Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Sid 9-5 2002

  1. #1

    Sid 9-5 2002

    Har en liten fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har tänkt att byta min sid,då det saknas väldigt många pixlar.Orkar inte att försöka laga den själv. Jag har pratat med en bildemonterare som verkar vara hyfsat insatt i saab. Han sa att man måste ha en sid från 2002,och att det inte krävs någon programering. Jag har också pratat med den lokala saab verkstaden,dom trodde att man kunde använda en sid från 2002-2005,men att det krävdes programering. Någon som vet hur det ligger till??

    Tacksam för all hjälp!!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Sid 9-5 2002

    hej!

    programmering behövs bara om den är helt ny.Sen har du bensin eller dieselvärmare i din bil men inte den från skroten måste detta programeras.

    Annars är det bara plug & play.

    minst inte riktigt när den nya siden kom men var nog 02.Alltså du kan ha 02 uppåt.Fram till 05.

    //Andreas

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Sid 9-5 2002

    Nej, -03 har iaf en egen. (jag har själv nyss bytt och -03 har en alldeles egen).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Sid 9-5 2002

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    hej!

    programmering behövs bara om den är helt ny.Sen har du bensin eller dieselvärmare i din bil men inte den från skroten måste detta programeras.

    Annars är det bara plug & play.

    minst inte riktigt när den nya siden kom men var nog 02.Alltså du kan ha 02 uppåt.Fram till 05.

    //Andreas
    Är inte donatorn exakt lika vad gäller motor och typ av växellåda måste den programmeras.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5

    Re: Sid 9-5 2002

    For -02 er det 2 forskjellige SID som ikke går om hverandre, og som ikke passer på noen andre årsmodeller. Du må ha tak i en med nøyaktig samme part.no.

    Den bør programmeres med dekkdimmensjon (SID1) og motorstørrelse (SID1 & 2)for at kjørekomputeren skal regne rett.

    Har du webasto må det programmeres inn.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Sid 9-5 2002

    jo det är sant med motorvolym m.m.

    Men som sagt det ändå siden går på är öppningstiderna på spridarna.
    Men om man vill få det billigt så kan man göra så här och blir inte så stor skillnad.

    //Andreas

  7. #7

    Re: Sid 9-5 2002

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    jo det är sant med motorvolym m.m.
    Men som sagt det ändå siden går på är öppningstiderna på spridarna.
    Nei, det har ingen ting i det hele tatt med det å gjøre!
    SID bruker "typisk drivstoff-forbruk" for den bestemte motoren til å beregne DTE!

    Et forslag er at de som ikke aner hva de snakker om begynner sine fantasi-utgreinger med "Jeg tror at..."!!!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Sid 9-5 2002

    hej!

    Så du menar att jag inte vet vad jag pratar om?jobbar med dessa bilar dagligen och gjort detta i några år.

    Du kan byta till en sid som kommer från en bensinare och detta kommer fungera!

    Sen exakt hur noga dte kommer bli det jag ej men klart det fungerar.

    Jag vet inte hru du tror siden räknar ut dte?Genom mängden i tanken enbart?

    //Andreas

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Sid 9-5 2002

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    hej!

    Så du menar att jag inte vet vad jag pratar om?jobbar med dessa bilar dagligen och gjort detta i några år.

    Du kan byta till en sid som kommer från en bensinare och detta kommer fungera!

    Sen exakt hur noga dte kommer bli det jag ej men klart det fungerar.

    Jag vet inte hru du tror siden räknar ut dte?Genom mängden i tanken enbart?

    //Andreas
    Byter man SID vill man väl att det skall fungera som det skall och ingen stolpe ut. Då är det dumt att säga att ingen programmering behövs.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10

    Re: Sid 9-5 2002

    Om man er verdens beste bilmekaniker eller om man tvettar gulvene på et SAAB verksted, så blir ikke det som er galt eller unøyaktig noe mere riktig!

    Uanset hva noen tror om spridare og diesel og bensin og 02 uppåt og växellåda, for 9-5 er dette det som er korrekt:

    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    For -02 er det 2 forskjellige SID som ikke går om hverandre, og som ikke passer på noen andre årsmodeller. Du må ha tak i en med nøyaktig samme part.no.

    Den bør programmeres med dekkdimmensjon (SID1) og motorstørrelse (SID1 & 2) for at kjørekomputeren skal regne rett.

    Har du webasto må det programmeres inn.
    Jeg beklager at det norske språket er så vanskelig å forstå for noen.

    Andreas; jeg anklager ikke deg for noe og det er ikke meningen å fornærme deg! Det er generelt, og det er nokså plagsomt når en spør og får masse tulle-svar.

    muppen74 har et helt konkret spørsmål som han fortjener et korrekt svar på, og ikke meningsløs synsing. Interessant at den lokale SAAB-sjappa ikke vet bedre.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Sid 9-5 2002

    Jobbar du på saab?

    Jag har själv testat detta att ta en sid ifrån en saab 9-5 04 b235R och montera i en b205e. Fungerar kanon.Sen som sagt blev det lite skillnad om man programmera den men inte många deciliter/mil.

    //Andreas

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Sid 9-5 2002

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    Jobbar du på saab?

    Jag har själv testat detta att ta en sid ifrån en saab 9-5 04 b235R och montera i en b205e. Fungerar kanon.Sen som sagt blev det lite skillnad om man programmera den men inte många deciliter/mil.

    //Andreas
    Det verkar väl ändå vara en avvikelse i största laget?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640

    Re: Sid 9-5 2002

    OM du har en ny sid så måste denna programmeras.En redan programmerad sid kan du bara montera i bilen så ska det fungera.Men som jag har sagt innan för att få exakta värden så ska man självklart programmera den.

    Sen moderat.Eftersom att siden visar minimum i deciliter så kan det ju inte bli mindre.Om det skiljer en decilitier + eller - så?

    Men ni får prova själva och se om det fungerar men jag vill lova.Ringer till någon verkstad i sverige eller NORGE så kommer du få samma svar.Att det går att montera i en redan programmerad Sid i bilen.Men dom rekommenderar såklart programmering.

    DRBoost? du måste ju veta detta och hålla med mig?eftersom ingen annan verkar tro mig.

    //Andreas

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Sid 9-5 2002

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    Sen moderat.Eftersom att siden visar minimum i deciliter så kan det ju inte bli mindre.Om det skiljer en decilitier + eller - så?
    Förvisso men du skrev: "deciliter/mil", inte "deciliter /100km".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15

    Re: Sid 9-5 2002

    Tack för all svar.
    Jag har hittat en sid från en -04 för 675kr,så jag tänkte testa med den. Jag vill egentligen bara kunna se texten,använder mig inte av färddatorn annars. Visst vore det bra om alla värden stämmer.Men det går att programera så att det blir rätt,vad jag har förstått,eller?

  16. #16

    Re: Sid 9-5 2002

    Citat Ursprungligen postat av muppen74
    Jag har hittat en sid från en -04
    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    For -02 er det 2 forskjellige SID som ikke går om hverandre, og som ikke passer på noen andre årsmodeller. Du må ha tak i en med nøyaktig samme part.no.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Sid 9-5 2002

    Citat Ursprungligen postat av muppen74
    Tack för all svar.
    Jag har hittat en sid från en -04 för 675kr,så jag tänkte testa med den. Jag vill egentligen bara kunna se texten,använder mig inte av färddatorn annars. Visst vore det bra om alla värden stämmer.Men det går att programera så att det blir rätt,vad jag har förstått,eller?
    Nej, det går inte programmera så den blir rätt. Vissa funktioner kommer att misstämma, vet inte exakt vilka men det kan vara bland annat rattkontrollerna till stereon, spolarvätskenivåvarningen och eventuell bensin/dieselvärmare.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    Re: Sid 9-5 2002

    Min SID, bilen är en 9-5 2,0t -02, är utbytt och den säger att det är slut i spolartanken och dessutom låter inte blinkersljudet.

    Frågor som jag söker svar på (tror, kanske etc. undanbedes):

    1. Det snackas om att SID ska alternativt kan omprogrammeras. Kan jag göra det själv eller måste SAAB göra det samt hur går det till?
    2. Hur kontrollerar/vet jag att SID visar rätt map DTE och l/km?

    Tack på förhand!


    /Gustav
    Saab 9-5 Sportcombi Linear 2,0t -02

  19. #19

    Re: Sid 9-5 2002

    Citat Ursprungligen postat av headline
    Min SID, bilen är en 9-5 2,0t -02, är utbytt och den säger att det är slut i spolartanken
    Feil modell SID. Virker rattknappene?

    Citat Ursprungligen postat av headline
    och dessutom låter inte blinkersljudet.
    Feil på SID.

    Citat Ursprungligen postat av headline
    1. Det snackas om att SID ska alternativt kan omprogrammeras. Kan jag göra det själv eller måste SAAB göra det samt hur går det till?
    Tech2 hos Saab. (Noen har Tech2 selv, men den koster noen laken).

    Citat Ursprungligen postat av headline
    2. Hur kontrollerar/vet jag att SID visar rätt map DTE och l/km?
    Test/prøv.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    Re: Sid 9-5 2002

    Rattknapparna fungerar fint!

    Löser sig alla problem med omprogrammering eller bara delvis? Vad kostar programmering på SAAB? Någon med Tech2 mellan Göteborg och Oslo?

    Angående DTE och l/km så tänkte jag främst på hur jag kontrollerar att rätt parametrar är inställda för min motor?


    Citat Ursprungligen postat av MortenW
    Citat Ursprungligen postat av headline
    Min SID, bilen är en 9-5 2,0t -02, är utbytt och den säger att det är slut i spolartanken
    Feil modell SID. Virker rattknappene?

    Citat Ursprungligen postat av headline
    och dessutom låter inte blinkersljudet.
    Feil på SID.

    Citat Ursprungligen postat av headline
    1. Det snackas om att SID ska alternativt kan omprogrammeras. Kan jag göra det själv eller måste SAAB göra det samt hur går det till?
    Tech2 hos Saab. (Noen har Tech2 selv, men den koster noen laken).

    Citat Ursprungligen postat av headline
    2. Hur kontrollerar/vet jag att SID visar rätt map DTE och l/km?
    Test/prøv.
    Saab 9-5 Sportcombi Linear 2,0t -02

Liknande ämnen

  1. Kopplingsalternativ OG9-3 2002
    Av Henke Nordin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 01:21
  2. stötdämpare-- 95-2002
    Av donaldduc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 15:19
  3. Vad betala för en og 9-3 - 2002?
    Av rodge i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 21:57
  4. SID 9-5, 2002
    Av Per Odvar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •