Sidan 5 av 9 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 179

Ämne: 9000 Italien Aero, road & track

  1. #81
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Har du byggt om till T7 ventil ? Om inte gör det, ingen idee att strula med T5 ventiler.

  2. #82
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av smedsgarden Visa inlägg
    Igår var jag i Borås och fick kanonhjälp av Mackan. Han kollade över mappen och fixade till den en del så nu beter sig bilen mycket bättre. Dessutom såg han att den inte knackar och att laddtrycksproblemet beror på en trasig MV. Fick en liten försmak av hur den ska gå då vi ryckte slangen till WG vid ett tillfälle. B-)

    Fortsättning följer, någon som sitter på en bra magnetventil i närheten av Ulricehamn?
    Fin bil och som tidigare inlägg, blir sugen på 9000 igen!

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Har du byggt om till T7 ventil ? Om inte gör det, ingen idee att strula med T5 ventiler.

    TS jagar T5 ventil för test, saknas ventiler i området blir det ombyggnad till T7.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #83
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Byggom istället för att leta !
    Om det finns så är dom troligtvis utslitna om inte så går dom sönder.
    Billigast och enklast och framtidssäkras med en T7.

  4. #84
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Skönt att hitta problemet

    Jag vill instämma med föregående och rekommendera att bygga om till t7-ventil. Kommer spara mycket huvudvärk i längden

  5. #85
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Tror nog att det slutar med en T7-ventil, men vill gärna åka till Kinnekulle i helgen och hinner inte greja så mycket denna veckan då min yngste son tar studenten på fredag.

    Har fått tag i en bra T5-ventil och den verkar kunna fungera, efter att spännt upp WG-klockan från 0,5 till 0,55 i GLT så steg maxladdet från 1,2 till 1,4. Ska försöka få upp GLT-trycket lite till och se om inte det går att få rätt (1,6 bar) ladd.

  6. #86
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    169
    Medlem#
    10566
    Hur gick det, tog du dig hem?

  7. #87
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Citat Ursprungligen postat av Martin_F Visa inlägg
    Hur gick det, tog du dig hem?
    Det gick bara fint!

    För er som undrar vad Martin menar så ska jag göra en kort sammanfattning av min dag på Kinnekulle Ring...

    Hängde på grinden vid klockan åtta och allt verkade gå ganska bra, kör in, parkerar och öppnar huven för teknisk besiktning. Det första som inspektören ser är att batteriet inte sitter fast, pinsamt... Börjar riva i verktygslådan efter 10ans lednyckel, hittar inte den, rycker tag i en gammal skiftnyckel och börjar försöka komma åt att dra. När jag krånglar där, så kommer jag åt kylarslangen med armen och den lossnar från kylaren med 90 gradigt vatten forsande... Inte lönt att fortsätta den tekniska besiktningen om man säger så...

    När jag lugnat ner mig och kollar över läget så visar det sig att stosen i kylaren gått av, den var otroligt skör och antagligen har jag dragit klämman för hårt. Det fanns ett par cm kvar att få på slangen på, och det hade nog kunnat gå att få det att fungera. Men jag kom på att hemma, 1,5 timme från Kinnekulle, hade jag en begagnad kylare från en 9000 med v6 och automat, värt att chansa på. Väcker sonen som kör upp kylaren, och med lite lånade verktyg och moraliskt stöd från trevliga människor, så byttes kylaren.

    Hann med en testrunda under första familjekörningen för att testa grejerna lite, körde försiktigt och inga större problem upptäcktes. Kollar lite under huven och ställer mig i linen till bankörningen. Börjar även här lite försiktigt, men när jag börjar försöka få upp fart så hör jag ett tydligt "Klonk"-ljud i framvagnen, dålig vägkänsla och jag tycker att den häver sig över vänster framhjul. Inget kul att pressa hårt om man inte litar på bilen och mitt första och enda riktiga körpass blev sådär.

    Stod som flaggvakt under andra familjekörningen så det fanns ingen tid att skruva, jag bestämde mig för att det fick räcka, bättre att kunna köra bilen hem än att nåt händer för att man är körsugen.

    Träffade mycket trevliga människor och tänker försöka igen på Anderstorp, om bilen går då... :-D
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av smedsgarden den 2018-06-17 klockan 09:06.

  8. #88
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Cool

    Igår så hjälpte Mackan mig med att mappa färdigt bilen, är jättenöjd! B-) Passade på att montera en T7-ventil och löda om en box dagarna innan och det funkar bra, nu laddar den som den ska, 1,6 bar. Går riktigt fint på varv, ingen tvekan om kammarna flyttat upp registret. Det enda som krånglade lite var insugstemperaturen, får nog kolla lite på om det går att göra nåt åt den, har en modellanpassad alu-IC. Funderar på att kontrollmäta och se så att det inte bara är sensorn. Någon annan som vart ute för nåt liknande?

    En kort, dålig film från en provkörning:

    https://youtu.be/nnf91rt7g8A

    5 användare gillar detta inlägg



  9. #89
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    169
    Medlem#
    10566
    Det är alltid lika trevligt när saker och ting löser sig!

  10. #90
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Undrar om inte e85 konvertering blir aktuell snart?

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #91
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  12. #92
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Lol! Den måste sparas till framtida bruk!


    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  13. #93
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Undrar om inte e85 konvertering blir aktuell snart?
    Vem vet, man är ju miljövän... Fast jag undrar om min stackars koppling skulle gilla det? :-)

  14. #94
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Haj, dig har jag missat. Såg dig på kullen och tyckte synd om ditt dig och ditt vattenläck.

    Hoppas vi syns på Anderstorp om inte förr, vi bor ju nästan grannar..

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  15. #95
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Jag har dock inte den effekten som du har men kör på steg3 maptun till min 9-5 aero och när jag kör på etanol då tackar min orginal koppling för sig. En jäkla skillnad men det roliga är att motorkaraktären blir helt annan och ganska rå Så din 9000 aero skulle bli en ulv i fårakläder vilket är så Nice.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #96
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Då banåkarsäsongen inte blev riktigt som jag tänkt mig ,bilen inte var i ordning i tid, och nästa banträff med klubben som jag vågar köra till är i slutet av september, så började jag titta efter öppna trackdays. Jag anmälde mig till Jap Tunings körning på Ring Knutstorp i tisdags, välorganiserat och trevligt arrangemang, fick mycket körtid. Enda strulet var att ena drivaxelns mutter lossade från navet och hjulnavet var på väg att dela sig. :-\

    Länkar till lite bilder från dagen tagna av andra, vill inte låna av rättighetsskäl. :-)

    https://www.car.info/sv-se/event/jap...2018-knutstorp

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #97
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    om du får återkommande problem så kan jag rekommendera muttern från 9-3 viggen och 9-5 under samma år som viggen såldes (tror jag det är) 5125018 heter den. Den har en flytande bricka och är inte 1 solid klump



    i slutändan fick jag låsa min mutter med en sprint som jag borrade ur hål för i axeln. hoppas du slipper det!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  18. #98
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    om du får återkommande problem så kan jag rekommendera muttern från 9-3 viggen och 9-5 under samma år som viggen såldes (tror jag det är) 5125018 heter den. Den har en flytande bricka och är inte 1 solid klump



    i slutändan fick jag låsa min mutter med en sprint som jag borrade ur hål för i axeln. hoppas du slipper det!
    Tror jag ska testa såna muttrar, tack för tipset!

  19. #99
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Har åkt i bilen i sommar, men inte alls så mycket som jag önskat. ACCn har vart ur funktion trots att jag fyllde den i våras, och då blir det lite svettigt i skinnstolarna. Igår fick jag syn på denna tråden efter att någon lyft den, http://forum.saabturboclub.com/showt...CC-fel-9000-97 .

    Visste att det fanns ström till kompressorn, och shimsa den verkade skitlätt. Mätte upp avståndet till över 1mm, så det var värt att prova, tog väl kanske totalt 30 minuter med det vanliga letandet efter verktyg o.s.v. att plocka bort ett shims (ca 0,45mm). Startar upp och jag hör direkt att kopplingen slår till, blåser iskallt redan efter någon minut. Jag gissar att värmeböljan är över nu. :-D

    7 användare gillar detta inlägg



  20. #100
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Det börjar dra ihop sig till säsongsavslutning, på lördag har jag bokat in en effektmätning hos KL-racing i Falköping i samband med deras motordag, blir spännande att se hur det går. Sedan på söndag så blir det Teknikens Världs trackday på Mantorp Park, hoppas man slipper åka kärra därifrån denna gången... Fungerar fortfarande bilen den 29e så åker jag till Anderstorp, vid månadsskiftet så ställs kärran av.

    Har skruvat lite med, byggde om tryckröret för att kunna använda en annan sensor till insugstempen. Mackan gav mig tipset om att byta, för att mässingsklumpen som sitter där original tar upp strålningsvärme och en plastsensor ger mer rättvist värde. Har precis gjort operationen, men har väl inte kunnat avgöra om det gav något än.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Växellåda på italien-Aero?? (9000 -97)
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 11:24
  2. 9000 Aero, Italien import
    Av BaCarDi i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 09:55
  3. Trimmning av Italien-importerad 9000 aero -96
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •