Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 179

Ämne: 9000 Italien Aero, road & track

  1. #21
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Det har inte hänt så mycket på ett tag, har varit sjuk och så har det vart en massa annat som kommit i mellan hela tiden. Fick lite gjort idag IAF. Tänkte montera K&N filtret medans det är gott om plats i det hörnet av bilen. Började med att smida ihop ändan på ett 3" avgasrör lite grann för att slangen till turbon skulle passa. Sedan funderade jag på att göra ett öra för att fästa det i karossen, men tyckte att det inte skulle bli bra. Så jag gjorde en annan sak.



    Blev rätt nöjd med resultatet, lite mattsvart så...


  2. #22
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Ikväll hängde jag upp lådan, ensam... Ganska bökigt, men nu känns det bra.

  3. #23
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Idag blev det lite smått gjort. Väntar fortfarande på prylar som är på förzinkning, men det finns att göra ändå. Plockade ihop fjäderbenen då jag fått tillbaka fjädrarna från pulverlack.


  4. #24
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Ok, det har stått still ett tag. Jobbat utomlands i ett par månader och sedan är det ju allt annat som ska skötas oxå.

    Så här ser det ut idag, monterat krängaren men väntar på stötdämpare.



    Framvagnen.




    Bromsarna hänger här, grundmålade. De blir inte gula.




    Hade gärna fått ihop den till Kinnekulle, men det känns omöjligt. Inga bakdämpare, trasigt flexrör och så ska den besiktigas.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Snygg uppfräschning! Kommer bli kanon

    mvh

  6. #26
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Citat Ursprungligen postat av viktor9k
    Snygg uppfräschning! Kommer bli kanon

    mvh
    Tackar!

    Nu har det äntligen börjat hända lite. Har monterat ihop bromsar och hjulupphägningar både fram och bak. När jag ändå höll på bak så passade jag på att byta stötdämpare, vågade inte lita på att de gamla var ok efter att jag skruvat bort dem. Vilken idiotkonstruktion... Nu så svetsade jag fast muttrarna i bärarmen så att det trycker ut bulten samtidigt som man lossar den. De nya bultarna jag köpt hos Saabhandlarn var varmgalvade så de klarar sig nog bättre än de gamla. Inte var det mycket dyrare än hos pirathandlarna heller.

    Sedan köpte jag ett kit med stålomspunna bromsslangar och Tar-ox belägg till bakbromsarna. Gillade kvalitén på bromsslangarna, såg bra ut. Hoppas de funkar lika bra som de såg ut...

    När bilen stod på backen igen så monterade jag slutsteget och batterihyllan. Kopplade in extramätarna och tog ned downpipen. DPn är en äkta 3" så det var trångt och jävligt att få loss skruvarna. Nu har jag lämnat den till en kompis som ska TIGa in en extra lambdamutter till bredbandslambdan. Ska även byta flexröret, tydligen lägsta punkten på bilen...

    Idag justerade jag framvagnen, ungefär 1,9 - 2,0 graders camber och en aning toe-in. Får se hur det funkar, kanske borde sänka cambern lite?

    Framvagninställning.



    Lackat ok, skiva och stålomspunnet skymtar.


  7. #27
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Snyggt!
    Det är ett noggrant arbete du lägger ner och resultatet blir bra!
    Och jag gillar din open-air lösning

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #28
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Tack Konrad! Följer ditt jobb med fasan...

    Nu har jag kommit hem efter en vecka i Mexico, och fick DPn igår, så då var det bara till att kavla upp ärmarna. Skulle skarva ihop det nya flexröret med originalkatten och ville gärna få till en skarv som ska vara enkel att ta isär igen. Men det liknade skit så jag slog en signal till KL-racing i Falköping och de hade 3" v-bandsskarvar i stål hemma på hyllan. På FM idag satte jag mig i 745an och körde de 5 milen upp till dem och köpte två st. Tänkte att jag efter besiktningen ska tillverka ett "fulerör" i stället för katten. Med den här skarven ska det vara 15 min jobb att byta mellan katten och röret. IAF, fixade ihop avgassystemet och gjorde klart lite annat småpill som måste fixas. Uppstarten gick bra och inga läckor så det var bara till att ut och provköra.

    MEN, varvräknaren är stendöd. Vet att den hoppade när jag motortvättat i höstas, undrar om det är oxid i styrboxhandsken? En annan sak som oroar är att oljetrycket känns lågt på tomgång, ca 11-12 psi eller kanske 0,8 kg. Sen laddar den inte mer än strax över 1 bar, ryckte WG-slangen och då gick den upp till 1,5 bar utan problem. Undrar om det beror på högt mottryck i avgassystemet eller om det bara behövs lite nya stift? Skulle kunna vara att soppan blivit dålig över vintern. GLT ligger enligt mätaren på 0,5 bar.

    Det positiva är att bromsar och väghållning är grymt mycket bättre, nu känns inte bilen livsfarlig längre...

    V-bandsfläns



    Camber



    Autometer Cobalt


  9. #29
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Idag har jag felsökt på varvräknaren som inte fungerar, visade sig vara själva instrumentdelen som gett upp. Nu ska jag bara ha tag i en annan så fort som möjligt, nån här i närheten som har en över?

  10. #30
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Besiktigade nu på morgonen, gick så där... Åkte på diffus ljusbild och obefintlig handbroms på ett hjul. Att mina reflektorer var dåliga visste jag, men handbromsen måste nog klassas som ett klantfel. Men det mest retliga var att en av bussningarna till framkrängaren helt plötsligt låg på lyften. Det bryter rätt rejält i länkstagen så det hade helt enkelt klippt av bussningen. Besiktningsmannen tyckte nog lite synd om mig så han skrev inget, förstod nog att jag skulle fixa det så fort som. Annars fick jag mest beröm för bilen, alltid kul.

  11. #31
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    635
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Citat Ursprungligen postat av smedsgarden
    Besiktigade nu på morgonen, gick så där... Åkte på diffus ljusbild och obefintlig handbroms på ett hjul. Att mina reflektorer var dåliga visste jag, men handbromsen måste nog klassas som ett klantfel. Men det mest retliga var att en av bussningarna till framkrängaren helt plötsligt låg på lyften. Det bryter rätt rejält i länkstagen så det hade helt enkelt klippt av bussningen. Besiktningsmannen tyckte nog lite synd om mig så han skrev inget, förstod nog att jag skulle fixa det så fort som. Annars fick jag mest beröm för bilen, alltid kul.
    Halloj! Jag har precis fått hem ett par uppsättningar såna krängningshämmare som du kör med. En uppsättning till mig och så en till Plutonius här i forumet. Jag läste att folk tröttnat rätt rejält på bussningarna som följer med till just stagen och att de gjort en egen konstruktion med hjälp av några andra bussningar, ett par grova bultar och en drös brickor. Ska se om jag hittar bild på det hela...

    Utöver detta, vad gillar du känslan i bilen efter byte till dessa lite stöddigare krängningshämmare? Jag ska montera mina nästnästa vecka, inför körningen på Mantorp. Jag har också gula koni, har ställt dem riktigt hårt. Men just nu ligger jag och slappar i Danmark... Och tänker på att åka hem och skruva med bilen... Uppenbarligen är man inte riktigt klok...
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  12. #32
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Citat Ursprungligen postat av Samuelf
    Citat Ursprungligen postat av smedsgarden
    Besiktigade nu på morgonen, gick så där... Åkte på diffus ljusbild och obefintlig handbroms på ett hjul. Att mina reflektorer var dåliga visste jag, men handbromsen måste nog klassas som ett klantfel. Men det mest retliga var att en av bussningarna till framkrängaren helt plötsligt låg på lyften. Det bryter rätt rejält i länkstagen så det hade helt enkelt klippt av bussningen. Besiktningsmannen tyckte nog lite synd om mig så han skrev inget, förstod nog att jag skulle fixa det så fort som. Annars fick jag mest beröm för bilen, alltid kul.
    Halloj! Jag har precis fått hem ett par uppsättningar såna krängningshämmare som du kör med. En uppsättning till mig och så en till Plutonius här i forumet. Jag läste att folk tröttnat rätt rejält på bussningarna som följer med till just stagen och att de gjort en egen konstruktion med hjälp av några andra bussningar, ett par grova bultar och en drös brickor. Ska se om jag hittar bild på det hela...

    Utöver detta, vad gillar du känslan i bilen efter byte till dessa lite stöddigare krängningshämmare? Jag ska montera mina nästnästa vecka, inför körningen på Mantorp. Jag har också gula koni, har ställt dem riktigt hårt. Men just nu ligger jag och slappar i Danmark... Och tänker på att åka hem och skruva med bilen... Uppenbarligen är man inte riktigt klok...
    Vet hur det kan va, satt i Indien i våras och längtade hem till garaget...

    Skulle vara jätteintressant att se bilder på hur andra löst detta med stagen.

    Jag är väldigt nöjd med den nu, gjorde ju flera saker samtidigt i chassiet så hur mycket bara krängarna gör vet jag inte. Men känslan är att det nog var en hel del, nu är det roligt när det svänger. Kör med dämparna ett halvt varv från mjukaste läget, och det verkar funka ganska bra. Får väl skruva lite på framdämparna framöver, tänk om det kunde vart lika lätt att ändra bak...Ska nog försöka ta mig till Mantorp, har aldrig testat bana förut så jag är sugen.

  13. #33
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Nu är bilen ombesiktigad och godkänd. Köpte två nya framlampor, och justerade bakoket så var det inget problem. Nya lampor gjorde grymt mycket för utseendet, blev snyggt.

    Det första jag gjorde när jag kom hem från bilprovningen var att bygga mig ett 3" rör istället för katten, och helt plötsligt kändes bilen helt annorlunda, antar att det blev en del värme med originalkatten. Bilen kändes som den gick bättre när det är varmt ute, men fortfarande laddar den inte fullt när tempen går över 20 grader.
    Det här fick mig att tänka lite, nästa steg om man ska göra som alla andra borde vara steg 4 eller steg 5, men får man inte samma fenomen då? Bilen går som ett skållat när det är kallt och mycket syre i luften men mycket sämre på sommardagar, då det är flödet till och från grundmotorn som begränsar? Känns som rätt väg borde vara att öka grundmotoreffekten istället för att få mer "jämn" effekt oavsett väder.

    Har lagt ut en annons på den på blocket då jag inte vet om jag ska bygga vidare på Saaben, känns som att det är nu det börjar bli dyrt att satsa seriöst. Förstärkta, diffade lådor och motorbyggen från grunden verkar inte billigt...

  14. #34
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Nu är det banne mig på tiden med en uppdatering... Efter att ha annonserat ut bilen i höstas så har det inte hänt ett smack. Den funkar rätt bra utom ibland på full gas med mycket laddtryck då den rycker. Saaben ställdes undan för vintern och har tyvärr fått en plats i ett kallgarage. Varför då? Jo, skaffade mig ett riktigt renoveringsobjekt. En Chevrolet 1936 ½tons pickup, precis vad jag inte behövde...





    Hade Chip Fooses killar rivit isär den hade det tagit 3 timmar, för mig tog det ungefär en månad...



    Planen är att renovera chassiet och hytten, göra den körbar. Har lite planer för Saaben med, finns lite delar på hyllorna till den.

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    2

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Ser ut att bli ett roligt projekt
    dont drink and drive!

  16. #36
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    spännande

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  17. #37
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Nu var det ett tag sedan man uppdaterade... IAF, för en månad sedan så flyttade jag in bilen i garagevärmen. Hade köpt en LeMans-blå högerdörr av Tommy i Sösdala, och tänkte montera den. Gick väl ganska smidigt och utan större problem.

    Nästa uppdatering jag tänkte mig var en Walbro-pump. Köpt begagnad på blocket... Gick sådär. Monterade den enligt FAQn här på forumet och bilen startade visserligen, gick att köra. Men gick illa och var allmänt trött, slänger ett öga på bredbandslambdan och den visar att bilen går magert så fort det börjar ladda. Känns som en av mina bättre ideér att skaffa bredbandarn. Tillbaka med originalpump och bilen går mycket bättre och inte så magert.

    Glömmer Walbron och ger mig på nästa "uppgradering", Forge-klockan till WG. Snygg som bara den är den, blänker och så... Monterar och den passar ganska bra, det står ju trots allt 9000 Aero på kartongen. Ut och provkör utan att koppla magnetventilen, 1,0 bar i GLT. Lätt irriterad plockar jag isär den för att se om jag kan hitta nåt fel. Smörjer stången och ser till att den går lätt i lagringen, konstaterar att den har den mjukaste fjädern som Forge har. Ska visst ge mellan 0,5 och 0,7 bar. Efter nästa provkörning så var GLT fortfarande skyhögt, så då plockade jag tillbaka originalklockan. Med lite högre förspänning än tidigare så funkade den ganska bra, GLT på 0,55 och håller emot lite bättre än förut.

    I Söndags så tog jag med mina grabbar ner till Skåne för att åka lite bana. Bilen funkade riktigt bra hela dagen, känns skönt. Uppdateringar utan bilder är skittråkiga, men det finns några från Knutstorp om man följer länkarna i fototråden.

  18. #38
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Händer inte så mycket. Använder bilen som daglig bruksbil nu och det funkar ganska bra. Var på Kinnekulle och körde, skitkul! Hoppas jag kan komma iväg till Mantorp med.

    Veckan efter kullen så kändes bilen trött och laddade dåligt, bytte stift och gjorde lite enklare felsökning utan resultat. Men till slut så märkte jag att det läckte mellan turbo och grenrör, så jag bytte packning. Nu är bilen både tystare och går som den ska igen, om inte bättre än någonsin...


  19. #39
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Då min gamla 745a "trofast" kommer att leva vidare som A-traktor, var det dax att skaffa sig en annan vinterbil. Det här är vad det blev, en OG900 från -93. Tyvärr ingen turbo, men det får gå bra ändå...



    Rost finns, men den går tyst och fint.

  20. #40
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Mantorp till helgen och bilen ser ut så här:



    Anledningen är den här:



    Omborrade Volvo S60 skivor ifrån Biltema, och Peugeot 406 Coupe ok från Bildelsbasen. Detta var inte bolt-on, jag lät flytta hålen i spindlarna några mm. Jag rekommenderar ingen att göra det. Nu hoppas jag att jag hinner få de längre bromsslangarna från Hydroscand, och få tag på ett nytt hjullager. Att åka med extra camber verkar ha knäckt det. En sak jag passar på att göra samtidigt är att montera ett par beggade H&R-fjädrar fram, vet inte om de är 40mm eller 60mm. Återstår att se, bak blir original, över helgen IAF. Hoppas jag får ihop det och att vädret blir bra med torr bana och mycket syre i luften...

Liknande ämnen

  1. Växellåda på italien-Aero?? (9000 -97)
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 11:24
  2. 9000 Aero, Italien import
    Av BaCarDi i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 09:55
  3. Trimmning av Italien-importerad 9000 aero -96
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •