Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Söker någon som har kommit i kontakt med lite större snurror från Mitsubishi.

    Vi är ju bortskämda med driftsäkerhet hos riktiga TD04-varianter på våra bilar men har även lyckas få tips om tex en sådan här.

    http://cgi.ebay.com.au/Turbocharger-T67 ... 3eec79d8da

    Finns med lite olika alternativ som avgashus och med T25-fläns.

    Så, skulle vara roligt vad ni andra har för tankar om dessa agg.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    varning for "nya" ebay turbos...

    fran vad jag last pa andra forum har i england verkar det vara nastan uteslutande kina-kopior, dvs ingen riktig mitsubishi

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av HenrikUK
    varning for "nya" ebay turbos...

    fran vad jag last pa andra forum har i england verkar det vara nastan uteslutande kina-kopior, dvs ingen riktig mitsubishi
    Men det är ju ungefär samma sak som med GT-snurror som finns i överflöd på ebay. Självklart är ett krav att det är genuine Mitsubishi.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av HenrikUK
    varning for "nya" ebay turbos...

    fran vad jag last pa andra forum har i england verkar det vara nastan uteslutande kina-kopior, dvs ingen riktig mitsubishi
    Men det är ju ungefär samma sak som med GT-snurror som finns i överflöd på ebay. Självklart är ett krav att det är genuine Mitsubishi.

    Var går gränsen för dumhet!!??

    Är ett risktagande varje gång man handlar från andra lr inte kan träffa säljaren.

    Risken för att bli blåst är därmed väsentligt högre.

    Du som moderator torde veta bättre kan man tänka sej ist för sätta griller i andras huvuden.
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna

    Var går gränsen för dumhet!!??

    Är ett risktagande varje gång man handlar från andra lr inte kan träffa säljaren.

    Risken för att bli blåst är därmed väsentligt högre.

    Du som moderator torde veta bättre kan man tänka sej ist för sätta griller i andras huvuden.
    Ebay har väl ett av världens bästa system för internethandel och att handla från en Top Rated säljare får nog ses som lika om inte mer säkert än via en affär i Sverige. Varför skulle det vara en dumhet att köpa saker via internet där man erbjuds ett flertal recensioner av säljaren? För att det är lätt att välja en bra leverantör.

    Men det är verkligen inte det som tråden handlar om, utan jag är mer intresserad av funktionen som en större turbo från välkända Mitsubishi kan bringa en bil.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna

    Var går gränsen för dumhet!!??

    Är ett risktagande varje gång man handlar från andra lr inte kan träffa säljaren.

    Risken för att bli blåst är därmed väsentligt högre.

    Du som moderator torde veta bättre kan man tänka sej ist för sätta griller i andras huvuden.
    Ebay har väl ett av världens bästa system för internethandel och att handla från en Top Rated säljare får nog ses som lika om inte mer säkert än via en affär i Sverige. Varför skulle det vara en dumhet att köpa saker via internet där man erbjuds ett flertal recensioner av säljaren? För att det är lätt att välja en bra leverantör.

    Men det är verkligen inte det som tråden handlar om, utan jag är mer intresserad av funktionen som en större turbo från välkända Mitsubishi kan bringa en bil.
    Plupp oavsett om recension om din säljare framgår så kan köp bli en dålig affär vart går skillnaden för dej?.

    Kan du generalisera allt slå dej för bröstet tro att allt är ok för att det står så på din dataskärm?

    Funktionen är väl som alla andra turbosar pumpa luft

    ........

    Däremellan finns bra leverantörer & mindre seriösa såsom "kinaturbosar"
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna

    Plupp oavsett om recension om din säljare framgår så kan köp bli en dålig affär vart går skillnaden för dej?.

    Kan du generalisera allt slå dej för bröstet tro att allt är ok för att det står så på din dataskärm?

    Funktionen är väl som alla andra turbosar pumpa luft

    ........

    Däremellan finns bra leverantörer & mindre seriösa såsom "kinaturbosar"

    Som jag nämnt tidigare, jag har inget emot internethandel och kan oftast rekommenderas, men som vanligt gäller sunt förnuft att inte handla av vem som helst. Som det även gäller när man köper saker i butik i Sverige.

    Här pratar vi inte heller om kopior utan det som är intressant är ÄKTA/GENUINE sniglar från Mitsu. (Eller ska dessa ses som billiga kopior? Även alla ur TD04-serien?)

    Det jag är intresserad av är självklart funktionen, därför jag ställde en fråga, inte om hurvida vissa hellre känner för att bli lurad i något konstigt krypin i Sverige eller annan plats i världen.

    Så har du ingen som helst erfarenhet av större Mitsu-turbos eller intressant information får du gärna starta en annan tråd för att prata om internetköp.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna

    Plupp oavsett om recension om din säljare framgår så kan köp bli en dålig affär vart går skillnaden för dej?.

    Kan du generalisera allt slå dej för bröstet tro att allt är ok för att det står så på din dataskärm?

    Funktionen är väl som alla andra turbosar pumpa luft

    ........

    Däremellan finns bra leverantörer & mindre seriösa såsom "kinaturbosar"

    Som jag nämnt tidigare, jag har inget emot internethandel och kan oftast rekommenderas, men som vanligt gäller sunt förnuft att inte handla av vem som helst. Som det även gäller när man köper saker i butik i Sverige.

    Här pratar vi inte heller om kopior utan det som är intressant är ÄKTA/GENUINE sniglar från Mitsu. (Eller ska dessa ses som billiga kopior? Även alla ur TD04-serien?)

    Det jag är intresserad av är självklart funktionen, därför jag ställde en fråga, inte om hurvida vissa hellre känner för att bli lurad i något konstigt krypin i Sverige eller annan plats i världen.

    Så har du ingen som helst erfarenhet av större Mitsu-turbos eller intressant information får du gärna starta en annan tråd för att prata om internetköp.
    Hahahaha!!

    Inte ens du kan försvara handel tillräckligt argumentera rätt då du ena stunden säger att jag "litar på" sedan så backar du!!??

    Är ju nästan som att slå knut på sin egen svans

    Ang turbosar så vet jag att jag har erfarenhet av de mindre men vet även att håkan 831 hade en annan mitsu för flertalet år sedan med sjuuukt seeg spool.

    Du kanske ska agera försökskanin för oss andra då du verkar ha en del att tillföra sveriges saab turboägare med massa erfarenhet som du försöker få oss andra att förstå
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Så, skulle vara roligt vad ni andra har för tankar om dessa agg.
    Eftersom det är själva turbon det handlar om så väljer jag att bortse från Aero-E-Tunas inlägg som jag helt ärligt inte förstår poängen med.

    Antar att du har kikat på div. andra forum redan, verkar inte finnas högvis med information, men snurran nämns i alla fall på zerotohundred, läste bara två sidor innan jag tröttnade på språket:

    http://www.zerotohundred.com/newforums/ ... t35-3.html
    Den snurran på en Lancer/Evo är en hyfsat relevant jämförelse med tanke på cylindervolym tex

    Om det inte finns mer info att tillgå kanske det är ett säkrare kort att satsa på en HX35/HX40 som bevisligen fungerat "helt okej" för andra.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Så, skulle vara roligt vad ni andra har för tankar om dessa agg.
    Eftersom det är själva turbon det handlar om så väljer jag att bortse från Aero-E-Tunas inlägg som jag helt ärligt inte förstår poängen med.

    Antar att du har kikat på div. andra forum redan, verkar inte finnas högvis med information, men snurran nämns i alla fall på zerotohundred, läste bara två sidor innan jag tröttnade på språket:

    http://www.zerotohundred.com/newforums/ ... t35-3.html
    Den snurran på en Lancer/Evo är en hyfsat relevant jämförelse med tanke på cylindervolym tex

    Om det inte finns mer info att tillgå kanske det är ett säkrare kort att satsa på en HX35/HX40 som bevisligen fungerat "helt okej" för andra.
    Helt korrekt Roijer!!!

    Skall både ge & ta i nedanstående inlägg!

    När man inte förstår så skall man nog undvika att skriva något alls.

    Läser du enl mitt inlägg så ser du nog att jag även kommenterat turboagget mitsu med diverse erfarenheter!!

    Dock gick jag inte in på fakta på samt flödesmappen på agget plupp diskuterade om.

    Men det var ju inte djupdykning i ämnet som skulle tas fram!!

    Du kanske har nåt mer väsentligt att tillföra detta kan man hoppas då plupp inte kommenterat detta mer vilket visar hans kompetens.

    Mike

    Jag tycker som du att Holset är bra & billiga agg som "FUNKAR"
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Roijer: Det intressanta är som du själv nämner spool-up osv, men frågan är hur alla de olika avgashusen påverkar detta. Är ju tyvärr lite väl outforskad mark.

    Fördelen jämfört med HX35 och andra trevliga snurror är ju att det i princip skulle vara lika bolt-on som en GT2871R snurra som jag kör med idag. Vilket skulle göra att man slipper x-rör som är en av få saker jag tvekar på att installera med allt vad det innebär.

    Håller för övrigt med dig om att spårket gjorde tråden rätt jobbig att läsa, känns tyvärr igen på andra forum också.

    Vet att Mackan har hjälpt till med programvara åt en bil med TD05 som är vanligt till japsare och enligt hörsägen ska den röra på sig riktigt bra.


    Aero-E-Tuna
    , det enda du har kommit med av intresse i denna tråd hittils är din syn på TD04-snurror och hur du ser på internethandel och vad som är dumhet.

    Rensning av tråden kommer att ske, dock senare. Vill inte ha denna dialog här utan det går utmärkt att skicka PM till mig eller någon annan moderator.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Roijer: Det intressanta är som du själv nämner spool-up osv, men frågan är hur alla de olika avgashusen påverkar detta. Är ju tyvärr lite väl outforskad mark.

    Fördelen jämfört med HX35 och andra trevliga snurror är ju att det i princip skulle vara lika bolt-on som en GT2871R snurra som jag kör med idag. Vilket skulle göra att man slipper x-rör som är en av få saker jag tvekar på att installera med allt vad det innebär.

    Håller för övrigt med dig om att spårket gjorde tråden rätt jobbig att läsa, känns tyvärr igen på andra forum också.

    Vet att Mackan har hjälpt till med programvara åt en bil med TD05 som är vanligt till japsare och enligt hörsägen ska den röra på sig riktigt bra.


    Aero-E-Tuna
    , det enda du har kommit med av intresse i denna tråd hittils är din syn på TD04-snurror och hur du ser på internethandel och vad som är dumhet.

    Rensning av tråden kommer att ske, dock senare. Vill inte ha denna dialog här utan det går utmärkt att skicka PM till mig eller någon annan moderator.

    Plupp!!

    Allvarligt!!!

    Du ville väl ha feedback på snurrorna det var ju det som avsågs från första början väl?.

    Att du sedan kovänder i din argumentation bevisar på osäkerhet som exvis internethandel bla



    Då du inte kan ta saker öppet på forumet vilket bevisar din kompetens som moderator.

    Usch för hitler fasonerna!!
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  13. #13
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Kan vi dra en linje här där skitsnacket om internethandel slutar och börjar i annan tråd kanske?

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    TD05H-16G #8 med stora kompressorn som vi kört med här i stan har funkat bra, kommer igång fullt vid 3000rpm med 2,3L motor och T5 kammar.

    Har ett svagt minne av att TD06 med T3 fläns från någon lastbil med stort avgashus kom igång vid 4000-4500rpm, lite sent för min smak. Ett mindre avgashus borde ju dock göra susen!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Kan vi dra en linje här där skitsnacket om internethandel slutar och börjar i annan tråd kanske?

    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    TD05H-16G #8 med stora kompressorn som vi kört med här i stan har funkat bra, kommer igång fullt vid 3000rpm med 2,3L motor och T5 kammar.

    Har ett svagt minne av att TD06 med T3 fläns från någon lastbil med stort avgashus kom igång vid 4000-4500rpm, lite sent för min smak. Ett mindre avgashus borde ju dock göra susen!
    Om ja inte minns fel så kom Håkans TD05 tro ja de var igång vid 4700 lr uppåt & en av anledningarna till varför han sålde den till mej som jag sedan sålde vidare.

    Kommer inte ihåg om håkan hade gjort nåt åt motorn vid det tillfället såsom kamaxlar portning osv optimering av styrdonet som fredrik på maptun gjorde åt han vid det tidelaget som kunnat gjort spool bättre.

    Håkans bil bromsades i Nordics fd lokal i norrköping=rototest vid det tillfället

    Kanske kan han delge oss bromspappret om han är aktiv här fortfarande?
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    GMC Syclone/Typhoon hade tydligen TD06-17C med #8 avgashus och T3 fläns, borde gå att leta upp några bilar som har en sådan monterad för att kolla hållbarhet, spoolup och effektmöjligheter.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    GMC Syclone/Typhoon hade tydligen TD06-17C med #8 avgashus och T3 fläns, borde gå att leta upp några bilar som har en sådan monterad för att kolla hållbarhet, spoolup och effektmöjligheter.
    Intressant iakttagelse där mackan!

    Satt bläddrade tillbaka i Håkans gamla tråd

    Tydligen så var detta en TD06 med std 2.3t maskin tog håkan ut ca 480hk rätta mej gärna nån om jag har fel.
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    TD05H-16G #8 med stora kompressorn som vi kört med här i stan har funkat bra, kommer igång fullt vid 3000rpm med 2,3L motor och T5 kammar.

    Har ett svagt minne av att TD06 med T3 fläns från någon lastbil med stort avgashus kom igång vid 4000-4500rpm, lite sent för min smak. Ett mindre avgashus borde ju dock göra susen!
    Avgashuset blir ju rätt litet per automatik när ett av kraven är T25-fläns. Dendär TD05H du nämner, vad har den för inducer och exducer? Varvtal ger ju inte hela sanningen om spoolup, T5 kammarna hjälper ju till att sparka igång aggregatet tidigt. Vildare kammar kan säkert ge lite fördröjning.

    Plupp, det finns ju annat än HX35 också. Schwitzer och Borg warner är ju minst lika bra (bättre väl egentligen) och finns i samma storleksklass med lite smidigare yttermått. Kollat på bullseye performance t.ex.?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Plupp, det finns ju annat än HX35 också. Schwitzer och Borg warner är ju minst lika bra (bättre väl egentligen) och finns i samma storleksklass med lite smidigare yttermått. Kollat på bullseye performance t.ex.?
    Kastar någon på mig ett X-Rör för vettiga pengar skulle jag kunna fundera över mer "sunda" alternativ. Det är egentligen där mitt dilemma finns, ska jag löpa hela vägen ut är jag i behov av x-rör, uppgraderad DP,extern-wg och så turbon så klart.

    Målet just nu är väl att spränga 500hk på E85 vilket iof borde vara möjligt ifall man skeppar bort en massa marginal med en GT3071R-WG A/R 0.86. Men skulle ju även vara roligt att hitta en annan väg.

    Och där finns bland annat dessa med T25-fläns och i andra hörnan är x-rör och i sådana fall förmodlingen en Holset pga priset vid eventuellt ras. Med nackdel att investeringen blir högre och man måste skruva mer vid besiktning.

    Val av den perfekt matchande snurran till tänkta egenskaper är svårt, helst när man måste ta med pris i kalkylen.

    Därför är det lite intressant ifall det finns några andra alternativ som man missat.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Avgashuset blir ju rätt litet per automatik när ett av kraven är T25-fläns. Dendär TD05H du nämner, vad har den för inducer och exducer? Varvtal ger ju inte hela sanningen om spoolup, T5 kammarna hjälper ju till att sparka igång aggregatet tidigt. Vildare kammar kan säkert ge lite fördröjning.
    T67 som nämns här i tråden:
    Comp. Whee: 58 / 78mm (TD07-24V wheel)
    Turbine Wheel: 54 / 61 (T67 Turbine wheel / 11 blades)

    TD05H-16G stora kompressorn som vi testat:
    Comp. Whee: 48.3 / 68 mm (EVO3-16G wheel)
    Turbine Wheel: 49.2 / 56mm (MHI TD05H wheel)
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Erfarenheter av större Mitsu-turbos (T67 osv)?

    Hmm, mindre ut än in. Något ihop-plockat av en tredje part dendär T67 antar jag?
    Låter ju som aggregat som skapar relativt högt mottryck detdär. Inget som passar på en motor med mera överlapp.

    TD05H med 16T kompressorn låter ju som en mera balanserad turbo men rimlig storlek på kompresorn sett till turbinen men då räcker den ju inte över 400hk den heller. Något sådant men lite större vore intressant att testa.
    "Utan tvivel är man inte klok"

Liknande ämnen

  1. mitsu 15t
    Av Luckyluke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 16:32
  2. Mitsu 16t
    Av jörgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 00:04
  3. Mitsu. vs Garrett
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 16:19
  4. Mitsu TD 04 i 900 ng
    Av schnyggwe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 01:37
  5. mitsu te05
    Av Vovka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •