Igår fick jag tillbaka staget från Disas Pulverlack och blästring, idag monterade jag det. Nästa projekt är att börja riva i bakvagnsupphängningen, dags att snabba på om den ska vara ute till bankörningen på Ring Knutstorp. :-)
Igår fick jag tillbaka staget från Disas Pulverlack och blästring, idag monterade jag det. Nästa projekt är att börja riva i bakvagnsupphängningen, dags att snabba på om den ska vara ute till bankörningen på Ring Knutstorp. :-)
Fan vad stiligt!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Har aldrig gillat hur panhardstaget och dess infästning ser ut, allt är krokigt och det mesta är gjort i pressad plåt. Lätt att förstå varför, det ska vara enkelt och snabbt att montera, tanken ska gå att demontera och det ska vara billigt att tillverka. Dessutom så funkar det alldeles utmärkt. Men jag ska försöka bygga om för att få bättre känsla i bakvagnen. Målet är att styva upp infästningen genom att bygga egen med raka fyrkantsprofiler, svetsa ihop den istället för att skruva. Panhardstaget blir ett rakt 28x3mm rör med uniballs, ska försöka få dit gummihuvor för att kunna besiktiga, de gillar inte otätade uniballs. Allt bultas i originalinfästningar för att kunna återställa bilen om man vill.
För att kunna använda raka rör och profiler, så flyttas karossinfästningen till panhardstaget närmare bakaxeln, som ren bonus blir då staget mer parallellt med axeln. Det ger i teorin mindre oönskade drag och skjut krafter vid svängar. Största nackdelen är att jag antagligen blir tvungen att ta ner hela rasket om jag ska sänka tanken.
Har börjat på detta, är bara halvfärdig, det ska på en profilbit till som ska styva upp karossfästet, ett litet längsgående stag och så helsvetsas förstås.
Coolt! det där med det bakaxeln flyttas i sidled vid krängning har og900 problem med vid sänkning. höger bak tar i skärmkanten medans vänster går fritt, värsta fall kan man bula skärmen lite när yttre skärmkanten trycks uppåt.
varför inte gå all in på Watt-länk?
nu kan jag väldigt lite på det temat så det kan vara en dum fråga.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Bekant med fenomenet, åkte 17" med 225or på min gamla OG, skrapade en del. :-)
Har funderat en hel del på hur jag löser detta bäst och wattlänk fanns med bland alternativen, men den föll bort av följande skäl:
-Då jag inte vill göra större ingrepp i karossen så hade jag fått bygga någon sorts komplicerat fäste.
-Platsbrist mellan tank och bakaxel.
-Ställer högre krav på att allt blir rakt.
-Fler leder, fem i stället för två
Fördelen med ett panhardstag är enligt mig:
-Enkel konstruktion.
-Få leder.
Gjorde en enkel ritning på sidoförflyttningen, gäller vid ett 850mm långt stag som ligger parallellt med bakaxeln vid normalläge, vid fem cm infjädring flyttar axel sig 1,5mm och vid tio cm 5,9mm. Mindre än vad jag trodde, kan man centrera axeln med staget och ta bort flexet så blir det nog rätt bra ändå.
Byggt lite på fjädringen bak, bara halvfärdig än så länge. Fjädrarna blir 2,5" x 8" Faulkner från Demon Tweeks som har en fjäderkonstant på ca 115 N/mm, de gängade hylsorna är sådana som diskuteras och används i bygga coils-tråden. Har även köpt hjälpfjädrar för att hålla allt i spänn vid utfjädring, och förhoppningsvis slippa dropstops.
Först svarvade jag rör att ställa coilover-hylsorna på, bärarmarna frästes invändigt fjädersätet för att kunna svetsa rören där. Först gjorde jag ett litet misstag och fräste plant utmed bärarmen, men då stämde det dåligt vid första provmonteringen. Därför fräste jag om med en lutning framåt på ungefär 8°, för att röret skall peka lite mer mot karossens fjädersäte, blir ganska mycket brytningar på grund av vinkeln vid fullt utfjädrat ändå. Det smäller i fjädern nu när man trycker ihop den från fullt ut tills hjälpfjädern är komprimerad, ska försöka lösa detta på något vis. Till övre fjädersätena har jag svarvat delrin-styrningar istället för gummit som ligger där original.
Fick till bakfjädringen så att den numera är tyst, svarvade en egen distans mellan de båda fjädrarna i stället för den köpta aluminiumdistansen. Skillnaden är att den jag gjort är i plast, att den inte är så glappig och har längre styrning mot det gängade röret. Aluminiumdistansen ville gärna låsa mot gängorna p.g.a. snedbelastningen.
Sedan har jag plockat ner och krökt bakaxeln, lade ett snitt med vinkelslipen mitt på, krökte och svetsade igen. Räknar med att cambern blir någonstans mellan 0,75 och 1°, får se när jag plockat ihop det.
Nu så ska grejerna iväg på blästring och pulverlack, skruvar och andra monteringsdetaljer ska jag försöka få förzinkade.
Smart med plastmellanlägg till fjädrarna! Kommer bli kanon efter lite ytbehandling
Fick tillbaka bakvagnsdelarna från pulverlackaren, skitnöjd. Synd att jag inte hunnit lämna in skruvarna på zinkning än. :-)
Tänkte måla på lite på ytrosten i karossen när jag väntade på skruvarna, det slutade med att jag fick laga ett hål bakom vänster bakhjul. Missade att fota under svetsarbetet, men tog IAF ett kort på det uppkapade hålet.
Skruvarna kom tillbaka från galv, och jag har så sakta börjat montera bakvagnen. Nästa steg innan jag fortsätter, blir att rostskydda bakaxelröret och lite av hålrummen i karossen som är lättåtkomliga från bagaget, särskilt bakom lagningen.
Garagesöndag för mig idag och skruvat lite 9000. Började med att rostskydda inne i bakaxelröret och inne i skärmkanter och fortsättningen bakom hjulet. Efter detta så monterade jag tvärstag, bromssköldar och ABS-sensorer.
Nu är jag sugen på att få ihop den för att kunna provköra lite.
Grym finish!
Idag så hade jag fått ihop den såpass så att det gick att ta en liten provtur på framfartsvägen, mest för att känna på chassiet och varmköra. Första intrycket är att den är jäkligt hård, särskilt bak. Den studsar lite som bilar med ryckta fjädrar gör, tyder väl på att det är gummit i däck och bussningar som jobbar mest, IAF vid de små rörelserna som blir när man kör långsamt. Ska testa att justera bakdämparna och se om det blir bättre, de står ställda så hårt som det går just nu.
Efter provturen ser actionlistan ut som följer:
-Beställa nya spacerplattor för mer frigång mot coilsen, nu är det 8mm med PSC2 däcken på OZ, 3mm(!!!) med Dino-fälgarna
-Efterdra toppen
-Justera bakdämparna
-Fixa vattenläcka vid förvärmningen av spjällhuset
-Justera huvlås
-Försöka ställa in cornerweight
-Hjulinställning
-Kontrolldra ALLA skruvar i hjulupphängningar
-Fixa hållare för bromslang på fjäderbenen fram
-Justera GLT och efterdra avgashus.
-Med mera...
Det går frammåt!
om den är lite för hård bak och dämparna är på hårdaste är det ju en klart möjlig orsak
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Förvärmning av spjällhuset, låter som en onödig funktion på den bilen!?
Förvärmning var väl bland det första som togs bort på racern för mååånga år sedan
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ett tag sedan jag skrev här, får väl försöka sammanfatta lite vad som har hänt. Fixade det mesta på listan i det tidigare inlägget, skippade cornerweighten då balken jag sett ut var för klen för en 9000, och spjällhuset tätades med en ny o-ring. Mest för att alla skruvar lossade och att jag råkade ha en passande o-ring i en låda på garagegolvet, tog det som ett tecken.
Allt verkade OK inför bankörningen på Ring Knutstorp, hade planerat att tvätta, skruva dit lite inredningspaneler och packa bilen på fredagen. Upptagen hela dagen på lördagen och sedan åka mot skåne på lördag EM/kväll. Det sket sig. Växellådan rasade då jag körde ut bilen från garaget på gräsmattan på fredag EM! Var bara att ringa sonen och höra vad han hade för sig.
Hade en reservlåda stående, fullt med silikon i alla skarvar, så den är nog genomgången IAF. Tappade ur oljan och det var någon konstig grön smet, är det någon som har koll på vad det kan vart för något? Slog i Castrol Syntrans 75W-90 i stället, mest för att det var vad som gick att få tag i här.
Vi var någorlunda färdiga vid kl halv fyra på lördag morgon. Provkörde sedan ner till Ängelholm utan större problem, verkade droppa lite olja från lådan, har inte kollat var det kommer ifrån än. Körningen på Knutstorp gick väl ganska bra, en slang till MAP-sensorn hoppade av, hade glömt att dra fast den med buntband. Kände mig lite ringrostig, missade bl.a. en växel när jag blev ivrig och kastade i tvåan i stället för fyran. =( Bilen känns ganska bra, rollar inte mycket alls, kanske lite väl styv fram, har dåligt grepp ur kurvorna. Kunde väl egentligen bara ge fullt på långa rakan, får se om jag orkar labba något med krängaren fram, har ju en 25mm idag.
Nu har jag ju ingen reservlåda, så jag annonserade lokalt efter en och hittade en delvis plockad reservdelsbil som jag kommer släpa hem. Men det var inte det enda som jag köpte, skriver mer om det när allt är klart.