Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 179

Ämne: 9000 Italien Aero, road & track

  1. #1
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    9000 Italien Aero, road & track

    Ok, min första projekttråd.

    Bilen är alltså en 9000 Aero ifrån -95, importerad från italien och har rullat ca 19000mil. Motorn är utbytt mot en 234R (blir den en "äkta" aero då? LOL) som gått ett par tusen mindre än karossen och lådan är bytt mot vad jag tror är en 40 låda. Skicket kan man väl beskriva som rostfri med en del skavanker på lack och kaross. Bilen passar mig perfekt, eftersom den inte är "matching numbers" kan man fixa till den som man vill ha den, originalskick kan vara så begränsande...

    Läget idag:

    * Maptun steg 3 box?, svajande laddtryck.

    * 3" downpipe

    * Ferrita avgassystem

    * Slirande koppling

    * Utslitna frambromsar

    * Kass slutsteg

    * Brytskada på högerdörr

    Planer för vinter 09/10:
    (/) = Delar finns
    (x) = Klart

    (x) Sachs 600nm tryckplatta

    ( ) Sportkatt

    (x) Graderad laddtrycksmätare/oljetrycksmätare/bredbandslambda

    (x) K&N RE-0810 Open Air filter

    (x) Beg. gula Koni fram

    (x) Nya länkarmsbussningar

    (x) Ett annat slutsteg

    (/) Byta högerdörr

    (x) Helalu IC

    ( ) Göra nåt åt den ärgade ventilkåpan

    (x) 25 mm krängningshämmare fram och bak (5/1 -10)

    Sedan finns väl vissa funderingar på fler saker men det lägger jag till när jag bestämt mig.

    Sommar 2010:

    Fanns inte riktigt tid att göra allt på vinterlistan, men det blev en del extra gjort som jag inte planerat...

    * Stålomspunna slangar både till broms och koppling.

    * Svarta silikonslangar till tryckrören.

    * Gula Koni även bak.

    * Sachs speciallamell.

    Nu ska jag köra över sommaren, återkommer med ny lista i höst. Lite roliga grejer är redan införskaffade, smider planer...
    Senast redigerat av smedsgarden den 2018-10-07 klockan 09:58.

  2. #2
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Lite tvättbilder:




    Finn två fel...

  3. #3
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Citat Ursprungligen postat av smedsgarden


    Finn två fel...
    T7-kassett och 2,0 på ventilkåpan? :P

    kul projekt annars, har själv funderat på en italien-aero när ekonomin ordnat upp sig

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    30

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    verkar vara nått med saab 9000 aeros från italien att de har bryt märken på sina fram dörrar.

    det hade nämligen min brors aero import med. samt kassa bromsar o svajande laddtryck.
    ska det vara så svårt med rassel

  5. #5
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Citat Ursprungligen postat av Moffegrev
    verkar vara nått med saab 9000 aeros från italien att de har bryt märken på sina fram dörrar.

    det hade nämligen min brors aero import med. samt kassa bromsar o svajande laddtryck.
    Sånt är IAF roligare än rost...

    Jag har börjat att riva isär bilen för kopplingsbyte och genomgång av framvagn. De nya "Super Pro" poly-bussningarna som jag beställde ifrån KG-trimning igår, kom idag. Det var bra service, det gillar jag... Tyvärr får jag beställa en ny växellådskudde, den gamla ser "röten" ut. Den är ändå bytt en gång sedan bilen kom till sverige.

    Som den står nu.


    Bromsarna var som sagt slut...

  6. #6
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Blev nån timme i garaget idag. Rev ner resten av framvagnen på förarsidan. Den bakre bussningen i bärarmen var helslut, sedan märkte jag att hjullagret också glappade. Har andra spindlar från en reservdelsbil liggande, får kolla hur de lagren är.

    Glappig bussning,


    Här behövs det nya grejer,

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Hej!
    Finn jet har du skaffat dig. Angående svajande ladtryck kan va just koppling eller MV eller själva turbo

    De normalt att de glappar i den bussning efter många mil bytt till power flex i hela fram vagnen du kommer märka stor skillnad sen

    När du håller på med bromsar köp bättre slitsade skivor runt om samt klossar typ ferredo plus ny broms vätska ( ATE Super Blue Racing) ?

    Lycka till

    Mvh Andrej
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Fin kärra, har själv en lemansblå Aero -93 som jag håller på och göra iordning.
    Lycka till!

    /Micke

  9. #9
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Tack för tipsen, nu har jag redan köpt bromsskivor och det blev Biltemas vanliga. Funderade på de slitsade men jag kommer åka med beggade originalskivor bak så då tyckte jag att att det matchar bättre med vanliga fram. Bromsvätskan kommer dock att bytas mot bättre grejer, så ATE är väldigt möjligt.

    IAF, så är framvagnen nere och jag har skurit ur de bakre länkarmsbussningarna ur sina fästen, funkade bra med en vanlig kniv. De främre var värre, och jag tror egentligen att det var onödigt att byta, men då jag köpt de i poly så eldade jag ut de gamla med gassvetsen. Igår, på julafton fick jag mina stötdämpare som jag köpt osett av en medlem här. Det var kompletta fjäderben med H&R sänkfjädrar, och det var rostigt... Idag rev jag isär dem och gick loss med en stålborste på vinkelslipen på ett, sedan med en trött bläster. Ett evighetsgöra, men till sist blåste jag på lite grundfärg med en sprayburk och vart ganska nöjd ändå. Känns som de här stötdämparna kommer att vara en tillfällig lösning, men jag får testa och se. De var inte så dyra.

    Rostigt och fult, men det är ett par gula koni.


    Lite bättre, en kvar...

  10. #10
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    En liten uppdate utan bilder, men inte mycket att fota än. Håller på att blästra framvagnsdelar, kommer att byta spindlar till ett par från min reservdelsbil då ABS-kablarna var skarvade på de andra. Att blästra tar tid och mitt hembyggda blästerskåp har sina brister så garaget blir allt dammigare. Hade det vart barmark kunde jag använt den andra, bättre blästern utomhus...

    En liten nyhet är att jag beställt ett par krängningshämmare från USA, att byta bussningar i original kostar det med, så jag körde på detta istället.

  11. #11
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Jobbar på med framvagnen, var inne hos vår saabåterförsäljare för att beställa zinkringarna till fjäderskålen på fjäderbenen och passade på att höra på undre kulbultar när jag ändå var där. Över 400:- st! Vet att pirat ligger på mindre än hälften så struntade i dem och brydde mig inte ens om att fråga på bromssköldarna. Så idag släpade jag ut blästern och gick loss på sköldarna, den första gick bra men den andra tog en stund. -8 grader och vatten från kompressorn var ingen bra combo, frös i slangarna. Fick ge mig utan att blåsa bromsoken.



    Krängarna från Sasab har hunnit dyka upp, köpte även Tar-ox bromsbelägg via blocket.



    Lite av grejerna som jag snyggat till.


  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    40

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Jag kan tala om vad bromssköldarna kostar, 600kr styck om man nu får tag i en. Tydligen svårt att få fram nya såna. jag var in och skulle ha nya men ändrade mig ganska fort

  13. #13
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Citat Ursprungligen postat av okvin
    Jag kan tala om vad bromssköldarna kostar, 600kr styck om man nu får tag i en. Tydligen svårt att få fram nya såna. jag var in och skulle ha nya men ändrade mig ganska fort
    Som jag misstänkte... Då blir snart bra begagnade hårdvaluta.

  14. #14
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Köpte ett nytt slutsteg idag, det blev ett Alpine MRP-242. Ska bara driva ett par 6x9 och ett par 4or så det blir nog lagom, synd att jag inte har nån batterihylla i bilen nu... Provspelning får vänta.


  15. #15
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Vad som måste vara ett av historiens mest utdragna kopplingsbyten fortsätter. Efter att ha installerat ny garagestereo och hämtat hem min motorlyft, så lossades de sista bultarna och sladdarna till lådan, jäklar vad den lilla koniska pinnen i växellänkaget satt... Lät lådan hänga kvar, det roliga spar jag till imorrn.



    Subframen nedfälld och bara lyftet kvar.


  16. #16
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Fick en timme i garaget ikväll. Lyfte ned lådan och skruvade bort tryckplattan.
    Hmm, som jag misstänkte. Oljigt...



    Lamellen känns oljemarinerad så det är nog bara till att bita i det sura och byta. Tryckplattan ser fin ut, det borde den vara, kopplingen byttes för ca 2000 mil sedan. Men nu blir det 600 nm platta med nån form av organisk lamell.



    Tänkte att jag skulle slippa att planslipa svänghjulet, vad tror ni? Jag tycker det ser ganska OK ut, känns ingen kant och det ser inte blått ut.



    Det är nästan helt säkert att läckaget kommer från växellådssidan, baksidan på svänghjulet var helt torr. Slavcylindern är kladdig, men oljan borde väl kunna komma från ingående axeln på lådan oxå?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Jag slipade svänghjulet på plats.
    Lägg igång motorn på tomgång och så drar du lite fram o tillbaka med slippapret på borrmaskinen.





    mvh
    JMW
    9-5 2,3 Aero -07

  18. #18
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Citat Ursprungligen postat av JMW
    Jag slipade svänghjulet på plats.
    Lägg igång motorn på tomgång och så drar du lite fram o tillbaka med slippapret på borrmaskinen.

    mvh
    JMW
    Det ser bra ut, får se om jag vågar mig på det där... Ska rengöra mitt svänghjul och kika lite mer på det. Idag har jag dragit slutsatsen att det måste vara slavcylindern som läckt, eller möjligtvis packboxen i bakkant på den. Den var rejält sölig på insidan av bälgen, hur som, ny blir det...

  19. #19
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Idag har jag beställt lamell, slavcylinder, stålomspunnen kopplingslang och magiska camberbultar... Ouch!

    Det fanns visst tre olika alternativ till lamellcentrum, stum sinter, stum organisk och fjädrad organisk. Jag valde den fjädrade, den stumma organiska visste jag inte ens fanns, undras om det är nån ny variant?

  20. #20
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: 9000 Italien Aero, uppfräschning.

    Det som hänt sedan sist är att jag modifierade huvudcylindern till kopplingen, förlängde stången ca 3,5 mm.



    Sedan när lamellen kom så började jag montera den nya kopplingen, visste inte riktigt vad jag skulle använda som centreringsdon. Men kollade mina nya långa ½" hylsor från Biltema, och 14mm var som gjord för det här...



    Nu så är egentligen lådan färdig att hängas upp igen, men jag tänkte passa på och montera T-kors på oljetrycksgivaren till slangen för oljetrycksmätaren nu när det är gott om plats, så jag väntar tills jag köpt ett. Idag passade jag på att montera alu-ICn, fick ta ur och böja undan en plåt på vänstersidan för att ge plats, fick även flytta signalhornen. De hamnar nere bakom frontspoilern istället.



    Hmm, bilen blir bara mer och mer demonterad... snart måste det vända...

Liknande ämnen

  1. Växellåda på italien-Aero?? (9000 -97)
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 11:24
  2. 9000 Aero, Italien import
    Av BaCarDi i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 09:55
  3. Trimmning av Italien-importerad 9000 aero -96
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •