Grön smet ala olja bör vara redline shockproof.
Grön smet ala olja bör vara redline shockproof.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Det är inte hela världen, men en sköljning av lådan skadar inte.
Kolla märkbrickan på lådan om den har någon märkning inristad
Reservdelsbilen hemsläpad och idag började jag att plocka den på småskit och bra-och-ha-grejer. Enda överraskningarna hittade jag i skuffen, dels en däckpåse som kändes som en originalgrej, dels ett otäckt hål i bakre hjulhuset. Det får mig att fundera kring hur stabila stötdämparfästena är egentligen, någon som råkat ut för några sprickor eller liknande utan att det vart rostigt?
Sedan bjuder jag på en liten bild på bonusen som jag råkade köpa vid samma tillfälle. Det är ännu en Italiensk 9000 Aero, 93 årsmodell, mörkgrön med beige inredning. Just nu så startar den inte, jag har inte försökt få igång den än, men enligt säljaren så drar den inte ens på starten.
Har mest kört med bilen det sista, funkat ganska bra. Skitnöjd med hur chassiet beter sig på bana, kanske att den är lite för vridstyv fram, den vill gärna spinna med innerhjulet ut ur kurvorna. Diffbroms står högt på önskelistan, men den ryms inte i budgeten på ett tag framöver.
Igår så var jag i grannkommunen och fick lite hjälp av Mackan. Programmet var nog inte helt optimerat till min set-up, har ju tätat insugsläckan, bytt avgashus till ett rakt 7ans av kinamodell, monterat en annan insugstempgivare. Planen var även att byta BTR till en 3,5 bars. Det sista sket sig då den inte passade i min fuelrail och för att ingen annan ska behöva göra samma miss så kan jag berätta att den var köpt från Abbot-racing. Men Mackan hade ett set med fyra stycken begagnade Siemens-Deka 630cc som jag fick köpa, och det visade sig funka väldigt väl. Efter lite fixande med programmet så känns den riktigt pigg, störst skillnad på höga varv. Insugstemperaturen var låg och fin, trots 25 graders utetemperatur, så VAG-givaren är en klar uppgradering.
Nu så laddar jag inför Kinnekulle, må regnet hålla sig borta då.
Idag så var den besiktigad UA. Både SRS- och ABS-lampan höll sig släckta, kontaktspray och en felkodsåterställning verkar ha hjälpt, IAF för stunden.
Härlig läsning! Bakvagnsstaget/bakvagnsupphängningen såg fiint ut!
Mvh Roberth
Senast redigerat av Roberth den 2019-06-26 klockan 23:01.
Trevlig bil! Vad har du för kammar? Och hur lyckades du rasa växellådan på väg ut ur garaget..?
Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
Och en massa Saabar, mest 9000..
Oj då, längesedan jag uppdaterade här!
Vet faktiskt inte, skulle bara svänga upp på gräsmattan bredvid garaget. Kanske en kombination av att växellådan haft ett hårt liv, kall låda, och brytkrafter när jag körde långsamt med stora rattutslag? Kammarna är ett par Enem Z29 264/264/9.6/9.6/111/113.
Blev en del kört i sommar, bara två större fails. Det första var att slangen till oljetrycksmätaren började läcka igen, resultatet blev en liter olja ut på RV40 och oljerök över hela Strängsered. Behöver jag skriva att den mekaniska oljetrycksmätaren numera är ersatt av en elektrisk? Fail nummer två är pinsammare, för den var rent av bara klantig. Dubbelkollade inte beläggen inför Anderstorp-körningen, fick ett påpekande vid besiktningen av en välmenande funktionär inför körningen, som jag bara viftade bort. Ett familjepass och ett banpass senare vart det stål mot stål och till att skämmas.
Nu till lite roligare grejer, de slitna beläggen ersattes med Carbotech och nya skivor. Provkördes på en bandag på Sviestad med LMS, och förra helgen bar det söderut. Körde ner bilen för en helg i Eiffel-bergen, första gången för mig på Nurburgring. Sett mängder av Youtube-klipp, även kört banan i Assetto Corsa, men det är helt annorlunda att köra på den i verkligheten. En otrolig upplevelse, dels otäckt, men väldigt häftigt. Gav mersmak.
I vinter har det vart lugnare tempo i garaget. Började med att riva ner tråget och byta vevlager, mest för att förebygga och kontrollera hur de såg ut. De var något repiga och lagren på de yttre cylindrarna visade lite pitting, antagligen från att oljefilmen inte har hållit. Vilket leder mig till nästa sak jag grejat med. På Kinnekulle blev oljan i tråget väldigt varm, upp emot 140 grader, så jag tänkte försöka bättra på luftflödet genom oljekylaren med hjälp av luftstyrningar. Började med att bocka till en i plåt, men fick för mig att prova på att gjuta av den i kolfiber. Inte för att det sparar många gram, men mest för att det är kul att prova på materialet. Gjorde även den andra luftstyrningen från öppningen i spoilern i kolfiber.
Smutt!!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Fick tummen ur och slog isär lådan som rasade förra våren. Det var några tänder som saknades på kronhjulet, inte riktigt vad jag väntat mig. Undrar vad grundorsaken kan vara?
För mycket vridmoment på låga varv?
Hjulspinn som kommer o går? - ger peakbelastning.
Antar att du har en Q-diff?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Effekt och vrid är väl egentligen inte så märkvärdigt högt, ganska moderat, men hjulspinn är ju alltid kul, ha ha! Tänkte mer om det beror på axialbelastningar på drevet när lagerspel är åt skogen eller nåt liknande? Minskar risken för att detta händer med uppdaterad kraschhylsa eller stålhylsa? Quafie blir det i nästa växellåda.
Utan Quaife så slår det rätt friskt i lådan när det spinner av o till, så det är nog största anledningen.
Lagerspelet är i axelns riktning och påverkar inte ingrepp mellan kuggarna tycker jag.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Just nu går det med snigelfart i garaget. En av årets förändringar blir att jag flyttat batteriet till reservhjulsbaljan för att jämna ut viktfördelningen lite. Antagligen har jag mest tyngt ner bilen med extra kablar och övriga grejer i installationen.
Snyggt!
Även om det är smidigt och snyggt tror jag inte din jord är lika bra som den är snygg. Den där plåten är väl bara nitad mot karossen och dessutom inte mot ren plåt utan lackad/ytbehandlad.