Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 179

Ämne: 9000 Italien Aero, road & track

  1. #41
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Skruvade med framvagnen och bromsar fram till 22 i fredags för att kunna köra på Mantorp idag. Dagen började halvdant med frigångsproblem för bromskivorna, skrapade i när man satsade i svängarna. Blir en revision B på dem.

    Då det blev lite mindre kört än jag tänkt mig och dags för sista banpasset för dagen, så jag satsade hårt... Och det slutade med att jag fick ett rejält knackande i motorn och lågt oljetryck. Motorras.

    Lyckades få tag i en trailer och kom iväg från Mantorp vid halv sju, skönt att det ordnade sig.

  2. #42
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: 9000 Italien Aero, motorras...

    Trist med motorraset men ändå skönt att det löste sig med transporten.
    Du får gärna ta många bilder på bromsarna sen när rev.B är klar

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #43
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Tiden går och det var ett tag sedan motorn rasade... :-) Det som hänt sedan dess med Saaben är inte speciellt mycket, har byggt två A-traktorer åt mina grabbar och fixat med husprojekt i stället. Men nu i vinter så har jag börjat titta åt det hörnet av garaget där Saaben står...

    Målet för i år är att få den körbar för egen maskin igen, eventuellt besiktigad om allt går bra. Motorspecen blir:

    -Block med pluggade balansaxlar, borrat och planslipat

    -Slipad vev och Abbot Racing lättat svänghjul

    -Wössner kolvar på original stakar

    -Tillsnyggad topp med nya ventiler och kanske styrningar, T7-tryckare och nya original ventilfjädrar

    -260° Enem-kammar

    Resten är fortfarande inte riktigt bestämt, men troligen:

    -Bensin och inte E85, mest för att bensinen håller jämnare kvalitét och verkar driftsäkrare

    -Grönisar, finns i garaget, därför...

    -Original grenrör, är lat och orkar inte byta inför varje besiktning

    -Garrett GTX eller 19T, nåt litet och snabbspolat IAF... :-D

    Just nu är blocket hos motorrenoveraren och jag väntar på att få tillbaka det...

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #44
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Spännande!

  5. #45
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    En projekttråd utan bilder är väldigt ointressant, här kommer några bilder på bilen från 2010... Och som sagt, den har stått i ett hörn i garaget sedan 2011... :-/


    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av smedsgarden den 2018-04-22 klockan 07:24.

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Snygg!

    Man blir lika glad varje gång man ser en fin 9000.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #47
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Otroligt fin! Den där förtjänar att komma ut på vägarna igen!
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  8. #48
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Tackar! Ska göra mitt bästa för att få ut den i år... Turbovalet blev lätt, igår var jag uppe hos Hyvens utanför Trollhättan och köpte ett 19T-aggregat och en steg 5 box. Har redan all hårdvara för att matcha den, så jag tänkte att det kan vara värt att testa. Det som kan spöka är väl att jag kommer använda trimkammar, men det hoppas jag bredbandslambdan avslöjar i så fall... Imorse var jag inne på jobbet och fräste ur en avdragen skruv i kamkåpan, den är en alldeles egen historia, men det blir en senare uppdatering...
    Senast redigerat av smedsgarden den 2018-04-22 klockan 07:26.

  9. #49
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Idag hämtade jag hem bottendelen från motorrenoveraren. Uppmätta stakar, planat block, borrad, slipad vev,viktjusterad och balanserad. Kändes riktigt gött att sätta upp den i motorstödet... :-)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av smedsgarden den 2018-04-22 klockan 07:27.

  10. #50
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Fortfarande 2.0?

  11. #51
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Nix, föregående ägare hade lagt i en 2,3 och det blir det nu igen. Denna motorn blir ett hopplock av den gamla, en reservdelsmotor och en hög med delar jag köpt till... :-)

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #52
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    9000 Italien Aero, motorrenovering!

    Oljepump och kamkedjekåpan är en historia för sig. Det som hände i motorraset var att ett vevlager roterade, oljetrycket försvann och balansaxellagren gick åt skogen. Oljan glittrade som värsta flakelacken, mycket spån i den... Min gamla kamkedjekåpa är rejält repig:



    Den från reservdelsmotorn är lite bättre, men absolut inte toppskick:



    Så jag gick ut på bildelsbasen och kollade, hittade naturligtvis inget där, men kollade andra Saab modeller med T5 kortmotor. Hittade en 900 kåpa från en motor som gått 3000 mil, slog till direkt! Men är nåt för bra för att vara sant så är det oftast det... De var naturligtvis inte likadana, 900-kåpan saknade flera fästen:



    Men oljepumpen är riktigt fin, så jag tänker flytta drev och pumpgavel till min halvdana kåpa och hoppas det blir bra. Bild på 900 kåpan:



    Men jag undrar, har för mig att jag läst nåt om att packa pumpen med vaselin. Är det det bästa, eller räcker det med att olja in allt? Vilket vaselin använder man ISF? Motorn kommer inte startas på ett par månader, om det har betydelse.
    Senast redigerat av smedsgarden den 2018-04-22 klockan 07:28.

  13. #53
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Som Saab-ägare så är man ju väldigt noggrann med ventilkåpan, den dominerar motorrummet om man säger så... Testar att göra en klassiker, fräst lite...

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av smedsgarden den 2018-04-22 klockan 07:28.

  14. #54
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Tiden går fort när man har roligt, senaste uppdateringen i Maj... Nåja, motorn är ihopsatt, blev nån liten förändring i planen. I stället för att renovera toppen jag portat så blev en ny, tom topp inköpt från Saabparts, ventiler och fjädrar snoddes från en annan ny topp som saknade kamlageröverfall. Ibland är det bra att spara på grejer... :-) Naturligtvis kunde jag inte hålla mig och filade lite i kanalerna, inget stort jobb, utan bara en finputsning och portmatchning.



    Jag har monterat motorn efter bästa förmåga, och idag var det dags att plocka ner den i bilen...

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av smedsgarden den 2018-04-22 klockan 07:29.

  15. #55
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Då var maskinen startad! Efter lite larmstrul och annat så hoppade den igång, på två cylindrar och ett jäkla skrammel, efter en snabb analys av stiften så konstaterades att ettan och trean inte verkade få bensin. Startade den igen och efter ett par kärleksfulla knackningar på spridarna så vaknade alla cylindrar, skramlet tystnade allt eftersom oljetryck kom och tryckarna luftades ur... :-) Nu så ska toppen efterdras och en del andra smågrejer fixas, kan bli banåkning i år...

    https://youtu.be/v_Wly4HKMKQ

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #56
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Kanske byta de spridarna för säkerhetssskull? Blir lite tråkigt om de ger sig vid varvstopp på 3an

  17. #57
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Kanske byta de spridarna för säkerhetssskull? Blir lite tråkigt om de ger sig vid varvstopp på 3an
    Jag startade bilen med samma grejer som satt i vid haveriet, mest för att det funkade då, men över sex år på hyllan har nog gjort att de klibbade. Efter besiktning så åker de gröna spridarna i, tillsammans med steg 5 boxen. B-)

  18. #58
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Har de spridarna gått med E85? Då förstår jag varför Det räckte med någon månad för att sätta igen filter och spridare på polarens bil som stått över vintern.

  19. #59
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    vad har du lackat ventilkåpan med ? snyggt iaf.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #60
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Har de spridarna gått med E85? Då förstår jag varför Det räckte med någon månad för att sätta igen filter och spridare på polarens bil som stått över vintern.
    Nix, de har inte gått med E85, men jag gissar att de krånglade för att de inte vart använda på länge. Funderar på att bygga en egen testrigg för spridare med hjälp av en Arduino och ett gammalt insug, nåt liknande detta: https://youtu.be/ZsDSgUUd44c Både för att det kan minska risken för problem och för att det är kul. Tur att man inte rökar, för det ska man nog inte göra intill en sådan rigg... :-D

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    vad har du lackat ventilkåpan med ? snyggt iaf.
    Den är pulverlackad med mattsvart strukturlack, ungefär som original, sedan slipade jag fram bokstäverna.
    Senast redigerat av smedsgarden den 2018-02-21 klockan 10:10.

Liknande ämnen

  1. Växellåda på italien-Aero?? (9000 -97)
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 11:24
  2. 9000 Aero, Italien import
    Av BaCarDi i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 09:55
  3. Trimmning av Italien-importerad 9000 aero -96
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •