Det kan mycket väl "fungera", men jag hade nog letat upp något grövre att sätta jorden i.
// Andreas
Det kan mycket väl "fungera", men jag hade nog letat upp något grövre att sätta jorden i.
// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Denna lär ju idealiskt heller i och med att det är tunnplåt, men antagligen bättre att sätta den med genomgående bult i denna plåt. Slipa plåtrent bara så det ligger ann bra. Det hålet används väl inte till något, eller?
jord.jpg
Att dra en något längre jordkabel till närmsta grövre infästning till nånting i bagage (t ex förstärkningsstag för dragkrok i innerskärmarna eller liknande?) borde väl va en enkel lösning också.
Det där hålet kan vara ett alternativ, får kolla på det, bra ide´. Tyvärr är det mest tunnplåt i hela bagagerumsgolvet, enda lite grövre är väl de längsgående balkarna vid stötfångarfästena. I värsta fall är det väl bara att ta ett djupt andetag och svetsa fast nåt rejält någonstans.
Senast redigerat av Vfr den 2020-07-11 klockan 16:58. Anledning: Onödigt att citera hela inlägget precis före
Om du ändå skall dra en lite längre kabel för att hitta något grövre i karossen är mitt tips att istället leta dig framåt.
Under baksätet borde det väl finnas något som bältena är fästa i t.ex.?
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Har varken gjort färdigt jordkabeln eller startat upp bilen, mest skruvat med annat, en traktor bland annat. Men igår hände det lite, var och hämtade något jag önskat mig länge, en nyrenoverad låda med Quaife LSD. Nu är verkligen inspirationen tillbaka, har även skaffat mig en catch-can till vevhusventilationen, det var en del olja i inloppet till turbon när jag plockade ner slangen till luftfiltret. Antar det beror på laddtryck och att man ligger på lite högre varv när man kör på bana.
Kommer göra underverk för greppet fram!
Då var bilen ute på vägarna igen, tog ut den den 1/6. Kort sammanfattning av vad som gjorts sedan förra uppdateringen, förstärkt en drivklocka till lådan, fixat jorden till batteriet och låtit pulverlacka de ombyggda delarna från gamla batterihyllan.
Var på okänd mark när jag förstärkte klockan, men det verkar som den svarvade stålhylsan funkade. Gjorde bara i ordning den på lådan, ett jäkla jobb att svarva och fixa, så den på motorfästet får vänta tills senare.
Jorden löstes med en M10-mutter fastsvetsad i ett 40x3mm plattjärn som i sin tur svetsades fast i reservhjulsbaljan, pinnen till reservhjulet var nog aldrig en bra ide´...
Bifogar även en bild på hur original batteriutrymme ser ut nu, fixade ett fäste för en "batteripol" som är ansluten till nya kabeln bakåt. På detta vis så sparar jag original kablage och kopplingar i motorutrymmet, och får samtidigt en punkt att ansluta t.ex. startkablar till.
Igår var jag på bana för första gången i år, Sviestad och Covid-19 anpassad prova-på-bankörning. Allting fungerade bra, och det var kanonväder. En liten film på ett av varven: https://youtu.be/xW0z5rNLzk0
Inte skruvat så mycket med Saaben, bara haft nere downpipen och bankat till flänsen mot turbon i ett försök att begränsa avgasläckagenivån till uthärdlig nivå. I onsdags var jag uppe i Linköping på ännu en bankörning, laddade upp en ny film på några varv.
https://youtu.be/QjnLL1tecuo
Då var bilen avställd och mekar-säsongen börjar igen! Det är väl inte helt sant, bilen är tillbaka på pallbockar, men jag har inte hunnit skruva nåt. Årets sommar blev ju helt värdelös med alla inställda träffar och aktiviteter, men lyckades få till två bankörningar på Sviestad, och en resa till Nurburgring. Den sista var bokad före Corona-utbrottet och när det var dags att åka, den första helgen i September, så var det ganska låg smitta överallt.
Skaffade en omgång nya Nankang AR-1 istället för de utslitna Michelin PSC2 som jag kört på två och en halv säsong, kändes som de funkade bra. Ringen är inget ställe där jag ens vågar närma mig däckens gräns, alldeles för långt hem för det. Allt gick bra, putsade förra årets tid lite och bilen funkade skapligt. Klickade en del på starten, men kunde IAF få igång den.
Efter hemresan så byttes startmotorn direkt, och downpipen har skruvats ner och fått en ny kona. Kompisen hjälpte mig med TIGen. Där står bilen idag, med downpipen på golvet.
Senast redigerat av smedsgarden den 2020-10-14 klockan 06:15.
Nej, det sitter redan ett kinesiskt 7cm2-hus på plats, hoppas det kommer funka nu när DPn fått ny kona. Hade väl lite funderingar på att byta mot ett vinklat Volvo-hus, men orkar inte krångla med att byta grenrör och få fram en adapter o.s.v. Men en billet-impeller kanske hade vart något, eller 20t? Vad skulle man kunna förvänta sig av någon av dessa uppgraderingar?
Ja det finns ju lite olika sätt att angripa avgashuset på.
Porta upp så långt det går, byta till Volvohus och anpassa DP, grenrör m.m.
Byta avgasturbin mot en 9blads för ökat flöde och mindre mottryck.
I de flesta fall tycker jag just avgasdelen är problemet på TD04 serien när man kör med bensin.
Upgradera kamaxlarna kanske kan vara något också just för att öka på flödet.
Senast redigerat av Vfr den 2020-10-17 klockan 07:56. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
///Mackanized
Tillbaka
Jag vill ha det ganska originallikt, mycket mindre nervöst att besiktiga då. Annars hade väl ett extraktorgrenrör suttit som en smäck. Ska jag jaga mottryck så tror jag att det skulle vara lönt att montera ett 3"s avgassystem i stället för mitt 2,5". Kammar är intressant, just nu har jag ju 264/9,4 (ENEM Z29) och inga notchade kolvar. Tror att 276 är lite för mycket, men en 268/9,6 på avgas och köra split-pattern kanske? Eller är det typ samma kam som jag har?
Senast redigerat av Vfr den 2020-10-17 klockan 07:56. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
Snabb sammanfattning av vintern till i våras, hände inte ett dugg. Bortåt April började man bli lite banåkarsugen och som tur var så skulle det bli träff på Knutan. Tuffade ner dagen innan och låg över på ett hotell i närheten av Ängelholm, noterade lite kylvatten under bilen när jag skulle åka mot banan. Drog slangklämmorna vid expansionskärlet, för det såg ut som att det var där det läckte. Hursomhelst så ut till banan, på med r-däcken, och ut på första banpasset. Efter det så ställer jag mig i linen igen för ett andra pass, då ser jag att det ångar från huven. Bilen har tryckt ur sig kylvätska via locket på expansion och det bubblar konstant i kärlet. Så är det att åka original T5-packning. Tog mig hem för egen maskin och sedan var det bara att byta packning.
Sviestad blev ju som bekant inställt, men åkte en kvällskörning med LMS istället, bilen verkade funka. Dags att uppgradera!
Har länge velat ha bättre bromsar på bilen och jag har gjort ett försök tidigare som blev en fullständig flopp. Men skam den som ger sig, har för flera år sedan köpt ett par Brembo ok från en Alfa som jag tänkt använda. Dessa är från en bil med 330x28mm skivor, så jag började forska runt lite, men hittade inget klockrent från någon annan bilmodell. Så tanken kom på två-delade skivor med lösa bells, hittade en firma i UK som hade mycket skivor till vettiga (nåja) priser. Det som gör Alfa-oken lite speciella jämfört med vanliga eftermarknads-ok är djupet på beläggen, svepytan, den är ca 60mm. På compbrakes hemsida fanns bara en 330-28mm skiva med 60mm svepyta, så den beställer jag. Efter lång väntan kommer skivorna, och naturligtvis är då svepytan 50 mm djup. Blir lite trött, funderar lite, och skriver en köpes annons efter andra fyrkolvsok på rejsa, mest ett långskott. Får svar från en kille i Göteborg som har ett par ok som skulle kunna funka, köper dem direkt, priset på 2000kr går inte att klaga på. Oken är av märket Hi-Spec och är en lågpris-variant, men de ser vettiga ut och använder samma belägg som nåt Ap-racing ok.
Så då hade jag ok och skivor, men inga bells. Hittade en firma som heter M&M motorsport som tillverkar på beställning, skickade över mått på originalskivan och nya skivan, så svarvade de fram bells åt mig. Viss leveranstid, men resultatet blev bra. Oken är radialmonterade, så det blev en del mätande och ritande på adaptrar för montering. Gjorde ett litet misstag då jag inte gav skivorna tillräcklig frigång radiellt mot oken, och vid första testrundan så började de ta i när skivorna blev varma. Detta löstes med hemmagjorda shims, nöden har ingen lag när det är två dagar till Kinnekulle.
Hårdtestet blev Kinnekulle i sommarvärme, och jag är jättenöjd, verkar funka bättre än jag vågade hoppas på.
Stöddiga bromsar!.!
Bra jobbat!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Snyygt! Jag kan tänka mig att det blev lite skillnad i bromsprestanda, även om just Kinnekulle inte ställer riktigt höga krav på bromsar. Mantorp är däremot en helt annan sak. Och Anderstorp kan jag tänka mig, men där har jag aldrig kört själv...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Kul med custom! Alltid gött att tjöta på träffarna, hann inte fråga hur bromsarna kändes men kul att det lirade!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng