Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Lackskyddsbehandling... sen då?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Lackskyddsbehandling... sen då?

    Min nya fina Saab fick sig en omgång på City Bilvård i Göteborg. Fick dock inte med någon information om hur jag ska göra framöver med bilen. Snart är det vinter och jag skulle vilja veta om jag ska vaxa eller inte vaxa, om jag ska använda avfettning eller inte osv.
    Någon här som vet?

    Det här är vad de gjorde med bilen: Lackkonservering

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    Varför inte ringa & fråga dom!?!? Men vaxa ska du ju inte behöva då du gjort en lackkonservering!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    Det står ju klart och tydligt om 18 månader ska du göra en efterbehandling. Därimellan ska ingenting behöva göras enligt dom själva.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    209

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    Min nya fina Saab fick sig en omgång på City Bilvård i Göteborg. Fick dock inte med någon information om hur jag ska göra framöver med bilen. Snart är det vinter och jag skulle vilja veta om jag ska vaxa eller inte vaxa, om jag ska använda avfettning eller inte osv.
    Någon här som vet?

    Det här är vad de gjorde med bilen: Lackkonservering

    /thomas
    Varför har du gjort en lackkonservering utan att veta vad det innebär? Sen tycker jag att om man kan vaxa själv, som du verkar kunna så är en konserveringen bara bortkastade pengar enligt mig. Vaxa själv vår och höst så har bilen nästan samma skydd, vad jag vet i alla fall, och det blir mycket billigare.

    Lackkonservering ska stå emot avfettning, iaf om den är bra, men det sliter nog en del, och skyddet slits nog mer av avfettning. Men annars är det bara att tvätta på, borde gå lätt nu i början då bilen är skyddad.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    Citat Ursprungligen postat av HerrAlbin
    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    Min nya fina Saab fick sig en omgång på City Bilvård i Göteborg. Fick dock inte med någon information om hur jag ska göra framöver med bilen. Snart är det vinter och jag skulle vilja veta om jag ska vaxa eller inte vaxa, om jag ska använda avfettning eller inte osv.
    Någon här som vet?

    Det här är vad de gjorde med bilen: Lackkonservering

    /thomas
    Varför har du gjort en lackkonservering utan att veta vad det innebär?
    Detta utfördes innan jag köpte den. Har varit en massa strul med bilfirman så jag orkar helt enkelt inte ta kontakt med dem och fråga. Firman som gjorde jobbet verkar inte vilja svara på mail så jag får försöka söka dem via telefon istället.

    Vill bara inte göra något som förstör det skydd som bilen nu verkar ha fått på grund av okunskap

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    209

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    Gjordes behandlingen nyligen? Precis innan du köpte den, eller var det typ innan sommaren?

    Om det är gjort för länge sedan så tycker jag du ska tvätta och vaxa den som vanligt. Om det är gjort nyligen så är det bara tvätt som gäller.

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    Men har bilen nyligen genomgått en seriös lackkonservering så är det ju bara att tvätta på som Herr Albin säger! Avfettning ska det ju tåla, men det sliter såklart! Jag använder själv sällan avfettning när jag tvättar på vintern, tvättar en gång i veckan & tycker att det går bra utan! Att vaxa en nyligen konserverad lack är såklart onödigt!

  8. #8

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    Tvätta bilen som vanligt och skit i vaxet, vaxa en lackbehandlad ska inte behövas. Gör en "återbehandling" 1 gång per år och du har blank och fin bil året om.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    Citat Ursprungligen postat av HerrAlbin
    Gjordes behandlingen nyligen? Precis innan du köpte den, eller var det typ innan sommaren?

    Om det är gjort för länge sedan så tycker jag du ska tvätta och vaxa den som vanligt. Om det är gjort nyligen så är det bara tvätt som gäller.
    Det var i oktober. Kör bara tvätt nu och vaxar den till våren istället

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    256

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    Du ska göra precis som du vill. Alla avfettningar och tjärlösare funkar. Lera den om skiten sitter fast. Känns den lite"grå" efter alla avfettningar så ska det räcka med ett vaxschampo. Men har du systemgaranti som gäller i 6 år så ska den kännas fräsch i 18 månader tills det är dags för återbehandling (topcoat) annars så hade jag påpekat det. Det som folk gör fel är borstar och trädgårdsslang. Undviker man dem så ska glansen ligga kvar under låååång tid.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    Citat Ursprungligen postat av Mazzze
    Det som folk gör fel är borstar och trädgårdsslang. Undviker man dem så ska glansen ligga kvar under låååång tid.
    Undvika borstar? Och jag som trodde att en borste var bra mycket bättre än en svamp. Dags att söka efter lite tvätt-trådar.
    Har aldrig haft någon så här fin bil som jag verkligen brytt mig om så jag är alldeles ny på detta.

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    Värt att tänka på är att bilen i princip ska vara ren när du sätter svampen i lacken. Får ett hugg i bröstet varje gång jag ser någon dra runt smutsen med tvättsvampen..

    Alkalisk avfettning som förtvätt. Vid asfalt, tjära eller salt börjar man med kallavfettning.

    Kallavfettning sliter mest, alkalisk "inte jättemycket" med vettig spädning.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    En svamp - rätt hanterad - är alltså bättre för bilen än en borste? Ja, jag ska söka rätt på trådar om tvättning men har inte hunnit ännu

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  14. #14

    Re: Lackskyddsbehandling... sen då?

    Man ska INTE vaxa en bil som blivit lacksyddsbehandlad.
    Tvätta med avfettning går bra och den skall tåla kallavfettning, antal kommer jag ej ihåg nu.
    Sedan som vissa säger, tvätta med borste är inte bra alls.
    Avfettning först och börja alltid spola av bilen nerifrån. Sjävlklart skall högtryckstvätt användas.

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av "Krontec" lackskyddsbehandling!
    Av Ekan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •