Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9000 steg3 Turbobyte?

  1. #1

    9000 steg3 Turbobyte?

    hej jag har en 9000 som turbon har börjat ge sig på (Begagnad utbytes i bra kondition för 500 mil sedan) Det är en T25 :a som sitter i nu. Bilen är Maptune steg 3 chippad och laddar ca 1,3 Bar så det är kanske inte helt konstigt att den har börjat ge sig. men jag vill inte byta turbo var 1000:e mil. så en starkare turbo kanske vore på plats. Många verkar byta till Mitsubishi. Men vilken modell är lämplig för min bil?
    Sen är frågan kommer jag klara mig undan en ändring av mapp i bilen? har 265 Hk i dag (Enligt tillverkaren) och jag har inget behov av fler men vore det en bieffekt så skulle jag inte klaga.
    och om jag måste byta mapp. finns det ett lätt sätt o göra det i t5 suit?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    Re: 9000 steg3 Turbobyte?

    Citat Ursprungligen postat av Nasse_jkpg
    hej jag har en 9000 som turbon har börjat ge sig på (Begagnad utbytes i bra kondition för 500 mil sedan) Det är en T25 :a som sitter i nu. Bilen är Maptun steg 3 chippad och laddar ca 1,3 Bar så det är kanske inte helt konstigt att den har börjat ge sig. men jag vill inte byta turbo var 1000:e mil. så en starkare turbo kanske vore på plats. Många verkar byta till Mitsubishi. Men vilken modell är lämplig för min bil?
    Sen är frågan kommer jag klara mig undan en ändring av mapp i bilen? har 265 Hk i dag (Enligt tillverkaren) och jag har inget behov av fler men vore det en bieffekt så skulle jag inte klaga.
    och om jag måste byta mapp. finns det ett lätt sätt o göra det i t5 suit?
    Om du kor en vanlig mitsubishi td04 sa finns det en fardig "wizard" i t5suite. Anvand aerons basmapp och kor steg-3-wizarden sa far du en steg-3 mapp

    Att kora en t25-mapp med e.g. en td04 ar nog ingen hit, eftersom td04'an flodar mer luft, vilket ger en mager blandning med den branslemapp du har nu.

  3. #3

    Re: 9000 steg3 Turbobyte?

    Ja det låter som det är det mest lämpliga alternativet hitils. jag antar att den inte är bolt on direkt. vad behövs?
    ombyggt grenrör med T3 fläns
    Annan rör satts för olja o vatten eller stålomspunna slangar
    och en modifierad downpipe.

    Missat något?
    Vadför utrustning rekommenderas för o kommunicera med min box och t5 suit?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: 9000 steg3 Turbobyte?

    Är det en 2.3a du har?

    Annars är aeromjukvara ingen höjdare till en 2.0a.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5

    Re: 9000 steg3 Turbobyte?

    nej som sagt det är en 2,0 glömde skriva det. kommer det påverka valet av turbo?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    Re: 9000 steg3 Turbobyte?

    td04 med en 2.0'a tror jag blir kanon. Kor italienska aerons mapp (2.0) i t5suite som bas Har for mig att den finns med i standard-installationen av t5suite, annars far du leta pa ecuproject.com

    Om du byter fran t25 till td04 behovs bara vatten och oljeror samt tre (har jag for mig) m12 x 1.5mm banjo bultar. Returen ar lite annorlunda, men det ska tydligen ga att borra upp bulthalen i t25-returen sa den passar mot turbon.

    Grenror och avgas passar rakt av.

    Saabs orginal vatten + oljeror ar svindyra, sa ga till t.ex hydroscand och fa dem att gora nya slangar at dig istallet - blir mycket billigare. Jag vet inte riktigt hur prisbilden ar i Sverige, men har i England betalade jag 30 pund for 10 st banjobultar och tre slangar med banjoandar.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: 9000 steg3 Turbobyte?

    Det är exakt samma jobb att byta turbon oavsett om du har en 2.0 eller 2.3.

    På en 2.0 så vill man väl undvika alltför stora avgashus för att få att inte få en alltför "död" karaktär i det lägre registret.

    Annars är det mjukvarubiten som skiljer.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: 9000 steg3 Turbobyte?

    HenrikUK>> B204L som sitter i 9000 Aero i Italien-bilarna har ingen TD04-turbo monterad. Det är helt enkelt en fulltrycksversion av B204E, dvs 150hk ltt. T25 mao.

    Att ta den mjukvaran som bas rimmar illa med vad du skrev lite längre upp:

    Citat Ursprungligen postat av HenrikUK
    Att kora en t25-mapp med e.g. en td04 ar nog ingen hit...
    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    Re: 9000 steg3 Turbobyte?

    Hoppsan, dar ser man Har alltid trott att det var td04 pa dem ocksa.

    I alla fall, leta lite pa ecuproject.com och se om det inte finns nagon mapp dar du kan anvanda - bast att kolla upp avgasvardena med bredbandslambda efterat, saklart.

  10. #10

    Re: 9000 steg3 Turbobyte?

    ja jag får leta runt lite o se vad jag kan hitta för projekt med passande agregat till min bil.

    Någon som har erfarenhet av t5 suit och hur man smidigast kopplar upp det till sin bil? och vad förhårdvara man behöver förutom en dator?

    Tommy

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    Re: 9000 steg3 Turbobyte?

    det billigaste ar om du har en gammal dator (garna med windows 95/9 med skrivarport (parallell-port), dvs en 25-polig port. Da kan du kopa dig ett "BDM" interface pa ebay (eller kunde i alla fall) for att skriva nya mappar till ECU'n.

    Det du gor ar att skapa en mapp i t5suite, skriva den till ecu'n och sen testa den. Det ar irriterande som fasen eftersom man maste plocka ur ECU'n hela tiden for att skriva en mapp

    Ett annat alternativ ar att kopa sig en "can usb" adaptor (ungefar 1200-1300kr tror jag). Den kan man koppla ihop med ECU'n nar den sitter i bilen och skriva mappar mycket snabbare (t.ex om man har en laptop). Utvecklingen blir mycket snabbare om man inte behover ta ur ECU'n hela tiden. CAN gor aven att man logga datavarden medan man kor, vilket gor det lattare att fa till mapparna bra. Nar man gjort klart mappen med CAN-metoden maste den skrivas till ECU'n med BDM-metoden, eftersom mapparna som skrivs med CAN bara sitter i RAM-minnet ("typ"), sa ECU'n glommer dem om man plockar ur den ur bilen (eller kopplar bort batteriet osv).

    Det ovanstaende ar bara hur jag sjalv tror att det ar - det kan handa att det inte ar 100% korrekt, men i stora drag funkar det sa.

    t5suite-manualen ar mycket bra, kolla in den

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    130

    Re: 9000 steg3 Turbobyte?

    Går även att flasha till flash minnet med CAN nu Men du lär låsa upp CAN i boxen, via BDM Men de finns ju folk runtom i sverige som kan göra de för en liten summa!

  13. #13

    Re: 9000 steg3 Turbobyte?

    lär låsa upp? antar att det betyder att jag måste gå in via ett BDM interface först för att kuna använda CAN interfacet?

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Att T25 är ett vekt och bräckligt aggregat stämmer i alla fall inte med mina erfarenheter. Sen att det finns ännu tåligare doningar är en annan sak. Är det långloppsracing på hög nivå vi pratar om?

    Den allt överskuggande nackdelen med att åka 9000 och T25 är att saker och ting går och tvärdör när varvtalen stiger till lite högre nivåer. Detta är fullständigt aptrist, och avhjälps inte med en "tåligare" turbo utan med en som har högre kapacitet. En traditionell saabtoklösning är någon variant MHI TD04 med olika varianter av såväl turbin- som avgasdel men idag finns det väl Garrett-aggregat att köpa som eliminerar joxet med T3-adaptrar och annat som vi höll på med förr (och nu?).

    Nu var det längesen jag skickade iväg min fina downpipe för vinklat avgashus men annars tycker jag att en installation av 16T-vinklat vore en idealisk kompromisslösning för 9000, tillsammans med en mappning som INTE tvunget fokuserar på maximering i låg- och mellanregister utan som bara tillvaratar möjligheten till flås på högre varvtal. På detta sätt får man en användbart snabb och trevlig 9000 som ändå kan behållas med mesta hårdvaran original.

    Man skall heller inte förringa krånglet med grenrör, vattenrör och oljerör. Det är inte "bara att"...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Turbobyte [9000 2.3t]
    Av Chiefen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-01-04, 00:43
  2. Turbobyte på 9000
    Av Patrik1959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 11:39
  3. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 20:57
  4. Turbobyte 9000 T25 till vad?
    Av Tajger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 22:05
  5. Turbobyte Saab 9000
    Av Migaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 00:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •