anledningen till att jag valt 4 tum är helt enkelt att jag redan har ett par sånna och det känns lite onödigt att köpa nya..

  4. #4
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: 4 tum högtalare i ng900

    Har satt in 4" högtalare i panelen på min og9-3, borde väl se likadant ut i ng900.

    Jag hade ute hela panelen för att komma åt att ta upp hålen. Fäste sen högtalarna underifrån för att få plats. Det finns nämligen inte mycket plats att spela på framåt, det sitter en balk precis framför högtalarna så ska man ha in några större än standard får man flytta dem lite bakåt. Det går rör till ventilationsutblåsen vid sidorutorna i bakkant av högtalarna, men de är mjuka och går att flytta på med lite våld.

    Finns en eller två bilder på resultatet på min garaget-sida.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: 4 tum högtalare i ng900

    jag monterade 4" i en ng900 en gång, tror jag använde kniv och stämjärn för att öppna upp hålet lite, sen klippte jag även ner korgen till högtalaren en del, men det är ju inte säket det går göra på alla...

  6. #6

    Re: 4 tum högtalare i ng900

    Jag har även gjort detta på min og9-3. Jag plockade inte ner panelen, utan körde med dremeln rakt i plasten. Sedan byggde jag lackade hållare så att högtalarna kom i jämnhöjd med där högtalargallret annars satt! Ser inte original ut men jag gillar det

  7. #7

    Re: 4 tum högtalare i ng900

    Ett annat tips för bättre ljud, diskretare och lättare montering är att köpa ett bra 6,5" kit. placera diskanten i instrument brädan, genom att forma till en t.ex. en ganska tunn plast skiva till samma storlek/fästen som org. 3,5" högtalaren & gör ett hål i skivan för diskanten. Gjort detta med Infinite kappa i en 9-5 blev grymt bra (spelar 100% bättre,minst.. och så syns det inte att man bytt ut nåt)

  8. #8

    Re: 4 tum högtalare i ng900

    Citat Ursprungligen postat av Sailor_88
    Ett annat tips för bättre ljud, diskretare och lättare montering är att köpa ett bra 6,5" kit. placera diskanten i instrument brädan, genom att forma till en t.ex. en ganska tunn plast skiva till samma storlek/fästen som org. 3,5" högtalaren & gör ett hål i skivan för diskanten. Gjort detta med Infinite kappa i en 9-5 blev grymt bra (spelar 100% bättre,minst.. och så syns det inte att man bytt ut nåt)
    Finns dock några nackdelar med en sådan montering.
    Ljudbildet blir regnbågs formad, endel diskanter blir riktigt vassa (även om man fasvänder dem låter det dåligt), mellanregistret hamnar långt ner..
    Så detta beror på hur kräsen man är kvalitétsmässigt på ljudet. Men det är klart, det går ju göra så...

Liknande ämnen

  1. Högtalare ng900 cab
    Av Boggan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 20:57
  2. vad för typ av högtalare i en orginal ng900?
    Av EmilJ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 01:39
  3. Byta högtalare bak (6x9) ng900
    Av keysersoze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 20:03
  4. Vad för högtalare i ng900 -95 ?
    Av eyq- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 17:59
  5. Högtalare ng900
    Av 9000power i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-29, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •